vindicator rapeto
Team Retro
Tutkimuksen mukaan makeutusaineet ovat painonhallinnan kannalta ja nimenomaan suolistomikrobiston vaikutuksen kannalta tärkeä osa painonhallintaa, jopa lihavuuden hoitoa.
Artikkelissa kuitenkin tuodaan esille se että makeutusaineiden pitkäaikaiset terveysvaikutukset ovat edelleen tuntemattomia. Itsekin olen ollut jo pitkään siinä uskossa että jos se coca-cola on nyt juotava niin sitten on parempi valita se aidolla sokerilla makeutettu, ei makeutusaineella. Itse summaisin niin että mikäli on tarvetta laihduttaa, kannattanee valita se makeutusaine- versio. Alla vielä parit muut lihavuuteen liittyvät tutkimukset joita en nyt jaksa alkaa ruotimaan:
- Yksi tölkki päivässä riittää – ”Kevyet” juomat vaarantavat maksan
- Ultraprosessoidun ruuan syöminen voi muuttaa aivojen rakennetta ja johtaa ”ylensyönnin kierteeseen”
- Lihavuuden taustalla on ruokavalio, ei liikkumattomuus
- Hoikallakin voi olla vaarallista piilorasvaa – ”herätys sekä lääkäreille että suurelle yleisölle”
Täytyy muistaa että lihavuus on sinänsä aihe josta on jo satoja, tuhansia luotettavia tutkimuksia. Eli vaikka yksittäinen tutkimus ei vielä paljon kerro, mutta tutkimusmassa on se mihin pitäisi kiinnittää huomiota. Eli suuri kuva, mihin valtaosa tutkimuksista näyttäisi osoittavan.
Tutkimus: Makeutusaineet muuttavat suolistobakteereja ja auttavat pitämään painon kurissa
Painonpudotuksen lisäksi myös suolistomikrobistossa tapahtui muutoksia, jotka suosivat lyhytketjuisia rasvahappoja ja metaania tuottavia bakteerikantoja ylipainoisilla tai lihavilla aikuisilla.
Ylipainon ja liikalihavuuden maailmanlaajuinen kasvu lisää edelleen riskiä sairastua tyypin 2 diabetekseen ja sydän- ja verisuonitauteihin. Runsaasti tyydyttyneitä rasvoja ja lisättyä sokeria sisältävät ruokavaliot on tunnistettu keskeisiksi tekijöiksi. Maailman terveysjärjestö suosittelee niin sanottujen vapaiden sokerien osuuden pitämistä alle 10 prosentissa energiansaannista, mieluiten alle viidessä prosentissa.
Artikkelissa kuitenkin tuodaan esille se että makeutusaineiden pitkäaikaiset terveysvaikutukset ovat edelleen tuntemattomia. Itsekin olen ollut jo pitkään siinä uskossa että jos se coca-cola on nyt juotava niin sitten on parempi valita se aidolla sokerilla makeutettu, ei makeutusaineella. Itse summaisin niin että mikäli on tarvetta laihduttaa, kannattanee valita se makeutusaine- versio. Alla vielä parit muut lihavuuteen liittyvät tutkimukset joita en nyt jaksa alkaa ruotimaan:
- Yksi tölkki päivässä riittää – ”Kevyet” juomat vaarantavat maksan
- Ultraprosessoidun ruuan syöminen voi muuttaa aivojen rakennetta ja johtaa ”ylensyönnin kierteeseen”
- Lihavuuden taustalla on ruokavalio, ei liikkumattomuus
- Hoikallakin voi olla vaarallista piilorasvaa – ”herätys sekä lääkäreille että suurelle yleisölle”
Täytyy muistaa että lihavuus on sinänsä aihe josta on jo satoja, tuhansia luotettavia tutkimuksia. Eli vaikka yksittäinen tutkimus ei vielä paljon kerro, mutta tutkimusmassa on se mihin pitäisi kiinnittää huomiota. Eli suuri kuva, mihin valtaosa tutkimuksista näyttäisi osoittavan.