Tulevaisuus on kuitenkin vedyssä, sähköautoon verrattuna vedyn käytöllä saadaan pidempi kantama sekä nopeampi tankkaus ja vetyautossa ei tarvita harvinaisia materiaaleja kuten litiumia.
Ilmeisesti nyt puhut polttomoottori autoista ? Etkä vety sähköautoista (polttokenno)
Kantama etu on vuosien aikana kutistunut ja jotta vety voisi säilyttää sen edun niin se puoli tarvitsee vetypuolellakkin kehitystä. ( Toyota toki tekee, kuten mainitsit)
Nopeampia tankkausetu on kutistunut viimevuosina ja se alkaa olla menetetty, se oli silloin juttu kun 500km kantaman lataamista ilmaistiin tunnin lyhenteellä, min sijaan. (*
Jos pohdit käyttö missä tarvitaan isoa energia varastoa mukaan, kevyttä, halpaa, turvallista niin puhtaan vedyn kilpailia on vedystä jalostetut hiilivedyt, sähköstä liikkeeseen hyötysuhde laskee, mutta se ajoneuvo puoli on halpaa, ja useat käyttökohteet on sellaisia että ei kannata kehittää vetyversioita ja vety jakelua.
Ja jotta vety olisi kilpailukyinen autoissa , rekoissa, akkuihin verrattuna niin avain asemassa on sen vedyn tuotanto teknologian harppaaminen. Se Tojo kuski miettii kilometrikustannusta, se bussi yhtiö miettii kilometri kustannusta, se kumipyörä lokistiikka firma miettii tonni km kustannusta. Kumipyörillä harvoin ajetaan tuplamiehityksellä (* ilman taukoja.
Uskon silti vahvasti vetytalouteen. Mutta jos katse on 10v päässä, niin liikenteen vetypuolella pöhinä hiipunut, samaan aikaan kun akkupuoli harpponut sille tontille missä liikenne vetyä pidettiin vielä vahvana.
(*
Jos käytännössä joudutaan pitämään ainakin lakisääteisiä taukoja, ja niiden aikana mahdollista ladata, niin ei siitä vedyn nopeasta tankkaamisesta haluta maksaa lisähintaa.
Lokiikka , yksi 1kWh, sillä saadaan 0,7kWh vetyä, ja se polttomoottoriin, niin renkaisiin 0,3kWh
Akuilla , sadaan renkasiin >tuplat.
Toki vetytehdas toteutuakseen tarvitsee halpaa sähköä ja voi vähän optimoida, mutta se että itse vedyn kWh hinta ei moninkertaistuisi vaatii ne onnistumiset niissä vetytuotanto hankkeissa.
Jos taklataan vedyn hinta, niin se etu vyöryy sitten niiden hiilivetyjen tuotantoon. jonka käytön etuna on valmis infra, teknologia halvat ajoneuvo tankit.