• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Jos en väärin muista, niin edellisen hallituksen sopeutustoimet olivat noin 300m€ siinä velanotossa, vaan kukapa haastaisi hieman keskustaa ja vasemmistopuolueita tästä. Kuvastaa hyvin tätä punavihreää mediakenttää myös, jakamalla rahaa saa suosiota ja tilastoja kaivetaan tämän tukemiseksi, vaan kestääkö tuo hieman lähempää tarkastelua, kun oikeasti pitäisi leikata ja sopeuttaa.

Kierolla tavalla oikeastaan odotan tätä demareiden kasaamaa hallituskoalitiota, jonka pitää kaivaa ne 10mrd€ sopeutustoimet. Tietysti toivon, että saataisiin oikeasti jotain talouskasvua ja yrittämistä tänne, mutta pahaa pelkään, että ensi vuonna odottaa EU:n velkajärjestelymenetelmä. Siinä onkin purtavaa nykyiselle ja seuraavalle hallitukselle.
 
Perustulo ei ole juuri saanut kannatusta
Ehdotamme, että Suomessa säädetään laki perustulosta, joka turvaa jokaiselle täysi-ikäiselle Suomessa vakituisesti asuvalle henkilölle automaattisen, verottoman ja vastikkeettoman kuukausittaisen perusturvan. Perustulon suuruus olisi 800 euroa kuukaudessa.

Tämä perustulo korvaisi nykyisiä perusturvan pohjatason etuuksia, kuten työmarkkinatuen, peruspäivärahan, vanhempainpäivärahan perusmäärän sekä toimeentulotuen perusosaan perustuvan viimesijaisen tuen tarpeen.

Perustulo olisi hyvä ratkaisu, toki verotusta täytyisi rukata samalla alapäässä kireämmäksi.
 
Perustulo olisi hyvä ratkaisu, toki verotusta täytyisi rukata samalla alapäässä kireämmäksi.
Perustulossa on paljonkin hyvää. Mutta riippuu aivan täysin siitä, kuka sen järjestelmän saisi määritellä. Jos vasemmistoliitto saisi määritellä sille raamit niin sillä sekunnilla voisi laittaa lapun Suomi Oy:n luukulle. Maailmalla ei oikein ole esimerkkejä toimivasta perustulojärjestelmästä, niin näinkin sosialistisessa valtiossa kun Suomi tuota ei kannattais ekana harjoitella.
 
Perustulo ei ole juuri saanut kannatusta


Perustulo olisi hyvä ratkaisu, toki verotusta täytyisi rukata samalla alapäässä kireämmäksi.
Sosialistivaltioissa on tai on ollut perustulo käytössä. Käy katsomassa Kuubassa tuloksia. Kysy virolaisilta miten meni.

Valtionverotusta ei oikein voi vähentää pienituloisilta. He eivät maksa tuloveroa ollenkaan. Vähäinen kiristys olisi yhtä tyhjän kanssa isossa kuvassa.
Vihervasemmisto haluaa vaalipuheissaan vähentää pienituloisten verotusta. Koskaan kukaan toimittaja ei kysy miten nollaveroista voisi vähentää.
 
Viimeksi muokattu:
Sosialistivaltioissa on tai on ollut perustulo käytössä. Käy katsomassa Kuubassa tuloksia. Kysy virolaisilta miten meni.

Valtionverotusta ei oikein voi vähentää pienituloisilta. He eivät maksa tuloveroa ollenkaan. Vähäinen kiristys olisi yhtä tyhjän kanssa isossa kuvassa.
Vihervasemmisto haluaa vaalipuheissaan vähentää pienituloisten verotusta. Koskaan kukaan toimittaja ei kysy miten nollaveroista voisi vähentää.
Kiristäminen tarkoittaa korotusta, ei alentamista. Kaikki yli perustulon voisi olla tasaverolla.

Ja liberaalipuolue ajaa perustuloa, ei se ole pelkän vasemmiston asia. Konservatiivit toki vastustavat. Oliko Kuubassa kaikki muu kunnossa, perustulo vain aiheutti viat?
 
Kiristäminen tarkoittaa korotusta, ei alentamista. Kaikki yli perustulon voisi olla tasaverolla.

Ja liberaalipuolue ajaa perustuloa, ei se ole pelkän vasemmiston asia. Konservatiivit toki vastustavat. Oliko Kuubassa kaikki muu kunnossa, perustulo vain aiheutti viat?
Vähäinen kiristys on yhtä tyhjän kanssa, kuten sanoin.
Mielestäni sosialismissa on perustulo käytössä. Teet töitä tai näyttelet, että teet töitä, saat saman rahan. Minä en tuollaista halua. Mene kysymään virolaisilta, miten tuo homma toimi Neuvostoliiton hallinnoimassa Virossa.

Liberaalipuolue on yhden kuntavaltuutetun puolue. Sillä ei ole yhtään mitään merkitystä Suomessa.
"Kuntavaaleissa 2025 liberaalipuolue saavutti yhden valtuustopaikan Espoossa, kun ekonomisti Sanna Kurronen sai 932 ääntä. Lisäksi liberaalit saivat varavaltuutetun paikan Akaassa."
 
Sosialistivaltioissa on tai on ollut perustulo käytössä. Käy katsomassa Kuubassa tuloksia. Kysy virolaisilta miten meni.

Valtionverotusta ei oikein voi vähentää pienituloisilta. He eivät maksa tuloveroa ollenkaan. Vähäinen kiristys olisi yhtä tyhjän kanssa isossa kuvassa.
Vihervasemmisto haluaa vaalipuheissaan vähentää pienituloisten verotusta. Koskaan kukaan toimittaja ei kysy miten nollaveroista voisi vähentää.
Voitko vähän elaboroida. Missä sosialistivaltiossa on tai on ollut perustulo? Kuubassa nyt ei ainakaan eikä ollut neukkulassakaan.

Taitaa ne kaikkein sosilistisimmat perustuloa edes kokeilleet maat olla Suomi ja Kanada. Suomikin vielä oikeistohallituksen aikana.
 
Jos en väärin muista, niin edellisen hallituksen sopeutustoimet olivat noin 300m€ siinä velanotossa, vaan kukapa haastaisi hieman keskustaa ja vasemmistopuolueita tästä. Kuvastaa hyvin tätä punavihreää mediakenttää myös, jakamalla rahaa saa suosiota ja tilastoja kaivetaan tämän tukemiseksi, vaan kestääkö tuo hieman lähempää tarkastelua, kun oikeasti pitäisi leikata ja sopeuttaa.

Kierolla tavalla oikeastaan odotan tätä demareiden kasaamaa hallituskoalitiota, jonka pitää kaivaa ne 10mrd€ sopeutustoimet. Tietysti toivon, että saataisiin oikeasti jotain talouskasvua ja yrittämistä tänne, mutta pahaa pelkään, että ensi vuonna odottaa EU:n velkajärjestelymenetelmä. Siinä onkin purtavaa nykyiselle ja seuraavalle hallitukselle.

Nykyhallitus on nostanut menoja pelkästään puolustuksen osalta miljardeilla (jenkkejä voi toki syyttää jos haluaa), mutta tästä tabusta ei saa puhuva vaikka on syntymässä valtava rahareikä mitä ei voida tukkia, pitäisi jotenkin hysterialta läpi saada katseltua tapoja kuinka tuo NATO:n 5% jätetään käyttämättä ja piilottaa rahojen käyttämättä jättäminen.

Riippuen laskutavasta tuo 5% on noin 13 miljardia mikä tarkoittaa, että tämän hallituksen 5,5 miljardin (väitetyt) sopeutukset eivät riitä kattamaan edes puolustusmenojen nousua.

Samalla vanhusten määrä jatkaa kasvuaan ja rahaa tarvitaan sosiaalipuolelle entistä enemmän.
 
Perustulo ei ole juuri saanut kannatusta

Perustulo olisi hyvä ratkaisu, toki verotusta täytyisi rukata samalla alapäässä kireämmäksi.
Tekoälyn ja automaation käyttö kasvaa ja matalan koulutuksen työpaikat vähenevät siihen malliin, että perustulo on luultavasti jossakin vaiheessa otettava käyttöön. Mutta en aio kannattaa kansalaisaloitetta perusturvan ulottamisesta "jokaiselle täysi-ikäiselle Suomessa vakituisesti asuvalle henkilölle". Perustulo vain Suomen kansalaisille olisi jo järkevämpi rajaus, mutta sekin vaatisi ensin kansalaisuuden saamisen ehtojen huomattavaa kiristämistä.
 
Nykyhallitus on nostanut menoja pelkästään puolustuksen osalta miljardeilla (jenkkejä voi toki syyttää jos haluaa), mutta tästä tabusta ei saa puhuva vaikka on syntymässä valtava rahareikä mitä ei voida tukkia, pitäisi jotenkin hysterialta läpi saada katseltua tapoja kuinka tuo NATO:n 5% jätetään käyttämättä ja piilottaa rahojen käyttämättä jättäminen.
Meinasit että maan puolustuksesta leikkaaminen olisi tässä maailmantilanteessa jotenkin perusteltua? Tälläkin hetkellä venäjä mittailee NATOn kyvykkyyksiä Puolan rajalla ja sota on aidosti lähempänä kuin koskaan sitten 2. maailmansodan päättymisen.
 
Tekoälyn ja automaation käyttö kasvaa ja matalan koulutuksen työpaikat vähenevät siihen malliin, että perustulo on luultavasti jossakin vaiheessa otettava käyttöön. Mutta en aio kannattaa kansalaisaloitetta perusturvan ulottamisesta "jokaiselle täysi-ikäiselle Suomessa vakituisesti asuvalle henkilölle". Perustulo vain Suomen kansalaisille olisi jo järkevämpi rajaus, mutta sekin vaatisi ensin kansalaisuuden saamisen ehtojen huomattavaa kiristämistä.
Tuo vakituisesti asuva rajaus tulee jättää. Ehkä lisäksi voi vaatia kansalaisuutta taikka kiristää vakituisen asujan määritelmää. Nyt taisi puoli vuotta asumista riittää.

Mikäs kansalaisuuden saamisen vaatimuksissa on pielessä?
 
Meinasit että maan puolustuksesta leikkaaminen olisi tässä maailmantilanteessa jotenkin perusteltua? Tälläkin hetkellä venäjä mittailee NATOn kyvykkyyksiä Puolan rajalla ja sota on aidosti lähempänä kuin koskaan sitten 2. maailmansodan päättymisen.

Euroopan valtioilla on paremmat ilmavoimat kuin Venäjällä ja ilman ilmatilanherruutta ei Venäläiset ala Eurooppaa valtaamaan.
 
Tuo vakituisesti asuva rajaus tulee jättää. Ehkä lisäksi voi vaatia kansalaisuutta taikka kiristää vakituisen asujan määritelmää. Nyt taisi puoli vuotta asumista riittää.
Totta, "vakituisesti Suomessa asuva Suomen kansalainen" on parempi rajaus.
Mikäs kansalaisuuden saamisen vaatimuksissa on pielessä?
Kansalaisuus myönnetään liian helposti sosiaaliturvan ja muiden tulonsiirtojen varassa eläville.

Mutta perusturvan oleellisimmat kysymykset ovat a) sen määrä ja b) kuinka monta muuta tukea sillä korvataan. Jos asumis-, toimeentulo- ja harkinnanvaraiset tuet jätetään ennalleen, perusturva on aika hyödytön. Jos taas perusturvalla korvataan kaikki muut tuet, ja sen määrä pidetään järkevällä tasolla (=riittävän alhaisena), niin on aika utopiaa saada sitä toteutettua. Äänestäjäkunnassa on sen verran paljon elättejä, jotka eivät halua leikata itseltään mitään.
 
Totta, "vakituisesti Suomessa asuva Suomen kansalainen" on parempi rajaus.

Kansalaisuus myönnetään liian helposti sosiaaliturvan ja muiden tulonsiirtojen varassa eläville.

Mutta perusturvan oleellisimmat kysymykset ovat a) sen määrä ja b) kuinka monta muuta tukea sillä korvataan. Jos asumis-, toimeentulo- ja harkinnanvaraiset tuet jätetään ennalleen, perusturva on aika hyödytön. Jos taas perusturvalla korvataan kaikki muut tuet, ja sen määrä pidetään järkevällä tasolla (=riittävän alhaisena), niin on aika utopiaa saada sitä toteutettua. Äänestäjäkunnassa on sen verran paljon elättejä, jotka eivät halua leikata itseltään mitään.
Harkinnanvaraista ei tule poistaa, se on viimesijaisin. Asumistuki olisi hyvä sisällyttää ja summa antaa nettona. Tarkka rahamäärä tulisi kuitenkin miettiä tarkemmin valiokunnissa.

Tämä perustulo korvaisi nykyisiä perusturvan pohjatason etuuksia, kuten työmarkkinatuen, peruspäivärahan, vanhempainpäivärahan perusmäärän sekä toimeentulotuen perusosaan perustuvan viimesijaisen tuen tarpeen.
Näillä rajauksin 800e on taas liikaa, ellei sitä veroteta. Nykyisin toimeentulotuen perusosa on hieman yli 500e, sähköt, lääkkeet ja asuminen päälle.
 
Näillä rajauksin 800e on taas liikaa, ellei sitä veroteta. Nykyisin toimeentulotuen perusosa on hieman yli 500e, sähköt, lääkkeet ja asuminen päälle.
Näinhän se on. Mielestäni raja voisi olla jotain tyyliin 40 % alennettu toimeentulotuki (vai oliko maksimivähennys nykyään jo 50 %?), jonka kaikki kuitenkin jokatapauksessa saavat. Tämä ei loisi kannustinloukkua tienata, koska ei tarvitse miettiä, että menettääkö sen rahan sitten kuitenkin, kun tippuu taas perusturvalle.
 
Nykyhallitus on nostanut menoja pelkästään puolustuksen osalta miljardeilla (jenkkejä voi toki syyttää jos haluaa), mutta tästä tabusta ei saa puhuva vaikka on syntymässä valtava rahareikä mitä ei voida tukkia, pitäisi jotenkin hysterialta läpi saada katseltua tapoja kuinka tuo NATO:n 5% jätetään käyttämättä ja piilottaa rahojen käyttämättä jättäminen.
Mikä on sinun määritelmäsi tabulle josta ei saa puhua? Valtiovarainministeriltä kun kysytään talousnäkymiä hän mainitsee kasvaneet puolustusmenot joka kerta itse kasvaneiden sotekustannusten ja puuttuvan talouskasvun ohella.
 
Kyllähän jokainen, joka ilman mitään kyseenalaistamista hyväksyy jonkun 5% puolustusbudjetin, lukeutuu samaan kategoriaan Putinia äänestävien kanssa. Suomen osalta tuo vaatimus on täysin absurdi, koska täällä on ennestään vahva tilanne ja laskentatapa on Suomelle erittäin epäedullinen. Jos laskentatapa tarkistetaan ja esim. varusmiespalveluksen aiheuttama arvo lasketaan mukaan, voi tilannetta tarkastella uudelleen. Sama absurdius on siinä, että asetetaan prosenttiluku, jonka myötä kustannukset nousevat yhtä mukaa BKT:n kanssa.
 
Riippuu tietysti mikä on vahva tilanne. Meillähän on vähän ympäri länsimaita ollut sellainen tilanne, ettei kukaan ollut varautunut sen kaltaiseen tuhoamissotaan mitä on nähty Ukrainassa. Suomi on laiminlyönyt puolustusvoimia pitkään kun on ollut kivampi jakaa ilmaista rahaa ympäriinsä ja "parantaa maailmaa", joten sen osalta pelastukseksi tuli se että muut tekivät yhtä tyhmästi - jos eivät olisi tehneet, meillä ei olisi Leopardeja eikä M270:ä. Esimerkiksi jälkimmäiseen ei ollut varaa ostaa kovin paljon ampumatarvikkeita, mitä puutetta alettiin paikata sen jälkeen kun ryssä lähti kolmen päivän erikoiseen. Joten, siltä osin herättää kysymyksiä miten pitkään konfliktiin meillä riittäisi paukut. Samoin meillä on puutteita kyvyssä ottaa vastaan tarvikkeita ulkopuolelta, sen takiahan pohjoiseen puuhataan eurooppalaiseen standardiin sopivia kiskoja jotta kalustoa yms. saataisiin tarvittaessa kuljetettua riittävästi. Sitä pohjaa vasten puolustusmenojen mittava kasvattaminen ei ole mitenkään erikoinen asia. Lopulta kyse on siitä, onko sitä sodankäyntikykyä vai ei - ei niinkään siitä onko pari prosenttia BKT:stä riittävä taso.
 
Itse tulkitsin, että kritisointi on tabu.
Aa no nyt ymmärsin. Mä vähän luulen että ne kriittiset äänensävyt on juuri nyt vähän harvassa kun puolustusmenojen kasvattamiseen on viimeisetkin änkyräpasifistit joutuneet myöntymään päivänselvien tosiasioiden tultua ilmi. Kauan sitä saikin aikuiset ihmiset leikkiä naiivia itänaapurimme suhteen.
 
Aa no nyt ymmärsin. Mä vähän luulen että ne kriittiset äänensävyt on juuri nyt vähän harvassa kun puolustusmenojen kasvattamiseen on viimeisetkin änkyräpasifistit joutuneet myöntymään päivänselvien tosiasioiden tultua ilmi. Kauan sitä saikin aikuiset ihmiset leikkiä naiivia itänaapurimme suhteen.
Säästettiin paljon tuossa, ehkä tuurilla. Jälkiviisaasti toimittiin hyvin.

Tässä on nyt sama kuin koronassa. Parempi varautua yli, ettei tarvitse itkeä jos paska osuu tuulettimeen.
 
Säästettiin paljon tuossa, ehkä tuurilla. Jälkiviisaasti toimittiin hyvin.

Tässä on nyt sama kuin koronassa. Parempi varautua yli, ettei tarvitse itkeä jos paska osuu tuulettimeen.
Nyt voi olla vähän kalliita investointeja asejärjestelmiin ja ampumatarvikkeisiin kun kaikki muutkin investoi ja lainojen korot on korkealla, eli luulen että oltaisiin voitu säästää investoimalla aikaisemmin.
 
Nyt voi olla vähän kalliita investointeja asejärjestelmiin ja ampumatarvikkeisiin kun kaikki muutkin investoi ja lainojen korot on korkealla, eli luulen että oltaisiin voitu säästää investoimalla aikaisemmin.
Droneteknologia on uutta, panssareita ja hävittäjiä on pidetty ajan tasalla. Daavidin linkoakin ollaan oltu tilaamassa. Natoonkin liityttiin. Nyt Ukraina osoitti vanhat taktiikat huonoiksi, joten paljon menee uusiksi. Ei me kovin huonosti olla hoidettu tätä.
 
Riippuu tietysti mikä on vahva tilanne. Meillähän on vähän ympäri länsimaita ollut sellainen tilanne, ettei kukaan ollut varautunut sen kaltaiseen tuhoamissotaan mitä on nähty Ukrainassa. Suomi on laiminlyönyt puolustusvoimia pitkään kun on ollut kivampi jakaa ilmaista rahaa ympäriinsä ja "parantaa maailmaa", joten sen osalta pelastukseksi tuli se että muut tekivät yhtä tyhmästi - jos eivät olisi tehneet, meillä ei olisi Leopardeja eikä M270:ä. Esimerkiksi jälkimmäiseen ei ollut varaa ostaa kovin paljon ampumatarvikkeita, mitä puutetta alettiin paikata sen jälkeen kun ryssä lähti kolmen päivän erikoiseen. Joten, siltä osin herättää kysymyksiä miten pitkään konfliktiin meillä riittäisi paukut. Samoin meillä on puutteita kyvyssä ottaa vastaan tarvikkeita ulkopuolelta, sen takiahan pohjoiseen puuhataan eurooppalaiseen standardiin sopivia kiskoja jotta kalustoa yms. saataisiin tarvittaessa kuljetettua riittävästi. Sitä pohjaa vasten puolustusmenojen mittava kasvattaminen ei ole mitenkään erikoinen asia. Lopulta kyse on siitä, onko sitä sodankäyntikykyä vai ei - ei niinkään siitä onko pari prosenttia BKT:stä riittävä taso.
Tuo on kaksiteräinen miekka.

Yhtäältä on syytä varautua ja varustautua. Toisaalta ihmiskunnan historiassa ylenmääräinen varautuminen ja varustautuminen on lähes tulkoon aina johtanut sotaan tai sotien laajenemisiin.

Ns. rauhanaseita kun vaan ei ole olemassakaan kuin entisen neukkulan propagandassa.

Noh. Siihen viiteen NATOprosenttiin on nyt sitouduttu. Ja ihan oikein voi todeta, että se on vuosittain miljardeja pois hyvinvointivaltion ylläpidosta tai sitten miljardeja velkaa. Tai molempia.

En silti ole sitä mieltä, että juuri nyt voisi toisinkaan toimia. Se toinen, väriltään oranssimpi, joka päätti myös vaihtaa puolustusministeriönsä sotaministeriöksi (oikeasti… sotaministeri… täysin älytöntä) painosti ja kiristi eurooppalaiset Natojäsenet siihen viiteen prosenttiin.

Ja se vaihtoehto olisikin ollut, että vähän aikaisemmin ei olisi liitytty Natoon. Paljon vielä huonompi vaihtoehto.

Joten katse eteenpäin - eteenpäin on mentävä. Siis täytetäön velvoitteemme. Ja pyritään myös myymään mahdollisimman paljon muille varustautujille, että saadaan edes vähän niitä euroja takaisinkin päin.
 
Suomi on laiminlyönyt puolustusvoimia pitkään kun on ollut kivampi jakaa ilmaista rahaa ympäriinsä ja "parantaa maailmaa", joten sen osalta pelastukseksi tuli se että muut tekivät yhtä tyhmästi - jos eivät olisi tehneet, meillä ei olisi Leopardeja eikä M270:ä.
Suomihan ei ole laiminlyönyt puolustusvoimia, vaan pitänyt puolustuksestaan huolta, toisin kuin moni muu maa. HX- hanke yksinään koko maan historian kallein investointi. Puolustusmenojen kasvattaminen on tässä tilanteessa edelleen perusteltua, mutta 5% taso on täysin yliampuva Suomen tilanteessa, em. syistä johtuen. Ja eihän turvallisuus ole pelkkää puolustusta, siihen kuuluu paljon muutakin uhkien torjuntaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
287 067
Viestejä
4 924 827
Jäsenet
79 297
Uusin jäsen
Kaakelilattia

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom