Kotiakut - keskustelua kodin energiavarannoista. (Verkkoon kytketyt, on-grid/backup)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja dot1q
  • Aloitettu Aloitettu
Kannattaa nyt varmaan lukea vielä kerran se lainaamasi teksti. Kyllä siinä oli se siirtohintakin sanottu.
Jaa olihan siellä lopussa se näköjään eritavoin.. Paljon lienee ko käyttäjällä / kwh siirtohinta, en jaksa käydä näpyttelemään.
 
Jaa olihan siellä lopussa se näköjään eritavoin.. Paljon lienee ko käyttäjällä / kwh siirtohinta, en jaksa käydä näpyttelemään.
Itsellä on näin pikaisella päässälaskulla samaa luokkaa siirtohinta kuin tuossa lainatussa.
 
Mainitsit vain tuon 1.4c, jolla oletettavasti sitten laskit jotain. Siinä ei ole siirtohinta ym mukana.
Heinäkuun sähkön keskihinta oli 1.4c. Eli tuo 555kWh maksaa 7.8€. Miten saat tuolla järjestelmän maksettua takaisin missään järjellisessä ajassa? Siirto tietytisti on varmaan 35€ mutta ei tuollakaan isoja kuoletuksia saa aikaan.
Ei ilmeisesti jaksa lukea koko viestiä loppuun? Onhan tuo tietysti melko pitkä viesti...
 
Omat laskelmat näyttää 60kwh akustolle 600e/v säästöä. Tämä ei ehkä ole ihan nappiin kun vaan excelöity historiasta. Eli ladattu kaikki auringot ja pörssistä halvimpina tunteina ja loput vuorokaudesta käytetty akkua. Sitten jos hinta yli 20c/kwh niin myydään oletuksena että 10kw laturi ja ladataan tämä akkuun heti kun hinta taas riittävän halpa.
Monta kysymysmerkkiä ja siitä olenkin päässyt siihen että 3-4keur voi maksaa kokonaisuudessaan 60+kwh akusto että oikeasti toteutan. Nyt kun suuria akkuvarastoja rakennetaan ympäri suomen niin takaisinmaksu vaan heikkenee, pörssisähkön vaihtelu varmasti tasaantuu ja alimmat hinnat poistuu kokonaan.
 
Ei ilmeisesti jaksa lukea koko viestiä loppuun? Onhan tuo tietysti melko pitkä viesti...
Ja tuosta 35e:sta siirron kwh hinnaksi tulee? Sitä tässä hain..

Omat laskelmat näyttää 60kwh akustolle 600e/v säästöä. Tämä ei ehkä ole ihan nappiin kun vaan excelöity historiasta. Eli ladattu kaikki auringot ja pörssistä halvimpina tunteina ja loput vuorokaudesta käytetty akkua. Sitten jos hinta yli 20c/kwh niin myydään oletuksena että 10kw laturi ja ladataan tämä akkuun heti kun hinta taas riittävän halpa.
Monta kysymysmerkkiä ja siitä olenkin päässyt siihen että 3-4keur voi maksaa kokonaisuudessaan 60+kwh akusto että oikeasti toteutan. Nyt kun suuria akkuvarastoja rakennetaan ympäri suomen niin takaisinmaksu vaan heikkenee, pörssisähkön vaihtelu varmasti tasaantuu ja alimmat hinnat poistuu kokonaan.
Sanoisin, jotta tuosta akustosta joutunet maksamaan 3000 - 4000e / 30 kwh, eli jotain 6000-8000e / 60 kwh
Ja invertteri (10-12kwh), joka täyttää ehdot myös verkkoon syöttöön joku 3000e päälle. Tähän päälle kennot ja niille telineet (Mitoitus kannattaa olla reilu (esim 30 kpl 350W:n kennoja)), jos meinaa käyttää normipäivänä aurinkosähköä ja päivä on melkoisen pilvinen kevät / kesä / syyyskesän päivä.
 
Viimeksi muokattu:
Omat laskelmat näyttää 60kwh akustolle 600e/v säästöä. Tämä ei ehkä ole ihan nappiin kun vaan excelöity historiasta. Eli ladattu kaikki auringot ja pörssistä halvimpina tunteina ja loput vuorokaudesta käytetty akkua. Sitten jos hinta yli 20c/kwh niin myydään oletuksena että 10kw laturi ja ladataan tämä akkuun heti kun hinta taas riittävän halpa.
Monta kysymysmerkkiä ja siitä olenkin päässyt siihen että 3-4keur voi maksaa kokonaisuudessaan 60+kwh akusto että oikeasti toteutan. Nyt kun suuria akkuvarastoja rakennetaan ympäri suomen niin takaisinmaksu vaan heikkenee, pörssisähkön vaihtelu varmasti tasaantuu ja alimmat hinnat poistuu kokonaan.

Mielenkiintoinen. Minkälaisella paneelijärjestelmällä tuo oli laskettu ja millä kulutuksella? Paljon säästö jos myyntiä ei lainkaan?

60kWh vaikuttaisi olevan halvimmilaan noin 5000€ 48V akkuina tällä hetkellä koteloiden kanssa veroineen Suomeen toimitettuna. Ilman koteloita nkonilta 64kWh kennoja, 4 kpl JK RESS 150A BMS toimitettuna alveineen 3900€.
 
Viimeksi muokattu:
Mielenkiintoinen. Minkälaisella paneelijärjestelmällä tuo oli laskettu ja millä kulutuksella? Paljon säästö jos myyntiä ei lainkaan?

60kWh vaikuttaisi olevan halvimmilaan noin 5000€ 48V akkuina tällä hetkellä, riippuen vähän kuinka toteuttaa.
Mistä saa tuohon hintaan ok kennot, kotelointi ja toimivan bms ratkaisun? Ja siältäähän hinta alv:n. (Ja tullit, jos EU:n ulkopuolelta)..

Toki BMS estää katastrofit itsessäänkin ja invertteri osaa pitää itsessään jännitteen ja virran bms:n rajojen sisässä, mutta olisi kiva, jos ne keskustelisivat keskenään onnistuneesti ja luotettavasti..
 
Toki BMS estää katastrofit itsessäänkin ja invertteri osaa pitää itsessään jännitteen ja virran bms:n rajojen sisässä, mutta olisi kiva, jos ne keskustelisivat keskenään onnistuneesti ja luotettavasti..

Vissiin aika vaikeaa tämä osasto mitä nyt äkkiä googlailin? Eli lv inun ja diy akuston bms:n keskustelu keskenään.

3900€ 64kwh diy akustosta alkaa olla kyllä sellanen hinta, että voisi jo vähän selvitellä asioita... Jos rakentaisi eristetyn akku kopin talon päätyyn ulos :hmm:
 
Ja tuosta 35e:sta siirron kwh hinnaksi tulee? Sitä tässä hain..
Tuon aika triviaali laskutoimitus, kysy vaikka AI:lta apua jos tarvitset. Pointti on että edes kesän noin 40€/kk säästöllä ei kovin kummoisia investointeja makseta. Tietysti jos käyttää nollakorkoa ja uskoo laitteiden toimivan vuosikymmeniä voi investoinnin saada kuoletettua.
 
Viimeksi muokattu:
Vissiin aika vaikeaa tämä osasto mitä nyt äkkiä googlailin? Eli lv inun ja diy akuston bms:n keskustelu keskenään.
Victron akkuinvertteri ja JK:n bms - rs485-ketjussa, tai can-väylässä. Tuo siis markkinointimateriaalista, omakohtaisia kokemuksia ei ole.

Mutta olihan täällä Victron-käyttäjiä, joten heiltä omakohtaisia kokemuksia...?
 
Helppo nakki, Victron JK CAN kommunikaatio toimii plug and play. LV akuissa on yleensä useita protokollia valittavana. Samoin Victron inussa.
 
Victron olisi muuten jees, mutta kun ovat niitä yhden vaiheen settejä, kustannukset räjähtää jos niitä hommaa kolme. 10-12kW kolmivaiheinen lv inu olisi se mitä hakussa. Joko growat, deye, hoymiles mitä näitä nyt on.
 
Vaikka en akkuvalmistajista tiedä juuri mitään, niin tätä on vähän ihmeteltävä. Ei kai kenelläkään mitään erillistä b luokan tuotantolinjaa ole, mutta sieltä samalta liukuhihnalta tulee satunnaisesti ulos huonompaa tavaraa. Tämä pätee tuotesegmenttien yli sohvista prosessoreihin, enkä näe syytä miksei sitä tapahtuisi akkujenkin kanssa.
Näin lienee - ja nämä A/B-luolituksetkin on luultavasti verailukevottomia, siis eri valmistajien välillä. Enkä ihan heti keksi, miten loppukäyttäjä edes voisi havaita eroja noiden välillä - kapasiteetissa ehkä, mutta muuten lienee uskon varassa.
En ole törmännyt missään mainintaan, miksi kennot ovat juuri sitä markkinoitua "luokkaa", mutta selväähän on, että jossain (valmistajan?) testissä eivät päässeet jossain testissä "riman yli"
 
Mielenkiintoinen. Minkälaisella paneelijärjestelmällä tuo oli laskettu ja millä kulutuksella? Paljon säästö jos myyntiä ei lainkaan?

60kWh vaikuttaisi olevan halvimmilaan noin 5000€ 48V akkuina tällä hetkellä koteloiden kanssa veroineen Suomeen toimitettuna. Ilman koteloita nkonilta 64kWh kennoja, 4 kpl JK RESS 150A BMS toimitettuna alveineen 3900€.
Nykyisellä 4,4kwp setillä. Vuosikulutus laskelmissa n. 18 000kwh. Nykyiset paneelituoto on jo optimoitu LVV:hen, MLP:hen ja kahteen juomajääkaappiin. Eli paneeleista ei ehkä laskelmissa ihan hirveästi tule lisää.
2024 vuonna paneeleista meni myyntiin yhteensä 638kwh ja tästä 268kwh kesäkuussa kun oltiin reissussa. Eli LVV:tä ei paljoa auringolla voinu lämmittää kun kiehu.
Suurin osa tuota rahallisesta hyödystä siis tulee siitä että ladataan ilmaisia tunteja ja myydään esim 4x siirto hinnalla.

Oma visio on siis ollut tehdä kolariauton akusta ja invertteristä akkupaketti. Parhaimmillaan oli n. 5500e 60+kwh akku+invertteri, mutta nyt jostain syystä invertterien hinnat ovat nousseet niin että hinta on jopa noussut vuoden takaisesta.
Jossain laskelmassa tulin tulokseen että 100e/kwh jos paketin rakentaa alkaa se olemaan kannattava, mutta kun lisää riskejä (esim sähkön hinnan tasaantuminen) niin pitää kyllä päästä 50e/kwh tasoon että varmasti kannattaa.
 
Minulla on jo toimiva Froniukseen pohjautuva järjestelmä, mutta siinä tulee vastaan hyvin rajallinen akkutuki (kalliit ja pienet BYD akustot). Tiedän dalan DIY projekteista, mutta en pidä niitä realistisina itselle (tilat, riskit, taidot, luvat).

Onko olemassa sellaista vaihtoehtoa, että nykyisen rinnalle tulisi toinen hybridi-inu jossa 48v akusto. Ja niin, että nämä vielä toimisi yhdessä?
 
Nykyisellä 4,4kwp setillä. Vuosikulutus laskelmissa n. 18 000kwh. Nykyiset paneelituoto on jo optimoitu LVV:hen, MLP:hen ja kahteen juomajääkaappiin. Eli paneeleista ei ehkä laskelmissa ihan hirveästi tule lisää.
2024 vuonna paneeleista meni myyntiin yhteensä 638kwh ja tästä 268kwh kesäkuussa kun oltiin reissussa. Eli LVV:tä ei paljoa auringolla voinu lämmittää kun kiehu.
Suurin osa tuota rahallisesta hyödystä siis tulee siitä että ladataan ilmaisia tunteja ja myydään esim 4x siirto hinnalla.

Oma visio on siis ollut tehdä kolariauton akusta ja invertteristä akkupaketti. Parhaimmillaan oli n. 5500e 60+kwh akku+invertteri, mutta nyt jostain syystä invertterien hinnat ovat nousseet niin että hinta on jopa noussut vuoden takaisesta.
Jossain laskelmassa tulin tulokseen että 100e/kwh jos paketin rakentaa alkaa se olemaan kannattava, mutta kun lisää riskejä (esim sähkön hinnan tasaantuminen) niin pitää kyllä päästä 50e/kwh tasoon että varmasti kannattaa.
Ok. Eli laskettu säästö/tuotto lähinnä verkkoon päin myynnistä. Tällä hetkellä harmillisesti hv järjestelmiä ajatellen edullisin kWh hinta lienee noissa 280-314 Ah LFP kennoista tehdyissä 48V akuissa, missä puolestaan täälläkin keskusteltu invertteriongelma + (pienehkö) hyötysuhdepenalty.
 
Laskelmissa käytettäviin hintoihin: Itse olen Carunan verkossa eli aika laajassa verkossa ja tällä hetkellä yleissiirto ilman kuukausimaksuja mutta sähköverolla ja alvilla tekee noin kahdeksan senttiä. Ja se ei todellakaan tule laskemaan vaan kasvaa jatkossa. Halvin kiinteä vuosisopimus mitä saa alkaa olla 7 senttiä ja ihmiselle joka ei halua stressata talven hintoja aika looginen valinta.

Tästä päästään siihen että 15 senttiä on ihan looginen hinta itse käytetylle sähkölle jota käyttää laskelmissa. Jos ajatellaan että on iso akku jolla hyötyy halvoista tunneista, eikä siksi pidä kiinteää sähkösopimusta, niin silloinkin se pörssisopimus on käytössä siksi että silloin sitten on se akusto. Jolloin vahtoehtokustannus ilman akustoa olisi silti hyvin todennäköisesti kiinteällä sopimuksella, eli sen 15 senttiä läpi vuoden.

edit: ja tietty aurinkosähkön myynnissä voi akuston avulla hyötyä pörssisähkön hinnanvahtelusta vaikka ostopuolella olisi kiinteä sopimus.
 
Toteutuneet säästöt 6kk ajalta.
6kW paneelit, 21kWh akusto.
Kuten näkyy, niin ilman reservihyvitystä akuissa ei olisi mitään järkeä.

Akuston osari ja Elisan palvelumaksu on noin 60€/kk, joten muutaman euro jäädään plussalle joka kuukausi

Screenshot_20250829_084824_Kotiakku.jpg
 
Mietin, että mitenhän omistamastani Ioniq5:stä saisi purettua virtaa kotiakkuun. Hybridi-invertterissä on aurinkopaneeleille sisääntulo. EIkö siihen voisi kytkeä autonkin, jos ottaisi virran auton V2L ulostulosta (230V 3,6 kW). Tasasuuntaaja vain väliin. Tuolla teholla pyörittäisi omakotitalouttakin ihan mukavasti., kun lämpöenergia tulee muualta. Sopivaa tasasuuntaajaa en ole vain mistään löytänyt.

Jos joku miettii mitä järkeä tässä olisi niin lisäisihän se huoltovarmuutta ja voisi jonkun sydäntalven pakkasjakson aikana maksaa itsensä takaisinkin. Autoa saa kuitenkin ladattua jossain aina halvemmalla, kun mitä huippupörssisähkön hinta on..
 
Mietin, että mitenhän omistamastani Ioniq5:stä saisi purettua virtaa kotiakkuun. Hybridi-invertterissä on aurinkopaneeleille sisääntulo. EIkö siihen voisi kytkeä autonkin, jos ottaisi virran auton V2L ulostulosta (230V 3,6 kW). Tasasuuntaaja vain väliin. Tuolla teholla pyörittäisi omakotitalouttakin ihan mukavasti., kun lämpöenergia tulee muualta. Sopivaa tasasuuntaajaa en ole vain mistään löytänyt.

Jos joku miettii mitä järkeä tässä olisi niin lisäisihän se huoltovarmuutta ja voisi jonkun sydäntalven pakkasjakson aikana maksaa itsensä takaisinkin. Autoa saa kuitenkin ladattua jossain aina halvemmalla, kun mitä huippupörssisähkön hinta on..
Aikamoiset hukat saat tolla viriteltyä. Ensin auto tekee 800vdc -> 230vac ja sen jälkeen sitten invertterille sun pitää jotenkin saada esim 230vac -> 48vdc ja vielä 3,6kw. Tai sitten laittaa erillinen aurinkoinvertteri joka ottaa 190vdc ja laittaa paneelien tuloon. Ei maksa vaivaa eikä ole kyllä pienintäkään järkeä yrittää ajaa V2L:stä verkkoon.

Varmaan jokin teollisuussovellus löytyisi mikä tahdistaisi V2L:n verkkoon suoraan, mutta hintaa on varmaan ison akun verran.

Huoltovarmuutta se ei lisää jos et erikseen sellaiseksi rakenna. Esim aurinkoinvertterit tahdistaa itsensä verkkoon. Eli jos sähköverkko katkeaa katkeaa aurinkoinverttereiden tuotto turvallisuussyistä.
Eli sun pitää rakentaa kotisähköt saareksi jotka saa irti "kantaverkosta" jotta voit sinne sähköä katkon aikana syöttää. Sen jälkeen sun pitää saada systeemi joka suostuu tämän tekemään. Eli UPS voisi olla ratkaisu jonka akkujen tilalle jotenkin ajat autosta virrat. Tulee kyllä melkonen himmeli kaiken hukkalämmön lisäksi.
 
Mietin, että mitenhän omistamastani Ioniq5:stä saisi purettua virtaa kotiakkuun. Hybridi-invertterissä on aurinkopaneeleille sisääntulo. EIkö siihen voisi kytkeä autonkin, jos ottaisi virran auton V2L ulostulosta (230V 3,6 kW). Tasasuuntaaja vain väliin. Tuolla teholla pyörittäisi omakotitalouttakin ihan mukavasti., kun lämpöenergia tulee muualta. Sopivaa tasasuuntaajaa en ole vain mistään löytänyt.

Jos joku miettii mitä järkeä tässä olisi niin lisäisihän se huoltovarmuutta ja voisi jonkun sydäntalven pakkasjakson aikana maksaa itsensä takaisinkin. Autoa saa kuitenkin ladattua jossain aina halvemmalla, kun mitä huippupörssisähkön hinta on..

Autosta syöttö esim. ILP:lle ja 48V laturille, joka lataa akustoa (jos siis 48V akusto). Jos saa ilmaisen latauksen työpaikalla niin voi olla jollakin tavalla perusteltavissa.
 
Autosta syöttö esim. ILP:lle ja 48V laturille, joka lataa akustoa (jos siis 48V akusto). Jos saa ilmaisen latauksen työpaikalla niin voi olla jollakin tavalla perusteltavissa.
Totta, tuo 48vdc voisi olla ihan kohtuu budjetti tehokas. Maailmalla käyttävät tässä vanhoja tukiasemien virtalähteitä. Näiden hinnat vaan tämän takia nousseet kun näille on löytynyt käyttöä. Taitavat nykyään maksaa n. 200e ebayssa 3kw mallina.
 
Totta, tuo 48vdc voisi olla ihan kohtuu budjetti tehokas. Maailmalla käyttävät tässä vanhoja tukiasemien virtalähteitä. Näiden hinnat vaan tämän takia nousseet kun näille on löytynyt käyttöä. Taitavat nykyään maksaa n. 200e ebayssa 3kw mallina.
Näissä ainakin yhden valmistajan high efficiency mallissa ilmoitettu hyötysuhde muistaakseni 95% ja normaalissa 90%. Näitä löytyy aliexpressistä valmiilla adapterilla ja valmiiksi ohjelmoidulla jännitteellä, toimittavat myös Suomeen. Näistä ei ainakaan vielä omakohtaisia kokemuksia. LFP:lle suositus diy akkupuolella 3.45-3.55V per kenno (16s n. 55.2-56.8V), koska verrattuna ehdottomaan maksimiin 3.65V (58.4V) akku ottaa enää vastaan vain muutamia prosentteja lisää energiaa.

Edit: Laitoin tilaukseen Emerson R48-3000e3:n interface boardin kanssa. Katsotaan mitä tuolta tulee.
 
Viimeksi muokattu:
Onko Growatt WIT hybridi-invertteri + NKON tai muu 48-52V akkupaketti (+aurinkopaneelit) siis toimiva systeemi ja onko sitä joku täällä jo menestyksellä kokeillut?
 
Onko Growatt WIT hybridi-invertteri + NKON tai muu 48-52V akkupaketti (+aurinkopaneelit) siis toimiva systeemi ja onko sitä joku täällä jo menestyksellä kokeillut?
Kokemuksistaa en osaa sanoa. Akun BMS:n pitää tukea Growattin käyttämää kommunikointiprotokollaa. Nkon ESS Pro 32kWh Seplos BMS on listattu sitä tukevan ainakin Nkonin tuotesivuilla (ja voihan sitä kysyä jos haluaa varmistusta). Paneeliasennus täytyy katsoa sopivaksi lataussäätimelle, kaikki muut normaalit asennukseen liittyvät jutut ja bms-invertteri kommunikaation säätäminen.

Valmiita kokemuksia löytynee ulkomaan foorumeilta tai youtubesta tms. Ensimmäistä kertaa jos noita yhdistelmiä tekee, niin on aina odotettavissa jonkin verran säätöä.

Edit: Jokaisessa BMS:ssä on omat outoudet/ominaisuudet, joihin kannattaa varautua tai ottaa selvää etukäteen. Ja en tiedä saako näitä reservimarkkinakäyttöön, joku siihen perehtyneempi voisi valaista asiaa.
 
Viimeksi muokattu:
Palaan Ioniq5-kysymykseeni, kun selitin vähän huonosti. Sähköä olisi autoon saatavana ilmaiseksi. Pimeinä talvipäivinä, kun taivaalta ei tule fotoniakaan ja sähkön hinta on noin 1€/kWh voisi tulla kiusaus tuupata sähköauton akusta tasasuuntaajan kautta tasavirtaa omaan taloon aurinkopanelin invertterin kautta. Siihenhän tuo invertteri on luotu. Voisihan sen myydä uloskin, mutta kuvatussa tilanteessa tavoite olisi , ettei kaikkea kalliilla tarvitse ostaa.

Paneelin sisäänmenojännitteet on min 200V, joten tuohon pitäisi päästä. Diodisilta veisi jo aika lähelle minihäviöin, mutta ei tuollaisia tasasuuntaajia taida missään olla. 48 Volttisia löytyy.

V2G olisi ratkaisu, mutta taitaa olla vielä kehittymätön tekniikanala.
 
Palaan Ioniq5-kysymykseeni, kun selitin vähän huonosti. Sähköä olisi autoon saatavana ilmaiseksi. Pimeinä talvipäivinä, kun taivaalta ei tule fotoniakaan ja sähkön hinta on noin 1€/kWh voisi tulla kiusaus tuupata sähköauton akusta tasasuuntaajan kautta tasavirtaa omaan taloon aurinkopanelin invertterin kautta. Siihenhän tuo invertteri on luotu. Voisihan sen myydä uloskin, mutta kuvatussa tilanteessa tavoite olisi , ettei kaikkea kalliilla tarvitse ostaa.

Paneelin sisäänmenojännitteet on min 200V, joten tuohon pitäisi päästä. Diodisilta veisi jo aika lähelle minihäviöin, mutta ei tuollaisia tasasuuntaajia taida missään olla. 48 Volttisia löytyy.

V2G olisi ratkaisu, mutta taitaa olla vielä kehittymätön tekniikanala.

1000v on melko tyypillinen estojännite diodille, mutta ei siitä V2L töpselistä tasasähköä pelkällä diosisillalla saa, vaan sieltä tulee vaan positiivisia puoliaaltoja.

Johtuu siitä invertteristä miten se reagoi siihen 100hz sykkivään sähköön, sanoisin että ei osaa hanskata sitä.

Ei V2G sinänsä kehittymätön ole, laitteita ei vaan ole juurikaan tarjolla, koska eihän siinä nyt varsinaisesti ole mitään järkeä.

Sanoisin että jos sulla on silöä 1e/kwh hinnalla jotain ihan mahdottoman tärkeää sähkönkäyttöä, niin otat sen sähkön vaan siitä V2L töpselistä suoraan sille laitteelle.
 
Erkki ei halunnut kytkeä taloa sähköverkkoon – ratkaisu löytyi sähköauton akusta<

Tuossa yksi "näppärä" ratkaisu. Ei tarvitse sähköliittymää kun lataa kesäisin paneeleilla 32kWh:n lyijyakkukasaa, ja talvisin hakee tarvittavan sähkön sähköauton akun kautta kaupan laturilta tms.
Muuten ok, mutta ei hemmetti lyijyakkujen kanssa. Sama 16kWh käytettävää energiaa saa 90kg LFP akkuihin, jotka maksavat alle 1000€ BMS:n kanssa. Lisäksi lyijyakut hävittävät energiasta 20-35% per käyttösykli, kun LFP:llä häviö on luokkaa pari prosenttia.

Kannattaa huomata että tuo on toimiva lähinnä silloin kun vrk kulutus on painettu talvikaudella minimiin. Tuossa casessa oli 4-5kWh/vrk, itse päässyt 2-3kWh/vrk tasolle (valot, elektroniikka, pakastin ja jääkaappi, ruuanvalmistus).
 
Viimeksi muokattu:
Moikka foorumille. Minulla rakenteilla omakotitaloon aurinkopaneelijärjestelmä akustoilla tasaamaan korkeita sähkölaskuja, talossa suora sähkölämmitys, 2xILP ja 2x sähköautoa joten joku järjestelmä olisi järkevä rakentaa..

Kattopinta-alaa on käytössä runsaasti ~400m2 ja 3x35A pääsulakkeet. Koitan rakentaa "kustannustehokkaan" 48V paketin, omaan myös omat TUKES luvat sähköasennuksille joten pystyn aika paljon tekemään itse.

Onko kukaan tutustunut tuohon Soliksen S6-EH3P(8-15)K02-NV-YD-L matalajännite akustoa tukevaan 3v invertteriin? Se ainakin täyttäisi mikrotuotannon Suomen verkkovaatimuksen EN 50438L joka vaatimuksena verkkoyhtiön puolelta. Tätä invertteriä ei kukaan tuo tällä hetkellä maahan mutta näyttää saavan toimitettuna puola, ranska, espanja. Onninen tuo maahan noita isomman jännitteen akustolle suunniteltuja.
Tuohon kylkeen NKON:ilta ~30kWh akustot.
 
Tuttavalla on Victronin easysolar + akut + 4 paneelia off-grid ratkaisuna mökillä. Eli hyvin pienikokoinen järjestelmä. Easysolariin on kytketty myös AC-latausjohto jotta esim. aggregaatilla voi ladata akkuja.

Kun hän oli laittanut mökin talviteloille, tarkoituksena oli ladata akut aggregaatilla (koska paneelit eivät enää tuottaneet riittävästi). Aiempina vuosina ei ole latausta aggregaatilla edes kokeillut, mutta nyt huomasi että akut eivät lataudu täyteen vaikka miten odottelee (aurinkosähköllä latautuu täyteen). Olivat kuitenkin latautuneet, mutta eivät siis täyteen.

Oli soittanut sitten jonnekkin josta oli sanottu että todennäköisesti Victronin ac-latausvirran määrittely on liian korkea (taitaa olla oletusasetuksessa eli 12A), ja että tuo pitäisi muuttaa pienemmäksi.

Aggregaatti on vuodelta miekka ja kivi jonka kilvessä tiedot: vaihtovirta 220v, nimellisvirta 7.7A, taajuus 50hz, teho suurin 2000w, jatkuva 1700w, indukt. 900w Eli aggregaatti antaa maksimissaan jatkuvana n. 7-8A.

Victronin ohjeissa ei mainita tuosta ac-latausvirran säädöstä. Heidän ohjeet sanovat seuraavaa (poistin sellaiset jotka eivät päde tässä tapauksessa):
  • Akku ei lataudu täyteen. Väärä latausvirta. Aseta latausvirta välille 0,1–0,2kertainen akun kapasiteetti.
  • Absorptiojännite on asetettu väärään arvoon. Säädä absorptiojännite oikeaan arvoon.
  • Ylläpitojännite on asetettu väärään arvoon. Säädä ylläpitojännite oikeaan arvoon.

Easysolarissa ei ole etähallintaa, ja tulee olemaan työn ja tuskan takana selittää miten asentaa tietokoneelle tuo heidän softa + kytkeä se kiinni + muokata asetuksia - etenkin kun itselle ei ole tuttua tuon softan käyttö + henkilö yli 60v ja ei millään tavalla tietotekninen.

Easysolarissa on dip-kytkimet etupaneelissa (tämä siis ei näytöllinen versio), ja Victronin ohjeen mukaan DS-7 on AC-tuloraja, jossa voi säätää tulorajan joko 12A (oletus) tai 4A.

Auttaako tässä jos ilmoitan hänelle että kun menee mökille, vaihtaa DS-7:n siten että tuloraja on 4A ja tämän jälkeen lataa akut. Vai pitääkö alkaa säätämään softaa käyttöön + muuttamaan latausvirtaa, absorptiojännitettä tai ylläpitojännitettä?
 
Tuttavalla on Victronin easysolar + akut + 4 paneelia off-grid ratkaisuna mökillä. Eli hyvin pienikokoinen järjestelmä. Easysolariin on kytketty myös AC-latausjohto jotta esim. aggregaatilla voi ladata akkuja.

Kun hän oli laittanut mökin talviteloille, tarkoituksena oli ladata akut aggregaatilla (koska paneelit eivät enää tuottaneet riittävästi). Aiempina vuosina ei ole latausta aggregaatilla edes kokeillut, mutta nyt huomasi että akut eivät lataudu täyteen vaikka miten odottelee (aurinkosähköllä latautuu täyteen). Olivat kuitenkin latautuneet, mutta eivät siis täyteen.

Oli soittanut sitten jonnekkin josta oli sanottu että todennäköisesti Victronin ac-latausvirran määrittely on liian korkea (taitaa olla oletusasetuksessa eli 12A), ja että tuo pitäisi muuttaa pienemmäksi.

Aggregaatti on vuodelta miekka ja kivi jonka kilvessä tiedot: vaihtovirta 220v, nimellisvirta 7.7A, taajuus 50hz, teho suurin 2000w, jatkuva 1700w, indukt. 900w Eli aggregaatti antaa maksimissaan jatkuvana n. 7-8A.

Victronin ohjeissa ei mainita tuosta ac-latausvirran säädöstä. Heidän ohjeet sanovat seuraavaa (poistin sellaiset jotka eivät päde tässä tapauksessa):
  • Akku ei lataudu täyteen. Väärä latausvirta. Aseta latausvirta välille 0,1–0,2kertainen akun kapasiteetti.
  • Absorptiojännite on asetettu väärään arvoon. Säädä absorptiojännite oikeaan arvoon.
  • Ylläpitojännite on asetettu väärään arvoon. Säädä ylläpitojännite oikeaan arvoon.

Easysolarissa ei ole etähallintaa, ja tulee olemaan työn ja tuskan takana selittää miten asentaa tietokoneelle tuo heidän softa + kytkeä se kiinni + muokata asetuksia - etenkin kun itselle ei ole tuttua tuon softan käyttö + henkilö yli 60v ja ei millään tavalla tietotekninen.

Easysolarissa on dip-kytkimet etupaneelissa (tämä siis ei näytöllinen versio), ja Victronin ohjeen mukaan DS-7 on AC-tuloraja, jossa voi säätää tulorajan joko 12A (oletus) tai 4A.

Auttaako tässä jos ilmoitan hänelle että kun menee mökille, vaihtaa DS-7:n siten että tuloraja on 4A ja tämän jälkeen lataa akut. Vai pitääkö alkaa säätämään softaa käyttöön + muuttamaan latausvirtaa, absorptiojännitettä tai ylläpitojännitettä?

Löytyykö häneltä älypuhelin tai netti mökiltä? Jos löytyy, niin läppäriin asennat tai hän asentaa etähallintaohjelman (todella helppo), esim. Ultraviewer, Anydesk, Teamviewer tms., Sitten kun hän on mökillä, niin sanot, että soittaa sinulle. Sen jälkeen etäyhteydellä konffaat sen. Itse olen näin toiminut ei niin tietoteknisten ihmisten kanssa.
 
Nyt tuli vastaan halvin 48V paketti mitä nähnyt. DIY setti kylläkin, mutta ostohousuja olen jo menossa hakemaan kaapista


16kWh @ 1100€ ovelle. Jos haluaa seploksen bms:n niin 60€ lisää: Battery Pack 51.2V Power Bank Battery Kits Lifepo4 3.0 Version With Active Balancer Built In BMS 280AH eli ollaan siellä 70€/kWh nurkissa mikä on aikan naurettava hinta kun sisältää kaikki hilut. Vähän vaivaa itse kokoamisesta, mutta menee harrastuksesta keveyesti.

Kennojen merkkiä en ole koskaan kuullutkaan Higee 314AH(320+). Samaa jaksaa kaikki?

Halvin Growatt 12kW 48V puolasta 1950€ (suomessa 2200€). Budjetti ratkaisuna Victronin yhden vaiheen 48V inu 800€ vai pitääkö olla GX? (ne on tonnin). En ole tohon Victroniin perehtynyt. Victronin purku "vaan" 4000W jos yhden sellasen hommaa jotta jos ideaa on myydä piikkejä verkkoon niin Samantein joku 9-12kW 3v invertteri.

e: Sellanen editti vielä, että kun mennään vartti touhuihin niin isosta purku ja lataus tehosta ei ole yhtään ylimääräistä haittaa. Toki tehomaksu sitten tulee taas mukaan yhtälöön. Ei tehdä liian helpoksi tätä touhua kyllä :)
 
Löytyykö häneltä älypuhelin tai netti mökiltä? Jos löytyy, niin läppäriin asennat tai hän asentaa etähallintaohjelman (todella helppo), esim. Ultraviewer, Anydesk, Teamviewer tms., Sitten kun hän on mökillä, niin sanot, että soittaa sinulle. Sen jälkeen etäyhteydellä konffaat sen. Itse olen näin toiminut ei niin tietoteknisten ihmisten kanssa.

Löytyy, mutta jos tosiaan tuolla DS7:lla saa homman kuntoon, on helpompi sanoa että käännät sen toiseen asentoon. Ja kun itse menee paikanpäälle, säätää softan puolelta nuo rajat lähemmäs tuota 7 ampeeria (ja mahdollisesti aktivoi weak ac:n).

Lähinnä siis mietin että onko tuo DS7:n / softasta AC-tulorajan säätö oikea toimenpide, vai pitääkö alkaa noita muita asetuksia säätämään.
 
Nyt tuli vastaan halvin 48V paketti mitä nähnyt. DIY setti kylläkin, mutta ostohousuja olen jo menossa hakemaan kaapista


16kWh @ 1100€ ovelle. Jos haluaa seploksen bms:n niin 60€ lisää: Battery Pack 51.2V Power Bank Battery Kits Lifepo4 3.0 Version With Active Balancer Built In BMS 280AH eli ollaan siellä 70€/kWh nurkissa mikä on aikan naurettava hinta kun sisältää kaikki hilut. Vähän vaivaa itse kokoamisesta, mutta menee harrastuksesta keveyesti.

Kennojen merkkiä en ole koskaan kuullutkaan Higee 314AH(320+). Samaa jaksaa kaikki?

Halvin Growatt 12kW 48V puolasta 1950€ (suomessa 2200€). Budjetti ratkaisuna Victronin yhden vaiheen 48V inu 800€ vai pitääkö olla GX? (ne on tonnin). En ole tohon Victroniin perehtynyt. Victronin purku "vaan" 4000W jos yhden sellasen hommaa jotta jos ideaa on myydä piikkejä verkkoon niin Samantein joku 9-12kW 3v invertteri.

e: Sellanen editti vielä, että kun mennään vartti touhuihin niin isosta purku ja lataus tehosta ei ole yhtään ylimääräistä haittaa. Toki tehomaksu sitten tulee taas mukaan yhtälöön. Ei tehdä liian helpoksi tätä touhua kyllä :)
Tilaamalla ja kokeilemalla selviää mitä ovat. Jk on hyvä jos tuki invertterin protokollalle löytyy. Jos on rahaa, niin ottaa varmat kennot suoraan.
 
Nyt tuli vastaan halvin 48V paketti mitä nähnyt. DIY setti kylläkin, mutta ostohousuja olen jo menossa hakemaan kaapista


16kWh @ 1100€ ovelle. Jos haluaa seploksen bms:n niin 60€ lisää: Battery Pack 51.2V Power Bank Battery Kits Lifepo4 3.0 Version With Active Balancer Built In BMS 280AH eli ollaan siellä 70€/kWh nurkissa mikä on aikan naurettava hinta kun sisältää kaikki hilut. Vähän vaivaa itse kokoamisesta, mutta menee harrastuksesta keveyesti.

Kennojen merkkiä en ole koskaan kuullutkaan Higee 314AH(320+). Samaa jaksaa kaikki?

Halvin Growatt 12kW 48V puolasta 1950€ (suomessa 2200€). Budjetti ratkaisuna Victronin yhden vaiheen 48V inu 800€ vai pitääkö olla GX? (ne on tonnin). En ole tohon Victroniin perehtynyt. Victronin purku "vaan" 4000W jos yhden sellasen hommaa jotta jos ideaa on myydä piikkejä verkkoon niin Samantein joku 9-12kW 3v invertteri.

e: Sellanen editti vielä, että kun mennään vartti touhuihin niin isosta purku ja lataus tehosta ei ole yhtään ylimääräistä haittaa. Toki tehomaksu sitten tulee taas mukaan yhtälöön. Ei tehdä liian helpoksi tätä touhua kyllä :)
Montako settiä meinasit tilata?

Katselin, että yhdellä 16kwh setillä (jos tuo on käytettävissä oleva kapasiteetti) pärjäilisi ilma ostosähköä suunnilleen touko-elokuun, ja kahdella menisi myös huhti-syyskuu.

Maalis- ja lokakuun ostojen määrä putoaisi n. 10-25% ja muina kuukausina ei ole juuri myyntiin mennytkään.
 
Jos olis 48 akku invertteri niin olisin tilannut jo. 3v sitten hommattu 7kW Fronius @ 1800€ on käytännössä serriä jos ostan tollasen 12kW Growattin tilalle ehkä saisi jonkun 200€ siitä torissa.

Just möin käyttämättömän 5kW normi inun kun oli mökki/projekti jemmassa @ 170€ XD. Ei näillä normi inuilla ole enää mitään arvoa. Kun ei ole löytynyt sellasta graalin maljaa tohon invertteri ongelmaan hyvä ja halpa. Eikä tosta growatistakaan hirveästi löydy kokemuksia.

Sen verran kyselin, että EU varastossa on kuulemma ja tietenkin hirveä kiire jos meinaa tilata kun loppuu ihan just tai sit hinnat nousee ihan just...

Yksihän noita kannttaa ensin tilata testiin kun ei vaikuta posteihin (vs. vaikka nkon). Ja jos laatu hyvää ja tarvetta toiselle niin tilaa toisen myöhemmin.

Olis kyllä aika päheetä jos saisin omasta autosta sähköä ulos niin voisi erota verkosta kuten tuolla yllä oli Erkin keissi. 87kWh netto akkua ja tuvassa sitten vaikka joku 32kWh niin kävis sitten hätätapauksessa hakemassa parin kilsan päästä pikalaturilta säheliä autoon ja siitä tupaan/tuvan akkuun. Ei tarttis mitään agrekaattia hyrskytellä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
287 803
Viestejä
4 936 167
Jäsenet
79 414
Uusin jäsen
Nikolas104

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom