Lihavuusepidemia

Mutta entäs sitten, ei näillä lihavuuslääkkeillä olekaan tarkoitus hoitaa mielenterveysongelmia vaan ns. normaalia ylipainoa?
Niin ja tähän lihavuuslääkkeiden pitäisi auttaa, kun tulee kylläiseksi nopeammin.
Elleivät lihavuuslääkkeet kutista vastasalukkua niin silloin ne vaikuttavat ihmisen mieleen joko hormonien tuotannon kautta tai muuten.
Silti ei ole kyse mistään mielenterveysongelmista...

Elleivät lihavuuslääkkeet kutista vastasalukkua niin silloin ne vaikuttavat ihmisen mieleen joko hormonien tuotannon kautta tai muuten.
Silti ei ole kyse mistään mielenterveysongelmista...

Mihin tämän pitäisi liittyä? Mielenterveysongelmilla tarkoitetaan jotain muuta kuin pelkkää kylläisyyden tunnetta.

No siis, käsitän sen että hyvän makuista ruokaa on kiva syödä ja siksi sitä tulee helposti syötyä enemmän kuin paskan makuista ruokaa, jota ehkä syö juuri ja juuri sen verran että pahin nälkä lähtee. Onhan sekin jossain määrin nautinto. Mutta ei hyvänkään makuisen ruuan ahtaminen täyteen mahaan mitään "hyviä fiiliksiä" todellakaan tuo, vaan se tuntuu lähinnä paskalta kun tulee ähky olo. Saati sitten että pahan olon saisi jotenkin pois ahtamalla ruokaa täyteen mahaan.

Mitä nuo "hyvät fiilikset" edes tarkoittaa? Alkaa kuulostaa että tämäkin on jotain ihan muuta kuin mitä olisi voinut kuvitella. :hmm:
Juu en minä moiti, sinä et aidosti saa ruoasta/syömisestä hyvää fiilistä. Tämä on varmasti painonhallinnan kannalta todella hyvä asia, mutta "kokemuksen" kannalta toki huono asia.

Hyvin harvoin itse esimerkiksi menen leffateatteriin nälkäisenä (saatan jopa käydä vaikka sushibuffan kautta syömässä oikeasti mahan täyteen), silti otan sieltä niitä poppareita, sipsejä, irttareita tms. ja syön niitä ihan liikaa leffaa katsoessa. Malliesimerkki siis siitä, että 1000 kcal tai enemmän menee, kuin itsestään ja ilman nälkää.

Toinen esimerkki voisi olla vaikka joulu, itse tykkään jouluruoasta ja monesti huomaa syöneensä taas liikaa jo ihan sitä oikeaa ruokaa, tämän jälkeen ilman nälkää pystyy helposti vetämään jälkiruokakahvit, torttuja, pullaa, keksejä, siitä voikin parin tunnin viiveellä nostaa juustotarjottimen pöytään ja syödä taas 1000-2000 kcal hyvin nopeasti ilman oikeaa nälkää.

Siinä että syö välillä vaikka sen 3000-5000 kcal päivässä ei ole mitään kummallista tai vaarallista, siitähän tulee toki vaarallista vasta, jos sitä ei ikinä kompensoi millään vaan totuttaa itsensä ja elimistönsä siihen, että se on normi ja syö samaa määrää joka päivä ilman vastaavaa kulutusta.

Joskus katsonut jotain tällaista sairaalloisen lihava ohjelmaa, missä potilas on istunut toista kertaa lääkärin vastaanotolla, paino ei ole pudonnut tai on noussut 1-2kk aikana. Potilas sanonut, että on kyllä noudattanut omasta mielestä annettua 1300 kcal dieettiä, eikä edes ymmärrä, miten vaaka voi näyttää tällaisia lukemia, kun painon piti laskennallisesti pudota kymmeniä kiloja 300 kg:n lähtöpainosta. Tähän lääkäri sanonut, että kyseinen painon pitäminen tai nostaminen vaatii 8000-10000 kcal päivässä, joten potilas varmasti valehtelee ja on syönyt päivittäin saman, mikä hänen piti syödä reilussa viikossa.

Niin ja tähän lihavuuslääkkeiden pitäisi auttaa, kun tulee kylläiseksi nopeammin. @JRan vaan väittää että ne voidaan ohittaa tekemällä nautinnollisempia ruokia, jolloin ihmiset ahtaa niitä kurkusta alas vaikkei olisi ollenkaan nälkä...
Niinkuin tässäkin ketjussa joku lihavuuslääkettä käytävä kertoi, että ei pysty enää syödä kokonaan sitä 1,5-2 kertaista Hese ateriaa. Eli kyllähän se aito nälkä olisi pitänyt mennä ohi jo viimeistään siinä 700 kcal kohdalla (ehkä lääkkeen käyttäjällä jo aiemmin), mutta silti näillä lääkkeilläkin pystyy syödä reilusti yli 1000 kcal kerralla, kun ruoka on oikeaa ja oikeassa muodossa.

Eli itse hain juuri sitä (tarkoitin juuri sitä), että ainakin kun itse pystyn syödä isojakin kalorimääriä ilman nälkää, niin estääkö tämä lääke oikeasti ylensyönnin, niinkuin antabus viinan juonnin? Koska muutenhan se on yllättävän tehoton tilanteessa, missä henkilö syö niitä poppareita leffaa katsoessa ilman nälkää, tai suklaakonvehteja kahvipöydässä pullan ja keksien päälle.

Eli itse hain juuri sitä (tarkoitin juuri sitä), että ainakin kun itse pystyn syödä isojakin kalorimääriä ilman nälkää, niin estääkö tämä lääke oikeasti ylensyönnin, niinkuin antabus viinan juonnin? Koska muutenhan se on yllättävän tehoton tilanteessa, missä henkilö syö niitä poppareita leffaa katsoessa ilman nälkää, tai suklaakonvehteja kahvipöydässä pullan ja keksien päälle.
Mikset katso niitä testejä näistä lääkkeistä? Nämä lääkkeet tutkitusti auttaa yli 90% potilaista, kaikille nämä ei toimi ja kukaan ei ole näin väittänytkään. Sinä keskityt nyt näihin 10%, heille sitten muita keinoja esim. lihavuusleikkaus.

Siitä tahdonvoimasta vielä. Se että joku ei napostele koko ajan, syö roskaruokaa tai osta karkkia kun eteen sattuu, ei välttämättä liity tahdonvoimaan. Ehkä joidenkin vaan ei tee mieli ostaa suklaapatukkaa kun kassalla sellaista vielä tyrkytetään eikä sillä ole tekemistä mikropäätöksen kanssa että "en lankea". Tai että mäkkärin hampurilainen olisi viikottainen himon kohde. Näillä ihmisillä jotka eivät koe riippuvuutta mättöruuasta, herkuista ja snackseista, voi olla ihan muita vastaavia ongelmia. Kuka tupakoi, kuka ei voi kieltäytyä kaljoista iltaisin, kenen pitää päästä pelaamaan tietokonetta kymmeniä tunteja viikossa, kuka työntää satoja euroja uhkapeleihin jne.

Statistiikka

Viestiketjuista
286 008
Jäsenet
79 116
Uusin jäsen
Nurmito

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom