Kahvihifistely

Joo, jossain lasipaljussa pavut on ensin 7 vuotta koristeena ja sitten turistit haluaa ostaa niitä... En ole koskaan saanut hyvää kahvia yhdestäkään "kuuluisasta" kahvilasta.
Niihin toki kannattaa mennä vähintäänkin katsomaan miltä ne näyttää. Ja moni on tosi viihtyisä.
Kuten esim "Antico caffe Greco" Via Condottilla Roomassa (josta huhua että sulkemassa ovensa) on todella hieno.
Ja "Sciascia Caffè 1919" Via Fabio Masimolla, Roomassa tuokin.
Napolin ylpeys on tietty "Gran Caffè Gambrinus" Piazza del Plebisciton kulmassa...

Kyllä ne hyllyjen taaimmaisetkin papupussit tulee ihan jo periaatteestakin pengottua, mutta ei ole kyllä koskaan tullut vastaan kuin tuoreimmillaankin noin kuukauden vanhoja paahtoja. Tuuriahan se tosiaan vaatii, että sattuu juuri oikeaan aikaan paikalle. Tai sitten sellaisen kaupan, jossa pavut kiertävät reippaammin.
Tämä kun aiemminkin mainittiin, niin olen postaillut siksikin ketjuun kuvia ainakin Pauligeista, joissa parhaimmillaan jopa vain viikko paahdosta ja pari-kolmeviikkoisia on paljon useamminkin. Kyllä tämä on tarkoittanut, että otan asiakseni vilkaista pusseja useammin kuin kahville olisi akuuttia hankintatarvetta.

Joo, jossain lasipaljussa pavut on ensin 7 vuotta koristeena ja sitten turistit haluaa ostaa niitä... En ole koskaan saanut hyvää kahvia yhdestäkään "kuuluisasta" kahvilasta.
Niihin toki kannattaa mennä vähintäänkin katsomaan miltä ne näyttää. Ja moni on tosi viihtyisä.
Kuten esim "Antico caffe Greco" Via Condottilla Roomassa (josta huhua että sulkemassa ovensa) on todella hieno.
Ja "Sciascia Caffè 1919" Via Fabio Masimolla, Roomassa tuokin.
Napolin ylpeys on tietty "Gran Caffè Gambrinus" Piazza del Plebisciton kulmassa...

Parastahan niissä kuuluisissa italialaisissa kahviloissa on juuri se vanhanajan tunnelma, vaikka turistisesonkina ne ovatkin aika tupaten täynnä jotain ihan muuta kuin paikallisväriä. Mutta se itse interiöörihän ei onneksi muutu miksikään, vaikka paikka olisikin täynnä meitä turisteja.

Sant'Eustachiossa pavut myydään onneksi pusseissa, joten pelkoa läpinäkyvästä lasikulhosta ei sentään ole. Sain niitä joskus kilon pussin tuliaisina ja se maistui (ainakin silloin kauan kauan sitten, kun muutenkin join pääasiassa italialaisia paahtoja) oikein hyvältä. Sitten kun itse joskus myöhemmin kävin paikan päällä ja ostin mukaan kilon verran papuja matkamuistoksi, niin ei se niin tuoretta sitten ollutkaan, vaan lurahti heittämällä läpi espressokeittimestä. Myllyä sai säätää aika turkkilaiselle jauhatukselle, että siitä sai edes jonkinlaisen espresson, tai enemmänkin ehkä lungon. Onhan se muutenkin vähän outo paikka, kun kahvi tarjoillaan aina sokerin kanssa, ellei erikseen tajua pyytää sitä "senza zucchero".

Roomalaisista kahviloista myös kuuluisa Tazza d'oro oli iso pettymys. Espresso oli kuin olisi tervaa juonut. Sieltä ei muistaakseni kahvia lähtenyt kotiin tuomisiksi. Ja tietysti turistikohteen vieressä olevassa kahvi-instituutiossa ei juurikaan italiankieltä kuullut kuin henkilökunnan keskinäisissä huuteluissa. Parhaimpana kokemuksena roomalaisista "kahviloista" jäi mieleen (no, eihän se edes ollut mikään kahvila, vaan ihan perinteinen italialainen baari, jossa paikalliset joivat mm. espressoja) Trasteveressä oleva pikku paikka, Bar Calisto, jonne turistit eivät ihan ensimmäisenä eksy. Emme mekään olisi sinne päätyneet, jos vuokraisäntä ei olisi suositellut sitä. Ei sekään varsinaisesti siitä kahvista mieleen jäänyt, vaan erittäin edullisesta, mutta oikein hyvästä gelatosta - ja siitä, että seinät olivat täynnä jalkapalloilijoiden ja nyrkkeilijöiden kuvia.

Parasta kahvia Italiassa olen saanut Venetsiassa Torrefazione Marchista (tai Torrefazione Cannaregiosta, riippuu kai vähän siitä keneltä kysyy), joka oli paikallisten hyvin tuntema paikka ja "eksyihän" sinne paljon meitä turistejakin, koska silloin se oli pääkadun varrella. Itse tosin kävelin siitä parikin kertaa ohi ennen kuin huomasin koko paikan. Kai siinä oli vaimolla niin kova kiire jonnekin shoppailemaan, ettei siinä turistisesongin väentungoksessa ehtinyt katselemaan tarkemmin ympärilleen. Se oli jo silloin aika erikoinen kahvipaikka Italiassa, että sieltä sai halutessaan myös single origineja - läpinäkyvissä lasiastioissa säilytettyinä toki. Valitettavasti koko paahtimo on kuulemma vuosi sitten lopettanut. A Venezia la torrefazione storica chiude i battenti: l’attività esisteva da quasi un secolo Uutisen mukaan sulkemisen piti olla tilapäinen, mutta ei se ilmeisesti ainakaan vähän yli vuoden jälkeen ole avannut uudestaan.

Venetsian kuuluisimman kahvilan Caffé Florianin kahvi ei sen sijaan paljon säväyttänyt. Mutta eipä sinne varsinaisesti kahvin vuoksi mennäkään, vaan yli 300 vuoden historian havinan takia - ja jotkut ehkä myös kuuluisien asiakkaiden jalanjäljissä: Hemingwayn, Byronin, Dickensin, Proustin, Chaplinin, Warholin, Clint Eastwoodin ja miksei itse Casanovan tai Lollobrigidankin vuoksi. Pahaa aavistamattomalle turistille terassin hinnat (etenkin silloin, kun tarjolla on mitäänsanomatonta livemusiikkia) voivat olla järkytys, mutta tiskiltä ostettuna melko tavanomainen italialainen espresso sopii budjettimatkailijoillekin. Sisätilathan siellä ovat ihan vaikuttavat ja sitä San Marcon aukiota voi ihailla ihan ilmaiseksi ilman kahviakin. 🤣

Paahtopäivistä vielä. Kävin juurin kääntelemässä paketteja Hgin Eastonin Cittarissa, jossa oli viittä eri Pauligia tammikuun paahtopäiväyksillä ja ainakin yksi Segafredo (näissä se on näemmä "pakkauspäivä") myös. Muitakin kenties oli, en jäänyt tarkkaan analysoimaan kantamusten kanssa enkä tosiaan kaikkia kääntänyt. Ehkä kaikkialla ei ole noin onnellista sitten.

Lisäyksenä, että ulkomuistista tämän vuoden paahtoja siellä ainakin NY, Napoli, ehkä Barcelona, pari eri ei-normi-Presidenttiä (ehkä Ruby ja Sapphire) ja Segafredolta joku muu kuin se vaalein versio. En takaa, että lista oikein, mutta siihen suuntaan on varmasti.

Viimeksi muokattu:
Keskustellaankos täällä kotimaisista pien- ja mikropaahtimoista?
Itsellä on tullut kulutettua pääasiassa Lehmuksen tuotteita, heillä ollut ihan kivoja pieneriä spesiaalimpiakin kahveja, mutta tekisi mieli testailla välillä muitakin kotimaisia paahtimoita.
Tulee tehtyä ainoastaan pouroveria, ja lempparipaahdot on siellä vaalean ja keskipaahdon suunnalla, toki sellainen 4/5 paahtokin on välillä paikallaan, en ole puritanisti sen suhteen että ainoa oikea paahto on 1/5.
Onko kotimaan paahtimokartalle tullut jotain, jota voisi suositella juuri nyt? Joku tietty kahvi joka päräyttää?

Keskustellaankos täällä kotimaisista pien- ja mikropaahtimoista?
Itsellä on tullut kulutettua pääasiassa Lehmuksen tuotteita, heillä ollut ihan kivoja pieneriä spesiaalimpiakin kahveja, mutta tekisi mieli testailla välillä muitakin kotimaisia paahtimoita.
Tulee tehtyä ainoastaan pouroveria, ja lempparipaahdot on siellä vaalean ja keskipaahdon suunnalla, toki sellainen 4/5 paahtokin on välillä paikallaan, en ole puritanisti sen suhteen että ainoa oikea paahto on 1/5.
Onko kotimaan paahtimokartalle tullut jotain, jota voisi suositella juuri nyt? Joku tietty kahvi joka päräyttää?
Pirkanmaan paahtimoa, Turun Kahvipaahtimoa ja Espoon kahvipaahtimoa on tullut kokeiltua viime aikoina ja pavut on ollut enimmäkseen ihan hyviä. Enimmäkseen keski tai vaaleapaahtoisia washed papuja tulee kokeiltua (noin 1-3½ välillä). Naturalit ja anaerobiset fermentoinnit ei ole ollut omaan makuun.

Hinnakkaammista tarjonnasta Good Life Coffeella oli erinomaisia papuja, mutta hinta selkeästi korkeampi n. 65€/kg ylöspäin.

Muutamaa hyvää geshaa tullut myös kokeiltua esim Kahwe Costa Rica Don Sabino Micromill Gesha ja Turun Kahvipaahtimon Colombia Finca Amigos Gesha oli hyviä omaan makuun, mutta välillä mietityttää kuinka paljon on valmis maksamaan paremmista pavuista. Geshat yleensä on myös n. 60€/kg ja siitä ylöspäin ja en ole varma onko ne niin paljon parempia kuin 35-40€/kg hintaluokassa olevat pienpaahtimoiden pavut. Ainakin ne tarjoaa erilaista makuelämystä peruskahviin verrattuna.

Pirkanmaan paahtimoa, Turun Kahvipaahtimoa ja Espoon kahvipaahtimoa on tullut kokeiltua viime aikoina ja pavut on ollut enimmäkseen ihan hyviä. Enimmäkseen keski tai vaaleapaahtoisia washed papuja tulee kokeiltua (noin 1-3½ välillä). Naturalit ja anaerobiset fermentoinnit ei ole ollut omaan makuun.

Hinnakkaammista tarjonnasta Good Life Coffeella oli erinomaisia papuja, mutta hinta selkeästi korkeampi n. 65€/kg ylöspäin.

Muutamaa hyvää geshaa tullut myös kokeiltua esim Kahwe Costa Rica Don Sabino Micromill Gesha ja Turun Kahvipaahtimon Colombia Finca Amigos Gesha oli hyviä omaan makuun, mutta välillä mietityttää kuinka paljon on valmis maksamaan paremmista pavuista. Geshat yleensä on myös n. 60€/kg ja siitä ylöspäin ja en ole varma onko ne niin paljon parempia kuin 35-40€/kg hintaluokassa olevat pienpaahtimoiden pavut. Ainakin ne tarjoaa erilaista makuelämystä peruskahviin verrattuna.
Minulla ovat myös suosikkeina Good Life Coffee ja Turun kahvipaahtimo. Lehmukselta olen myös välillä tilaillut ja sitten toisinaan tulee kahviloista osteltua muidenkin pienpaahtimoiden kahveja silloin, jos sattuu löytymään erityisen tuoretta paahtoa. Good Life on tosiaan vähän kalliimman puoleinen, mutta toisaalta kahvitkin ovat erinomaisen laadukkaita (mutta silti edullisempia kuin Lehmuksen ylähyllyn valikoima). Turku ei kuitenkaan jää kovin kauas, jos parhaimmillaan edes yhtään. Esim. juuri tuo edellä mainittu kolumbialainen gesha on todella maukasta. Jälkikäteen ajateltuna sitä olisi voinut ottaa mukaan viimeisimpäänkin tilaukseen, mutta päätin sitten kuitenkin mennä pelkillä etiopialaisilla (ja tietysti ainoastaan naturaleja ja anaerobisia 😉).

Jos jotakuta erilaisten prosessointimenetelmien erot kiinnostavat, niin Turussa (tai oikeasti Kaarinassa) on tällä hetkellä valikoimissa etiopialaista Taferi Kelaa sekä pestynä (washed), naturalina että anaerobisesti fermentoituna. Itse tykkään laadukkaista naturaleista ja anaerobisista, kun ne mielestäni tuovat kahviin sellaisia kivoja vähän funkyja aromeja, mutta jos kahvi ei ole kovin laadukasta, niin silloin se korostaa ikävästi myös niitä epätoivotumpia aromeja. Pestyt kahvit taas sopinevat parhaiten heille, jotka arvostavat selkeälinjaisempia ja ehkä jotenkin vähän "kirkkaampia" aromeita. Kuten joku amerikkalainen kahvityyppi joskus aikoinaan sanoi; "Parhaat kahvit, joita olen koskaan juonut, ovat natural-prosessoituja, mutta huonoimmat kahvit, joita koskaan olen juonut, ovat myös naturaleja." 😉

Laadun ikävämpi puoli on tosiaankin siinä, että siitä joutuu maksamaan. Nuo pienpaahtimoiden etenkin paremmat erät ovet kuitenkin usein sellaisia saatavuudeltaan vähän rajoitetumpia mikro- tai ainakin minieriä, joiden hinta pompsahtaa jo suurostajille järjestetyissä huutokaupoissakin tavallista bulkkikahvia selvästi korkeammalle. Minun itseni kuitenkin tulee kotona juotua sen verran vähän kahvia, että hinta ei nouse niin merkittäväksi tekijäksi kuin kenties joillekin kahvin suurkuluttajille. Jos kilo kahvia riittää vähintään kuukaudeksi, välillä ehkä jopa pariksikin, niin ei se reilu kuusikymppiäkään taloutta perikatoon vie. Ja viimeksi tilaamani kilo Turun etiopialaista espressopapua maksoi tasan neljäkymppiä. Ero esim. joihinkin Pauligin vähän perusbulkkia parempien papujen (esim. New York, Ruby yms) hintoihin vaikkapa K-kaupoissa ei ole enää kovinkaan merkittävä, kun niidenkin hinnat alkavat olla jo lähempänä 25€/kg. Vaimolla kun nyt etätöiden myötä menee papuja parisen kiloa kuukaudessa, niin hän ostaa suosiolla niitä Pauligin NY:tä, Rubya, amerikkalaista Mundoa jne.

Monsoon malabarista on tullut vuosien varrella suosikki, ja sitä tilasin nyt viimeksi Inka-paahtimosta.

Jos tarkoitus on, että kahvi päräyttää...

... niin monsuukahvi tottavie päräyttää. Itse olen joskus kuvaillut, että se tuo kahviin "mukavan hienostuneen" aromin, joka hivenen muistuttaa tuhkakuppiin tumpattua sikaria. 😄 Vähän sama juttu siis kuin sumatralaisen Mahdhelingin kanssa.

Mutta onhan sillä monsuunikahvillakin omat vannoutuneet ystävänsä, joten kyllä sitäkin ainakin kerran elämässään kannattaa kokeilla, jos se vaikka sopisi omaan makupalettiin. Onhan se kuitenkin omanlaisensa erikoisuus, mutta suosittelen kuitenkin ehkä tilaamaan aluksi vähän pienemmän satsin. 😉 Se voi olla, että se ei ole ihan oikea papu ainakaan vaaleamman pään paahtojen ystäville.

Ero esim. joihinkin Pauligin vähän perusbulkkia parempien papujen (esim. New York, Ruby yms) hintoihin vaikkapa K-kaupoissa ei ole enää kovinkaan merkittävä, kun niidenkin hinnat alkavat olla jo lähempänä 25€/kg. Vaimolla kun nyt etätöiden myötä menee papuja parisen kiloa kuukaudessa, niin hän ostaa suosiolla niitä Pauligin NY:tä, Rubya, amerikkalaista Mundoa jne.

Noissa toki kannattaa odottaa että siellä lähikaupassa on tarjouksena. Itse olen ostellut juuri noita Pauligin sekä Kharisma kahveja. Eivät tosin ole kilon eivätkä monesti edes 500g vaan 400-450g mutta kuitenkin... (Piti tarkistaa Kharisma 7,75€ ja plussa etu -3,76€ tuosta Pauligin Singapore ja Napoli pavut 450g 10,60€ - 3,61€ eli hieman kalliimpia mutta kuitenkin)

Sitten täytyy vielä toki löytää kauppa missä niitä on ja ne on äskettäin pakattu.. mutta on tuo mahdollista.

Noissa toki kannattaa odottaa että siellä lähikaupassa on tarjouksena. Itse olen ostellut juuri noita Pauligin sekä Kharisma kahveja. Eivät tosin ole kilon eivätkä monesti edes 500g vaan 400-450g mutta kuitenkin... (Piti tarkistaa Kharisma 7,75€ ja plussa etu -3,76€ tuosta Pauligin Singapore ja Napoli pavut 450g 10,60€ - 3,61€ eli hieman kalliimpia mutta kuitenkin)

Sitten täytyy vielä toki löytää kauppa missä niitä on ja ne on äskettäin pakattu.. mutta on tuo mahdollista.
Nythän olisi muuten Pauligin Ruby plussakorttitarjouksena vielä sunnuntaihin asti alle 20€/kg.

E: Oma lukunsa ovat sitten pienpaahtimoiden testipaahdot. Ainakin Lehmus ja Inka myyvät niitä. Silloin niitäkin saa jollain reilulla parillakympillä kilo (ainakin Lehmukselta). Toki niitäkin pitää väijyä aktiivisesti tai osata katsoa niitä oikeaan aikaan. Joskus Lehmus mainitsi uusista testipaahdoista sähköpostikirjeessään, mutta ei sekään taida enää nykyisin harrastaa sellaista.

Viimeksi muokattu:
Huomasin uutta kahvisatsia tilatessa Espoon Kahvipaahtimolla olevan tämän viikon ajan 5-vuotissynttärit ja siihen liittyen joitain tarjouksia.

Ensimmäistä kertaa tuolta nyt tilailin, enkä sikäli laatuun pysty kantaa ottamaan.

Tännehän on tullutkin jo hyviä tärppejä. Kiitos näistä.
Menin tovi sitten influensserin lankaan ja tuli myytyä itselle uusi Deep 27 dripperi ajatuksella että helpompi tehdä pienempiä satseja useammin (ihan kuin Switchillä ei voisi), mutta kärryyn tarttui sitten ulkomaan forumeilla kehuttu DAKin Milky Cake ihan vaan mielenkiinnosta että mitä ne siellä ulkomailla juovat. Saapa nähdä nyt sitten mitä tuosta omilla vajavaisilla taidoilla saa irti kunhan saapuu.

Kävin äsken Triplan K-Supermarketissa katsomassa olisiko siellä tarjous-Rubya tuoreena paahtona.

Ensin jo vähän innostuin, kun katsoin että paahtopäivä on 28.01. Mutta kun tajusin että eihän nyt ole enää vuosi 2025, niin se innostus lerpahti aika pian. Oli siellä joku pussi huhtikuussa ja elokuussakin paahdettua. Pitäköön tunkkinsa. 😉

Kävin äsken Triplan K-Supermarketissa katsomassa olisiko siellä tarjous-Rubya tuoreena paahtona.

Ensin jo vähän innostuin, kun katsoin että paahtopäivä on 28.01. Mutta kun tajusin että eihän nyt ole enää vuosi 2025, niin se innostus lerpahti aika pian. Oli siellä joku pussi huhtikuussa ja elokuussakin paahdettua. Pitäköön tunkkinsa. 😉
Kyllä ainakin täällä jumalan selän takana tuoreet paahdot on täysin nettitilauksien varassa. Kaupasta sellaisen löytäminen on hankalampaa kuin lotossa voittaminen.

Niinpä, litkunpitäjät ei kahvista välitä ;-D
Olikos tämä monsuuni malabaari paahtoasteeltaan sellainen Trumpin sielun värinen 9/5? Muistaakseni olen pussillisen Creman versiota juonut, ja kyllä sellainenkin uppoaa, silloin tällöin. En nyt tällä kertaa ole kuitenkaan näitä hakemassa, vaan jotain sysimustasta vaaleampaa.

Tuossa tutkiskellesani lisää, huomasin että Tampereella Kahwe ja Siemasu toimivat samassa rakennuksessa, mutta eri rapuissa. Erikoinen yhteensattuma kai. Onko Siemasun tuotteista kokemuksia? Ainakin ihan kiinnostava tuo niiden boksi, 3 eri kahvia a 250g 55€. Alekoodilla ei tule posteja. Boksissa pari pestyä ja yksi natural.

Olikos tämä monsuuni malabaari paahtoasteeltaan sellainen Trumpin sielun värinen 9/5?
Ei toki, jos tätä vertaa kiiltäviin napolilaisiin niin tämähän on aika vaaleata... koitin katsoa mun vanhempaa sekoitustani jossa oli Toraldoa ja paikallista monsoonia ennen sekoitusta ja väriero vahva. En löytänyt tähän hätään niitä kuvia. No niin tai näin: paahtajalta voi pyytää minkä paahtoasteen haluaa.

Olikos tämä monsuuni malabaari paahtoasteeltaan sellainen Trumpin sielun värinen 9/5? Muistaakseni olen pussillisen Creman versiota juonut, ja kyllä sellainenkin uppoaa, silloin tällöin. En nyt tällä kertaa ole kuitenkaan näitä hakemassa, vaan jotain sysimustasta vaaleampaa.
Ei kai se sentään ihan suurvaltojen päämiesten (ilmansuunnasta riippumatta) sielun mustuuden tasolle yllä, vaan paahtimon ilmoituksen mukaan kyseessä on 4/5 paahto. Makumaailma toki on sellainen, että se ei ehkä ole sitä, mitä vaaleampien paahtojen ystävät yleensä etsivät.

Ei kai se sentään ihan suurvaltojen päämiesten (ilmansuunnasta riippumatta) sielun mustuuden tasolle yllä, vaan paahtimon ilmoituksen mukaan kyseessä on 4/5 paahto. Makumaailma toki on sellainen, että se ei ehkä ole sitä, mitä vaaleampien paahtojen ystävät yleensä etsivät.
Ok. Muistan ehkä sitten väärin tuon Creman pussillisen.

Voi crema tummaksikin kaiken vetää, en ole koskaan heiltä tilannut, muistaakseni. Tuossa suomalaista monsoonia ja napolilaista sekaisin (Italiassahan paahdot on aika tavalla kiinni paikakunnasta. Jo Roomassa on paahto paljon vaaleampi) :
1769791316541.png

Tykkäät sekoituksesta? Aika pitkä paahto tuossa tummassa.
Kuva on jostain kaukaa menneisyydestä, mutta vastaan: joo, mä' sotken italailaista ja pienpaahtimomonsoonia edelleen. Saan italailaisen fiiliksen mutta tuorekahvin toimivuuden.
Mutta, kuten mainittua, en noudata muoteja enkä reseptejä, esim. mun uuttosuhteet on kivasti negatiivisia. Taisin tuossa huvikseni joku vuosi takaperin sen kurkata. Mulla on vaaka kädessä leipoessa mutte kahvia juodessa.
Tämäkin on neljä vuotta vanha kuva, ja joo, Toraldokin on ihan maistuvaa stuffia, vaikka kuvasta vaikea uskoa ;-)
1769793016637.png

Toinen kräkkikin jo molemmista kaukana, mutta vitunkos väliä sillä on jos se on oman suun mukasta. Mä itseasiassa odotan millon kahvi-influensserit keksii että kaikkien skandipaahtojen äiti on itseasiassa Juhla-Mokka, eikä sitä sen jälkeen riitä enää eläkeläisille. Sen jälkeen Gröönlantikin on pikku juttu.

Nimenomaan. Jos joku ömerikanelävä tulisi ja kehaisisi vaaleaa Kulta Katrinaa niin täällä alettaisiin heti vetää sitä pikusormet ojossa mitä vaikeammin metodein, ja päälle "kyllä mä tiesin, mutten puhunut" ;-)
Minustakin saa tykätä mistä haluaa, mutta en mä silti innostu sikakofeiinista joka tärinäkylmentää raajat, vetää mahan kuralle ja nukkumisen pilalle. Ne ei ole mun ykköspreferenssit kahvin nautinnoissa.

Niin. Mikä on se tällä hetkellä trendikkäin "skandipaahto", onko se tosiaan juhlamokka? Tai miten se eroaa siitä? Päättyykö koko universumi lopulta Juhla-Mokkaan?

Statistiikka

Viestiketjuista
299 192
Jäsenet
81 584
Uusin jäsen
jimpero

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom