Keskustelua hybridiautoista

Vähän perinteistä autokuumetta näin loman kynnyksellä.

Ei oikein ole selvillä mitä mallia tai edes merkkiä katselisi. Sekä autoliikkeeisiin ei huvita mennä renkaita potkimaan.



-Tilavampi kuin nykyinen (focus).
-"Uuden"fressin näköinen.
-Farkku, katumaasturi tai joku siihen väliin.
-Ajo suurimmilta osilta lyhyttä pätkä ajoa, 5-10km siirtymiä. Välillä pitempiä reissuja. Eli joku min. 50km range olisi ihan riittävä(talvella saisi myös päästä sähköllä liikkeelle/ajaa), toki pitemmästä ei haittaakaan.
-Ei kalliita tyyppivikoja, ns. luotettava auto.
-n. max 30k budjetti, varmaan jo muutaman vuoden ikäisistä ajettu kalleimmat kilsat pois. .
Suosittelen skippaamaan plug-in hybridit suosiolla kokonaan ja hommaamaan suoraan sähköauton 😎👍

Syy: plugarissa polttis- ja sähköauton tekniikat, joten tuplasti vikapaikkoja. Akut kestää plugareissa paljon lyhyemmän aikaa kuin sähköautokäytössä, sillä akku ladataan tyhjästä täyteen joka päivä ja sähköautossa ehkä 1-X kertaa viikko riippuen ajomäärästä (esim. PHEV range 40-50 km vs. sähköauton Range 300-450 km).

Toyotan hybridit sitten asia erikseen, mutta ei niilläkään saa oikein muuta kuin polttoainetaloudellisuutta parannettua.

Itellä oli rapia 2 vuotta Plugari ja jo ennen 150 tkm kohtaa tuli kohtuu kallis jakopäänremppanä eteen. Korjautin sen ja myin pirssin vielä kun EV-akku oli suht kunnossa. Ostin sähköauton ja olen ollu tosi tyytyväinen.

Esim. Kian akku kestää riippuen paljonko ajettu sähköllä sen 150-220 tkm, mutta voi joutua korjaaamaan jo aiemmin...

Jos tulee akkuun vika, niin ei todennäköisesti anna ajaa edes polttiksella. Toki niitä EV-akkuja saa nykyisin korjattua (Kokkolan Autohuolto, Akkuauto, ym.), mutta touhutonneja menee moduulin vaihdoissakin/korjauksessa useampi.

Kannattaa tsekata Harri Bööön ja Kokkolan Autohuollon Youtube-kanavat. Siellä paljon hyvää asiaa plugareista ja sähköautoista 👍

Edit. Kannattaa katsoa myös simolammikko. Paljon hyvää juttua Vaggineista.





Toiset saa suositella tarkempia (sähkö)automalleja sinun kriteereillä.
Ite en niistä tiedä tarkemmin ☺️
 
Viimeksi muokattu:

Budjetti on valitettavan niukka vielä sähkikseen, ehkä ajelisin Foccerilla vielä vuoden?

Ei viittisi noin vähillä ajoilla (15tkm/v) laittaa 40-50k autoon. Tai sitten 500(?) kuukaudessa maksella.


Voihan se olla että viisain olisi vielä ostaa yksi "normaali" polttomoottorikärry ja sen jälkeen sitten siirtyä sähköön, jos niiden hinnat rupeaisi putoamaan, kuten jossain pm veikkailtu.

Focessa pitäisi hihna vaihtaa ja talvirenkaat. 1500 menee ja vaihdossa ei saa tuosta sen enempää. Sen takia kiertoon olisi nyt laittanut.
 
Vähän perinteistä autokuumetta näin loman kynnyksellä.

Ei oikein ole selvillä mitä mallia tai edes merkkiä katselisi. Sekä autoliikkeeisiin ei huvita mennä renkaita potkimaan.



-Tilavampi kuin nykyinen (focus).
-"Uuden"fressin näköinen.
-Farkku, katumaasturi tai joku siihen väliin.
-Ajo suurimmilta osilta lyhyttä pätkä ajoa, 5-10km siirtymiä. Välillä pitempiä reissuja. Eli joku min. 50km range olisi ihan riittävä(talvella saisi myös päästä sähköllä liikkeelle/ajaa), toki pitemmästä ei haittaakaan.
-Ei kalliita tyyppivikoja, ns. luotettava auto.
-n. max 30k budjetti, varmaan jo muutaman vuoden ikäisistä ajettu kalleimmat kilsat pois. .
330e farkku bemari on hyvä ja täyttää kaikki vaatimuksesi.
 
Ei viittisi noin vähillä ajoilla (15tkm/v) laittaa 40-50k autoon. Tai sitten 500(?) kuukaudessa maksella.


Voihan se olla että viisain olisi vielä ostaa yksi "normaali" polttomoottorikärry ja sen jälkeen sitten siirtyä sähköön, jos niiden hinnat rupeaisi putoamaan, kuten jossain pm veikkailtu.

Focessa pitäisi hihna vaihtaa ja talvirenkaat. 1500 menee ja vaihdossa ei saa tuosta sen enempää. Sen takia kiertoon olisi nyt laittanut.
Tuolla ajomäärällä pidä se Focus. Hommaa uudet renkaat ja huolla auto.
Sähköllä ajaminen voi olla halpaa, mutta tuolla ajomäärällä aika mahdoton yhtälö vaihtaa Focus 40k sähköautoon?
edit. en tiedä mikä Focus on alla, mutta hihnan vaihdolla varmaan tarkoitit jakohihnaa? Siitä päätellen alla on yli 6 vuotias Focus ja halvimmat kilometrit ovat vasta edessä...
 
Otat melkein uusi auto vuodeksi-kolmeksi ja opettelet samalla mitä ominaisuuksia siltä autolta haluat:

Vaatisi myydä tuo focus pois,. Ei varmaan ole mikään myyntihitti myydä yksityisenä, tuolla ecoboomilla. Toinen tällä moottorilla oleva ford ja ei itsellä valittamista ja muutenkin vähävikaisimpia autoja olleet (tämä ollu uudesta asti ja vain toinen ajovalo vaihdettu takuuseen, muuten vaan huollot +jarrut kerran ja koiran luut).

Voisihan tuota kokeilla huvikseen laittaa lomalla tuo eukon kärry myytin ja samalla kattoa mitä siitä nuo baanat yms., tarjoaa (en ole ikinä noita kokeillu, vailla kymmeniä autoja myynytkin).
 
Vähän perinteistä autokuumetta näin loman kynnyksellä.

Ei oikein ole selvillä mitä mallia tai edes merkkiä katselisi. Sekä autoliikkeeisiin ei huvita mennä renkaita potkimaan.



-Tilavampi kuin nykyinen (focus).
-"Uuden"fressin näköinen.
-Farkku, katumaasturi tai joku siihen väliin.
-Ajo suurimmilta osilta lyhyttä pätkä ajoa, 5-10km siirtymiä. Välillä pitempiä reissuja. Eli joku min. 50km range olisi ihan riittävä(talvella saisi myös päästä sähköllä liikkeelle/ajaa), toki pitemmästä ei haittaakaan.
-Ei kalliita tyyppivikoja, ns. luotettava auto.
-n. max 30k budjetti, varmaan jo muutaman vuoden ikäisistä ajettu kalleimmat kilsat pois. .
Ensin pieni alustus.
Plugari voisi mennä, kunhan sen ajattelee oikein.
Mielestäni plugari pitää ajatella toyotan hybridien malliin autona jossa sähköistys vaan avittaa polttomoottoria ja näin vähentää polttoaineenkulutusta. Erona perus toyotaan vaan se että ajoakkua voi ladata myös töpselistä, ja joissakin sopivissa tilanteissa ja olosuhteissa on mahdollisuus myös ajella pelkällä sähköllä.
Liian moni ostaa nykyisin plugarin ja haluaa/koettaa käyttää sitä kuten täyssähköautoa eikä halua että se polttomoottori käynnistyy koskaan. Ehkä jossain espanjan lämmössä voi onnistua mutta suomen olosuhteissa ei niinkään. Polttomoottoria pitää käyttää että se pysyy kunnossa.

Jos ajatus plugarin käytöstä on oikea, niin esim. Kia Ceed/xceed plugarit voisi olla tutustumisen arvoiset.
Tai jos haluaa kevyemmällä sähköistyksellä niin Toyota Corolla 1.8 hybridi farkkuna. (Itsellä oli tällainen Trek varustelulla, tykkäsin paljon ja oli hyvä porttihuume täyssähköön) 2.0 versio on tehokkaampi mutta niissä on ollut nettikeskustelujen perusteella yleisemmin vikoja kun 1.8 nuhapumpussa.
Molemmat on sellaiset että kannattaa käydä kokeilemassa olisiko se omaan makuun käypäiset. Eivät sitten ole mitään raketteja ja melutasoltaan eivät hiljaisimmasta päästä rengasmelultaan. Molemmat vaikuttaneet luotettavilta peleiltä kunhan huollot on kunnossa.
Noin vähillä vuosikilometreillä ei nuiden lyhyehkö huoltovälikään liene rasite.

Bemarit, mersut, audit, yms. premium merkit skippaisin jos hakee perus luottopeliä. Premium merkeissä on usein premium-hintaisia vikoja.

Mustana hevosena ehkä nostaisin mukaan Dacian mallit bigster, jogger sekä duster joita saa hybridinäkin. Voisi mennä jopa uutena tai melkein uutena budjettiin. Ei varmasti aiheuta kateutta mutta liikuttaa ihmiset sekä tavarat paikasta toiseen siinä missä se premium Audi Q7

Tai sitten pitää sen fordin kakkosautona pidempiä reissuja varten ja hommaa siihen lähikauppapyöritykseen jonkun halvan pikkurangella olevan täyssähkön.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
280 535
Viestejä
4 822 648
Jäsenet
78 118
Uusin jäsen
sain

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom