Nykyään uudemmille koneille en ole laittanut dualboottia vaan käytän Windows11 peruskäyttiksenä ja ajan Linuxeja hyper-v virtuaalikoneissa joita on yleensä pyörimässä kaksi. Toisesssa on työjutut+tärkeät asiat ja toisessa henkilökohtaiset satunnaisasiat. Lisäksi voin hyppiä windows sovellusikkunoihin jos työ vaatii windows applikaatiota ja näin kaikki toimii minusta erittäin joustavasti paremmin kuin dualboottaamalla. Ainoa ongelma on windows-koneen fyysiset levyt joita on hankala käyttää linux virtuaalikoneista käsin. Tähän on rakaisu että tallennukset tehdään NASsille ja hyvin toimii.
Tähän liittyen sellainen kommentti, että siirryin itse juuri vastikään työläppärilläni Windows + Linux Virtualboxissa -yhdistelmästä kokeilemaan Windows 11 + WSL2 -yhdistelmää. Olin joskus aiemmin kokeillut vanhaa WSL:ää enkä ollut siihen oikein tyytyväinen, joten palasin takaisin käyttämään Virtualboxia Linuxin ajoalustana. Hyper-V:täkin kokeilin joskus, mutta Virtualbox tuntui itselleni kätevämmältä.
Täytyy sanoa, että tämä Windows 11 + WSL2 -kombo on viimein sellainen, että sen kanssa on miellyttävää työskennellä. Vanhempi WSL emuloi Linux-kerneliä, mutta tämä uudempi WSL2 ajaa taustalla oikeaa Linux-kerneliä, joten emuloinnista aiheutuvia huonouksia/vikoja ei enää esiinny.
Lisäksi hienona yllätyksenä oli se, että tuolla voi ajaa X11- ja Wayland-softia ilman mitään säätämistä. WSL2:n promptista voi ajaa graafisen sovelluksen ja sen ikkuna ilmestyy Windows-ikkunoiden joukkoon. Oikein positiivinen yllätys.
Tiedostojen käyttö ristiin rastiin Windowsin ja Linuxin kesken toimii myös hyvin.
Ainoa ärsyttävä bugi on ollut se, että WSL2:ssa menee kello pois ajasta läppärin ollessa sleepissä. Siihen oli useita workaroundeja
bugitiketillä. Laitoin systemd-timesyncd:n ajoon Linuxin puolelle, minkä jälkeen ongelma poistui.
Olen ennen muinoin ollut aika Microsoft-vastainen, mutta viime aikojen kehityskulku, jossa Microsoft itse mahdollistaa entisen "vihollisleirin" käyttöjärjestelmän käytön, tuntuu hyvältä. Kannattaa siis kokeilla WSL2:ta joskus, jos ei ole sitä vielä tehnyt.