Eli luvut obat vääriä, jos ne poikkeavat toisistaan ja vääriä, jos ne ovat konsintentisti samoja.
En ole kertaakaan sanonut, että ravintotietokantojen ilmoittavat lukut olisivat vääriä. Olen lähteiden kanssa osoittanut, että ne eivät välttämättä ole mittaukseen/analyysiin perustuvia, kuten esim. USDA:n ravintotietokannassa oleva sianlihan c-vitamiinipitoisuus, jonka oletetaan olevan 0. Sinä puolestaan olet jokaisessa argumentissäsi vedonnut juurikin ravintotietokantoihin ja niissä oleviin arvoihin.
Kysymys kuuluukin, että mistä sinä tiedät, että mikä arvo on "oikein", mikä "väärin", mikäli ravintotietokannassa ei ole tarkkaan kerrottu sitä menetelmää, jolla esim. tässä tapauksessa c-vitamiinipitoisuus on johdettu. Onko se mitattu, arvioitu, laskettu kaavalla, tai johdettu jollain muulla tavalla. Mitkä analyysit tehtiin, millä menetelmillä, ja mitä pitoisuuksia mitattiin. Mikäli vitamiinien pitoisuuksia on mitattu, niin esim. c-vitamiinia ei välttämättä ole mitattu ollenkaan, vaan se oletetaan nollaksi, kuten USDA tekee.
Ole hyvä ja osoita, että ravintotietokantojen lihan c-vitamiinipitoisuudet perustuvat mitatustulokseen/analyysiin ja että siinä mitattiin c-vitamiinipitoisuus.
Aaa, eli taas väite on, ettei tutkijat edes tee mittauksoa, kunhan vetävät luvut hatusta. Jep jep.
Laitatko tarkan lainauksen, missä olen näin sanonut. Hassua, että yrität koko ajan laittaa sanoja suuhuni.
Sinä kirjoitit:
"Se pitäisi varmaan kysyä niiltä, jotka ovaat mittaukset 1984 tehneet."
Minä kirjoitin:
"Niin pitäisi, että onko mittauksia edes tehty. Jos pitäisi veikata, niin sanoisin, että ei ole."
Mikäli olet edelleen sitä mieltä, että mitataukset on tehty, niin ole hyvä ja osoita siitä todisteet.
Tieteessä voidaan eri mittauksissa saada vähän eri tuloksia, etenkin kun määrät ovat erittäin pienkä. En tiedä onko tämä jollekin jokin uutinen.
Kerrotko nyt minulle kun olen ilmeisesti hieman yksinkertainen, että miten tämä asia nyt menee:
Syön turskaa, niin saan siitä C-vitamiinia, kun katson USDA:n ravintotietokannasta löytyvää turskan c-vitamiinisisältöä, jonka sinä laitoit (kerrotko miten löysit tämän). Mikäli katson turskan ravintosisältöä , mikä löytyy etusivun haun avulla (linkki jonka minä laitoin), niin en saa c-vitamiinia kun syön turkaa?
Mikäli katson turskan c-vitamiini pitoisuuden Finelin sivuilta, en saa turskasta c-vitamiinia syödessäni sitä?
Mikäli katson syödessäni turskaa Rochesterin ravintotietokantaa, saan c-vitamiinia vähemmän kuin katsoessani USDA:n turskan sisältämää c-vitamiinisisältöä, mutta kuitenkin enemmän kuin Finelin ilmoittamaa?
Kerrotko mikä näistä väittämistä nyt pitää eniten paikkansa, vai pitääkö mikään?
Vielä extra-vaihtoehto. Saanko minä naudanlihasta c-vitamiinia, jos minä katson siitä tehtyä analyysia/mittausta, että se sisältää c-vitamiinia, vaikka kaikissa ravintotietokannoissa sanottaisiin, että naudan liha ei sisällä c-vitamiinia?
EDIT: Kappas vaan. Jopa kypsennetty turska sisältää Rochesterin mukaan c-vitamiinia. Aikamoista.
www.urmc.rochester.edu
Eivät ne luvut ole pilkulleen samoja muidenkaan vitamiinien osalta, ovatko ne muutkin luvut siis virheellisiä?
Sinä näihin ravintotietokantoihin olet koko ajan vedonnut. Miksi kysyt minulta tuollaisia? Voiko tämän perusteella siis jokainen itse valita sen ravintotietokannan, minkä mukaan haluaa muiden vitamiinien osalta määriä käyttää?
Tosin unohdat, että juuri ne Sheffieldin kokeen tutkijat itse olivat sitä mieltä, että 10mg on minimiannos, jolla keripukki voidaan pitää loitolla. Luotan heihin enemmän kuin sinuun.
Sekoitat edelleen kaksi asiaa, tutkijoiden mielipiteen, eli heidän esittämän suosituksen ja ihmisen fysio- ja biologisen tarpeen. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa. Biologinen tarve ei äänestyksellä muutu.
EDIT: Mikäli olet sitä mieltä, että tämän biologisen tarpeen ylittävällä pitoisuudella on "terveysvaikutuksia", niin yksi (1) kunnollinen RCT tutkimus riittää, missä jollain mitattavalla mittarilla on kovat päätepisteet pystytty osoittamaan.