Kysymyksiä&Vastauksia (Pieniä kysymyksiä aiheesta kuin aiheesta)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mika!
  • Aloitettu Aloitettu
Nyt sarjassamme tyhmät kysymykset, mutta miten tämä mutteri väännetään kiinni pulttiinsa? Tuo ympäröivä kumi ikäänkuin estää kierimisen. Pitääkö väkisin vääntää? Koitin yhdellä ja tuo kumi rikkoontui
20250415_190642.jpg


20250415_190650.jpg


20250415_190658.jpg


20250415_190922.jpg
 
Nyt sarjassamme tyhmät kysymykset, mutta miten tämä mutteri väännetään kiinni pulttiinsa? Tuo ympäröivä kumi ikäänkuin estää kierimisen. Pitääkö väkisin vääntää? Koitin yhdellä ja tuo kumi rikkoontui
20250415_190642.jpg


20250415_190650.jpg


20250415_190658.jpg


20250415_190922.jpg
normi nylock mutteri. estää tahattoman aukaisun tärinästä tms. ja avaimilla pitää vaantää niinkauvan ku nylon osuu jenkaan. ja pari uusio käyttöä kestää, väännä vaan avaimilla rauhassa
 
Nyt sarjassamme tyhmät kysymykset, mutta miten tämä mutteri väännetään kiinni pulttiinsa? Tuo ympäröivä kumi ikäänkuin estää kierimisen. Pitääkö väkisin vääntää? Koitin yhdellä ja tuo kumi rikkoontui
20250415_190642.jpg


20250415_190650.jpg


20250415_190658.jpg


20250415_190922.jpg
Tuo on nylock- mutteri eli lukittuu siihen mutterin tiivisteeseen asti. Käytä normimutteria.
 
Ei liene mikään kriittinen kiinnitys. Huono laatuinen vain. Väännät sopivaan kireyteen ja homma kunnossa, kyllä niitä rämmäleitä jää sinne väliinkin, niin ei haittaa vaikka osa siitä tulee pois.
 
Pitääkö oikeasti paikkansa väite, että Kela laskee toimeentulotuen hakijan tuloksi S-ryhmän Bonukset?
:hmm:
 
Pitääkö oikeasti paikkansa väite, että Kela laskee toimeentulotuen hakijan tuloksi S-ryhmän Bonukset?
:hmm:
Ainakaan ennen kauppojen bonukset eivät vaikuttaneet. Tuo oli ennen mainittu selkeästi Kelan sivuilla mutta nyt en löytänyt tuota mainintaa, joten ihan varmaksi en uskalla sanoa.
 
Miksi iskee vilkkaus silloin, kroppa on tehnyt edellisiltana työtä?
Vaihdoin iltapäivällä renkaat ja vastoin odotuksiani olinkin jo ennen 3.40 antavaa hälyytystä pirteä kuin peiponen, mutta naama punainen.
Oletus kun on päinvastainen, että hyvin tehdystä työstä nukuttaakin paremmin...
 
Miksi iskee vilkkaus silloin, kroppa on tehnyt edellisiltana työtä?
Vaihdoin iltapäivällä renkaat ja vastoin odotuksiani olinkin jo ennen 3.40 antavaa hälyytystä pirteä kuin peiponen, mutta naama punainen.
Oletus kun on päinvastainen, että hyvin tehdystä työstä nukuttaakin paremmin...
No jonku renkaiden vaihto ei käy edes alkulämmittelystä... eihän siinä mene kuin puolisen tuntia ja iso osa työstä tehdään tunkilla ja pulttipyssyllä.
 
No jonku renkaiden vaihto ei käy edes alkulämmittelystä... eihän siinä mene kuin puolisen tuntia ja iso osa työstä tehdään tunkilla ja pulttipyssyllä.
Täytyy sanoa, että tätä kuulee usein. Mielestäni 30min on todella verkkaiseen tahtiin jos nostat renkaat varastosta, otat välineet, avaat pultit ja sitten nostat tunkilla, jonka jälkeen vasta vaihtamaan. Itse myös huuhtelen irtopölyt ja kivet vanhoista renkaista ja laitan pussiin. Sitten tsekkaat ilmanpaineet ja viet kausi renkaat takaisin varastoon ja siivoat välineet. Meni reilu tunti viimeksi. Eri asia ja nopeampi sitten jos on niitä hydraulisia tunkkeja.
Hikikin tuossa tuli kun renkaita vaihtelee, pyörittelee ja nostelee.

Tänään tarkoitus pestä grilli ja iltapäivälle luvattu 22c:cool:
 
Kokeillaan täältä pienistä kysymyksistä ensin: olisi tarve tulostaa muutama (~5 kpl) värituloste piirtoheitinkalvolle. Mistähän lähtisi etsimään? Kirjastosta/työpaikalta jo kokeiltu, mutta nykytulostimet eivät ilmeisesti enää pysty tähän. Kyse on pienestä harrasteprojektista enkä jaksa lähteä ostamaan mitään tulostinta tätä varten.
 
Kokeillaan täältä pienistä kysymyksistä ensin: olisi tarve tulostaa muutama (~5 kpl) värituloste piirtoheitinkalvolle. Mistähän lähtisi etsimään? Kirjastosta/työpaikalta jo kokeiltu, mutta nykytulostimet eivät ilmeisesti enää pysty tähän. Kyse on pienestä harrasteprojektista enkä jaksa lähteä ostamaan mitään tulostinta tätä varten.

Oletko varma, että tulostin on tässä ongelma? Tulostuksen tekniikka on kuintenkin pitkään pysynyt samanlaisena. Laser- ja mustesuihkutulostimille tarvittaneen erilaiset kalvomateriaalit, mutta ainakin niiden valmistaja noita "universaaleina" markkinoi:

 
Kokeillaan täältä pienistä kysymyksistä ensin: olisi tarve tulostaa muutama (~5 kpl) värituloste piirtoheitinkalvolle. Mistähän lähtisi etsimään? Kirjastosta/työpaikalta jo kokeiltu, mutta nykytulostimet eivät ilmeisesti enää pysty tähän. Kyse on pienestä harrasteprojektista enkä jaksa lähteä ostamaan mitään tulostinta tätä varten.

Läpitulostavalla mustesuihkulla (ei siis lokerosta) pitäisi onnistua tämmöiselle Mustesuihkukalvo CONNECT Inkjet A4 /50 TN LS

Varmaan joku kopioniini / digipaino tekee nopeasti PDF:stä myös jos eivät ole kiireisiä.
 
Täytyy sanoa, että tätä kuulee usein. Mielestäni 30min on todella verkkaiseen tahtiin jos nostat renkaat varastosta, otat välineet, avaat pultit ja sitten nostat tunkilla, jonka jälkeen vasta vaihtamaan. Itse myös huuhtelen irtopölyt ja kivet vanhoista renkaista ja laitan pussiin. Sitten tsekkaat ilmanpaineet ja viet kausi renkaat takaisin varastoon ja siivoat välineet. Meni reilu tunti viimeksi. Eri asia ja nopeampi sitten jos on niitä hydraulisia tunkkeja.
Hikikin tuossa tuli kun renkaita vaihtelee, pyörittelee ja nostelee.

Tänään tarkoitus pestä grilli ja iltapäivälle luvattu 22c:cool:
Onko tää taas joku murrejuttu että verkkainen on nopeaa eikä hidasta? viedään tunkki ja työkalut autolle. Renkaat kannetaan kaksi kerrallaan käsissä autolle, pölykapselit irti. auto nostetaan koko kylki kerrallaan ylös, akkupulttipyssyllä pultit pois ja rengas irti, uusi tilalle, toistetaan toisen renkaan kohdalla. Kannetaan renkaat varastoon ja tuodaan kaksi uutta samalla takaisin. toistetaan toiselle puolelle. pölykapselit takaisin. renkaat varastoon, tunkki varastoon. Paineet on voitu tarkistaa jo etukäteen että on hyvät tai sitten vasta kun on ajettu renkaat lämpimäksi. en pussita, pese tai pyörittele renkaita, ovat varastossa. 4 pulttiset peltivanteilla.
 
Ennen muuttoa ostin nokkakärryt muuttolaatikoiden kuskaamiseen. Kärryillä on ollut yllättävän paljon muutakin käyttöä. Yksi on auton renkaiden vieminen ja tuominen. Tänään kun vaihdoin renkaat, niin oli kätevää kun sai kaikki renkaat kerralla autolle ja paluukuormassa talvirenkaat säilöön.
 
Onko tää taas joku murrejuttu että verkkainen on nopeaa eikä hidasta? viedään tunkki ja työkalut autolle. Renkaat kannetaan kaksi kerrallaan käsissä autolle, pölykapselit irti. auto nostetaan koko kylki kerrallaan ylös, akkupulttipyssyllä pultit pois ja rengas irti, uusi tilalle, toistetaan toisen renkaan kohdalla. Kannetaan renkaat varastoon ja tuodaan kaksi uutta samalla takaisin. toistetaan toiselle puolelle. pölykapselit takaisin. renkaat varastoon, tunkki varastoon. Paineet on voitu tarkistaa jo etukäteen että on hyvät tai sitten vasta kun on ajettu renkaat lämpimäksi. en pussita, pese tai pyörittele renkaita, ovat varastossa. 4 pulttiset peltivanteilla.
Näköjään on! Olen aina luullut ja kuullut sen tarkoittavan ripeätä, vauhdikasta, nopeaa. Näköjään on myös käytetään hitaan kanssa. Sepä saa kommenttini sitten näyttämään, että auton renkaiden vaihto on verkkaista.
 
Näköjään on! Olen aina luullut ja kuullut sen tarkoittavan ripeätä, vauhdikasta, nopeaa. Näköjään on myös käytetään hitaan kanssa. Sepä saa kommenttini sitten näyttämään, että auton renkaiden vaihto on verkkaista.
hidas se on, mutta jotkut murteet käyttävät sitä kuvaamaan nopeaa.

 
Renkaanvaihtoon palaten: pari tuntia meni, kun kausirenkaiden paikat vaihtoi ja vaihtopaikanlattiat harjasi. Olisin kellottanut reippaasti alle tunnin, mikäli olisin laskenut ristikkoavaimellakkin toteutetun toimitukseksen.

Kaikkeenmuuhun näemmä hukkuu sitä aikaa... Onneksi vain kaksi kertaa vuodessa.
 
Renkaitten vaihtoon meni vähän yli 20 minuuttia. Kunnon tunkki, pulttipyssy, kompura ilmanpaineden tarkistusta ja lisäystä varten. Hommaa seurasin sohvalta käsin valvontakamerasta kun tuttu kaveri hoiti homman, parikymppiä maksoi.

No toki pitää vielä näyttää painepesuria talvinakeille ja pyöritellä ne varastoon kunhan tässä jaksaa joskus...
 
Renkaitten vaihtoon meni vähän yli 20 minuuttia. Kunnon tunkki, pulttipyssy, kompura ilmanpaineden tarkistusta ja lisäystä varten. Hommaa seurasin sohvalta käsin valvontakamerasta kun tuttu kaveri hoiti homman, parikymppiä maksoi.

No toki pitää vielä näyttää painepesuria talvinakeille ja pyöritellä ne varastoon kunhan tässä jaksaa joskus...
Kerroinko, että käytin momenttiavainta ja pulttitervaa? Joutui "pultin kauluksen" irroittamiseen vanteesta soveltamaan äkkipikaista lyömäasetta (lenkki+ristipäämeisseli, kun parempaa ei löytynyt)
 
Kerroinko, että käytin momenttiavainta ja pulttitervaa? Joutui "pultin kauluksen" irroittamiseen vanteesta soveltamaan äkkipikaista lyömäasetta (lenkki+ristipäämeisseli, kun parempaa ei löytynyt)

Et vissiin, josta tuli mieleen että momenttiavainta munkin kärryyn käytettiin, ja jotain sprayta, sekä jotain likojen pois harjausta kanssa jne. Itsellähän ei ole mitään hienoja tai hyviä työkaluja.
Muutenkin noinkin yksinkertaisen asian pystyisin sössimään täysin, kun aina kävisi jotain outoa.

Kuten kerran yhdestä autosta, aluvanteet jumitti kertakaikkiaan johonkin, eikä lähtenyt vaikka ajelin kuoppaista hiekkatietä pultit löysällä. Kerran meni pullotunkki pohjasta läpi... kerran kaatui koko tunkki ja rengas oli silloin irti. Yhdestä katkesi.. jotain ja koko napa meni vaihtoon, vkl ajoin sitten kolme pulttia kiinni. Tuo tapahtui kyllä liikkeessä. Itse kun teen niin aina menee vituiksi:smoke:
 
Et vissiin, josta tuli mieleen että momenttiavainta munkin kärryyn käytettiin, ja jotain sprayta, sekä jotain likojen pois harjausta kanssa jne. Itsellähän ei ole mitään hienoja tai hyviä työkaluja.
Muutenkin noinkin yksinkertaisen asian pystyisin sössimään täysin, kun aina kävisi jotain outoa.

Kuten kerran yhdestä autosta, aluvanteet jumitti kertakaikkiaan johonkin, eikä lähtenyt vaikka ajelin kuoppaista hiekkatietä pultit löysällä. Kerran meni pullotunkki pohjasta läpi... kerran kaatui koko tunkki ja rengas oli silloin irti. Yhdestä katkesi.. jotain ja koko napa meni vaihtoon, vkl ajoin sitten kolme pulttia kiinni. Tuo tapahtui kyllä liikkeessä. Itse kun teen niin aina menee vituiksi:smoke:
Suosittelen myös "hyvän momenttiavaimen" hankintaa. Kärsinyt raaalla "käsivoimalla" käyttäen ajon keskeyttävistä" rengasväpätyksestä", kunnes toissa syksynä tuo ongelma poistui momenttiavaimen hankinnassa. Ei ole mitään pikkurillin heiluttelua, vaan kokemus (ei varmaan ole vielä maksanut itseään takaisin, mutta on "jotain" jäännyt paitsi)
 
Suosittelen myös "hyvän momenttiavaimen" hankintaa. Kärsinyt raaalla "käsivoimalla" käyttäen ajon keskeyttävistä" rengasväpätyksestä", kunnes toissa syksynä tuo ongelma poistui momenttiavaimen hankinnassa. Ei ole mitään pikkurillin heiluttelua, vaan kokemus (ei varmaan ole vielä maksanut itseään takaisin, mutta on "jotain" jäännyt paitsi)

Kyllä tuo momenttiavaimen hankinta on ollut mielessä. Aina muistutetaan jälkitarkitus. Niin ja mullahan ei ole työkalua siihen, vaikka en sitä yhtään mihinkään muuhun tarvisi. Toki tähän mennessä on pyörät pysynyt kiinni, ja joskus tosiaan liiankin hyvin
 
Aina muistutetaan jälkitarkitus. Niin ja mullahan ei ole työkalua siihen
Jälkitarkistus on sitä varten että se voi 200km jälkeen olla sormilla kiristettävissä jos alunperin siihen väliin jäi soraa tms kuluvaa materiaalia.
Samaan momenttiin se tarkistetaan ilman avainta tehdessä kuin alle laittaessaki. Isä opetti että alle laittaessa käsivoimin ja avattaessa koko kropalla. Mutta nykyään on jatkovarsi, hylsysarja, pulttikone ja momenttiavain niin ei tartte lihaksia käyttää kuin perkeleen isojen renkaiden nosteluun.

14" renkaita oli paljon kivempi vaihella. :sori:
 
Onko PK-seudulla missään mitään toimipistettä/firmaa jossa voisi käydä paikan päällä ja saada palveluna tavaran pakkaamisen laatikkoon posti-/kuriirilähetystä varten?

Tai ainakin joku paikka missä on saatavilla laaja valikoima eri kokoisia tukevia pahvilaatikoita ja pakkausmateriaaleja, mukaan lukien esim. kuplamuovia, styroksilastuja ja laajenevaa pakkausvaahtoa?

Tarve olisi siis saada 34" kaareva OLED-näyttö lähetettyä ulkomaille, ja alkuperäinen pakkauslaatikko ja sen styroksit eivät ole tallessa enää.
 
Itellä meni eilen renkaita vaihtaessa yhdestä navan pinnapultista kierteen hajalle uutta rengasta momenttiavaimella kiristäessä (120Nm). Tuossa oli jo aiemmin renkaita vaihtaessa huonot kierteet, eikä pyörinyt kunnolla auki / kiinni ja nyt sitten kierteet korkkasi lopullisesti.
Saa nähdä minkälainen työmaa tuo pinnapultti on vaihtaa. Mitä nyt nopeasti katsoin, niin motonet myy kyseisiä pultteja 2€/kpl ja ovat mallia navan läpi tulevia, eli tuo hajalla oleva saattaisi lähteä irti ihan vanne paikoillaan, kun lyö pultin päähän jollain tapilla. Tietty jos jarrukilvessä ei ole mitään reikää mistä tuo pultti tulisi pihalle, niin se hankaloittaa hommaa huomattavasti.
Nyt rengas on kiinni kuitenkin vielä neljällä pultilla, niin kyllä tuo tuossa pysyy, mutta ei kyllä kauheita kehtaa kuitenkaan ajella.
 
Mulla on teleskooppinen jatkovarsi rengaspulttien avaamiseen. Pitkällä varrelle auki, ja lyhennettynä kiinni. Siinä "rannemomentti".
 
Pitäisi ostaa verkosta yksi palvelu, mutta maksutapana vain luottokortti eikä Paypalia. Ei kiinnostaisi luottokorttitietoja tuonne antaa, kun ne ei ole muuallakaan pl. tuo Paypal. Olisiko turvallisempaa maksaa Visa Electonilla ja sen jälkeen ottaa ko. kortilta nettimaksaminen pois päältä? Vai voiko tuotakin joku jotenkin hyödyntää, jos tiedot karkaavat ulkopuolelle.

Tai löytyykö jotain sähköisiä versioita luottokorteista, jonne voisi siirtää Paypalilla rahaa ja maksaa sitten sillä.
 
Ja sitten seuraava: saako kellastunutta kännykän muovista suojakuorta puhdistettua eli kirkastettua kotikonstein, vai pitääkö ostaa vaan uusi?
 
Miten ebay.de:ssa saa niin ettei koko lista ole täynnä from United States of America tuotteita? Mielellään myös Great Britain pois.
 
Aina sanotaan että ei saisi ostaa kiinalaisia verkkolaitteita kuten 5g tolppia kun ne vakoilee mutta muuten tämä käytännössä onnistuu? Perus netti selailukin menee kryptattuna ja kai operaattori huomaisi jos kaistaa menee tuplasti kiinan päin laitteelta.
 
Aina sanotaan että ei saisi ostaa kiinalaisia verkkolaitteita kuten 5g tolppia kun ne vakoilee mutta muuten tämä käytännössä onnistuu? Perus netti selailukin menee kryptattuna ja kai operaattori huomaisi jos kaistaa menee tuplasti kiinan päin laitteelta.
Ideana on, että kiinalaiset saisivat näiden laitteiden kautta operaattorin pääsyt laitteisiin joko takaporttien tai ihan tavallisten huoltoyhteyksien kautta.
Operaattori näkee (pystyy tarvittaessa näkemään) esim. mobiiliverkon käyttäjän, sijainnin ja viestinnän osapuolet. Lisäksi operaattori voi kaapata/peilata liikenteen ja jos käytössä on riittävästi tehoa, murtaa siinä käytetyn salauksen.

Käytännön toteutuksista ei ole julkisuudessa esimerkkejä.
 
Vanha Samsungin note 10.1 tabletti hidastelee, netti on hidas ja akku finaalissa.
Vieläkö siihen kannattaisi vaihtaa uusi akku (40 €) ja laittaa joku custom käyttis vai nakata SErriin ja tilalle uutta hinnat alkaen - tabia?
Käyttö vain viihteeseen eli netti, Youtube ym.
 
Vanha Samsungin note 10.1 tabletti hidastelee, netti on hidas ja akku finaalissa.
Vieläkö siihen kannattaisi vaihtaa uusi akku (40 €) ja laittaa joku custom käyttis vai nakata SErriin ja tilalle uutta hinnat alkaen - tabia?
Käyttö vain viihteeseen eli netti, Youtube ym.
sanoisin että 13 vuotias rauta olisi ehkä parempi päivittää uudempaan. Jos haluaa jatkohengittää kannattaa ensin katsoa miten on tarjoilla Rom versioita ja onko ne miten vakaita.
 
Vanha Samsungin note 10.1 tabletti hidastelee, netti on hidas ja akku finaalissa.
Vieläkö siihen kannattaisi vaihtaa uusi akku (40 €) ja laittaa joku custom käyttis vai nakata SErriin ja tilalle uutta hinnat alkaen - tabia?
Käyttö vain viihteeseen eli netti, Youtube ym.
Tableteissa jättäisin hinnat alkaen -laitteet suosiolla väliin. Niiden käyttökokemus tuppaa olemaan uutenakin tuota yllä kuvattua.
 
Myydäänkös enää laajalti edes tabletteja? Eikös ne ollut aika ohi menevä 2010-luvun ilmiö?
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
280 461
Viestejä
4 820 462
Jäsenet
78 108
Uusin jäsen
FIno

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom