Lento-onnettomuudet ja niistä keskustelua

Alustavassa raportissa esitetään ne faktat jotka on saatu siihen mennessä varmaksi.

Jos spekuloidaan että nauhalla kuuluu ähkimistä ja lyöntiääniä niin ovatko ne kamppailua pilottien välillä vaiko kamppailua kytkimien kanssa. Ihan normaalia että alustava raportti ei käy spekuloimaan mitään eikä esitä asioita joille on useita mahdollisia selityksiä. Nämä tulee lopulliseen raporttiin.
 
Alustavassa raportissa esitetään ne faktat jotka on saatu siihen mennessä varmaksi.

Jos spekuloidaan että nauhalla kuuluu ähkimistä ja lyöntiääniä niin ovatko ne kamppailua pilottien välillä vaiko kamppailua kytkimien kanssa. Ihan normaalia että alustava raportti ei käy spekuloimaan mitään eikä esitä asioita joille on useita mahdollisia selityksiä. Nämä tulee lopulliseen raporttiin.

Tarkoitin enemmänkin noiden pilottien välistä keskustelua. Jos toinen alkaa lyömään hanttiin, niin luulisi, että siinä nauhurissa olisi jonkinsorttista riitelyä "What are you doing?" "Stop it!" "Are you crazy?" jne. jne. Tuossa ei tarvisi niinkään spekuloida, vaan lainata suoraan sitä, mitä se nauhuri on nauhoittanut.
Mutta joo, toki on myös mahdollista, että siellä nauhoituksessa kuuluu jotain, mutta se on liian epämääräistä tässä vaiheessa julkaistavaksi.
 
Ei laitettu kerran takaisin päälle vaan kahden vivun kääntämisen välissä oli 4 sekunnin viive. Tämä ei selity millään lamaantumisella. Sensijaan taistelu on mahdollinen selitys 4 sekunnin erolle kahden vivun kääntämisessä.
Laitettiin nimenomaan kerran pois ja kerran takaisin päälle, pois laitettaessa n. sekunnin erolla toisiinsa ja takaisin laitettaessa noin neljän sekunnin erolla toisiinsa.

En noista pienistä eroista päättelisi yhtään mitään. Ne vivut vaatii kahden sormen käyttämistä ja jousivoimaa vastaan haitan yli nostamista, eli ne on pakko tehdä erikseen. Se meneekö tähän sekunti vai neljä nyt voi selittyä ihan erolla toimintanopeudessa, shokilla tai ihan millä vaan. Tai sillä että pois laitettaessa homma on suunniteltu ja päälle laitettaessa se tehdään häkeltyneenä vikaa etsien.

Ja kuten sanottu ei vastaa minusta reaalielämää ollenkaan se ajatus että jokainen itsetuhoisen ihminen on täysin looginen ja valmis fyysisesti taistelemaan saadakseen sen loogisen suunnitelmansa toteutumaan. Ihan yhtä hyvin voi olla luovuttanut meininki sen teon jälkeen (tai vaikka katuva tai tarkoitus voi olla ollut ”hätähuuto” onnettomuuden sijaan.)
 
Terrorismiksi tätä ei tietääkseni kovin moni ole epäillyt.

Eikä itsemurha ole suinkaan ollut ensimmäinen selitys oikein kenelläkään, siitä vaihtoehdosta ei oikeastaan edes keskusteltu ennen kuin paljastui, että polttoaineen syöttö oli sammutettu lentäjien toimesta.
Ja mitä tulee virheisiin, niin kuten jo joskus aiemmin sanoin niin kaikki virheet eivät ole yhtä todennäköisiä. Kahden, useammalla tavalla siltä suojatun kytkimen, jotka eivät ole edes alueella jota tuolloin luonnollisesti sohitaan painaminen vahingossa on hyvin hyvin hyvin epätodennäköistä. Ja samaa mieltä tuntuu olevan myös ammattilentäjät jotka tuota ovat analysoineet. Eikä tietääkseni historia tunne yhtään tapausta jossa näin olisi vahingossa tehty.

Eli voisi pikemminkin sanoa mikä on se mikä tukee teoriaa että kyse oli vahingosta? Tottakai on mahdollista että teon seuraus ei ollut tarkouituksellinen, tai tarkoitettu seuraus ei ollut koneen tuhoutuminen, mutta joku vahingonhuitaisu selityksenä on hyvin kaukaa haettu.

Mutta ehkä sinä olet samaa mieltä tästä ja päinvastaisesta vaikuttava kanta oli kirjoitusvirhe kun huitaisin näppäimistöä, ihmisethän tekevät virheitä.

En tiedä, miten tuo huitaisukommentti minun viestiin liittyy. En minäkään usko, että pilotin kultaketju osui kytkimiin. Uskon siihen, että pilotti käänsi kytkimet, vaikka tarkoitus oli tehdä jotain muuta.

Mä en oikein ymmärrä näitä sun viestejä. Onkohan meillä joku terminologinen väärinkäsitys.

Minä kutsun vahingoksi sellaista mikä ei ole tahallista. Eli jos vedät laipat sisään vaikka aikomuksesi oli nostaa telineet, niin se on vahinko.

mikä tukee teoriaa että kyse oli vahingosta?

Ihmisen alttius tehdä virheitä ja luontainen pyrkimys mieluummin selviytyä kuin kuolla.

Onnettomuuksia on ennenkin sattunut mitä ihmeellisempien mokien takia. Kuitenkin vain harvoissa tapauksissa mokat ovat osoittautuneet tietoiseksi toiminnaksi koneen pudottamiseksi.
 
Mentour Now! käsittelee asiaa joka itseäkin on ihmetyttänyt jo kauan että miksei pilottien toimintaa videoida onnettomuustutkintaa varten, tässäkin Air Indian tapauksessa videosta olisi selvä hyöty. Ilmeisestikin pilotit eivät ajatuksesta pidä peläten seuraamuksia jos videot vuotavat julkisuuteen,

 
Mentour Now! käsittelee asiaa joka itseäkin on ihmetyttänyt jo kauan että miksei pilottien toimintaa videoida onnettomuustutkintaa varten, tässäkin Air Indian tapauksessa videosta olisi selvä hyöty. Ilmeisestikin pilotit eivät ajatuksesta pidä peläten seuraamuksia jos videot vuotavat julkisuuteen,


Miksi pitäisi piloteilta kysyä mitään.. Valitkoot toisen ammatin, jossei menettely kelpaa.
 
Miksi pitäisi piloteilta kysyä mitään.. Valitkoot toisen ammatin, jossei menettely kelpaa.
Ymmärrän kyllä toisaalta tuon kameroiden vastustuksen, en minäkään haluaisi että joku laittaisi valvontakameran omalle työpisteelleni ja tallentaisi kaiken mitä töissä teen. Lisäksi esimerkiksi tietokoneen näyttöä tai näppäimistöä ei oikein saisi kuvata ainakaan niin tarkkaan että näkyisi mitä näytöllä lukee tai näkisi mitä kirjoitan, ihan jo senkin takia että ruudulla saattaa olla henkilötietoja ja saatan kirjoitella erinäisiä salasanoja.

Toisaalta, voisihan tuolla lentokoneissa liipaista tallennuksen päälle tietyistä eventeistä, esimerkiksi jos aiheutuu joku varoitus tai hälytys (GPWS, TCAS, väärä konfiguraatio, poikkeava kiihtyvyys/kallistus/syöksy, ...) ja sitten joku muutaman minuutin prebuffer eli talteen tulisi pari minuuttia ennen tuota tapahtumaa ja vastaavasti vaikka saman verran sen jälkeen. Tuolloin ei tarvitsisi olla jatkuvaa tallennusta mutta tapahtumat sillä hetkellä kun jotain oikeasti tapahtuu menisivät talteen. Ja toki kuvasta voisi tarvittaessa maskata jotain yksityiskohtia pois tai blurrata pilotit ettei niitä suoraan tunnistaisi tms. Nuo olisi "kohtuullisen" helppoja toteuttaa uusiin koneisiin mutta vanhempiin noiden retrofittaus tuskin tulisi kysymykseen hinnan, uudelleensertifiointien sun muiden takia.
 
Mentour Now! käsittelee asiaa joka itseäkin on ihmetyttänyt jo kauan että miksei pilottien toimintaa videoida onnettomuustutkintaa varten, tässäkin Air Indian tapauksessa videosta olisi selvä hyöty. Ilmeisestikin pilotit eivät ajatuksesta pidä peläten seuraamuksia jos videot vuotavat julkisuuteen,
Tuo on muuten erittäin heikko referaatti videon sisällöstä. Saat asian kuulostamaan siltä, että videotallenne pitäisi tietenkin ottaa käyttöön ja lentäjät ovat vain hankalia tuota vastustaessaan. Näin ei ole vaan asiaa käsiteltiin melko laajasti ja argumentteja on moneen suuntaan.

Enkä nyt ota kantaa siihen, pitäisikö ohjaamotallennukseen ottaa myös video pakollisena oletuksena matkustajaliikenteessä. Siitä olisi jotain hyötyä mutta merkittävät haitat ovat myös todellisia.
 
Ei laitettu kerran takaisin päälle vaan kahden vivun kääntämisen välissä oli 4 sekunnin viive. Tämä ei selity millään lamaantumisella. Sensijaan taistelu on mahdollinen selitys 4 sekunnin erolle kahden vivun kääntämisessä.

Tekninen vika voi selittää 4 sekunnin viiveen, ei kai sitä oikein mikään muu asiallinen syy selitä...

Voisko sellanen selittää tota 4 sekuntin viivettä että pilotti yrittää samalla lentää konetta sakkauksen rajamailla ilman työntövoimaa ja riittävää korkeutta, niin ehkä siinä joutuu vähän keskittymään muuhunkin kuin vipujen vääntelyyn, lisämausteeksi kenties ripaus paniikkia ohjaamossa, niin ehkä sellaisesta vois löytyä sopiva resepti..?
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
282 107
Viestejä
4 846 086
Jäsenet
78 352
Uusin jäsen
shirny

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom