Arvonalenema riippuu automerkistä/mallista sekä käyttövoimasta. Esim. myymäni higland 3 performance tuli markkinoille noin vuosi sitten. Koska Saksan tukipolitiikka on muuttunut, sieltä ei tule enää heti 6 kk jälkeen 10 K Saksan tuen verran halvempia autoja Suomen markkinaan. Tämän vuoksi vielä 12 kk päästä näiden hinta on vain karvan halvempi Saksassa kuin Suomessa. Eli ensimmäinen vuosi on se "halpa" arvonalenema n. 10 K vähäisen saatavuuden vuoksi.
Toisena vuonna käytettyä alkaa tulla enemmän Saksan/ Euroopan/ Suomen markkinaan, jonka vuoksi tämän mallin hinnat lähtevät ensimmäistä vuotta nopeammin laskuun. Lisäksi tässä pitää huomioida se, että auto pitää nykyään myydä lähes aina autoliikkeelle, koska kenelläkään ei ole omaa rahaa. Tämän vuoksi nettiauton halvimmasta pyyntihinnasta pitää vähentää noin 10 % (autoliikkeen kate), joka on noin se oikea myyntihinta. Ihan sama miten paljon paremmat varusteet ja kunto siinä omassa autossa on, autoliike tarjoaa halvimman markkinoilla olevan mukaan.
Näin päästään siihen, että tuon myymäni auton myyntihinta tulee olemaan vuoden päästä noin 13 000-15 000 € pienempi, kuin mitä sain siitä nyt. Lisäksi tuolla 5 % korolla maksaisin 2,5 K korkoa tältä ajalta tuon arvonaleneman päälle. Lisäksi Teslan hintapolitiikkaa vuosia seuranneena, on vahva epäilys, että mallin hinta tulee laskemaan seuraavan vuoden aikana 3-5 K. Tämä heijastuu suoraan käytettyjen hintoihin, ostajan ollessa autokauppa.