Kotiakut - keskustelua kodin energiavarannoista. (Verkkoon kytketyt, on-grid/backup)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja dot1q
  • Aloitettu Aloitettu
Hei!

Teen Centria AMK:ssa opinnäytetyötä kotiakkujen (akkuvarastojen) turvallisuudesta. Kerään lyhyellä verkkokyselyllä käyttäjien kokemuksia mm. turvallisuusohjeistuksesta, poikkeustilanteiden erotuksesta (miten järjestelmä saadaan turvallisesti pois päältä) sekä huolto- ja tarkastuskäytännöistä.
  • Kysely on anonyymi (ei kerätä nimiä, sähköposteja tai muita tunnistetietoja)
  • Vastausaika noin 3 min
  • Kohderyhmä: vain kotitalouteen asennetun akkuvaraston käyttäjät
Linkki kyselyyn: Kysely: Kotiakkujen käyttäjien kokemukset akkuvarastojen turvallisuudesta

Kiitos jo etukäteen kaikille vastaajille! Jos aiheesta herää kysymyksiä, vastaan mielelläni tähän ketjuun.

Ootas ni käyn mittaas... 240 cm kokonaisleveys, josta 40 cm molemmilla reunoilla suojaetäisyys ja tornien välissä on 40 cm. Ja kun 40 cm tornien edessä pitäis olla vapaata tilaa.

Seinä<-40 cm->(1. torni)<-40 cm->((2. torni)<-40 cm->*Seinä* jota mulla ei ole mutta ohje oli ettei tota lähemmäs mitään hyllyä yms.

Ja lattialle asennettu. On aika painava setti ettei asenneta seinälle. Toi kahden moduulin paketti on jo 148 kg ja kolmen moduulin paketti 216 kg. Itsellä on siis kaksi kahden moduulin tornia ja nyt olen kiinnostunut yhdestä lisämoduulista per torni, jolloin yhden tornin kapasiteetti on 21 kWh, yhteensä 42 kWh. Ja se tarkoittaisin 432 kg painoa n. 1 neliön alueella.
Eilen pistin kyselyä tuosta kapasiteetin kasvattamisesta Elisan kotiakku-sivuston lomakkella ja tänään soitti sitte tuttu myyjä, joka kertoi että hänen piti soittaa asiasta jos perjantaina, mutta ei sitten ehtinyt. Mutta joka tapauksessa teki mulle tarjouksen tuosta kahdesta lisämoduulista ja mä katselin tarjouksen ja hyväksyin.

Kysyin että mikä olisi aikataulu, niin heillä kuulemma 4-5 viikon jono uusissa asennuksissa, mutta koska mulla on vaan kahden lisämoduulin asennus niin todennäköisesti jossain tämän viikon ja 4-5 viikon välissä.

Kyselin samalla tuosta Huawein invertteristä jossa olisi tuo back-up toiminto sisäänrakennettuna, niin ei ollut suoralta kädeltä tietoa, mutta kertoi että joku uusi invertteri on Elisalla testauksessa, muttei osannut kertoa tarkemmin. Lupasi kysellä ja ilmoitella jos on tulossa mahdollisuus vaihtaa tuota nykyistä invertteriä uudempaan.

Kyselin samalla tuosta Huawein invertteristä jossa olisi tuo back-up toiminto sisäänrakennettuna, niin ei ollut suoralta kädeltä tietoa, mutta kertoi että joku uusi invertteri on Elisalla testauksessa, muttei osannut kertoa tarkemmin. Lupasi kysellä ja ilmoitella jos on tulossa mahdollisuus vaihtaa tuota nykyistä invertteriä uudempaan.
Ei ole Huawein invertterissä back-up toimintoa sisäänrakennettuna. Tarvitsee SmartGuardin joka tapauksessa.
MAP0 invertterit tuottaa "true three phase", jossa vaihekulma eri vaiheilla on 120 astetta.

Kysyin Huaweilta, että antaako M1 invertteri myös 3-vaihetta ulos, niin vastaus oli että kyllä antaa, mutta ovat samassa vaiheessa. Mietin omaa käyttötapausta, missä syöttäisin keittiön yms. tarpeelliset kuormat missä jääkaapit, pakastimet yms. Tuossa käytössä tuolla ei olisi mitään merkitystä. Sitten erikseen 3-vaihekoneet, esim. maalämpöpumppu yms. jossa alkaa tulla sitten vinokuormaa ja 0-johdin kuormittuu, jos vaiheet eivät kuormitu tasaisesti.

Tässä Huawein vastaus:
Please find my answers to your questions below:
  1. The SmartGuard-63A-T0 does provide backup power to home appliances during grid outages.
  1. It can work with the SUN-2000-10KTL-M1 inverter and LUNA2000 battery as part of a Huawei ESS system.
  1. On an M1 inverter (single-phase in normal mode), the SmartGuard still supplies backup to all three phases via coupling, but it’s not “true” independent three-phase generation like you’d get with MAP0 inverters.

Minulla on keskuksessa sopivasti pari ylintä DIN-kiskoa juuri tuollaisten 1-vaihelaitteiden perässä, jolloin ne voisi syöttää SmartGuardin kautta ja sitten 3-vaihevehkeet jättää verkon armoille.

Statistiikka

Viestiketjuista
301 056
Jäsenet
81 931
Uusin jäsen
Emkey3

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom