Minulle vaikeinta tuntuu Linuxissa olevan NVidia-ajureiden asentaminen. Yleensä kyse on vain siitä että pitää löytää oikeat ja ajantasaiset ohjeet omalle distrolleen, kun ne vaan on löytänyt eli mitkä komennot tarkalleen pitää ajaa, eihän se sitten ole vaikeaa. Paitsi jos on SecureBoot päällä ja pitää seuraavassa koneen buutissa ennättää vastata "MOK key enrollment" kyselyihin.
Kaikkein vähiten olen NVidia-ajureiden kanssa joutunut tappelemaan Linux Mint:ssä. Siinä homma tuntuu menevän ihan vaan että asenna Mint, ja sitten käy vaihtamassa graafisesta työkalusta että käyttää NVidian omia ajureita hitaampien ja bugisempien perus-Nouveau ajureiden puolesta. Kai siinäkin tuli joku MOK key enrolment kysely buutissa, jos on SecureBoot päällä?
Nyt vähän tappelen NVidia-ajureiden kanssa OpenSUSE:ssa. Nyt löysin ohjeet jotka väittävät olevansa ne ohjeet OpenSUSE:lle joita tulee seurata, saas nähdä.
Vähän kenkkumaisessa tilanteessa juuri nyt, ensin tuoreesti asennetussa OpenSUSE:ssa oli ilmeisesti nouveau-ajurit ja sinänsä kaikki tuntui toimivan (en koittanut pelejä), sitten aloin joidenkin foorumiohjeiden mukaisesti asentaa NVidia omia oajureita ja nyt olen tilanteessa että jos NVidia "discrete graphics" on pakotettu päälle, näen OpenSUSE:ssa vain tyhjän työpöydän jossa ei ole mitään valikoita tai ei ilmesty ikkunoita. Vähän kuin se olisi toissijainen näyttö ja oikea desktop tulee jollekin toiselle näytölle;, mutta kun ei ole mitään ulkoista näyttöä edes kiinni. Vaihtamalla että läppäri voi käyttää myös sisäistä integroitua AMD grafiikkapiiriä, tulee sentään valikotkin näkyviin. Saas nähdä asennanko OpenSUSE alusta että varmasti lähtee taas tyhjältä pöydältä, ja asennan NVidia uusien ohjeiden mukaan.
Pitäisi tietenkin ensin ymmärtää ihan perusteetkin, esim. minulle on vielä epäselvää mitä kaikkia eri NVidia-ajureita edes on, ja mitä niistä tulisi käyttää? Harmaa käsitykseni nyt on:
- Tuoreesti asennetussa Linuxissa on aluksi asennettuna ns. nouveau-ajurit, jotka ovat muiden kuin NVidian tekemät open source-ajurit NVidia GPU:lle. Sopivat peruskäyttöön mutta esim. peleissä ovat hitaammat ja saattavat aiheuttaa virheitä grafiikkaan, verrattuna NVidian omiin ajureihin.
- NVidian omissa ajureissa on kaksi eri vaihtoehtoa? Eli jotkut "open"-ajurit, ja sitten NVidia-proprietary ajurit?`Vai ovatko nuo molemmat NVidian omien ajurien eri komponentteja, open ja proprietary osuus?
Jos koneessa on Intelin tai AMD GPU, sitten ei ole mitään ongelmaa koska niille tulee open source-ajurit jakeluissa suoraan.