Lento-onnettomuudet ja niistä keskustelua

Kondenssista vielä yksi viesti.

Kuulemma matkustamon ilmastointi ei ole ollut päällä edellisellä lennolla. En ihmettelisi, jos miehistö on yrittänyt viilentää matkustamoa silleen, että teknisten tilojen ilmastointi on laitettu täysille ja on avattu matkustamoon johtavia luukkuja, jotta sinne virtaisi viileämpää ilmaa. Ulkona oli kumminkin 37 astetta ja kone ollut useita tunteja auringossa, joten matkustajia ei voi pitää sellaisessa tilassa pitkään. Ongelma tässä ratkaisussa on se, että matkustamon ilma on niin kosteaa (varsinkin jos ilmanvaihtokin on pois päältä), että vesihöyry voi kulkea kylmempiä tiloja kohti ja kondensoitua sinne.

On olemassa myös video toiselta lennolta, jossa ilmeisesti kondenssivettä lirisee kattopaneelien välistä matkustamon käytävälle. Ehkä Intian lämpötilat on 787:n ilmastoinnille liikaa tai lentoyhtiö ei huolla koneitaan tarpeeksi.
 
Kondenssista vielä yksi viesti.

Kuulemma matkustamon ilmastointi ei ole ollut päällä edellisellä lennolla. En ihmettelisi, jos miehistö on yrittänyt viilentää matkustamoa silleen, että teknisten tilojen ilmastointi on laitettu täysille ja on avattu matkustamoon johtavia luukkuja, jotta sinne virtaisi viileämpää ilmaa.
Nyt en saa ihan kiinni tästä. Mikä sellainen ilmastointi 787:n avioniikassa siis on millä voitaisiin jäähdyttää matkustamo? Äkkiseltään kuulostaisi kyllä mahdottomalta jäähdyttää iso kone ja kymmeniä tuhansia kiloja koneen rakenteita yhden pienen luukun kautta. Miksi ne eivät laittaisi matkustamon ilmastointia päälle? Luulen että toi on ollut maasta tulevien ilmastointiletkujen päässä ja jäähdytetty niillä.

On olemassa myös video toiselta lennolta, jossa ilmeisesti kondenssivettä lirisee kattopaneelien välistä matkustamon käytävälle.
Tää on ihan yleistä koneella kun koneella esimerkiksi laskussa. Ohuen kuoren lämpötilavaihtelut ovat suuria ja kone tulee usein pilven läpi hörpäten reippaasti kosteutta ilmanvaihtoon.
 
Kondenssista vielä yksi viesti.

Kondenssivesi ei koneita tiputa se on varma juttu. Mietippä paljon tollaisessa koneessa on potentiaalisia paikkoja muodostaa kondenssia lennon eri vaiheissa. Se lienee sähköosien suunnittelukriteeri numero ykkönen. Vettä tulee todella usein koneiden ovitiivisteistä lennoilla mitä olen katsellut.
 
Tässä videolla oli tuosta ilmastoinnissa, muunmuassa... Jos ymmärsin oikein, niin matkustajat olivat istuneet koneessa 2-3 tuntia ennen lentoonlähtöä. Lisäksi tuossa oli kaikenlaista muutakin mielenkiintoista, esim. videota joltain aiemmalta lennolta missä tosiaan tiputtaa vettä katosta, sekä "vapor lock"ia esitettiin syyksi miksi molemmat moottorit menetti työntövoiman samaan aikaan, eli hydrauliikkavian johdosta polttoaineen paine tippuu ja se pääsee kuplimaan, mikä sitten ei tee hyvää moottorin polttoainesyötössä. Lisäksi useammassa videossa on ollut noista fläpseistä että ne on kyllä todennäköisesti olleet alhaalla, kuvia hylystä missä fläpsit ja slätsit näyttää olevan ulkona.

Lisäksi ainakin yhdessä mainittiin että ensimmäisessä julkaistussa videossa takalaskutelineiden renkaat ovat asennossa joka indikoisi että telineitä on yritetty nostaa, eli eturenkaat alempana, kun vapaasti roikkuessaan takarenkaat ovat alempana. Voisi käydä yksiin hydraulijärjestelmän vian kanssa, kun laskutelineitä ruvetaan nostamaan niin hydraulijärjestelmä kyykkää ja polttoainepumput prakaa samalla.
 
Lisäksi ainakin yhdessä mainittiin että ensimmäisessä julkaistussa videossa takalaskutelineiden renkaat ovat asennossa joka indikoisi että telineitä on yritetty nostaa, eli eturenkaat alempana, kun vapaasti roikkuessaan takarenkaat ovat alempana. Voisi käydä yksiin hydraulijärjestelmän vian kanssa, kun laskutelineitä ruvetaan nostamaan niin hydraulijärjestelmä kyykkää ja polttoainepumput prakaa samalla.
Boeing tulee suosittelemaan jatkossa varmuuden varalta, että nostetaan telineet vasta ylempänä? :hmm:

Tällä haavaa lentoyhtiöt voisi antaa tällaisen määräyksen jo nyt kunnes tilanne selviää.
 
Boeing tulee suosittelemaan jatkossa varmuuden varalta, että nostetaan telineet vasta ylempänä? :hmm:

Tällä haavaa lentoyhtiöt voisi antaa tällaisen määräyksen jo nyt kunnes tilanne selviää.
Jos näin olisi, kuulostaa ihan lentokieltovialta. Jos valmistaja jotenkin absurdisti alkaisi moista suositusta esittelemään, kestänee tämän tapauksen tutkintaa pidempään ennen kuin lentoyhtiöt moisen omiin ohjeisiinsa vievät tai jättävät huomiotta. Ja etenkään lentoyhtiöt eivät ala laajalti huhupuheeseen perustuen keksiä omia sääntöjä vastoin valmistajan dokumentaatiota.
 
Tässä videolla oli tuosta ilmastoinnissa, muunmuassa... Jos ymmärsin oikein, niin matkustajat olivat istuneet koneessa 2-3 tuntia ennen lentoonlähtöä. Lisäksi tuossa oli kaikenlaista muutakin mielenkiintoista, esim. videota joltain aiemmalta lennolta missä tosiaan tiputtaa vettä katosta, sekä "vapor lock"ia esitettiin syyksi miksi molemmat moottorit menetti työntövoiman samaan aikaan, eli hydrauliikkavian johdosta polttoaineen paine tippuu ja se pääsee kuplimaan, mikä sitten ei tee hyvää moottorin polttoainesyötössä. Lisäksi useammassa videossa on ollut noista fläpseistä että ne on kyllä todennäköisesti olleet alhaalla, kuvia hylystä missä fläpsit ja slätsit näyttää olevan ulkona.

Lisäksi ainakin yhdessä mainittiin että ensimmäisessä julkaistussa videossa takalaskutelineiden renkaat ovat asennossa joka indikoisi että telineitä on yritetty nostaa, eli eturenkaat alempana, kun vapaasti roikkuessaan takarenkaat ovat alempana. Voisi käydä yksiin hydraulijärjestelmän vian kanssa, kun laskutelineitä ruvetaan nostamaan niin hydraulijärjestelmä kyykkää ja polttoainepumput prakaa samalla.

Mutta miksi myös sähkötoimiset pumput lakkasivat toimimasta myös samaan aikaan? Moottoreiden pitäisi saada polttoainetta myös ilman pumppuja noin täydestä koneesta.

Sinänsä polttoaineen syötön katkeaminen voisi selittää noottorivian, mutta mielenkiinnolla odotan kaikkia niitä tekijöitä jotka moiseen johtaisivat.
 
Wikipediassa on mainta jostain koneen omasta VCR tallentimesta:
Later that same day, the Gujarat Anti-Terrorism Squad retrieved a digital video recorder from the wreckage that stores footage from the aircraft's external and cabin-mounted cameras and is separate from the two certified flight recorders
Toivottavasti myös ääni löytyy niin ei tarvitse epäillä selviytyneen henkistä tilaa.

Muuten tuola ei toistaiseksi ole mitään mainittavaa, ehkä päivittyy.
 
Itse edelleenkin olen enemmän laippojen kannalla, mutta ehkä tuo syy tarkentuu kunhan saavat lentoarvotallentimen datat luettua.

Jos polttoaineessa olisi ollut ongelmaa niin luultavasti se olisi oireillut jo rullauksessa tai heti lähtökiihdytyksen alussa eikä olisi edes yritetty konetta ilmaan. Muutama polttoaineongelma on tullut vastaan vasta lämpötilan muuttuessa tai pidemmän lennon aikana mutta nyt kun ei oltu keritty kuin lähteä ilmaan niin tuo ei ole niin todennäköinen.

Toki tuossa on saattanut moottoreissa olla vikaa tai jotain muutakin mutta silti laippateoria itselleni olisi loogisin näillä tiedoilla mitä on julkisuuteen tullut.
Videoo kun kattoo niin laipat on kiinni. Ei nostetta tarpeeksi.
 
Kuulostaisi äkkiseltään loogiselta, mutta todennäköisyys tuollaiselle on kyllä mininaalinen. Tässä oletettavasti molemmat moottorit lopettivat työntämisen samalla silmänräpäyksellä, koska lentorata muuttuu kerrasta nousevasta laskevaksi.

Noissa molemmat moottorit ruokitaan toisistaan erillisillä pumpuilla (lisäksi painovoimalla). Molemmat moottorit ottavat polttoaineen eri tankeista. Moottorit on eristetty toisistaan kaikin osin, myös polttoainesyötön osalta. Esimerkiksi linkkaamasi BA keissi johtui polttoaineen jäätymisestä ja sekin tapahtui pikku hiljaa ajan kuluessa ja tehot hävisivät hiljalleen. Intiassa ei jäätänyt. Voihan siellä kaikenlaista sakkaa vaikka olla, mutta sellaisen osuminen molempiin yhtäaikaa on aika epätodennäköistä.
Jos toinen moottori sammuu V1:n jälkeen, nousua on jatkettava yhdellä moottorilla. Moottorien ei siis ole tarvinnut sammua samalla hetkellä eli teoria väärästä tai huonosta polttoaineesta on ihan mahdollinen. Polttoaineen koostumusta ei tankkausvaiheessa kuulemma tutkita kuin painon ja värin osalta (ja tuolla vinkuintiassa ei välttämättä tehdä sitäkään), eikä koneen omia antureita ole suunniteltu laadunvalvontaan, joten tankeissa on voinut hyvinkin olla väärää tai huonolaatuista polttoainetta. Laatuvirhe on saattanut tapahtua jo jalostamolla tai toimituksessa lentokentälle.

Ehkä polttoaine on ollut riittävän hyvää rullailuun, mutta ei ole kelvannut toiselle moottorille enää V1:n jälkeen ja kun sitten toisesta moottorista on yritetty saada lisää tehoa, niin sekin on kieltäytynyt juomasta samaa kusta. Nämä uudet moottorit on niin huippuunsa viritettyjä, että niille ei kelpaa mikä tahansa liemi.

Yhdessä videossa lentokapteeni sanoi, että kun nokkapyörä nostetaan ilmaan, moottoreihin virtaavan ilman kohtauskulma muuttuu niin nopeasti, että moottorin tärinä tuntuu ohjaamossa saakka. Ehkä joku tuollainen tilanne yhdessä heikkolaatuisen polttoaineen kanssa voisi sammuttaa moottorit jopa samanaikaisesti.
 
Yhdessä videossa lentokapteeni sanoi, että kun nokkapyörä nostetaan ilmaan, moottoreihin virtaavan ilman kohtauskulma muuttuu niin nopeasti, että moottorin tärinä tuntuu ohjaamossa saakka. Ehkä joku tuollainen tilanne yhdessä heikkolaatuisen polttoaineen kanssa voisi sammuttaa moottorit jopa samanaikaisesti.
Mulle on jäänyt muistikuva, että suomalainen lentäjä ja tubettaja Tapio on the move, olisi jossain videossa ohimennen maininnut, että tärinä johtuu nimenomaan siitä pyörivästä nokkapyörästä, joka siis jatkaa vielä pyörimistä jonkun aikaa siellä koneen sisällä. Voi toki riippua täysin koneen mallista yms. Tämä vaan ihan pikkuisena sivuhuomiona. Enkä tosiaan muista yhtään missä videossa tämä maininta oli / tai edes mihin konetyyppiin liittyen.
 
Videoo kun kattoo niin laipat on kiinni. Ei nostetta tarpeeksi.
Minä en ole ainakaan nähnyt vielä videota, josta voisi selvästi päätellä laippojen asennon. Törmäyspaikalta on kyllä kuva, jossa laipat näkyvät olevan ulkona (toki itse törmäyskin on voinut ne saada ulos jos on sopivasti osunut). Toisaalta videolla näyttäisi olevan ulkona myös se RAT, ja törmäyspaikalla koneen perässä myös APU:n luukku on auki, mikä sekin viittaa tekniseen vikaan.

Avherald raportoi tänään huhupuheita, jonka mukaan CVR olisi luettu ja ainakin sen data viittaisi tekniseen ongelmaan. Tiedä sitten näiden tietojen luotettavuudesta, mutta jotain alustavaa virallista raporttia pitäisi tulla muutaman päivän sisään.
 
Nyt en saa ihan kiinni tästä. Mikä sellainen ilmastointi 787:n avioniikassa siis on millä voitaisiin jäähdyttää matkustamo? Äkkiseltään kuulostaisi kyllä mahdottomalta jäähdyttää iso kone ja kymmeniä tuhansia kiloja koneen rakenteita yhden pienen luukun kautta. Miksi ne eivät laittaisi matkustamon ilmastointia päälle? Luulen että toi on ollut maasta tulevien ilmastointiletkujen päässä ja jäähdytetty niillä.
Intiassa turvallisuuskulttuuri ei välttämättä ole ihan samalla tasolla kuin täällä. Sielläpäin saadaan tavalliseen 50 hengen dösäänkin mahtumaan 200 ihmistä ja matkalaukut päälle. Samanlaista luovuutta käyttäen hieman epäkuntoinen lentokonekin saadaan liikenteeseen. Eli ilmastointi saattoi olla pois päältä ihan vaan siksi, että se ei toiminut. Ehkä miehistö ajatteli, että on hyvä idea yrittää jäähdyttämistä koneen muilla järjestelmillä, niin saadaan kone matkaan ja säilyy työpaikka. Korjataan sitten perusteellisemmin seuraavassa kausihuollossa.
 
Intiassa turvallisuuskulttuuri ei välttämättä ole ihan samalla tasolla kuin täällä. Sielläpäin saadaan tavalliseen 50 hengen dösäänkin mahtumaan 200 ihmistä ja matkalaukut päälle. Samanlaista luovuutta käyttäen hieman epäkuntoinen lentokonekin saadaan liikenteeseen. Eli ilmastointi saattoi olla pois päältä ihan vaan siksi, että se ei toiminut. Ehkä miehistö ajatteli, että on hyvä idea yrittää jäähdyttämistä koneen muilla järjestelmillä, niin saadaan kone matkaan ja säilyy työpaikka. Korjataan sitten perusteellisemmin seuraavassa kausihuollossa.
Jos kovin luistaa virallisista huolto-ohjelmista niin pääsee aika nopeaan mustalle listalle ja sitten ei pääsekkään enää liikennöimään länsimaihin. Uskoisin että kansainvälisiä lentoja uudehkolla kalustolla lentävä firma ei ihan hirveästi lähde riskeeraaman tekemällä huoltoja kovasti "luovuutta" käyttäen... Ei se tietenkään mahdotonta ole, mutta ei myöskään mitenkään itsestäänselvyys että siellä toimittaisiin lentokoneiden kanssa samanlaisella "luovuudella" kuin jonkin muun kaluston kanssa...
 
Jos kovin luistaa virallisista huolto-ohjelmista niin pääsee aika nopeaan mustalle listalle ja sitten ei pääsekkään enää liikennöimään länsimaihin. Uskoisin että kansainvälisiä lentoja uudehkolla kalustolla lentävä firma ei ihan hirveästi lähde riskeeraaman tekemällä huoltoja kovasti "luovuutta" käyttäen... Ei se tietenkään mahdotonta ole, mutta ei myöskään mitenkään itsestäänselvyys että siellä toimittaisiin lentokoneiden kanssa samanlaisella "luovuudella" kuin jonkin muun kaluston kanssa...
Pakistan International Airlineskin lenteli pitkin länsimaita, kunnes eräs pilotti yritti laskeutumista ilman laskutelineitä. Tutkinnassa selvisi, että Pakistanissa pystyi ostamaan kapteenin paperit rahalla. Vasta silloin tuli bannit länsimaihin. Ja nekin bannit purettiin muutamassa vuodessa. Eikä ne olleet edes rangaistus vaan niiden purkamiseksi vaadittiin ainoastaan, että alkavat paremmin noudattamaan standardeja.
 
Jos haetaan syytä kulttuurista niin Air india oli 70v vuoteen 2022 valtionyhtiö jossain määrin kyseenalaisella maineella.
Vuonna 2022 Tata yhhtiö osti firman ja pyrkinyt parantamaan mainetta.
Lähteenä: nytimes

Joku tarkempi lukija ehkä vielä täsmentää.
 
Sellainen huomio kun näitä koneita tippuu ja jos puikoissa ei ole valkoista miestä ja lentoyhtiö länkkäri niin mennään heti lievälle rasismi linjalle.

No tähän samaan sortui myös Boeing kun ei uskonut että koneessakin (737 MAX) voi olla vikaa vaan syytti 2018 ensimmäisenä kuolleita ei-länsimaisia lentäjiä. En tiedä pyysivätkö tuota edes myöhemmin anteeksi.
 
Jos kovin luistaa virallisista huolto-ohjelmista niin pääsee aika nopeaan mustalle listalle ja sitten ei pääsekkään enää liikennöimään länsimaihin. Uskoisin että kansainvälisiä lentoja uudehkolla kalustolla lentävä firma ei ihan hirveästi lähde riskeeraaman tekemällä huoltoja kovasti "luovuutta" käyttäen... Ei se tietenkään mahdotonta ole, mutta ei myöskään mitenkään itsestäänselvyys että siellä toimittaisiin lentokoneiden kanssa samanlaisella "luovuudella" kuin jonkin muun kaluston kanssa...
Itse uskon, että onnettomuuteen vaikuttavista tekijöistä taasen paljastuu lukuisia pieniä poikkeamia ja Intialaisia toimintatapoja jotka myötävaikuttaneet tapahtumiin. Veikkaamatta mitä ne syyt on, niin @Jevggis kertoma tapa toimia voi paljastua taustalta yllättävissäkin seikoissa.
 
Yhdessä videossa lentokapteeni sanoi, että kun nokkapyörä nostetaan ilmaan, moottoreihin virtaavan ilman kohtauskulma muuttuu niin nopeasti, että moottorin tärinä tuntuu ohjaamossa saakka. Ehkä joku tuollainen tilanne yhdessä heikkolaatuisen polttoaineen kanssa voisi sammuttaa moottorit jopa samanaikaisesti.

Tämän voi tuntea myös matkustajana kun lentoonlähdössä kone tekee voimakkaampia suunnanmuutoksia moottoreiden ollessa lentoonlähtötehoilla.
 
Jos huolloissa tai tekniikassa on puutteita niin yleensä syynä on raha Tata Group on sen verran iso pulju että tästä ei varmaan ole kyse.

Ja Air Indian aikaisempi maine on ilmeisesti tullut matkustuskokemuksesta, viihde ei toimi, sottaista, veskissävikaa...
Ei ole syytä epäillä että huolloissa on oikaistu.
 
Jos huolloissa tai tekniikassa on puutteita niin yleensä syynä on raha Tata Group on sen verran iso pulju että tästä ei varmaan ole kyse.

Ja Air Indian aikaisempi maine on ilmeisesti tullut matkustuskokemuksesta, viihde ei toimi, sottaista, veskissävikaa...
Ei ole syytä epäillä että huolloissa on oikaistu.
Vaikkei huolloissa varsinaisesti olisikaan oi'ottu, niin mitäs jos koneeseen on tullut vikaa huoltojen välissä, eikä tilanteeseen ole syystä tai toisesta reagoitu kunnolla? Siinä pitää kumminkin tiedon mennä eteenpäin eri väliportaissa.

Joka tapauksessa tällä hetkellä vaikuttaa siltä, että koneeseen on tullut tekninen vika, joka on aiheuttanut katastrofin hyvin epätavallisen tapahtumaketjun seurauksena. Yleensä Sveitsin juustoon tarvitaan paljon reikiä samaan linjaan, mutta ehkä tällä kertaa on tarvittu vain pari? Ja voin täysin kuvitella, että siellä on jonkinlainen inhimillinen elementti osatekijänä. Aika harvoin tänä päivänä koneet ihan PELKÄSTÄÄN tekniikan takia tonttiin tulee...
 
Viimeksi muokattu:
Itse uskon, että onnettomuuteen vaikuttavista tekijöistä taasen paljastuu lukuisia pieniä poikkeamia ja Intialaisia toimintatapoja jotka myötävaikuttaneet tapahtumiin.
En tiedä ”pienistä poikkeamista” tai ”intialaisista toimintatavoista” mutta jotta ei tarvitse olla pelkästään sun uskon varassa löytyy ihan tietoakin:
Mutta onhan se hyvä olla oletuksena että intialainen tai afrikkalainen on automaattisesti paskaa. Ehkä se tuo turvallisuuden tunnetta lentää sitten Euroopassa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
280 061
Viestejä
4 818 180
Jäsenet
78 012
Uusin jäsen
janTK

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom