Se on ainakin varmaa, että eniten rahallisesti hyötyneet tahot sähköautoilussa on autokauppiaat ja sähköautokorjaamot

Kuten myös autonvalmistajat.
Eikös sähköautoissa arvoa ole pudonnut yleisesti vieläkin pahemmin kuin polttisautoissa?
Kuinka usein sähköautoja pitää huoltaa, ns vuosihuolto?
Onko sähköautojen vuosihuollot minkä hintaisia vs polttis vuosihuollot?
Mii täyttää 3 kk päästä 6 v. Nettiauton kahden (jos ei lasketa sitä yhtä 155 tkm suhattua) halvimman pyynnit ovat 6-7k halvempia kuin Miin käteishinta varusteilla + Nokian kitkat muualta yhteensä. Onhan arvo siis laskenut keskimäärin yli 1k/a, muttei lähellekään 1,5k/a.
Huollot ovat 2 v/30 tkm välein. K-auto Espoossa halvin huolto oli 159 € ja kallein 259,77 € sisältäen jarrunesteen vaihdon. Raitisilman olen aina itse vaihtanut ilman työkaluja minuutissa 2 v välein (Motonetistä 11,90 €). Auto on 5 v 9 kk iästä huolimatta ehtinyt käymään jo kolmessa huollossa, koska viimeiseen reiluun 1,5 vuoteen tuli tuo 30 tkm-huoltoraja vastaan. Merkkiliikkeessä huoltaminen (ja raitisilma itse) ovat tulleet yhteensä maksamaan keskimäärin 231,57 € per kerta. Jos ajaa enintään 30 tkm/2 v, niin tuosta tulee 115,78 €/a.
Olen joutunut vajaan kuuden vuoden aikana ostamaan myös yhdet premium 14"-kesärenkaat (390 € töineen), pyyhkijöitä pari paria eteen ja yhden taakse (54,79 €), avaimen pariston (0,49 €) ja +200 %-polttimoihin (29,90 €).
Yksi kaiutin vaihdettiin takuuseen neljän vuoden kohdalla. Valitettavasti toinen kaiutin meni rikki takuun päätyttyä 5,5 vuoden kohdalla. Olisin voinut vaihtaa tilalle samaa surkeaa laatua viidelläkympillä, mutta tuli samalla vaivalla laitettua hifimpää 160 eurolla plus 80 eurolla 2,5 m2 vaimennusmattoja oviin. Lisäksi tarvikkeita 45 eurolla.
Jos laskee merkkiliikkeen kolme huoltoa, omat raitisilmat, pyyhkijät, polttimot, paristot ja uudet premium-kesärenkaat, niin rahaa on palanut 5,75 vuodessa huoltoon, korjauksiin, hifistykseen ja renkaisiin yhteensä 1 454,88 €/5,75 a, eli 253,02 €/a. Hifistys on oikeastaan ylimääräistä tason parannusta tuossa, sillä sen ansiosta äänentoiston puhtaus ja basson potku meni heittämällä isän C-mersun yli.
Nyt on viiden vuoden takuukin jo päättynyt, joten nuukaniilompi voisi tehdä itse "valohoidon", vaihtaa 11,90 eurolla raitisilman 2 v välein, ja vaihdattaa jarrunesteen jossain Espoon Friisilän merkkiliikettä halvemmassa paikassa. Invertterin jäähdytysneste varmaankin pitää vaihdattaa 10 v välein, mutta eihän tuossa muita huoltokohteita ole. No ilmastoinnin täyttö oman maun mukaan. Lukkojen + saranoiden voitelun ja jarrujen herkistelyn voi tehdä itse.
Sähköautossa ei ole:
-vuosittain (mielellään) vaihdettavaa moottoriöljyä + plus mahdolliset lisäykset
-säännöllisesti vaihdettavaa öljynsuodatinta
-säännöllisesti vaihdettavaa polttoainesuodatinta
-kuluvaa jakoketjua tai säännöllisesti vaihdettavaa jakohihnaa
-vaihdettavaa moniurahihnaa apulaitteille
-kuluvia laturin hiiliä
-Kuluvaa kaksoismassavauhtipyörää
-heikoksi/ravistavaksi kuluvaa kytkintä
-nopeasti kuluvia jarrulevyjä ja -paloja (toki sähkiksellä pitää välillä polkaista, ettei tule vikaa käytön puutteesta)
-harvakseltaan vaihdettavaa polttoaineen aktiivihiilisäiliötä
-liian möriseväksi kuluvaa pakoputkistoa äänenvaimentimineen
-Moottori-ilmansuodatinta
-Sytytystulppia
Toki polttomoottoriseen voi tulla noiden säännöllisesti vaihdettavien tai kuluvien juttujen lisäksi paljon muutakin, mutta en halunnut listata mitään äkillisesti hajoavia moottorin/saastelaitteiden antureita, startteja jne. Automaattivaihteiston harvakseltaan vaihdettavat öljyt olisi ehkä voinut listata, koska sähköauton hammaskosketusta irrottamaton alennusvaihde ei aivan yhtä välttämättömästi vaadi öljynvaihtoa.
Edit. perhepiirissä on/on ollut 2004 VW Polo 1,4 man. ja 2017 Yaris hybrid. Kaikki ovat uutena käteisellä ostettuja. Mii oli halvin hankintahinnaltaan. Yaris hybridin vuotuinen noin satasen vero on halvin. Vakuutukset kaikissa samaa luokkaa. Kaikkia on huollettu merkkiliikkeessä, ja Mii on selvästi halvin. Energiakustannus Miissä pörssillä ladaten on ollut aivan murto-osa vs. Polon 7 litran tai Yariksen 4,6 litran tankkauksista laskettu PKS-matelu. Lukuja ei tarvitse edes laittaa laskimeen tiedostaakseen, että Mii on ollut huomattavasti halvempi pitää kuin Polo tai Yaris hybrid. Toki nuo ovat luokkaa suurempia autoja, eli viisipaikkaisia ja suurempia tavaratilaltaan. Toisaalta ne ovat aika aneemisia pörisijöitä kiihtymään vs. Mii vääntää kadunkulmista pontevasti liikkeelle kuin V6-bensa, mutta vieläkin sivistyneemmin.