Käyttövoimakeskustelu: Diesel vs. bensa vs. kaasu vs. sähkö vs. vety yms.

Eikös tuo supersuko ole tarkoitettu jatkuvaan 16A käyttöön? 8A latauksella ei pitäisi olla mitään ongelmaa. Hienoa tämä As Oy -elämä täällä Sääntö-Suomessa, varsinkin silloin kun säännöt ovat mielivaltaisia.
 
Hankkii vaan AMG:n tms mökäpelin ja kun sen lyö joka aamu viideltä tulille mennäkseen kuudeksi töihin niin saattaa tahtotilaa sähkön lataamiseen löytyä…😉

Eipä silti, itselläkin vääntöä As Oy:ssä kun isännöinti vaatii supersukon asennusta, vaikka tuota ei vaadittu 6kk ja 18kk sitten muutostyön teettäneiltä.

Kyseessä 8A lataus ja edes SESKO ei tuota edellytä.

En ole saanut isännöinniltä mitään vastausta tähän mielivaltaisuuteen kun käyttävät kuitenkin samaa 4v sitten tehtyä sähköselvitystä sekä minuun että edeltäjiin.

Kyse ei ole parista kympistä vaan periaatteesta ka As Oy laista yhdenvertaiseen kohteluun.

No 2027 meillä uusitaan lämpötolpat lataaviksi niin helpommalla pääsee kun odottaa sinne saakka niin ei tarvitse tehdä erillisratkaisuja.
Isännöinnin ongelmahan on se että ne ovat yleensä ihan pihalla tekniikasta - vaikka koko helvetin lakisääteinen isännöintihän on hyvin pitkälti perusteltu nimenomaan teknisellä vaativuudella. Isännöinnistä on tullut samanlaista lakisääteistä rahastamista, kuin kaikki erinäköiset kortit joita monissa työtehtävissä edellytetään, vaikka korttien myöntät eivät yleisesti ottaen ymmärrä kouluttamaansa asiaa kuin parhaimmillaankin vain teoriassa.
 
Eikös tuo supersuko ole tarkoitettu jatkuvaan 16A käyttöön? 8A latauksella ei pitäisi olla mitään ongelmaa. Hienoa tämä As Oy -elämä täällä Sääntö-Suomessa, varsinkin silloin kun säännöt ovat mielivaltaisia.
Kyllä ja siksi sitä ei tarvita meidän 8A latauksella.

On todella ihanaa kun lennosta muuttuvat säännöt, ottaen huomioon, että käyttävät samaa vuonna 2021 tehtyä selvitystä sähköverkon kestävyydestä latauskäytössä..
Isännöinnin ongelmahan on se että ne ovat yleensä ihan pihalla tekniikasta - vaikka koko helvetin lakisääteinen isännöintihän on hyvin pitkälti perusteltu nimenomaan teknisellä vaativuudella. Isännöinnistä on tullut samanlaista lakisääteistä rahastamista, kuin kaikki erinäköiset kortit joita monissa työtehtävissä edellytetään, vaikka korttien myöntät eivät yleisesti ottaen ymmärrä kouluttamaansa asiaa kuin parhaimmillaankin vain teoriassa.
Nythän meidän isännöintifirma: Retta sai tuomion yhtenä kartelliyhtiöistä…

Oudointa tuossa on, että konsultoivat sitä firmaa, joka sähköselvityksen teki 4v sitten.
Selvitysraportissa 14 autopaikkaa mainittu ja nyt kun isännöitsijä otti firmaan yhteyden niin sähköfirma puhuu koko ajan 10 autopaikasta…

Enpä tiedä, ajellaan bensalla pari vuotta ja kattellaan sitten uudestaan kun sähköt uusitaan lämpötolppiin.

Mielessä on kyllä ollut, että olisi aika toteuttaa 1983 syntynyt haave V8:sta. Naapurit tykkäävät kun arkiaamuisin puoli kuudelta tollaisen starttaa lämpenemään…
 
Eiköhän monella sähkiksen hankinnassa merkkaa sähköautojen suorituskyky muita aspekteja enemmän. Tuskin olisivat niin suosittuja jos tehot ja kiihtyvyydet ei olisi niin isoja. Vaan mihin sitä 4 s kiihtyvyyttä tarvitsee?
Suurin osa sähkäreistä ei ole kiihtyvyydeltään oikeastaan sen kummempia kuin polttiksetkaan, mutta tokihan se sähköinen voimalinja on paljon lineaarisempi, joka tavallaan myös tuntuu nopeammalta.
No tilanpuute on ongelma. Kolmen talon taloyhtiön pihaan mahtuu käytännössä yksi latauspaikka. Kuka sen sitten saa käyttöönsä? Yhdenvertaisuusperiaate kun velvoittaa, että kaikilla osakkailla on mahdollisuus siihen latauspaikkaan.

Parkkipaikan sähköt on niin antiikkiset, että tarvisi vetää kaikki uusiksi sähkökaappeja ja -kaapeleita myöten. Sulakkeet paukkuu nyt jo, jos useampi auto on lämmityksessä samaan aikaan.
Miksei sinne jo olemassaolevalle parkkipaikalle voi sähköautoilija omalla kustannuksellaan laittaa latausasemaa? Siis ilmeisestikin teillä on jokin useammankin auton parkkipaikka, jos kerran useammalla autolla nykyisiä sulakkeita palaa. Ei sitä vanhaa lämmitystolppaa mikään pakota muuttamaan latausasemaksi, voi siihen laittaa kokonaan uudenkin aseman.
 
Miksei sinne jo olemassaolevalle parkkipaikalle voi sähköautoilija omalla kustannuksellaan laittaa latausasemaa? Siis ilmeisestikin teillä on jokin useammankin auton parkkipaikka, jos kerran useammalla autolla nykyisiä sulakkeita palaa. Ei sitä vanhaa lämmitystolppaa mikään pakota muuttamaan latausasemaksi, voi siihen laittaa kokonaan uudenkin aseman.

Sähköliittymä ja -pääkeskus uusiksi, kaivuri paikalle kaivamaan kaapelit parkkipaikalle latureita varten. Enpä tiedä moniko taloyhtiö tuollaiseen lähtisi, vaikka yksittäinen sähköautoilija maksaisi viulut. Vastuunjakokysymykset on sen verran mielenkiintoisia. Tätä yksittäistä tapausta nyt on turha vääntää; tämä ikääntyvien taloyhtiöiden sähköinfra on ihan valtakunnallinen ongelma.
 
Sähköliittymä ja -pääkeskus uusiksi, kaivuri paikalle kaivamaan kaapelit parkkipaikalle latureita varten. Enpä tiedä moniko taloyhtiö tuollaiseen lähtisi, vaikka yksittäinen sähköautoilija maksaisi viulut. Vastuunjakokysymykset on sen verran mielenkiintoisia. Tätä yksittäistä tapausta nyt on turha vääntää; tämä ikääntyvien taloyhtiöiden sähköinfra on ihan valtakunnallinen ongelma.
Paukkuuko sulakkeet myös asunnoissa tiehään tahtiin, eli onko sähköliittymä liian pieni nykyajan vaatimuksiin? Mikäli edellämainittujen kanssa ei ole ongelmaa, niin luulisi liittymän kestävän myös Suko-latauksen aiheuttaman rasituksen, varsinkin kun lataus tapahtunee pääosin yöllä, eli aikana jolloin muu kulutus on vähäisempää (paitsi jos sähkölämmitys). Tietysti jos parkkipaikan johdot on aikoinaan vedetty ohuimmalla mahdollisella johdolla, niin niiden kanssa saattaa tulla ongelma jos lataavia autoja on ennemmän kuin yksi kerrallaan.
 
Sähköliittymä ja -pääkeskus uusiksi, kaivuri paikalle kaivamaan kaapelit parkkipaikalle latureita varten. Enpä tiedä moniko taloyhtiö tuollaiseen lähtisi, vaikka yksittäinen sähköautoilija maksaisi viulut. Vastuunjakokysymykset on sen verran mielenkiintoisia. Tätä yksittäistä tapausta nyt on turha vääntää; tämä ikääntyvien taloyhtiöiden sähköinfra on ihan valtakunnallinen ongelma.
Tietysti jokainen taloyhtiö lähtisi tuohon, mutta todennäköisesti yksinkertaisin toteutus olisi vetää asunnon oman mittarin jälkeen vaan oma vetonsa parkkikselle.
 
Meidän taloyhtiössä ollaan aika varovaisia juurikin vastuunjakokysymysten kanssa. Mutta joo, tässä on parikin eri firmaa käynyt kartoittamassa ja todettu on, että kapasiteettia tarvittaisiin lisää, jos aiotaan autoja ladata. Sähkölämmityksellähän nämä asunnot on tosiaan. Ja kaapelit on pientä narua eikä ole putkitettu; kerran ne päässyt näkemäänkin kun parkkikselle piti toisesta syystä kaivaa monttu.

Mutta tästä tosiaan tarkoitus muuttaa ensi kuussa pois niin sitten on oma tupa, oma lupa elikkäs mahdollisesti se laturi sitten kun raaskii taas autoa vaihtaa.
 
Meidän taloyhtiössä ollaan aika varovaisia juurikin vastuunjakokysymysten kanssa. Mutta joo, tässä on parikin eri firmaa käynyt kartoittamassa ja todettu on, että kapasiteettia tarvittaisiin lisää, jos aiotaan autoja ladata. Sähkölämmityksellähän nämä asunnot on tosiaan. Ja kaapelit on pientä narua eikä ole putkitettu; kerran ne päässyt näkemäänkin kun parkkikselle piti toisesta syystä kaivaa monttu.

Mutta tästä tosiaan tarkoitus muuttaa ensi kuussa pois niin sitten on oma tupa, oma lupa elikkäs mahdollisesti se laturi sitten kun raaskii taas autoa vaihtaa.
Taloyhtiö autolatauksesta on oma ketju, mutta jos täällä pohditaan sitä käyttövoima juttua, niin rivareissa Suomessa tyypillisesti lämmitystolpat, joka vuokrapaikka, tai oma paikka, jos ne kestää sisätila ja lohkolämppärin, niin tänäpäivänä menee paljon helpommin läpi se lataus mahdollisuus, vs muutamavuosi sitten. Enemmänkin kyse siitä että miten se toteutetaan, onko sille kysyntää.

Ketjuun liittyen, jos 8A latauksen saa kohtuu rahaan, niin se on isolle osalla sähköauto käyttöä se kynnys juttu, jos pohtii, polttis vai sähkis. sillä siis moneen tarpeeseen saa sen tärkeimmän, tankki täynnä melkein joka aamu, julkisia lataustarpeita harvoin. Se ei välttämättä riitä niille satoja kilometrejä työkseen päivässä ajaville joilla ei työnaikana latausmahdollisuutta.

Varmasti on rivareita joissa ei ole lämitystolppia tai sitä 8A ei sieltä kohtuu kustannuksin saa, mikä puute sitten syö sen yhden sähkiksen vahvuuden, ja ei helpota heille jotka tarvitsevat 10kW kolmevaihe latausta, joille se aito kynnyskysymys, niin ynnäävät kannattaako siihen kuinka paljon investoida. Tässä vielä se että jos yhtiö ei purkua odottava niin jossain vaiheessa yhtiölle se tarve tulee, niin ajaako vielä muutaman kauden polttiksella sähkiksen sijaan.

Moni pärjännyt ihan julkisilla ja työpaikka latauksilla, osalla se on hankinnan pysäyttäjä.
 
Taloyhtiö autolatauksesta on oma ketju, mutta jos täällä pohditaan sitä käyttövoima juttua, niin rivareissa Suomessa tyypillisesti lämmitystolpat, joka vuokrapaikka, tai oma paikka, jos ne kestää sisätila ja lohkolämppärin, niin tänäpäivänä menee paljon helpommin läpi se lataus mahdollisuus, vs muutamavuosi sitten. Enemmänkin kyse siitä että miten se toteutetaan, onko sille kysyntää.

Ketjuun liittyen, jos 8A latauksen saa kohtuu rahaan, niin se on isolle osalla sähköauto käyttöä se kynnys juttu, jos pohtii, polttis vai sähkis. sillä siis moneen tarpeeseen saa sen tärkeimmän, tankki täynnä melkein joka aamu, julkisia lataustarpeita harvoin. Se ei välttämättä riitä niille satoja kilometrejä työkseen päivässä ajaville joilla ei työnaikana latausmahdollisuutta.

Varmasti on rivareita joissa ei ole lämitystolppia tai sitä 8A ei sieltä kohtuu kustannuksin saa, mikä puute sitten syö sen yhden sähkiksen vahvuuden, ja ei helpota heille jotka tarvitsevat 10kW kolmevaihe latausta, joille se aito kynnyskysymys, niin ynnäävät kannattaako siihen kuinka paljon investoida. Tässä vielä se että jos yhtiö ei purkua odottava niin jossain vaiheessa yhtiölle se tarve tulee, niin ajaako vielä muutaman kauden polttiksella sähkiksen sijaan.

Moni pärjännyt ihan julkisilla ja työpaikka latauksilla, osalla se on hankinnan pysäyttäjä.
Joo, tää lähti vähän laukalle, alkuperäinen pointti oli osoittaa fellow techiläiselle vertaistukea.
 
Stellantis lopettaa vetyteknologian kehitysohjelman, taitaa Toyota olla sitten ainoa joka vetyyn vielä uskoo.
"In a context where the Company is mobilizing to respond to demanding CO2 regulations in Europe, Stellantis has decided to discontinue its hydrogen fuel cell technology development program," said Jean-Philippe Imparato, chief operating officer for Enlarged Europe. "The hydrogen market remains a niche segment, with no prospects of mid-term economic sustainability. We must make clear and responsible choices to ensure our competitiveness and meet the expectations of our customers with our electric and hybrid passenger and light commercial vehicles offensive."
 
Stellantis lopettaa vetyteknologian kehitysohjelman, taitaa Toyota olla sitten ainoa joka vetyyn vielä uskoo.

Liekö polttiksissa tulevaisuus Porschen 6-tahtimoottorilla ja synteettisillä polttoaineilla? Noitakin saadaan odottaa varmaan yhtä kauan kuin 1tkm akkua mikä latautuu 5min ajassa.
 
Liekö polttiksissa tulevaisuus Porschen 6-tahtimoottorilla ja synteettisillä polttoaineilla? Noitakin saadaan odottaa varmaan yhtä kauan kuin 1tkm akkua mikä latautuu 5min ajassa.
Eihän sinänsä mikään estä esim vetykaasulla toimivaa polttomoottoria tuomasta markkinoille, lähinnähän kyse on siitä onko kukaan kiinnostunut sellaista hankkimaan.
 
Liekö polttiksissa tulevaisuus Porschen 6-tahtimoottorilla ja synteettisillä polttoaineilla? Noitakin saadaan odottaa varmaan yhtä kauan kuin 1tkm akkua mikä latautuu 5min ajassa.
Tuosta moottorista tiedä, jos ihan henkilöauto liikennettä meinaat, niin näillä näkymin akut on vahvoilla, ja kilpailukyky tuntuu paranevan suht vauhdilla. Sen takia nuo vetykenno auto projektit hiipuu. Jos tarvitaan matkaan varaenergiaa, niin hybridi, sitä en tiedä olisko tuo moottori siinä vahvoilla. Edullisuus, hyvä hyötysuhde, yksinkertaisuus, kevyt, pieni koko mitä tulee mieleen tarpeesta.

Pelkät polttis ja synteettinen polttoaine, niin sen synteettisenpolttoaineen näkisin henkilöauto liikenteessä lähinnä vanhojen autojen energialähteenä, synteettinen polttoaine kallista tuottaa, niin käyttö kohteet siellä missä sillä hinnalla ei niin väliä. Eli jos sillä museoautolla haluaa ajaa, niin niissä.

Noitakin saadaan odottaa varmaan yhtä kauan kuin 1tkm akkua mikä latautuu 5min ajassa.

Tämä nyky tekniikalla lähinnä kysyntä kysymys, henkilöauto liikenteessä ultaranopea pikalataus on enemmänkin sen kapasiteetti puuteen korvaus. 1000km kantama, niin vähentää tarvetta täyteen pikalatauksilla, toki joku muutamasata kilometriä lisää nopeasti varmaan kelpaa ns sivutuotteena.

Synteettiset polttoaineet vähän sama, odottaa kysyntää.
 
1000 km rangella ei tarvita nykyista kummempaa latausnopeutta ja 5 minuutin latausnopeudella ei tarvita nykyista kummempia rangeja. Eli piisaa etta edes noista toteutuu ja polttomoottorin paivat ovat ohi muuta kuin joissain erikoistapauksissa kuten ambulanssi.
 
1000 km rangella ei tarvita nykyista kummempaa latausnopeutta ja 5 minuutin latausnopeudella ei tarvita nykyista kummempia rangeja. Eli piisaa etta edes noista toteutuu ja polttomoottorin paivat ovat ohi muuta kuin joissain erikoistapauksissa kuten ambulanssi.
Miten niin 5 min latausnopeudella ei tarvita isompia rangeja? Onhan siinä merkittävä ero ladata 30-40c/kWh julkisilla vs. 8-10c/kWh kotiyöpörssisähköllä...? Joka seikka taas lisää esim. dieselin kilpailukykyä (~1,6e/l, 5l/100km)
 
Juuri satuin muuten huomaamaan eräällä Neste-asemalla My Diesel 1,734/l (ainoa diesel mitä siellä myytiin).
Tällä hinnalla polttomoottorin tarina jatkunee vielä. Kukaanhan ei tiedä miten öljyn hinta tulee tässä kehittymään.
______________

Olisi kyllä suotavaa että laitetaan yksityiskohtaiset luvut pöytään kun täällä postataan "sähkikseni kaikki kulut 2x c/km". Muuten vähän vaikea ottaa vakavasti.
 
Miten niin 5 min latausnopeudella ei tarvita isompia rangeja? Onhan siinä merkittävä ero ladata 30-40c/kWh julkisilla vs. 8-10c/kWh kotiyöpörssisähköllä...? Joka seikka taas lisää esim. dieselin kilpailukykyä (~1,6e/l, 5l/100km)
Onhan tuo diesel nyt edelleen melkein tuplahintaista..? Vai mitä nyt tarkoitit?
 
Sitä että se 5 min lataus tyhjästä täyteen ei auta kalliin julkisen sähkön ongelmaa. Joka korostuu jos lähtee talvella motarille tai hinaa jotain jne jne.
Mutta onhan tuo diesel siltikin lähes tuplahintaista.. Eli onhan se julkinen sähkö kallista kotisähköön verrattuna, mutta dieseliin tai bensaan verrattuna todella halpaa.
 
Tuossa kun dieselistä kerran puhutaan, 2 litrasen sedan dieselin käyttövoimavero on noin 400e/v enemmän kuin vastaavassa sähkiksessä.

Sillä saa kalliimman pään laturilla 40snt/kWh hinnalla 1000kWh sähköä.

Turvallinen arvio 20kWh/100km niin tuolla pääsee jo 5000km. Dieselillä ei ole siinä kohden ajettu kilometriäkään.

Kotona jos enimmäkseen latailee niin moni ajaa koko vuoden ajot jo tuolla veroerolla.

Hinnassa ei pääse fossiililla lähellekään. Sähköllä pystyy itse vaikuttamaan paljonkin käyttöenergian kustannuksiin. Fossiililla olet OPECin yms armoilla.
 
Miten niin 5 min latausnopeudella ei tarvita isompia rangeja?
Koska polttomoottereiden edut sulavat olemattomaksi. Puhe oli siita etta tulevatko polttikset viela kehittymaan ja kilpailemaan akkuvehkeiden kanssa. Sahkisten ongelma olivat aluksi hinta, range ja latausnopeus. Hinta on jo ratkaistu ja kun toisen noista jaljelle jaavista ratkaisee niin polttomoottoreiden ongelmat ovat sitten suurempia kuin sahkisten.
 
______________

Olisi kyllä suotavaa että laitetaan yksityiskohtaiset luvut pöytään kun täällä postataan "sähkikseni kaikki kulut 2x c/km". Muuten vähän vaikea ottaa vakavasti.
Onhan niitä tänne laitettu, katso vaikka minun erittely tuossa muutama viesti taaksepäin. Ja onko tuo nyt muutenkaan niin ihmeellistä miltä saat sen kuulostamaan, otetaan vaikka esimerkiksi uusi Model3 (40k€) ja 25tkm/vuosi ja pitoajaksi vaikka 5 vuotta. 20c/km arvonalenema tekee tuolla ajalla 25k€ ja yhtään 5-vuotiasta Teslaa ei ole myynnissä alle 15k€ hintaan noilla kilsoilla, joten voinee olettaa tuonkin olevan yläkanttiin. Loput kulut ovat joitakin senttejä ja takuukin kattaa melkein koko omistusajan.
 
Mutta onhan tuo diesel siltikin lähes tuplahintaista.. Eli onhan se julkinen sähkö kallista kotisähköön verrattuna, mutta dieseliin tai bensaan verrattuna todella halpaa.
Tarttisi laskea TCO, eikä yksistään energian hintaa. Arvon alenema voi esim pole2 olle 15k€/a. Vertailin tuossa X5:sia ja on aika selvää dieselin pitävän arvonsa paremmin.

IMG_4388.jpg
 
Tarttisi laskea TCO, eikä yksistään energian hintaa. Arvon alenema voi esim pole2 olle 15k€/a. Vertailin tuossa X5:sia ja on aika selvää dieselin pitävän arvonsa paremmin.

IMG_4388.jpg
Erikoista sitten listailla energiakuluja, jos kuitenkin tarkoittaa vain arvonalenemaa..


Tosin näin omakohtaisesti tulin juuri siihen tulokseen että dieselinkin arvo on sulanut niin helvetisti ettei kannata vaihtaa uuteen, ei dieseliin, eikä sähköön, vaan jatkaa tuolla niin pitkään kun remppakulut pysyy kurissa. En nyt toki ole tuota mihinkään edes tarjonnut, vaan selannut suunnilleen vastaavien pyyntihintoja nettiautossa, enkä odota että tuo mun käytössä oleva yksilö olisi jotenkin maagisesti arvokkaampi.

En varsinaisesti seuraa aktiivisesti autojen arvon kehitystä, mutta noin perstuntumalla uuden auton arvonalenema on kiihtynyt ihan käyttövoimasta riippumatta.. Tavallaan siis kalliimpien autojen suurempi prosentuaalinen arvonalenema on alkanut koskemaan kaikkia autoja, kun kaikista autoista on tullut kalliimpia, kun jotenkin olisi odottanut että tuo jyrkempi arvonalenema pysyy siellä keskihintaisen auton yläpuolella, kuten tähänkin asti.

E: hemmetti, tää meni nyt offtopikiksi, koitan katsoa jos löydän tälle oikean topikin.
 
Oikeassa olet, olisi nuo pitänyt eriyttää kun olivat vastaus eri viesteihin.

Yleensä siis käyttövoimavertailua omiin tarkoituksiin sopivaksi olisi hyvä miettiä TCO:a.

Arvon alenema on sitä suurempi mitä uudemman ostaa ja voi helposti tehdä autonvaihdon laskelmat haastaviksi.

Se kun voi vaihdella merkki/malli/käyttövoima/korimallin mukaan, että mikä trendaa sillä hetkellä.

Olen tehnyt saman havainnon, että uusien arvo puolittuisi parin ensimmäisen vuoden aikana.

2019 aiheesta tehdyn gradun myötä arvon alenema oli Autotalli.com 30k aineiston perusteella 10%/a ensimmäiset 5v ja sen jälkeen 7%/a.

Jotain tekoa voi olla koronalla ja sodalla kun hinnat alkaen golffin hinnat pomppasivat 20k€:sta-> 30k€:oon.

Käyttövoiman valintaa tulee vielä mutkistamaan kun 2026 plugareiden päästömittaukseen tulee 30% lisäkerroin ja 2027 50% lisäkerroin.

Tällöin auto- ja ajoneuvovero nousevat.

Mutta kuten jo sanoitkin, harvoin autoa vaihtamalla säästöä tulee. Vasta pakon edessä vaihto varmaan taloudellisessa mielessä fiksuin ja silloinkin saa tehdä melkoista salapoliisintyötä, jotta todelliset km-kohtaiset kulut saa selvitettyä.
 
Miten niin 5 min latausnopeudella ei tarvita isompia rangeja? Onhan siinä merkittävä ero ladata 30-40c/kWh julkisilla vs. 8-10c/kWh kotiyöpörssisähköllä...? Joka seikka taas lisää esim. dieselin kilpailukykyä (~1,6e/l, 5l/100km)

Henkilöautoliikenteessä päivittäisen kilometrit pienellä prosentilla ns tankillista. ja niissä ajoissa jossa päivittäinen ajot suuria, niin entistä harvemmin syntyy tilanteita että pysähdys kohteissa ei voisi ladata. Näistä jää sitten jäljelle ne joista iso osa houituu sillä että nopeasti saa muutamansatakilometriä lisää.

Jäljelle jää vielä jotain, jossa sitten puhtaan polttiksen sijaan voi olla hybridi, ns kantaman laajentimellä, Eli perus eneriga akuissa, mutta varavoimana hyvän hyötysuhteen generaattori jossa poltetaan synteettistä yms.


Juuri satuin muuten huomaamaan eräällä Neste-asemalla My Diesel 1,734/l (ainoa diesel mitä siellä myytiin).
Tällä hinnalla polttomoottorin tarina jatkunee vielä. Kukaanhan ei tiedä miten öljyn hinta tulee tässä kehittymään.
______________

Olisi kyllä suotavaa että laitetaan yksityiskohtaiset luvut pöytään kun täällä postataan "sähkikseni kaikki kulut 2x c/km". Muuten vähän vaikea ottaa vakavasti.

My Dieselin pumppu hinta on fosiili hinnoilla tuettua, jos ja kun jakelijoille tulee, tullut myös päästöttömän sähkön myynti, niin My Diesel halpuus ei välttämättä jatku, lisäksi sille muitakin kysyntä kohteita.
Puhtaiden, mukaanlukien synteettisten pumppuhinta seuraa (nousee) fossiilisten hinnan mukana, siinä vaiheessa kun fosiilisille ei jaeta päästöoikeisia, vaan ne pitää kompensoida nieluilla, niin puhtaiden polttoaineiden hinnat pohjaa todellisiin kustannuksiin ja kysyntään.

Bio yms kamaa ei riitä, vetypohjaiset synteettiset ilmaisella sähkölläkin menee verottomana sinne useampaan euroon vs diesel lirta.


Sitä että se 5 min lataus tyhjästä täyteen ei auta kalliin julkisen sähkön ongelmaa. Joka korostuu jos lähtee talvella motarille tai hinaa jotain jne jne.

Pikalataus kilpailee sen vaihtoehtoisen ajankäytön kanssa. Eli se määrittää sen hintaa, asettuu sellaiseksi millä on kysyntää. Henkilöautoliikenteessä oletus että Suomessa iso-osa energiasta ladataan "hitaasti", koti, työpaikat. hinta optimoidusti. Lapinreissuilla 5min latauksesta kysyntä voi olla marginaalista, jos hitaampi halvempaa. Sinne lähdetään tankki täynnä, ja tauoilla tankataan hintaedellä. jos se auto on isoakkuinen.

Jos pieni akkuisen hankinta edullisempaa, ja sen takia lataustarpeita lyhyilläkin tauoilla, niin se voi nostaa halua maksaa enemmän. Tosin pienen akun saa täyteen pienemmälläkin teholla.
 
Tarttisi laskea TCO, eikä yksistään energian hintaa. Arvon alenema voi esim pole2 olle 15k€/a. Vertailin tuossa X5:sia ja on aika selvää dieselin pitävän arvonsa paremmin.

IMG_4388.jpg
Hybridi-X5:ia on myynnissä moninkertainen määrä. Niistä edullisimmin hinnoitellut (kuten kuvassasi) varmasti menevät kaupaksi suht nopeasti.

Tuo yksittäinen diesel sen sijaan tuskin on menossa kaupaksi ihan heti. Ilmoitusta on päivitetty kesäkuun lopussa, mutta ties milloin on laitettu myyntiin. Miksi kukaan ostaisi 42,9k:lla 30d, 2014, 120 tkm, kun 35,9k:lla irtoaisi tehokkaampi 40d, 2014, 115 tkm? Tai 54,9k:lla peräti viisi vuotta tuoreempi 30d, 2019, 106 tkm.


Sellainen muistikuva, että nuo halvimmat hybridit (40e ja 45e) olivat uutena tyyliin 10k halvempia kuin 30d. Varusteltuna hintaero oli helposti 15k tai ylikin, koska autoveroero.

Diesel vs. hybrid, 5-6-vuotiaiden halvimmat, <145 tkm:
54,9k, 30d, 2019, 106 tkm
43,8k, 45e, 2020, 131 tkm

Hybridi on yhden vuoden uudempi, mutta 25 tkm enemmän ajettu. Siitä pyydetään 11,1k vähemmän, eli jos diesel oli uutena vain 10k kalliimpi, niin hybridin arvonalennus on 1k suurempi. Toisaalta vuotuiset verot ovat olleet pienempiä ja energiakuluissakin kotilataaja on voinut säästää. Jos hintaero uutena olikin 15k, niin hybridin arvonalennus on ollut 4k pienempi, vuotuiset verot pienempiä ja energiakuluissa on voinut tulla säästöä.


Diesel vs. Hybrid, 10-11-vuotiaiden halvimmat:
35,9k, 40d, 2014, 115 tkm
24,9k, 40e, 2015, 134 tkm

Hybridi on yhden vuoden uudempi, mutta 19 tkm enemmän ajettu. Siitä pyydetään 11k vähemmän, eli jos diesel oli uutena vain 10k kalliimpi, niin hybridin arvonalennus on 1k suurempi. Toisaalta vuotuiset verot ovat olleet pienempiä ja energiakuluissakin kotilataaja on voinut säästää. Jos hintaero uutena olikin 15k, niin hybridin arvonalennus on ollut 4k pienempi, vuotuiset verot pienempiä ja energiakuluissa on voinut tulla säästöä.


Edit. TM 05/2014:ssa 30d oli alkaen 92 688 € (koeajovarustein 112 091 €). Pari vuotta myöhemmin TM 02/2016:ssa 40e oli alkaen 85 369 €, eli reilut 7,3k halvempi. Varusteiden kanssa hintaero lienee 10k ja ylikin.
 
Viimeksi muokattu:
Vertasin tässä Äxcel -taulukoistani autoilun hintoja edellisellä kulkineellani vs. nykyisellä, tällä hetkellä 2024 1.5 TSi Kamiq manuaali -autoilu on halvempaa kuin edellisellä 2018 Focus 1.5 TDi automaatti -versiolla, mutta ei paljoa. Fordille ehti tulla jo huoltokulujakin enemmän mukaan, mutta varmaan aika tasoihin menisivät. Focukselle vaihdoin hintalaskentaan tämänhetkisen dieselin noin -hinnan.

Näyttökuva 2025-07-18 124330.png


Näyttökuva 2025-07-18 124431.png
 
Hybridi-X5:ia on myynnissä moninkertainen määrä. Niistä edullisimmin hinnoitellut (kuten kuvassasi) varmasti menevät kaupaksi suht nopeasti.

Tuo yksittäinen diesel sen sijaan tuskin on menossa kaupaksi ihan heti. Ilmoitusta on päivitetty kesäkuun lopussa, mutta ties milloin on laitettu myyntiin. Miksi kukaan ostaisi 42,9k:lla 30d, 2014, 120 tkm, kun 35,9k:lla irtoaisi tehokkaampi 40d, 2014, 115 tkm? Tai 54,9k:lla peräti viisi vuotta tuoreempi 30d, 2019, 106 tkm.


Sellainen muistikuva, että nuo halvimmat hybridit (40e ja 45e) olivat uutena tyyliin 10k halvempia kuin 30d. Varusteltuna hintaero oli helposti 15k tai ylikin, koska autoveroero.

Diesel vs. hybrid, 5-6-vuotiaiden halvimmat, <145 tkm:
54,9k, 30d, 2019, 106 tkm
43,8k, 45e, 2020, 131 tkm

Hybridi on yhden vuoden uudempi, mutta 25 tkm enemmän ajettu. Siitä pyydetään 11,1k vähemmän, eli jos diesel oli uutena vain 10k kalliimpi, niin hybridin arvonalennus on 1k suurempi. Toisaalta vuotuiset verot ovat olleet pienempiä ja energiakuluissakin kotilataaja on voinut säästää. Jos hintaero uutena olikin 15k, niin hybridin arvonalennus on ollut 4k pienempi, vuotuiset verot pienempiä ja energiakuluissa on voinut tulla säästöä.


Diesel vs. Hybrid, 10-11-vuotiaiden halvimmat:
35,9k, 40d, 2014, 115 tkm
24,9k, 40e, 2015, 134 tkm

Hybridi on yhden vuoden uudempi, mutta 19 tkm enemmän ajettu. Siitä pyydetään 11k vähemmän, eli jos diesel oli uutena vain 10k kalliimpi, niin hybridin arvonalennus on 1k suurempi. Toisaalta vuotuiset verot ovat olleet pienempiä ja energiakuluissakin kotilataaja on voinut säästää. Jos hintaero uutena olikin 15k, niin hybridin arvonalennus on ollut 4k pienempi, vuotuiset verot pienempiä ja energiakuluissa on voinut tulla säästöä.


Edit. TM 05/2014:ssa 30d oli alkaen 92 688 € (koeajovarustein 112 091 €). Pari vuotta myöhemmin TM 02/2016:ssa 40e oli alkaen 85 369 €, eli reilut 7,3k halvempi. Varusteiden kanssa hintaero lienee 10k ja ylikin.
Joo en näe oikein mitään pointtia maksaa dieselistä saman verran kuin 7v uudemmasta plugarista.

Sen suhteen aika harhaisia ovat automyyjat, sillä en usko montaa muutakaan kiinnostavan maksaa vanhasta dieselistä yhtä paljon kuin plugarista.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
282 344
Viestejä
4 849 329
Jäsenet
78 393
Uusin jäsen
qrutto

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom