Keskustelua hybridiautoista

Jos hankkisi uudehkon ei Plugin Toyota Corolla Touring Sports Hybridin ja siitä joskus +10-15 vuoden päästä hajoaa Hybridi järjestelmä, niin pystyykö Hybridi järjestelmän disabloimaan ja käyttää autoa normaaliin tapaan pelkällä bensamootorilla ?

Ei pysty kuten edellä mainittu, esim Toyotasta taisi puuttua pakkivaihde kokonaan ja pakitukset hoidetaan aina sähköllä, jos en ihan väärin muista.
 
Ilman hybridijärjestelmää siellä ei toimi mikään, autoa ei saa liikkeelle, edes käyntiin. Mikään apulaite (ilmastointi, ym.) ei toimi, koska kaikki toimii sähköllä.
 
osa Toyotan hybrideista on sellaisia että ne osaavat pakittaa vain sähköllä mutta en tiedä kuinka suuri osa.
 
Eikö noilla Eurooppalaisilla plugareilla voi ajaa vaikka hybridijärjestelmä on ns. poissa pelistä? Ainakin niillä vanhemmilla kun nehän ovat kunnon purkkavirityksiä noilta osin. vrt. Tojotaan.
 
Uusi Clio 160 full hybrid vaikuttaa ensitietojen perusteella aika hyvältä. Paljon toki riippuu hinnasta onko siinä järkeä vs vaikka Renault 5 tai 4. Voihan tuo voimalinjapaketti päätyä pienellä viiveellä myös Dacian tila-autoon.
 
Uusi Clio 160 full hybrid vaikuttaa ensitietojen perusteella aika hyvältä. Paljon toki riippuu hinnasta onko siinä järkeä vs vaikka Renault 5 tai 4. Voihan tuo voimalinjapaketti päätyä pienellä viiveellä myös Dacian tila-autoon.
Varmasti menee myös Dacian käyttöön. Viitoskoppaisen Clion halvimman hybridiversion suositushinta on 25 390 EUR ja halvimman suurempiakkuisen R5:sen sh. 31 690 EUR. Kuutoskoppaiseen Clioon tulee päivitetty hybridijärjestelmä, niin voisi olettaa että hinta nousee vähintään muutaman satasen. En tosin tiedä, onko tuossa muuta uutta kuin että tuo Renaultin aiemmissa hybrideissään käyttämä hr16de-bensakone vaihtuu Horse Powertrainin uuteen hr18:iin.
 
Varmasti menee myös Dacian käyttöön. Viitoskoppaisen Clion halvimman hybridiversion suositushinta on 25 390 EUR ja halvimman suurempiakkuisen R5:sen sh. 31 690 EUR. Kuutoskoppaiseen Clioon tulee päivitetty hybridijärjestelmä, niin voisi olettaa että hinta nousee vähintään muutaman satasen. En tosin tiedä, onko tuossa muuta uutta kuin että tuo Renaultin aiemmissa hybrideissään käyttämä hr16de-bensakone vaihtuu Horse Powertrainin uuteen hr18:iin.
Ainakin infotainment näytti olevan Android-pohjainen kuten R5:ssä. En tiennytkään että tuo Renaultin moottori on ostettu talon ulkopuolelta. Hyvä vaan että näitä turbottomia täyshybrideitä tulee vielä muiltakin valmistajilta kuin Toyota.

Edit. Eikun tuo onkin Renaultin ja Geelyn yhteisyritys eli puoliksi talon sisältä. Vastaavia täyshybrideitä tulossa myös Volvolta?
 
Viimeksi muokattu:
Uusi Clio 160 full hybrid vaikuttaa ensitietojen perusteella aika hyvältä. Paljon toki riippuu hinnasta onko siinä järkeä vs vaikka Renault 5 tai 4. Voihan tuo voimalinjapaketti päätyä pienellä viiveellä myös Dacian tila-autoon.
Jokohan Dacia Bigsterissä on tuo voimalinja.
Ainakin Bigster 155 hybridissä on 1.8 litrainen vaparikone.
Omasta mielestä erittäin mielenkiintoinen vaihtoehto.
 
Ainakin infotainment näytti olevan Android-pohjainen kuten R5:ssä. En tiennytkään että tuo Renaultin moottori on ostettu talon ulkopuolelta. Hyvä vaan että näitä turbottomia täyshybrideitä tulee vielä muiltakin valmistajilta kuin Toyota.

Edit. Eikun tuo onkin Renaultin ja Geelyn yhteisyritys eli puoliksi talon sisältä. Vastaavia täyshybrideitä tulossa myös Volvolta?
Android Automotivea Renault taita nykyään käyttää kaikissa autoissaan. Open R-Linkiä käyttävät järjestelmän nimenä.

Renault yhtiöitti moottori- ja hybridivoimansiirtovalmistuksen muutama vuosi sitten Horse Powertrainiin. Tuo uusien hybridien 1,8-litrainen (hr18) on Horsen omaa uustuotantoa, mutta muut on vanhoja. Hr10=hr10ddt, hr12=hr12ddv, hr13=hr13ddt ja hr16=hr16de

Veikkaan että tuo yhtiöittäminen tehtiin, jotta teknologiaa on haluttaessa helpompi myydä tai lisensoida muille valmistajille. Ja erilliselle yhtiölle on varmasti helpompi hankkia ulkopuolista rahaa esim. öljyvaltioista. Saudi Aramco omistaa 10 % Horsesta.

Voihan se hyvinkin olla että Volvoltakin vielä täyshybridejä nähdään. Semminkin kun sellaisia on jo olemassa tai tulossa Stellantikselta ja Volkkarikonsernilta, jotka yrittivät sinnitellä siirtymävaiheen pelkillä plugareilla, mutta kun tuo kovin sähköautopöhinä lässähti, niin huomasivat nekin että pakko on tehdä täyshybridejä.
 
Kannattaa laittaa 12v akku ulkoiseen laturiin vaikka pari kertaa talven aikana. Ne on aika pieniä hybrideissä ja tuntuu, että eivät kestä kovin montaa vuotta. Saattaa antaa pari lisävuotta käyttöikää.
 
Yariksen XP210 malleissa (eli tää uusin korimalli) alkanut menemään taka-akselin puslia ja niitä ei saa erikseen vaihdettua, vaan pitää vaihdattaa koko taka-akseli.
Korjaus n. 4000eur ellei sitten mene tehdastakuun tai Toyota Relax Turvan piikkiin.

Kysyin asiaa maahantuojalta, käskivät kääntyä paikallisen jälleenmyyjän puoleen, he sanoivat etteivät tiedä onko tähän tullut korjausta vai vaihdetaanko alle samanlaisia aikapommeja.

Täällä ainakin näyttää olevan asiasta keskustelua:
Toyota Yaris Hybrid
 
Vähän sellainen fiilis noista VAG ratkaisuista, että on aika hätäisesti kursittu kokoon, ei yksin hybridit vaan myös kaikki muut käyttövoimat.
 
Mites noissa BMW:n ja vaikkapa Volvon plugin-hybrideissä. Kun akku on tyhjä, onko suorituskyky enää maksimaalinen, vai saako sähkömoottorista enää boostia samalla tavalla kuin akku latingissa? Volvossa ilmeisesti akussa on aina sen verran virtaa että neliveto toimii?
 
Mites noissa BMW:n ja vaikkapa Volvon plugin-hybrideissä. Kun akku on tyhjä, onko suorituskyky enää maksimaalinen, vai saako sähkömoottorista enää boostia samalla tavalla kuin akku latingissa? Volvossa ilmeisesti akussa on aina sen verran virtaa että neliveto toimii?
Volvon v60 D6 tapauksessa persedyno sanoo että ehkä 20% sähköavustuksesta puuttuu jos akku on "tyhjä"
(Taitaa tyhjästä akusta vaan saada sen verran vähemmän tehoa ulos.)

(Se kuljettajalle näkyvä varaustaso on oikeasti väliltä 20-90% ja 10-20% on sitä aluetta minkä auto ottaa käyttöön vaikka akku on "tyhjä" kun kuljettaja polkaisee polkimen lattiaan tai jos esim. Yllättävän sutimisen vuoksi tarvitaan sähköavustusta)
Se sen sitten latailee ominpäin takaisin 20% kun tehontarve on laskenut ja se viimeinen 0-10 ja 90-100% on akun suojaamiseen..)
 
Mites noissa BMW:n ja vaikkapa Volvon plugin-hybrideissä. Kun akku on tyhjä, onko suorituskyky enää maksimaalinen, vai saako sähkömoottorista enää boostia samalla tavalla kuin akku latingissa? Volvossa ilmeisesti akussa on aina sen verran virtaa että neliveto toimii?
Vaikka ei ole kokemusta BMW:stä tai Volvosta, niin Audissa polttomoottori lataa sinne kokoajan varastoon sen verran energiaa, että kiihdytyksissä on täysi kapasiteetti käytössä. Toki jos ajaisit jossain moottoriradalla, niin varmasti jäisi jossain kohtaa lisäpotku puuttumaan, mutta sellaista tilannetta tuskin tulee maantiellä vastaan.
 
Mites noissa BMW:n ja vaikkapa Volvon plugin-hybrideissä. Kun akku on tyhjä, onko suorituskyky enää maksimaalinen, vai saako sähkömoottorista enää boostia samalla tavalla kuin akku latingissa? Volvossa ilmeisesti akussa on aina sen verran virtaa että neliveto toimii?
2018 Mini eli sama kuin X1/X2/225XE.

Takapuolituntuma kertoo, että vaikka akussa on se 7% ja puskuri päälle niin on todella vaisu vs. että akku on edes 50%.

Nelivedon olen saanut tuosta katoamaan jääradalla, lumista mökkitietä hissukseen ryömiessä ja ihan tavallisessa liikenteessä yli kympin pakkasilla.

Näissä siis neliveto kuten Volvoissa: pelkästään sähkömoottori takana.

+5C alkaen tulee ilmoitus akun olevan liian kylmä ja sähkötehoja rajoitetaan, mikä näkyy myös latausnopeuksissa.

Seuraavassa autossa on akselein toteutettu neliveto.
 
Vaikka ei ole kokemusta BMW:stä tai Volvosta, niin Audissa polttomoottori lataa sinne kokoajan varastoon sen verran energiaa, että kiihdytyksissä on täysi kapasiteetti käytössä. Toki jos ajaisit jossain moottoriradalla, niin varmasti jäisi jossain kohtaa lisäpotku puuttumaan, mutta sellaista tilannetta tuskin tulee maantiellä vastaan.

Eli tuntus toimivan ihan samalla tavalla kuin konventionaaliset täyshybridit. Kun pykälät menee tarpeeksi alas, boosti pienenee.
 
Outlanderissa lähtökohtaisesti kumpaakin akselia pyörittää oma sähkömoottorinsa, joiden voimanlähteenä toimii ajoakku.

Jos ajoakku on "tyhjä", < 70 km/h nopeuksissa polttomoottori toimii generaattorina täyttäen ajoakkua -> auto toimii sarjahybridinä.

Edelleen, jos ajoakku on "tyhjä", > 70 km/h nopeuksissa polttomoottori ajoakun generaattorina toimimisen lisäksi voi välittää voimaa suoraan etuakselille -> auto toimii rinnakkaishybridinä.

Eipä ole juurikaan tullut tarkkailtua omissa pappa- / soccerdadkruisailuissa, että onko ajoakun "tyhjänä" olemisella vaikutusta suorituskykyyn. Vakaasti tuntuu toimivan ja nelitassumoodissa mennään ~aina.
 
Eli tuntus toimivan ihan samalla tavalla kuin konventionaaliset täyshybridit. Kun pykälät menee tarpeeksi alas, boosti pienenee.
Ei Mersussa ainakaan mitään tehon pienenemistä ollut havaittavissa. Akkuhan tyhjenee jo alkumatkasta niin lähes kaikki matka-ajot meni "tyhjällä akulla". Oikeastihan se ei tyhjä ole koska muuten sitä ei saisi enää käyntiin jos sen sammuttaa. Boostia tarvitaan vaan muutama sekunti, ei sillä missään pystynyt pitämään kaasua pohjassa sen pitempään. Ja jos 1/3 tehosta puuttuisi niin sen kyllä huomaisi.

Mutta sitä mietin, että mites kylmällä. Kun pakkasta oli luokkaa -30, niin sähkömoottorilla pystyi ajamaan vain noin 60 km/h. Heti kun nopeus meni sen yli niin polttis käynnistyi. Näissähän ei mitään kovin edistynyttä akun lämmnhallintaa ole, koska sellainen maksaa, ja ei olla akusta riippuvaisia vaan voi ajaa polttiksella. Mutta tuntui selkeästi että akusta otetiin aika varovasti virtaa kun oli todella kylmä. Ja noissa olosuhteissa jäisillä ja lumisilla teillä ei sitä tehon puuttumista ehkä niin helposti huomaa.
 
Ei Mersussa ainakaan mitään tehon pienenemistä ollut havaittavissa. Akkuhan tyhjenee jo alkumatkasta niin lähes kaikki matka-ajot meni "tyhjällä akulla". Oikeastihan se ei tyhjä ole koska muuten sitä ei saisi enää käyntiin jos sen sammuttaa. Boostia tarvitaan vaan muutama sekunti, ei sillä missään pystynyt pitämään kaasua pohjassa sen pitempään. Ja jos 1/3 tehosta puuttuisi niin sen kyllä huomaisi.

Mutta sitä mietin, että mites kylmällä. Kun pakkasta oli luokkaa -30, niin sähkömoottorilla pystyi ajamaan vain noin 60 km/h. Heti kun nopeus meni sen yli niin polttis käynnistyi. Näissähän ei mitään kovin edistynyttä akun lämmnhallintaa ole, koska sellainen maksaa, ja ei olla akusta riippuvaisia vaan voi ajaa polttiksella. Mutta tuntui selkeästi että akusta otetiin aika varovasti virtaa kun oli todella kylmä. Ja noissa olosuhteissa jäisillä ja lumisilla teillä ei sitä tehon puuttumista ehkä niin helposti huomaa.

Juu mulla on itsellä Lexuksen perinteinen täyshybridi ja oikein kylmällä kestää kyllä aika kauan että akku lämpenee käyttövalmiiksi että pelkällä sähköllä voi ajaa. Mutta en ole silti suorituskyvyssä huomannut mitään eroa(toki talvella luistonesto estää täyskaasukiihdytykset muutenkin), ehkä se silti haluaa antaa sen boostin kun sitä vaatii vaikka normi EV-ajo ei vielä onnistukkaan. Ainoa jos tekee täysikiihytyksiä paljon putkeen niin viimeisillä huomaa lievää laiskistumista. Mutta liikenteessä tommosia tilanteita ei juuri tuu koskaan. Ehkä just jossakin radalla saattaisi huomata että boostia ei enää saa kun riittävän kauan on vetänyt ns. lappu lattiassa. Oon kuullut näistä plugareista tosiaan monenmoista tarinaa, esim. just toi mitä @tth78 sanoi mutta näissä uudemmissa liene mitään ongelmia enää.
 
Juu mulla on itsellä Lexuksen perinteinen täyshybridi ja oikein kylmällä kestää kyllä aika kauan että akku lämpenee käyttövalmiiksi että pelkällä sähköllä voi ajaa. Mutta en ole silti suorituskyvyssä huomannut mitään eroa(toki talvella luistonesto estää täyskaasukiihdytykset muutenkin), ehkä se silti haluaa antaa sen boostin kun sitä vaatii vaikka normi EV-ajo ei vielä onnistukkaan. Ainoa jos tekee täysikiihytyksiä paljon putkeen niin viimeisillä huomaa lievää laiskistumista. Mutta liikenteessä tommosia tilanteita ei juuri tuu koskaan. Ehkä just jossakin radalla saattaisi huomata että boostia ei enää saa kun riittävän kauan on vetänyt ns. lappu lattiassa. Oon kuullut näistä plugareista tosiaan monenmoista tarinaa, esim. just toi mitä @tth78 sanoi mutta näissä uudemmissa liene mitään ongelmia enää.
Joo tuollaisessa se on toki helpompi huomata missä ei ole aitoa nelivetoa vaan sähkömoottori hoitaa toisen akselin. Mersu veti aina joka nurkasta riippumatta käyttövoimasta tai ajotilanteesta, ja siitä kyllä tykkäsin. Toki se vähän kulutusta rumentaa kun toista akselia ei kytketä pois edes tasaisessa maantieajossa, mutta oli aina hyvin johdonmukainen eikä tarvinnut odotella akselin kytkeytymistä jos pitoa tarvitsi enemmän.
 
Eli tuntus toimivan ihan samalla tavalla kuin konventionaaliset täyshybridit. Kun pykälät menee tarpeeksi alas, boosti pienenee.
En ole omassa T8 Volvossa huomannut puutteita hevosissa kun tyhjällä akulla lähtee pitkällä matkalla vaikka ohittamaan rivakasti. Tosin tuo malli käsittääkseni pitää 10% akun varauksesta jemmassa nelivetoa varten salaa, eli kun näytössä on 0% niin todellisuus on muuta. Radalla saattaisi tilanne olla toki toinen jos jatkuvasti mentäisiin neliveto päällä ja lappu lattiassa.
 
Mites noissa BMW:n ja vaikkapa Volvon plugin-hybrideissä. Kun akku on tyhjä, onko suorituskyky enää maksimaalinen, vai saako sähkömoottorista enää boostia samalla tavalla kuin akku latingissa? Volvossa ilmeisesti akussa on aina sen verran virtaa että neliveto toimii?
Bemarissa ei ainakaan mistään huomaa onko akussa virtaa vai ei, kulkupuoli on sama aina. Toki ei se sitä minnekään 0% tahdo päästää yrittämälläkään.
 
2018 Mini eli sama kuin X1/X2/225XE.

Takapuolituntuma kertoo, että vaikka akussa on se 7% ja puskuri päälle niin on todella vaisu vs. että akku on edes 50%.

Nelivedon olen saanut tuosta katoamaan jääradalla, lumista mökkitietä hissukseen ryömiessä ja ihan tavallisessa liikenteessä yli kympin pakkasilla.

Näissä siis neliveto kuten Volvoissa: pelkästään sähkömoottori takana.

+5C alkaen tulee ilmoitus akun olevan liian kylmä ja sähkötehoja rajoitetaan, mikä näkyy myös latausnopeuksissa.

Seuraavassa autossa on akselein toteutettu neliveto.
Ehkä varhaisemmissa, pienemmällä akulla varustetuissa oli noin, mutta mulla oli MY2020 225xe 10 kWh akulla ja siinä tehot pysyi ihan samana. Varoitus akun alhaisen lämpötilan johdosta pudotetusta tehosta tuli reilusti pakkasen puolella, mutta siihen voi vaikuttaa, että talvella oli aina johdossa kiinni ja esilämmitys käytössä, mikä kai pientä lämpöä akkuun tuottaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
288 755
Viestejä
4 947 820
Jäsenet
79 539
Uusin jäsen
Circusofvalues

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom