Keskustelua autotarjouksista ja autojen rahoitustarjouksista


Onhan tuolla noita nyt useampikin eri varustelutasoilla...?
Oletko varmasti hakenut RAV4 Plug In -nimellä etkä normi RAV4?

edit: vai jäikö minulta huomaamatta että tässä etsittiin jotain tyyliin 2025 vuotista autoa?
Vuonna 2023 tuli face lift jossa sen verran eroa vanhaan että minimi on 2023. Vähemmän yllättäen juuri tuota vanhempia saa halvalla.

Halvin Intense on siis 53 k€, sattumalta sama hinta kuin Platinum uutena, joka on vastaava erikoiserämalli. Vanhassa voi olla varusteita mukana, mutta rahoituksen hinnassa onkin sitten äkkiä 3-4 k€ eroa.
 
K-Auto pukkas mainosta luukkuun:

Seatit, volkkarit , audit, cuprat ja possut tottakai, 1,49% rahoituskorolla

image
 
Hävitin eilen Teslan pois. Autoliike osti suoraan ja sain vielä neuvoteltua hyvän hinnan tähän markkinaan. Auto ehti olla omistuksessa tasan vuoden uudesta. Myynnin ainoana syynä oli tolkuttoman kallis rahoitus, yli 5 % todellinen. Ostaessa maksoin käsirahaa 3 K ja myydessä piti rahoitusta maksaa ulos 4,5 K. Kuukausi erä oli 685 €. Vuoden aikana arvo laski 11 500 €. Eli auton todelliseksi kk kuluksi tuli noin 1180 €/kk (ilman vakuutuksia, latauksia, jne.) Seuraava vuosi olisi tullut vielä kalliimmaksi arvon aleneman osalta ja rahoituksesta ulos pääsemiseksi olisi pitänyt maksaa 2 v kohdalla todennäköisesti 5 numeroinen summa. Sitten tähän vielä lisä riski arvonalenemasta, että Elon laskee highland 3 performancen hintaa seuraavan vuoden aikana.

Tähän uuden omistusauton hintarakenteeseen, kun vertaa yksityisleasingia niin lähes kaikki tarjolla olevat tuntuu halvalta. Täytyy sanoa, että on mennyt täysin mielenkiinto enää ostaa autoa, jos korko on yli 1 %. Sähköautojen arvot laskevat sitä tahtia, että autoa ei ole mahdollista pitää edes 2-3 v, jos haluaa pitää kk erän siedettävänä ja maksaa vain muutaman tonnin käsirahaa. Olisipa vielä niitä Polen 2 v tarjouksia niin lähtisi heti tilaukseen.
 
Hävitin eilen Teslan pois. Autoliike osti suoraan ja sain vielä neuvoteltua hyvän hinnan tähän markkinaan. Auto ehti olla omistuksessa tasan vuoden uudesta. Myynnin ainoana syynä oli tolkuttoman kallis rahoitus, yli 5 % todellinen. Ostaessa maksoin käsirahaa 3 K ja myydessä piti rahoitusta maksaa ulos 4,5 K. Kuukausi erä oli 685 €. Vuoden aikana arvo laski 11 500 €. Eli auton todelliseksi kk kuluksi tuli noin 1180 €/kk (ilman vakuutuksia, latauksia, jne.) Seuraava vuosi olisi tullut vielä kalliimmaksi arvon aleneman osalta ja rahoituksesta ulos pääsemiseksi olisi pitänyt maksaa 2 v kohdalla todennäköisesti 5 numeroinen summa. Sitten tähän vielä lisä riski arvonalenemasta, että Elon laskee highland 3 performancen hintaa seuraavan vuoden aikana.

Tähän uuden omistusauton hintarakenteeseen, kun vertaa yksityisleasingia niin lähes kaikki tarjolla olevat tuntuu halvalta. Täytyy sanoa, että on mennyt täysin mielenkiinto enää ostaa autoa, jos korko on yli 1 %. Sähköautojen arvot laskevat sitä tahtia, että autoa ei ole mahdollista pitää edes 2-3 v, jos haluaa pitää kk erän siedettävänä ja maksaa vain muutaman tonnin käsirahaa. Olisipa vielä niitä Polen 2 v tarjouksia niin lähtisi heti tilaukseen.
Millä ihmeen perusteella toinen vuosi olisi tullut ekaa kalliimmaksi?

Kyllä se eka vuosi on aina kallein ja siitä se arvonalenema sitten lähtee helpottamaan.
 
Millä ihmeen perusteella toinen vuosi olisi tullut ekaa kalliimmaksi?

Kyllä se eka vuosi on aina kallein ja siitä se arvonalenema sitten lähtee helpottamaan.
Arvonalenema riippuu automerkistä/mallista sekä käyttövoimasta. Esim. myymäni higland 3 performance tuli markkinoille noin vuosi sitten. Koska Saksan tukipolitiikka on muuttunut, sieltä ei tule enää heti 6 kk jälkeen 10 K Saksan tuen verran halvempia autoja Suomen markkinaan. Tämän vuoksi vielä 12 kk päästä näiden hinta on vain karvan halvempi Saksassa kuin Suomessa. Eli ensimmäinen vuosi on se "halpa" arvonalenema n. 10 K vähäisen saatavuuden vuoksi.

Toisena vuonna käytettyä alkaa tulla enemmän Saksan/ Euroopan/ Suomen markkinaan, jonka vuoksi tämän mallin hinnat lähtevät ensimmäistä vuotta nopeammin laskuun. Lisäksi tässä pitää huomioida se, että auto pitää nykyään myydä lähes aina autoliikkeelle, koska kenelläkään ei ole omaa rahaa. Tämän vuoksi nettiauton halvimmasta pyyntihinnasta pitää vähentää noin 10 % (autoliikkeen kate), joka on noin se oikea myyntihinta. Ihan sama miten paljon paremmat varusteet ja kunto siinä omassa autossa on, autoliike tarjoaa halvimman markkinoilla olevan mukaan.

Näin päästään siihen, että tuon myymäni auton myyntihinta tulee olemaan vuoden päästä noin 13 000-15 000 € pienempi, kuin mitä sain siitä nyt. Lisäksi tuolla 5 % korolla maksaisin 2,5 K korkoa tältä ajalta tuon arvonaleneman päälle. Lisäksi Teslan hintapolitiikkaa vuosia seuranneena, on vahva epäilys, että mallin hinta tulee laskemaan seuraavan vuoden aikana 3-5 K. Tämä heijastuu suoraan käytettyjen hintoihin, ostajan ollessa autokauppa.
 
Arvonalenema riippuu automerkistä/mallista sekä käyttövoimasta. Esim. myymäni higland 3 performance tuli markkinoille noin vuosi sitten. Koska Saksan tukipolitiikka on muuttunut, sieltä ei tule enää heti 6 kk jälkeen 10 K Saksan tuen verran halvempia autoja Suomen markkinaan. Tämän vuoksi vielä 12 kk päästä näiden hinta on vain karvan halvempi Saksassa kuin Suomessa. Eli ensimmäinen vuosi on se "halpa" arvonalenema n. 10 K vähäisen saatavuuden vuoksi.

Toisena vuonna käytettyä alkaa tulla enemmän Saksan/ Euroopan/ Suomen markkinaan, jonka vuoksi tämän mallin hinnat lähtevät ensimmäistä vuotta nopeammin laskuun. Lisäksi tässä pitää huomioida se, että auto pitää nykyään myydä lähes aina autoliikkeelle, koska kenelläkään ei ole omaa rahaa. Tämän vuoksi nettiauton halvimmasta pyyntihinnasta pitää vähentää noin 10 % (autoliikkeen kate), joka on noin se oikea myyntihinta. Ihan sama miten paljon paremmat varusteet ja kunto siinä omassa autossa on, autoliike tarjoaa halvimman markkinoilla olevan mukaan.

Näin päästään siihen, että tuon myymäni auton myyntihinta tulee olemaan vuoden päästä noin 13 000-15 000 € pienempi, kuin mitä sain siitä nyt. Lisäksi tuolla 5 % korolla maksaisin 2,5 K korkoa tältä ajalta tuon arvonaleneman päälle. Lisäksi Teslan hintapolitiikkaa vuosia seuranneena, on vahva epäilys, että mallin hinta tulee laskemaan seuraavan vuoden aikana 3-5 K. Tämä heijastuu suoraan käytettyjen hintoihin, ostajan ollessa autokauppa.
Jahas, aikamoista spekulaatiota. Miksi ostit auton, jonka arvo putoaa kuin kivi? Ja pidit vain vuoden. Itse ostin auton, jonka hinta putoaa myös, mutta ajatuksella pitää ainakin 4-5v.
 
Jahas, aikamoista spekulaatiota. Miksi ostit auton, jonka arvo putoaa kuin kivi? Ja pidit vain vuoden. Itse ostin auton, jonka hinta putoaa myös, mutta ajatuksella pitää ainakin 4-5v.
Itse olen kolme autoa ostanut "uutena", tarkoittaen max 3kk vanhana ja jokaisen myynyt ennen 2v ikää. Kyllä se suurin pudotus sen legendaarisen "liikkeestä ulosajon" jälkeen tulee siinä 2-3v kohdalla kun takuut loppuu, huollot alkaa ja auto on käytetty eikä enään virheetön/uudenveroinen.

Ja tosiaan "liikkeestä ulosajo"-pudotuksen väistää kun neuvottelee hinnan kohdalleen. Niin mersusta, bmw:stä kun nissanistakin sain 13-16% alennuksen ovh:sta käteiskaupalla, ja kun valitsi valmiiksi varastossa olevan auton jonka sain heti toimitukseen.

Myös hankkimalla uuden mallin joka on juuri tullut myyntiin, tai vaihtoehtoisesti ylivuotisen auton suurella alennuksella, pystyy myös merkittävästi vaikuttamaan arvonaleneman toteutumiseen.
 
Itse olen kolme autoa ostanut "uutena", tarkoittaen max 3kk vanhana ja jokaisen myynyt ennen 2v ikää. Kyllä se suurin pudotus sen legendaarisen "liikkeestä ulosajon" jälkeen tulee siinä 2-3v kohdalla kun takuut loppuu, huollot alkaa ja auto on käytetty eikä enään virheetön/uudenveroinen.

Ja tosiaan "liikkeestä ulosajo"-pudotuksen väistää kun neuvottelee hinnan kohdalleen. Niin mersusta, bmw:stä kun nissanistakin sain 13-16% alennuksen ovh:sta käteiskaupalla, ja kun valitsi valmiiksi varastossa olevan auton jonka sain heti toimitukseen.

Myös hankkimalla uuden mallin joka on juuri tullut myyntiin, tai vaihtoehtoisesti ylivuotisen auton suurella alennuksella, pystyy myös merkittävästi vaikuttamaan arvonaleneman toteutumiseen.
Saattoi/saattaa toimi polttiksilla, mutta sähkärien hinnat ovat pudonneet kyllä kuin kivi monenkin merkin ja mallin kohdalla. Enkä kyllä usko tota, että hinta jotenkin maagisesti notkahtaisi 2-3v ikäisenä. Kyllä se auton arvon kuukausille jaettu pudotus pienenee ajan funktiona aivan varmasti.

Itse ostin uuden iX:n 23% alennuksella viime joulukuussa (ovh 100te ja maksoin karvan alle 77te) ja 6kk pidolla ottaisin ainakin 10te takkiin, jos ois pakko myydä. Luultavasti jopa 15te. Ei hinta voi vuosia tota tahtia pudota (2te/kk). Itse ajattelin pitää 48-60kk ja ajatuksena, että kunhan alkaa arvonalenema olemaan alle 1000te/kk, niin hyvä. Sama on vaikka mersun EQE/S ja Audin Q8. Noita saa puoleen hintaan parin vuoden ikäisinä. Sama Taycanin kanssa. Eikä noi halvemmatkaan sähkärit ole hintaansa pitäneet. Hullupösö oli kovassa tarjouksessa 30te ja ei siitä 2v iässä sa edes 20te. Prosentteina aika kova. Ja jotjut on noistakin maksaneet 35te+ jne. Teslat tosiaan myös ovat monelle aiheuttaneet talousongelmia.

Suurin ongelma tulee, jos auto pitää myydä. Lähtökohtaisesti kai jokainen on taloutensa mitoittanut niin, että lyhennykset pystyy maksamaan. Kannattaa vain maksella ja pitää autoa pitkään, niin ei ainakaan myydessä tartte maksaa lisää…
 
Saattoi/saattaa toimi polttiksilla, mutta sähkärien hinnat ovat pudonneet kyllä kuin kivi monenkin merkin ja mallin kohdalla. Enkä kyllä usko tota, että hinta jotenkin maagisesti notkahtaisi 2-3v ikäisenä. Kyllä se auton arvon kuukausille jaettu pudotus pienenee ajan funktiona aivan varmasti.

Itse ostin uuden iX:n 23% alennuksella viime joulukuussa (ovh 100te ja maksoin karvan alle 77te) ja 6kk pidolla ottaisin ainakin 10te takkiin, jos ois pakko myydä. Luultavasti jopa 15te. Ei hinta voi vuosia tota tahtia pudota (2te/kk). Itse ajattelin pitää 48-60kk ja ajatuksena, että kunhan alkaa arvonalenema olemaan alle 1000te/kk, niin hyvä. Sama on vaikka mersun EQE/S ja Audin Q8. Noita saa puoleen hintaan parin vuoden ikäisinä. Sama Taycanin kanssa. Eikä noi halvemmatkaan sähkärit ole hintaansa pitäneet. Hullupösö oli kovassa tarjouksessa 30te ja ei siitä 2v iässä sa edes 20te. Prosentteina aika kova. Ja jotjut on noistakin maksaneet 35te+ jne. Teslat tosiaan myös ovat monelle aiheuttaneet talousongelmia.

Suurin ongelma tulee, jos auto pitää myydä. Lähtökohtaisesti kai jokainen on taloutensa mitoittanut niin, että lyhennykset pystyy maksamaan. Kannattaa vain maksella ja pitää autoa pitkään, niin ei ainakaan myydessä tartte maksaa lisää…
Itellä oli myös uusi ix 2022, maksoin 112t ja sain siitä 14kk myöhemmin 104t. En näissä kannata edes miettiä vaihtoehtoa että jotain yllättävää tapahtuu tai auton joutuu myymään pakon edessä, tulee vaan paha mieli.
 
Itellä oli myös uusi ix 2022, maksoin 112t ja sain siitä 14kk myöhemmin 104t. En näissä kannata edes miettiä vaihtoehtoa että jotain yllättävää tapahtuu tai auton joutuu myymään pakon edessä, tulee vaan paha mieli.
Toihan oli helvetin hyvin. Nyt saisit 60-70te. 2022 oli hullua aikaa autokaupassa, ei tule toistumaan.

Edit. 2022 ix50 irtoaa nyt autoliikkeestä alle 70te. Voi olla max. 60te minkä nyt saisi. Eli reilun 3v pidolla 50te arvonalenemaa..
 
Viimeksi muokattu:
Itellä oli myös uusi ix 2022, maksoin 112t ja sain siitä 14kk myöhemmin 104t. En näissä kannata edes miettiä vaihtoehtoa että jotain yllättävää tapahtuu tai auton joutuu myymään pakon edessä, tulee vaan paha mieli.
Toi tiputushan on ihan naurettavan pieni. Alle 10%... Vaihtohinta varmaan, mutta silti aika halvalla pääsit...
 
Jahas, aikamoista spekulaatiota. Miksi ostit auton, jonka arvo putoaa kuin kivi? Ja pidit vain vuoden. Itse ostin auton, jonka hinta putoaa myös, mutta ajatuksella pitää ainakin 4-5v.
Kyllä tämä hinta politiikka on useamman vuosittain ostetun Teslan kokemuksella ihan fakta.
Itse en jaksa ajaa millään autolla yli 2 vuotta, kun kyllästyn. Lisäksi haluan ajaa mielellään uudella autolla, ettei kukaan toppahousu ole piereskellyt penkkejä pilalle ja kaivanut nenäänsä puolet käyttötunneista.

Jos sähköautoista puhutaan niin tuo myymäni auto on yksi malleista, joka on tuon hintaluokan autoista pudottanut lähes vähiten arvoa ensimmäisen vuoden aikana, koska saatavuus käytettynä on niin heikkoa.

En tiedä minkä hintaluokan autolla ajelet, mutta mikäli ostat 60 K sähköauton 5 % korolla ja ajat sillä 4-5 vuotta, kannattaa varautua maksamaan autoa myydessä perse kipeäksi rahoitusta ulos tai sitten pitää olla reilu käsiraha sisässä ja noin tonnin kk lyhennys, että pääset arvonaleneman ja lainen lyhentymisen suhteen tasapainoon silloin, kun auton myynti on ajankohtaista.

Se on tietysti hyvä, jos on tyytyväinen 30 K perus kehonsiirtimeen halvalla rahoituksella, niin varmasti selviää halvemmalla pitkässä juoksussa.
 
Kyllä tämä hinta politiikka on useamman vuosittain ostetun Teslan kokemuksella ihan fakta.
Itse en jaksa ajaa millään autolla yli 2 vuotta, kun kyllästyn. Lisäksi haluan ajaa mielellään uudella autolla, ettei kukaan toppahousu ole piereskellyt penkkejä pilalle ja kaivanut nenäänsä puolet käyttötunneista.

Jos sähköautoista puhutaan niin tuo myymäni auto on yksi malleista, joka on tuon hintaluokan autoista pudottanut lähes vähiten arvoa ensimmäisen vuoden aikana, koska saatavuus käytettynä on niin heikkoa.

En tiedä minkä hintaluokan autolla ajelet, mutta mikäli ostat 60 K sähköauton 5 % korolla ja ajat sillä 4-5 vuotta, kannattaa varautua maksamaan autoa myydessä perse kipeäksi rahoitusta ulos tai sitten pitää olla reilu käsiraha sisässä ja noin tonnin kk lyhennys, että pääset arvonaleneman ja lainen lyhentymisen suhteen tasapainoon silloin, kun auton myynti on ajankohtaista.

Se on tietysti hyvä, jos on tyytyväinen 30 K perus kehonsiirtimeen halvalla rahoituksella, niin varmasti selviää halvemmalla pitkässä juoksussa.
No itse ostin 77te auton viime joulukuussa (Fully Charged iX40 + ilma-alusta, 22kW lataus, soft close yms.). Ilman käsirahaa ja 25te jämäri 72kk maksuaika (2.4% todellinen korko). Maksan 830e/kk ja veikkaan n. 5v iässä olevan arvon sellainen , ettei tartte kättä laittaa taskuun luopuessa.. 6v iässä siis 25te. Eli jos 5v ois sen 35te arvoinen, niin ok.
 
No itse ostin 77te auton viime joulukuussa (Fully Charged iX40 + ilma-alusta, 22kW lataus, soft close yms.). Ilman käsirahaa ja 25te jämäri 72kk maksuaika (2.4% todellinen korko). Maksan 830e/kk ja veikkaan n. 5v iässä olevan arvon sellainen , ettei tartte kättä laittaa taskuun luopuessa.. 6v iässä siis 25te. Eli jos 5v ois sen 35te arvoinen, niin ok.
Tuo korko ja lyhennys on mitoitettu aika hyvin 5 v ajalle. Ei välttämättä tule pahaa paukkua maksettavaksi, mutta Saksan 3 v ikäisien hintakehitykseen peilaten ehkä jotain. Jos vaihdossa autoliikkeeseen antaa niin voi saada tilannetta vielä paikattua ns. ylihyvityksellä. Autoliikkeillä on kyllä ärsyttävä tapa arvottaa kaikki varustepaketit sisään ostaessa lähes arvottomaksi, mutta myydessä ne kyllä muistetaan hinnoitella viimeisen päälle.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
280 983
Viestejä
4 830 233
Jäsenet
78 187
Uusin jäsen
Hankkis

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom