Kotiakut - keskustelua kodin energiavarannoista. (Verkkoon kytketyt, on-grid/backup)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja dot1q
  • Aloitettu Aloitettu
Mainitsit vain tuon 1.4c, jolla oletettavasti sitten laskit jotain. Siinä ei ole siirtohinta ym mukana.
Heinäkuun sähkön keskihinta oli 1.4c. Eli tuo 555kWh maksaa 7.8€. Miten saat tuolla järjestelmän maksettua takaisin missään järjellisessä ajassa? Siirto tietytisti on varmaan 35€ mutta ei tuollakaan isoja kuoletuksia saa aikaan.
Ei ilmeisesti jaksa lukea koko viestiä loppuun? Onhan tuo tietysti melko pitkä viesti...
 
Omat laskelmat näyttää 60kwh akustolle 600e/v säästöä. Tämä ei ehkä ole ihan nappiin kun vaan excelöity historiasta. Eli ladattu kaikki auringot ja pörssistä halvimpina tunteina ja loput vuorokaudesta käytetty akkua. Sitten jos hinta yli 20c/kwh niin myydään oletuksena että 10kw laturi ja ladataan tämä akkuun heti kun hinta taas riittävän halpa.
Monta kysymysmerkkiä ja siitä olenkin päässyt siihen että 3-4keur voi maksaa kokonaisuudessaan 60+kwh akusto että oikeasti toteutan. Nyt kun suuria akkuvarastoja rakennetaan ympäri suomen niin takaisinmaksu vaan heikkenee, pörssisähkön vaihtelu varmasti tasaantuu ja alimmat hinnat poistuu kokonaan.
 
Ei ilmeisesti jaksa lukea koko viestiä loppuun? Onhan tuo tietysti melko pitkä viesti...
Ja tuosta 35e:sta siirron kwh hinnaksi tulee? Sitä tässä hain..

Omat laskelmat näyttää 60kwh akustolle 600e/v säästöä. Tämä ei ehkä ole ihan nappiin kun vaan excelöity historiasta. Eli ladattu kaikki auringot ja pörssistä halvimpina tunteina ja loput vuorokaudesta käytetty akkua. Sitten jos hinta yli 20c/kwh niin myydään oletuksena että 10kw laturi ja ladataan tämä akkuun heti kun hinta taas riittävän halpa.
Monta kysymysmerkkiä ja siitä olenkin päässyt siihen että 3-4keur voi maksaa kokonaisuudessaan 60+kwh akusto että oikeasti toteutan. Nyt kun suuria akkuvarastoja rakennetaan ympäri suomen niin takaisinmaksu vaan heikkenee, pörssisähkön vaihtelu varmasti tasaantuu ja alimmat hinnat poistuu kokonaan.
Sanoisin, jotta tuosta akustosta joutunet maksamaan 3000 - 4000e / 30 kwh, eli jotain 6000-8000e / 60 kwh
Ja invertteri (10-12kwh), joka täyttää ehdot myös verkkoon syöttöön joku 3000e päälle. Tähän päälle kennot ja niille telineet (Mitoitus kannattaa olla reilu (esim 30 kpl 350W:n kennoja)), jos meinaa käyttää normipäivänä aurinkosähköä ja päivä on melkoisen pilvinen kevät / kesä / syyyskesän päivä.
 
Viimeksi muokattu:
Omat laskelmat näyttää 60kwh akustolle 600e/v säästöä. Tämä ei ehkä ole ihan nappiin kun vaan excelöity historiasta. Eli ladattu kaikki auringot ja pörssistä halvimpina tunteina ja loput vuorokaudesta käytetty akkua. Sitten jos hinta yli 20c/kwh niin myydään oletuksena että 10kw laturi ja ladataan tämä akkuun heti kun hinta taas riittävän halpa.
Monta kysymysmerkkiä ja siitä olenkin päässyt siihen että 3-4keur voi maksaa kokonaisuudessaan 60+kwh akusto että oikeasti toteutan. Nyt kun suuria akkuvarastoja rakennetaan ympäri suomen niin takaisinmaksu vaan heikkenee, pörssisähkön vaihtelu varmasti tasaantuu ja alimmat hinnat poistuu kokonaan.

Mielenkiintoinen. Minkälaisella paneelijärjestelmällä tuo oli laskettu ja millä kulutuksella? Paljon säästö jos myyntiä ei lainkaan?

60kWh vaikuttaisi olevan halvimmilaan noin 5000€ 48V akkuina tällä hetkellä koteloiden kanssa veroineen Suomeen toimitettuna. Ilman koteloita nkonilta 64kWh kennoja, 4 kpl JK RESS 150A BMS toimitettuna alveineen 3900€.
 
Viimeksi muokattu:
Mielenkiintoinen. Minkälaisella paneelijärjestelmällä tuo oli laskettu ja millä kulutuksella? Paljon säästö jos myyntiä ei lainkaan?

60kWh vaikuttaisi olevan halvimmilaan noin 5000€ 48V akkuina tällä hetkellä, riippuen vähän kuinka toteuttaa.
Mistä saa tuohon hintaan ok kennot, kotelointi ja toimivan bms ratkaisun? Ja siältäähän hinta alv:n. (Ja tullit, jos EU:n ulkopuolelta)..

Toki BMS estää katastrofit itsessäänkin ja invertteri osaa pitää itsessään jännitteen ja virran bms:n rajojen sisässä, mutta olisi kiva, jos ne keskustelisivat keskenään onnistuneesti ja luotettavasti..
 
Toki BMS estää katastrofit itsessäänkin ja invertteri osaa pitää itsessään jännitteen ja virran bms:n rajojen sisässä, mutta olisi kiva, jos ne keskustelisivat keskenään onnistuneesti ja luotettavasti..

Vissiin aika vaikeaa tämä osasto mitä nyt äkkiä googlailin? Eli lv inun ja diy akuston bms:n keskustelu keskenään.

3900€ 64kwh diy akustosta alkaa olla kyllä sellanen hinta, että voisi jo vähän selvitellä asioita... Jos rakentaisi eristetyn akku kopin talon päätyyn ulos :hmm:
 
Ja tuosta 35e:sta siirron kwh hinnaksi tulee? Sitä tässä hain..
Tuon aika triviaali laskutoimitus, kysy vaikka AI:lta apua jos tarvitset. Pointti on että edes kesän noin 40€/kk säästöllä ei kovin kummoisia investointeja makseta. Tietysti jos käyttää nollakorkoa ja uskoo laitteiden toimivan vuosikymmeniä voi investoinnin saada kuoletettua.
 
Viimeksi muokattu:
Vissiin aika vaikeaa tämä osasto mitä nyt äkkiä googlailin? Eli lv inun ja diy akuston bms:n keskustelu keskenään.
Victron akkuinvertteri ja JK:n bms - rs485-ketjussa, tai can-väylässä. Tuo siis markkinointimateriaalista, omakohtaisia kokemuksia ei ole.

Mutta olihan täällä Victron-käyttäjiä, joten heiltä omakohtaisia kokemuksia...?
 
Helppo nakki, Victron JK CAN kommunikaatio toimii plug and play. LV akuissa on yleensä useita protokollia valittavana. Samoin Victron inussa.
 
Victron olisi muuten jees, mutta kun ovat niitä yhden vaiheen settejä, kustannukset räjähtää jos niitä hommaa kolme. 10-12kW kolmivaiheinen lv inu olisi se mitä hakussa. Joko growat, deye, hoymiles mitä näitä nyt on.
 
Vaikka en akkuvalmistajista tiedä juuri mitään, niin tätä on vähän ihmeteltävä. Ei kai kenelläkään mitään erillistä b luokan tuotantolinjaa ole, mutta sieltä samalta liukuhihnalta tulee satunnaisesti ulos huonompaa tavaraa. Tämä pätee tuotesegmenttien yli sohvista prosessoreihin, enkä näe syytä miksei sitä tapahtuisi akkujenkin kanssa.
Näin lienee - ja nämä A/B-luolituksetkin on luultavasti verailukevottomia, siis eri valmistajien välillä. Enkä ihan heti keksi, miten loppukäyttäjä edes voisi havaita eroja noiden välillä - kapasiteetissa ehkä, mutta muuten lienee uskon varassa.
En ole törmännyt missään mainintaan, miksi kennot ovat juuri sitä markkinoitua "luokkaa", mutta selväähän on, että jossain (valmistajan?) testissä eivät päässeet jossain testissä "riman yli"
 
Mielenkiintoinen. Minkälaisella paneelijärjestelmällä tuo oli laskettu ja millä kulutuksella? Paljon säästö jos myyntiä ei lainkaan?

60kWh vaikuttaisi olevan halvimmilaan noin 5000€ 48V akkuina tällä hetkellä koteloiden kanssa veroineen Suomeen toimitettuna. Ilman koteloita nkonilta 64kWh kennoja, 4 kpl JK RESS 150A BMS toimitettuna alveineen 3900€.
Nykyisellä 4,4kwp setillä. Vuosikulutus laskelmissa n. 18 000kwh. Nykyiset paneelituoto on jo optimoitu LVV:hen, MLP:hen ja kahteen juomajääkaappiin. Eli paneeleista ei ehkä laskelmissa ihan hirveästi tule lisää.
2024 vuonna paneeleista meni myyntiin yhteensä 638kwh ja tästä 268kwh kesäkuussa kun oltiin reissussa. Eli LVV:tä ei paljoa auringolla voinu lämmittää kun kiehu.
Suurin osa tuota rahallisesta hyödystä siis tulee siitä että ladataan ilmaisia tunteja ja myydään esim 4x siirto hinnalla.

Oma visio on siis ollut tehdä kolariauton akusta ja invertteristä akkupaketti. Parhaimmillaan oli n. 5500e 60+kwh akku+invertteri, mutta nyt jostain syystä invertterien hinnat ovat nousseet niin että hinta on jopa noussut vuoden takaisesta.
Jossain laskelmassa tulin tulokseen että 100e/kwh jos paketin rakentaa alkaa se olemaan kannattava, mutta kun lisää riskejä (esim sähkön hinnan tasaantuminen) niin pitää kyllä päästä 50e/kwh tasoon että varmasti kannattaa.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
285 042
Viestejä
4 892 621
Jäsenet
78 929
Uusin jäsen
Nemsomo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom