• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Samalla tavalla on mennyt, oli ollut kuka tahansa vallassa. Välillä ollut kikyä ja tukia tiputettu, mutta isoja muutoksia ei ole tapahtunut. 2000-luvulla ollaan menty tasaisesti huonompaan. Tosin tuo on yleistä kehitystä, hallitukset ovat toimineet samoin kuin muualla.

Natoon liittyminen on yksi tämän vuosisadan isoja tapahtumia, mutta sitä kannatti myös oppositio. Joitain pieniä elämänlaatua parantavia on tullut, kuten samaa sukupuolta olevien avioliitto 2017.

Populistiset heitot ja Keskisarjailut eivät ole suomalaisten etua.
No en tiiä, Sipilän hallitus oli oikeasti ihan hyvä (talousmielessä) ja kyllä ne leikkaukset+kiky selkeesti näkyy käyrässä ja 2018 on jopa ollu "hyvä vuosi" viimeisten 17v aikana.
Tilanne on Suomessa niin surkea, että todellakaan nykypuolueista yksikään ei olisi saanut velkaantumista enempää käännettyä tällä kaudella kuin nykyinen hallituskokoonpano. Tässä maksellaan ihan älyttömiä korkojen nousuja, puolustusmenonousuja sekä edellisen hallituksen jäänteitä. Kuitenkin 2026 projektio on oikeansuuntainen ja toivottavasti myös 2027+. Kunnes saadaan SDP valtaan, niin ei ole mitään syytä miksi velanoton tasaantuminen olisi jyrkempää kuin nyt.
1757060873413.png
 
No en tiiä, Sipilän hallitus oli oikeasti ihan hyvä (talousmielessä) ja kyllä ne leikkaukset+kiky selkeesti näkyy käyrässä ja 2018 on jopa ollu "hyvä vuosi" viimeisten 17v aikana.
Tuo graafi tosin jättää huomiotta sen, että Sipilän hallitus rahoitti tuon loivemman velkaantumisen käytännössä myymällä ennätysmäisesti valtion omaisuutta. Joissain tilanteissa se voi olla järkevä ratkaisu, mutta taisi pääosa myydyistä yhtiöistä olla kuitenkin varsin kannattavia, joten sen kyllä voisi sanoa olleen vähän pakkasella housuun kusemista.
 
No en tiiä, Sipilän hallitus oli oikeasti ihan hyvä (talousmielessä) ja kyllä ne leikkaukset+kiky selkeesti näkyy käyrässä ja 2018 on jopa ollu "hyvä vuosi" viimeisten 17v aikana.
Tilanne on Suomessa niin surkea, että todellakaan nykypuolueista yksikään ei olisi saanut velkaantumista enempää käännettyä tällä kaudella kuin nykyinen hallituskokoonpano. Tässä maksellaan ihan älyttömiä korkojen nousuja, puolustusmenonousuja sekä edellisen hallituksen jäänteitä. Kuitenkin 2026 projektio on oikeansuuntainen ja toivottavasti myös 2027+. Kunnes saadaan SDP valtaan, niin ei ole mitään syytä miksi velanoton tasaantuminen olisi jyrkempää kuin nyt.
1757060873413.png
Yleisten suhdanteiden mukaan nuo ovat menneet
1757061156454.jpeg


Vertaa EU:n käyrään niin tilanne näyttäytyy erilaisena. Vuoden 2014 jälkeen menty huonompaan. Erityisesti vuodet 2014-2019 ja 2022 eteenpäin. Käyrän alussa on Nokia vaikutus, jonka takiq tuo Vanhasen Kes+SDP on niin hyvä. Sen jälkeen ei vastaavaa menestystä ole päässyt syntymään. Olemme EU:n keskivertoa pl. Sipilä joka oli huonompi.

Orpon suhteen tulevaisuus näyttää mutta en juhlisi. Ei tarvitse kuin lukea taloustieteilijöitä. Pahimmillaan talous sakkaa.
 
No en tiiä, Sipilän hallitus oli oikeasti ihan hyvä (talousmielessä) ja kyllä ne leikkaukset+kiky selkeesti näkyy käyrässä ja 2018 on jopa ollu "hyvä vuosi" viimeisten 17v aikana.
Tilanne on Suomessa niin surkea, että todellakaan nykypuolueista yksikään ei olisi saanut velkaantumista enempää käännettyä tällä kaudella kuin nykyinen hallituskokoonpano. Tässä maksellaan ihan älyttömiä korkojen nousuja, puolustusmenonousuja sekä edellisen hallituksen jäänteitä. Kuitenkin 2026 projektio on oikeansuuntainen ja toivottavasti myös 2027+. Kunnes saadaan SDP valtaan, niin ei ole mitään syytä miksi velanoton tasaantuminen olisi jyrkempää kuin nyt.
Pari mielestäni kiinnostavaa huomiota punaisten palkkien hallituksista:

Lipposen toisessa hallituksessa valtiovarainministerinä Sauli Niinisto, jonka katsotaan aika yleisesti olleen järkevä talousasioissa.

Vanhasen ensimmäisessä hallituksessa VVM oli demarikäsissä vuosina 2003-2007 (Kalliomäki, Heinäluoma sekä RKP:n Wideroos) ja toisessa hallituksessa Kokoomuksella vuosina 2007-2010 (Katainen).

Valtionomaisuuden myynnin ja ostojen erotus jäi Kataisen aikana plussalle 832 miljoonaa, Stubbin aikana lähes 1.5 miljardia ja Sipilän aikana n. 1 miljardin. Nuo luvut eivät kauheasti mairittele heidän punaisia palkkejaan, sivuaa samaa mitä @sahaaja edellä mainitsi. Vuoden 1991 jälkeen valtion omaisuutta on myyty tähän 2016 julkaistuun juttuun mennessä n. 17.5 miljardilla eli kertonee tarpeeksi miksi kassavaje on ollut niin krooninen 2000-luvulla. Aika kriisivuosina erottuu 2009 joka johtui kansainvälisestä finanssikriisistä sekä Nokian puhelinliiketoiminnan romahduksesta. Lisäksi ilmeisesti Tupo-sopimus vuonna 2007 nosti julkisen sektorin palkkoja 10% verran. Sen jälkeen on pysyneet aika tukevasti velkaantumisen puolella nuo palkit pois lukien tuo Sipilän onnistunein vuosi, joskin sekin olisi tainnut jäädä huonommalle puolelle ilman merkittäviä valtionomistusten myyntejä.

Nokia yksinään tuottanut ainakin vuosina 2000, 2002, 2003 ja 2007 yli miljardin veroja eli punaisista palkeista ihan mielenkiintoinen osuus itse asiassa laskettavissa noista Nokian suorista tuotoista valtiolle. Tässä kuvaaja:

13-3-5349315


Noiden vuosien jutut eivät ole olleet ihan tuoreessa muistissa, joten aukaisi hieman silmiäni. Tuo tupo varsinkin yllätti minut kun en muistanut että julkisen sektorin palkkoja olisi noin paljon silloin nostettu. Epäilemättä sillä on oma vaikutuksensa kokonaistilanteen palkeissa.
 
2026 uusin arvio velanotolle on 8.7 miljardia euroa. Luku sisältää Valtion asuntorahaston jäljellä olevan kassan tuloutuksen noin 2,3 miljardia euroa.

Puolustusmenoja kasvatetaan, joten tulevina vuosina menot kasvavat reilusti.
 
Onko se sitten niin, että olemme työntäneet vai he ovat väistäneet, on vain semantiikkaa. Se on kuitenkin tiedossa, mitä heille on tehty vielä viime vuosisadallakin: kertojia on elossa riittämiin, todisteita on jäljellä riittämiin. Ja sellaisen myöntämisen kiertely tai jopa kieltäminen sitten taas olisi silkkaa hölmöyttä.
Kukaan ei ole työntänyt ketään minnekään. Kyse ei ole semantiikasta. Kyse on siitä, että oikeasti ei ole mitään vähemmistöä, joka olisi pakotettu siirtymään tai siirretty pohjoiseen.
 

Perussuomalaisilta hyvä saavutus. Tätä tuskin olisi tapahtunut ilman tappiota kuntavaaleissa. Kaikki ei voi olla pelkkää maahanmuuttoa.

Tosin kokonaisuudessaan ps ei välttämättä saanut mitään aikaan, että alisuoriutumista ei kirjata lakiin. Jatkossa kun asiallinen syy riittää irtisanomiseen. Saa nähdä millaiseksi oikeuskäytäntö muokkautuu. Tahallisen alisuoriutumisen tuleekin olla irtisanomisperuste.
 

Oikeuslaitoksen määrärahoja tulisi korottaa. Kautta linjan kestää liian pitkään, ennen kuin saa oikeutta. Helsingissä kaksi vuotta. Taikka lakia tulee muuttaa niin, että kuorma laskee.
Niitä on korotettu, mutta resurssit kun ovat rajalliset, niin se on aina jostain muualta sitten pois. Mun puolesta resursseja saisi lisätä, mutta sitten joku itkee, kun se on jostain muualta pois. Teit niin tai näin, on se väärin aina jonkun mielestä.

Koko kriminaalipolitiikkaa on kiristetty ehkä rankimmalla kädellä vuosiin. (rangaistusten kiristäminen, ensikertalaisuussäännöksen muutos, vankilaverkoston laajentaminen, lisärahoitukset tuomioistuimille ja syyttäjälaitokselle jne...)
 
Viimeksi muokattu:
Suomi otti 150 miljardia yhteisvelkaa EU:ssa, Suomi saa tuosta miljardin. Puola melkein 44 miljardia.
Ymmärränkö nyt väärin.

EU otti yhteensä 150miljardia lainaa, jota sitten maat saavat halutessaan nostaa. Suomelle allokoitiin 1miljardi maksimissaan josta Suomi nostaa mitä haluaa. Puola ottaa lainaa 44M. Safe lainan etu on alempi korko vrt mahdollisesti mitä muuten markkinoilta saisi. Eihän tämä ole kuitenkaan mitään yhteisvelkaa eikä lahjoitettua rahaa ja siinä mielessä jotenkin outo uutisoida, että "saadaan miljardeja ja puola saa 44 miljardia" kun kyseessähän on laina.

Vai jotain en nyt ymmärtänyt?
 
Ymmärränkö nyt väärin.

EU otti yhteensä 150miljardia lainaa, jota sitten maat saavat halutessaan nostaa. Suomelle allokoitiin 1miljardi maksimissaan josta Suomi nostaa mitä haluaa. Puola ottaa lainaa 44M. Safe lainan etu on alempi korko vrt mahdollisesti mitä muuten markkinoilta saisi. Eihän tämä ole kuitenkaan mitään yhteisvelkaa eikä lahjoitettua rahaa ja siinä mielessä jotenkin outo uutisoida, että "saadaan miljardeja ja puola saa 44 miljardia" kun kyseessähän on laina.

Vai jotain en nyt ymmärtänyt?
Suomi on takaajana. Ongelmia ei tule, jos kaikki maksavat lainansa takaisin kiltisti. Joka tapauksessa EU:n aseistaminen auttaa myös meitä. Kunhan raha menee oikeaan osoitteeseen eikä käsittääkseni ole syytä olettaa muuta.
 
Voisiko joku jolla on pääsy aukaista hieman tämän uutisen sisältöä? Kiinnostaa nuo apurahojen jakamiset.

"Suomen akatemia jakaa joka vuosi satojen tuhansien eurojen avustuksia, joiden saajista nousee julkinen kohu. Viimeisin niistä nähtiin kesällä, kun Helsingin ja Varsovan kynsisalonkeihin keskittyvä tutkimus sai yli 750 000 euron potin"

Mitä niin tärkeää tutkittavaa kynsisalongeissa on Helsingissä ja Varsovassa että siihen tarvitaan 3/4 miljoonaa euroa tukirahaa? Kyllä olis juustohöylälle töitä.
 
Voisiko joku jolla on pääsy aukaista hieman tämän uutisen sisältöä? Kiinnostaa nuo apurahojen jakamiset.

"Suomen akatemia jakaa joka vuosi satojen tuhansien eurojen avustuksia, joiden saajista nousee julkinen kohu. Viimeisin niistä nähtiin kesällä, kun Helsingin ja Varsovan kynsisalonkeihin keskittyvä tutkimus sai yli 750 000 euron potin"

Mitä niin tärkeää tutkittavaa kynsisalongeissa on Helsingissä ja Varsovassa että siihen tarvitaan 3/4 miljoonaa euroa tukirahaa? Kyllä olis juustohöylälle töitä.
Tutkimukset, joita tuetaan, valitaan ja arvioidaan tietenkin tieteellisin kriteerein, ei kansan, ei toimittajien eikä populistipoliitikkojen mielipiteiden perusteella.

Tutkimusavustuksista valtaosa rahasta kuluu tutkimustiimin kuluihin ja palkkoihin. Sillä rahalla yleensä jokunen tutkimusassari pääsee tutustumaan tutkijantyöhön ruohonjuuritasolla (ja tehtyä gradunsa), jokunen harjoittelija saa tehdä harjoittelunsa, ja tutkimuksen (rahoituksen) laajuudesta riippuen 1-5 tutkijankoulutettavaa tekee väikkäriään.

Lisäksi tietysti menee matkakuluihin yms., joillain tutkimusaloilla labrakuluihin ja erityisesti ulkomailla tehtävissä matka- ja majoituskuluihin ja sen semmoiseen. Mutta yleensä henkilöstökulut on se suurin osa - ja nehän on sitten samalla koulutustukea mitä tutkimustukeakin.
Paljon muuhunkin menee, mutta tämä nyt oli yksinkertaistus.
 
Viimeksi muokattu:
Akatemia jakaa kaikenlaiseen tieteeseen ja tekniikkaan rahoitusta omien sääntöjensä puitteissa. Lähes poikkeuksetta nämä ... oudot rahoituspäätökset kumpuavat tuon Kultuuri ja yhteiskuntatutkimus-toimikunnan päättämistä rahoituksista. Hyvin tarvoin mistään muusta tulee sanomista, paitsi ehkä siitä kuinka vaikea tuommoista rahoitusta on saada (eli karkeasti n. 10 % hakemuksista rahoitettaan). Tutkimusinfroilla ostetaan ja ylläpidetään kalliita laitteita joihin ei muuten olisi varaa kellään yliopistolla, strategisen tutkimuksen (STN) puolella on sitten teemahakuja isoille hankkeille joissa kehitettään vaikka 6g-verkkoja, metsäbiotaloutta, tekoälytutkimusta, kvanttilaskentaa jne. isoa teemaa. Lisäksi on erilaisia pienehköjä rahoitusmahdollisuuksia tutkijavierailuihin ja eri maiden välisten tutkimusyhteistyökuvioiden virittelyyn.

Aika pieni osa tästä n. 540 Meur kokonaisuudesta menee kynsisalonkeihin ja kurkkulaulantaan mutta ne tahtovat pysyä otsikoissa sitkeimmin. Ja toki kaikki tuommoiset vituttavat ennen kaikkea niitä tutkijoita joiden hakemus hylättiin ja joilla ainakin omasta mielestään oli paljon fiksumpia ideoita tyrkyllä... otappa noista selvää, Akatemia ei perustele päätöksiään eikä niistä voi valittaa. Joka hakemus käy kuitenkin melkoisen prosessin läpi ja arvioinnin tekee useampi kansainvälinen alansa huippu jotka ovat jäävejä tekemisten suhteen. Ainakin tähän pyritään. Mikään yksittäinen viherhihhuli tai leijonakorumies ei kuitenkaan päätä mistään.

1757507722948.png
 
Tutkimukset, joita tuetaan, valitaan ja arvioidaan tietenkin tieteellisin kriteerein, ei kansan, ei toimittajien eikä populistipoliitikkojen mielipiteiden perusteella.
Tässä on tavallaan vähän sellainen ikävä juttu, että käytännössä tuo argumentti siirtää yhden tahon rahankäytön kaiken kritiikin ja ulkopuolisen arvioinnin ulottumattomiin, ikään kuin erehtymättömäksi ja kaiken yläpuolella olevaksi, mitä kohtaan humpan rahoittajilla ei saisi olla edes oikeastaan mitään sanottavaa. "Tää nyt toimii näin, maksakaa senkin ymmärtämättömät typerykset...."
 
Tässä on tavallaan vähän sellainen ikävä juttu, että käytännössä tuo argumentti siirtää yhden tahon rahankäytön kaiken kritiikin ja ulkopuolisen arvioinnin ulottumattomiin, ikään kuin erehtymättömäksi ja kaiken yläpuolella olevaksi, mitä kohtaan humpan rahoittajilla ei saisi olla edes oikeastaan mitään sanottavaa. "Tää nyt toimii näin, maksakaa senkin ymmärtämättömät typerykset...."
No noinhan sen kuuluukin mennä, sisällön tulee ollakin itsenäisesti päätettävissä. Mutta arvostellahan tuota saa, eli siinä olet väärässä. Varsinkin tereoikeisto ja typerimmät persupoliitikothan ovat tykitelleet näitä tiettyjä tutkimushankkeita suoraan ministerinaitiosta käsin.

Unohtuuko sinulta nyt, että poliitikot kuitenkin päättävät paljonko sitä rahaa annetaan? Eli se suurin valta on kuitenkin siellä.

Googlasin muuten tuon kysisalonkitutkimuksen. Nimi on "Intiimi manikyyri: femininisoitu työ, (itse-)hoiva ja rodullisetetut kohtaamiset kynsistudiossa". Epäilemättä siellä on kaksi sanaa, joka saa urpot kavahtamaan. Tuohan voi silti olla hyväkin tutkimusaihe, koska:
  • Sisältö: Hanke tarkastelee kynsisalonki-työtä Euroopassa (mm. Helsingin ja Varsovan salonkeja) osallistuvan havainnoinnin ja haastattelujen avulla videon, tekstin ja kuvan analyysin keinoin. Tavoitteena on ymmärtää intiimejä suhteita ja valtasuhteita kauneuden ja (itse)hoivan konteksteissa.
 
Viimeksi muokattu:
No noinhan sen kuuluukin mennä, sisällön tulee ollakin itsenäisesti päätettävissä. Mutta arvoistellahan tuota saa, eli siinä olet väärässä. Varsinkin tereoikeisto ja typerimmät persupoliitikothan ovat tykitelleet näitä tiettyjä tutkimushankkeita suoraan ministerinaitiosta käsin.

Unohtuuko sinulta nyt, että poliitikot kuitenkin päättävät paljonko sitä rahaa annetaan? Eli se suurin valta on kuitenkin siellä.

Googlasin muuten tuon kysisalonkitutkimuksen. Nimi on "Intiimi manikyyri: femininisoitu työ, (itse-)hoiva ja rodullisetetut kohtaamiset kynsistudiossa". Epäilemättä siellä on kaksi sanaa, joka saa urpot kavahtamaan. Tuohan voi silti olla hyväkin tutkimusaihe, koska:
  • Sisältö: Hanke tarkastelee kynsisalonki-työtä Euroopassa (mm. Helsingin ja Varsovan salonkeja) osallistuvan havainnoinnin ja haastattelujen avulla videon, tekstin ja kuvan analyysin keinoin. Tavoitteena on ymmärtää intiimejä suhteita ja valtasuhteita kauneuden ja (itse)hoivan konteksteissa.
Laitaoikeisto haluaa sulkea humanistiset tieteet rahoituksen ulkopuolelle.
Editoitu
 
Viimeksi muokattu:
No noinhan sen kuuluukin mennä, sisällön tulee ollakin itsenäisesti päätettävissä. Mutta arvoistellahan tuota saa, eli siinä olet väärässä. Varsinkin tereoikeisto ja typerimmät persupoliitikothan ovat tykitelleet näitä tiettyjä tutkimushankkeita suoraan ministerinaitiosta käsin.

Unohtuuko sinulta nyt, että poliitikot kuitenkin päättävät paljonko sitä rahaa annetaan? Eli se suurin valta on kuitenkin siellä.

Googlasin muuten tuon kysisalonkitutkimuksen. Nimi on "Intiimi manikyyri: femininisoitu työ, (itse-)hoiva ja rodullisetetut kohtaamiset kynsistudiossa". Epäilemättä siellä on kaksi sanaa, joka saa urpot kavahtamaan. Tuohan voi silti olla hyväkin tutkimusaihe, koska:
  • Sisältö: Hanke tarkastelee kynsisalonki-työtä Euroopassa (mm. Helsingin ja Varsovan salonkeja) osallistuvan havainnoinnin ja haastattelujen avulla videon, tekstin ja kuvan analyysin keinoin. Tavoitteena on ymmärtää intiimejä suhteita ja valtasuhteita kauneuden ja (itse)hoivan konteksteissa.
No yleensä arvostelu kuitataan yksinkertaisesti "akateeminen vapaus, imekää sitä"-meiningillä, mutta mitään keskustelua esim. siitä mikä on tarpeellista ja mikä ei, tai että mihin rahaa kannattaisi ohjata ei yleensä suostuta käymään. Eikä siitä suostuta ottamaan minkäänlaista tulosvastuuta rahoittajien suuntaan, mikä luo jokseenkin täydelliset olosuhteet rahan haaskaamiselle toisarvoisiin juttuihin. Akateeminen maailma ei ole vapaa inhimillisistä heikkouksista.

Itsehän en oikein näe mitään meidän yhteiskunnan kannalta suurempaa merkitystä noilla kynsisalonkojutuilla, mutta ehkä sinä osaat kertoa mitä konkreettista hyötyä sillä voitaisiin saavuttaa ja miten.
 
strategisen tutkimuksen (STN) puolella on sitten teemahakuja isoille hankkeille joissa kehitettään vaikka 6g-verkkoja,

Omakohtaiset kokemukset hankkeista, joissa kehitetään 6G-verkkoja:

Kukaan ei vieläkään tiedä, mitä 6G tulee lopulta tarkoittamaan, mitään standardien sisällöstä ei ole päätetty, mutta kun on keksitty jotain oikeasti uusia verkon suorituskykyä parantavia tekniikoita joita 6G-standardeihin voitaisiin ottaa mukaan, niitä ei siihen haluta ottaa mukaan, ja vaikka on ymmärretty, että tietyt ominaisuudet aiemmissa mobiiliverkkostandardeissa ovat typeriä ja nostavat turhaan esim. tukiasemien hintoja, niitä ominaisuuksia ei haluta poistaa, koska halutaan pitää yhteensopivuus 5G-verkkorautaan sekä välttyä tekemästä oikeasti uusien asioiden tuotekehitystä alusta asti, halutaan tehdä vaan efektiivisesti 4.2G (5G olisi ansainnut nimen 4.1G, siinäkään ei ole standardeissa normaaleilla taajuuskaistoilla mitään oikeasti uutta tekniikkaa 4Ghen verrattuna), pikkuparannuksia 5G-rautaan tai pitää sama vanha 5G-rauta ja päivittää vaan sen softa. Toki toivo elää, standardeja ei ole vielä lyöty lukkoon ja on teoriassa mahdollista, että sinne tulisi mukaan jotain oikeasti uuttakin.

Mutta valtiolta saadaan rahaa sellaisten piirien kehitykseen. joista toivotaan, että ne tulevat toimimaan "6G"-tukiasemissa. Tätä tuotekehitystä kuitenkin tehtäisiin aika lailla ihan yhtä lailla ilmankin tätä valtion rahaa.

Mutta: Kun saadaan valtion rahoitusta tuotekehitykseen, pitää työtuntikirjanpitoa merkkailla useaan webbikilkkeeseen, että business finland näkee että joku työntekijä on merkannut tehneensä työtä tämän projektin eteen. Työntekijöiden aikaa haaskaantuu vaan moninkertaiseen tuntikirjanpitoon.

IMHO valtion ei olisi pitänyt antaa mitään rahaa 6G-kehitykseen ilman että olisi ollut jotain oikeaa konkretiaa siitä että siihen "6G"hen tulee jotain oikeasti uutta suorituskykyä parantavaa tekniikkaa, eikä se ole vaan samaa 4G-kuraa suuremmilla taajuuskaistoilla.

Ja sitten jos 6G:n annetaan flopata kunnolla feikkaamalla se, "7G:tä" joka sitten oikeasti sisältäisi niitä oikeasti suorituskykyä parantavia ominaisuuksia ja oikeasti ansaitsisi kutsuttavan uuden sukupolven verkoksi ei ehkä koskaan tule, koska kukaan operaattori ei enää sen laitteista suostu maksamaan ja sitten ehkä jotkut suljetut verkkoprotokollat hyppää standardiprotokollien edelle.
 
Viimeksi muokattu:
No yleensä arvostelu kuitataan yksinkertaisesti "akateeminen vapaus, imekää sitä"-meiningillä, mutta mitään keskustelua esim. siitä mikä on tarpeellista ja mikä ei, tai että mihin rahaa kannattaisi ohjata ei yleensä suostuta käymään. Eikä siitä suostuta ottamaan minkäänlaista tulosvastuuta rahoittajien suuntaan, mikä luo jokseenkin täydelliset olosuhteet rahan haaskaamiselle toisarvoisiin juttuihin. Akateeminen maailma ei ole vapaa inhimillisistä heikkouksista.

Itsehän en oikein näe mitään meidän yhteiskunnan kannalta suurempaa merkitystä noilla kynsisalonkojutuilla, mutta ehkä sinä osaat kertoa mitä konkreettista hyötyä sillä voitaisiin saavuttaa ja miten.
Akateemisen porukan Suomessa pitäisi ottaa paljon tiukempi kanta tähän nykymeininkiin. Eli pitäisi haistatella ja näyttää keskisormea oikein kunnolla tälle nyt vallassa olevalle porukalle, joka vie Suomea enemmän kehitysmaalaisen suuntaan. Akateemista maailmaa, koulutusta ja perustutkimusta vähätellään ja dissataan, varsinkin humanistisia tieteitä. Edelleen kuvitellaan, että hitech ja innovaatiot tulee jostakin tyhjästä, tuetaan 10 miljardilla vuodessa vanhanaikaista ja saastuttavaa paskaa, ja joku kämäinen datakeskusinvestointi saa hyppimään kattoon.

Puuttuu ymmärrys millä luodaan hyvinvointia ja talouskasvua, ja sitten panostuksia vähennetään, kun niitä pitäisi lisätä. Ei ihme, että talouskasvusta vastaavat yritykset ovat junnanneet pääosin paikallaan yli 15 vuotta. Osaamista ja rohkeutta ei ole, ja poliitikot tätä hyysäävät.
 
Puuttuu ymmärrys millä luodaan hyvinvointia ja talouskasvua, ja sitten panostuksia vähennetään, kun niitä pitäisi lisätä. Ei ihme, että talouskasvusta vastaavat yritykset ovat junnanneet pääosin paikallaan yli 15 vuotta. Osaamista ja rohkeutta ei ole, ja poliitikot tätä hyysäävät.
Kerropaa miten 600 000 € avustus tutkimukseen jonka aihe on:

"Transitiopolkuja naisten osallisuuteen Nepalin muuttuvassa musiikkikulttuurissa.”

Tukee talouskasvua ja suomalaisten hyvinvointia? Olisitutkineet vaikka kivikauden elämää suomessa tai kalevalan vaikutuksia, jos siis pitää valita ei STEM aihe.
 
Akateemisen porukan Suomessa pitäisi ottaa paljon tiukempi kanta tähän nykymeininkiin. Eli pitäisi haistatella ja näyttää keskisormea oikein kunnolla tälle nyt vallassa olevalle porukalle, joka vie Suomea enemmän kehitysmaalaisen suuntaan. Akateemista maailmaa, koulutusta ja perustutkimusta vähätellään ja dissataan, varsinkin humanistisia tieteitä. Edelleen kuvitellaan, että hitech ja innovaatiot tulee jostakin tyhjästä, tuetaan 10 miljardilla vuodessa vanhanaikaista ja saastuttavaa paskaa, ja joku kämäinen datakeskusinvestointi saa hyppimään kattoon.

Puuttuu ymmärrys millä luodaan hyvinvointia ja talouskasvua, ja sitten panostuksia vähennetään, kun niitä pitäisi lisätä. Ei ihme, että talouskasvusta vastaavat yritykset ovat junnanneet pääosin paikallaan yli 15 vuotta. Osaamista ja rohkeutta ei ole, ja poliitikot tätä hyysäävät.
Sitä ylimielisyyttä nyt on nähty jo hyvän aikaa ja jos sen päälle pitäisi vielä käyttäytyä lapsellisen typerästi kuin joku uhmaikäinen esiteini, niin se tuskin ainakaan lisää touhun arvostettavuutta. Yleisesti ottaen aina kun rahaa pyydetään jollekin asialle, pitäisi pystyä perustelemaan millä tavalla se on hyödyllistä, millä aikavälillä jne. Nyt meillä on ala missä mitään sen kaltaista ei yksinkertaisesti suostuta tekemään. Edelleen, jos hyvinvointia ja talouskasvua halutaan luoda, silloin pitäisi panostaa sellaisiin asioihin mitkä luovat talouskasvua - se tarkoittaa sen kaltaista teknologista yms. osaamista, mikä pystytään kääntämään kilpailueduksi, rahaa tuottaviksi tuotteiksi ja palveluiksi. Rohkenen epäillä, että puoli miljoonaa intiimin kynsisalongin tutkimukselle ei tuota vastaavassa määrin rahaa minään innovaatioina, palveluina tai muuna sen kaltaisena. Meidän pahimmat kilpailijamme panostavat mittavassa määrin teknologioihin ja siellä myös edellytetään jonkinlaista tulosvastuullisuutta. Ja koska sitä ei meillä samalla tavalla vaadita, ei myöskään saada hyviä tuloksia. On vaan niin kiva neppailla tutkimassa jotain wc-tilojen sijoittelua valkoisen ylivallan merkkinä feministisen teorian läpi, miltä kukaan ei tosissaan odotakaan oikeastaan mitään järkevää.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
286 540
Viestejä
4 919 871
Jäsenet
79 213
Uusin jäsen
Tummakeisari2.0

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom