Suomen koronatilanne on aika hyvä, ja aika hyvänä se olisi syytä malttaa pitääkin vielä joitakin kuukausia, niin rokotukset alkaa ehkä tilannetta helpottamaan sen jälkeen.Meillä on kevättä kevyemmät rajoitukset, mutta tartuntamäärät ovat myös aika paljon kevyemmät. Ranskassa tosiaan lyödään uusia ennätyksiä tartuntamäärissä ja vaikka testausta on lisätty, niin positiivisten osuus on jo lähes 4% testatuista. Suomessa ollaan absoluuttisella tartuntamäärien tasolla selvästi alle kevään huippulukemien ja etenkin positiivisten osuus testatuista on tullut todella alas keväästä.
Itse kyllä vapauttaisin matkustamisen hyvinkin pian, testausta vaan sinne rajoille riskianalyysin perusteella. Seuraukset: tartuntamäärät kasvaisivat, kyllä, mutta ehkä jokunen tuhat työpaikkaa voisi pelastua ja jatkossakin Suomi olisi houkutteleva kohde. Kyllä se on mielestäni ihan kiva asua maassa, jonne ihmiset haluavat lomailemaan.
Mutta minä en näitä päätöksiä tee.
Kuten Firefly Renaissance, niin minäkin olen hyvin skeptinen sen suhteen, että siinä voitaisiin nettona mitään "voittaa" että vapautetaan matkailut sun muut ja ollaan kuin ellun kanat tai hurrit konsanaan. Se olisi taloudellisesti vähän hölmöläisen hommaa, ikäänkuin leikataan mattoa yhdestä päästä ja liitetään se toiseen päähän... Ja bonuksena tulee turhaa kärsimystä ja kuolemaa.
Jos meillä on varaa antaa Italialle miljardeja, niin luulisi olevan varaa pelastaa Lapin matkailuyrittäjätkin!