Lumilinko

Hyvissä ajoin liikkeellä, mutta olen koittanut katsoa lumilinkoa n. 1500 euron budjetilla. rengasmallia ja tasaista asfalttipihaa n. 250nm.

Käsitykseni mukaan Stigat, Ryobit ja vastaavat muoviset kiinavehkeet saa jättää kauppaan. Seuraavaksi katselin Husqvarna ST 224, mutta netti täynnä valituksia osien heikosta laadusta. Ei ilmeisesti kestä vuottakaan kunnossa.

Sitten tuli vastaan nämä Cub Cadetit joista ei löydy oikein mitään kokemuksia itse laitteen tai varaosien kannalta. Bilteman lingoista taas ei löydy kovin paljoa käyttökokemuksia.

Pää menee pyörälle ties mistäkin hydrostaattiominaisuuksista ja kukatie mistä muusta. Ainoa asia jonka tiedän haluavani on se, ettei linkoa tarvitse ähisten ohjailla, vaan käytön pitää olla helppoa selkäongelmaiselle. Akkuvehkeiden kanssa ei jaksa pelata.

Onko joku 'näin pienellä' budjetilla hyvän lingon saanut?

Tämmönen tainnut kolme talvea olla nyt. Olen tyytyväinen. Kuupasta kuluu maalit toki mutta niin kai kaikista, en tiiä.

Painaa aika paljon mutta ei ole sinänsä ongelma jos voi ajella veto päällä. Ittellä käy välillä reenistä kun en jaksa odotella pakin kanssa matelua vaan vedän vapaalla taakse ja ajan eteenpäin taas. Nopein vaihde on erittäin kätevä jos tulee vaan ihan vähän tai kevyttä lunta, piha on tehty alta aikayksikön.
 
Hyvissä ajoin liikkeellä, mutta olen koittanut katsoa lumilinkoa n. 1500 euron budjetilla. rengasmallia ja tasaista asfalttipihaa n. 250nm.

Käsitykseni mukaan Stigat, Ryobit ja vastaavat muoviset kiinavehkeet saa jättää kauppaan. Seuraavaksi katselin Husqvarna ST 224, mutta netti täynnä valituksia osien heikosta laadusta. Ei ilmeisesti kestä vuottakaan kunnossa.

Sitten tuli vastaan nämä Cub Cadetit joista ei löydy oikein mitään kokemuksia itse laitteen tai varaosien kannalta. Bilteman lingoista taas ei löydy kovin paljoa käyttökokemuksia.

Pää menee pyörälle ties mistäkin hydrostaattiominaisuuksista ja kukatie mistä muusta. Ainoa asia jonka tiedän haluavani on se, ettei linkoa tarvitse ähisten ohjailla, vaan käytön pitää olla helppoa selkäongelmaiselle. Akkuvehkeiden kanssa ei jaksa pelata.

Onko joku 'näin pienellä' budjetilla hyvän lingon saanut?
Viime talvena ostin AL-KO lingon tuolla budjetilla. Ei montaa kertaa ehtinyt ajaa, mutta varovaisen positiivinen kuva jäi. Tehoa on, valot ja lämmitetyt kahvat löytyy ja kone tuntuu jämerältä. Tasauspyörästö tekee tasaisella kääntelystä helppoa, epätasaisella voi haitata.
 

Tämmönen tainnut kolme talvea olla nyt. Olen tyytyväinen. Kuupasta kuluu maalit toki mutta niin kai kaikista, en tiiä.

Painaa aika paljon mutta ei ole sinänsä ongelma jos voi ajella veto päällä. Ittellä käy välillä reenistä kun en jaksa odotella pakin kanssa matelua vaan vedän vapaalla taakse ja ajan eteenpäin taas. Nopein vaihde on erittäin kätevä jos tulee vaan ihan vähän tai kevyttä lunta, piha on tehty alta aikayksikön.
Itsellä kanssa statt ja hyvin ajaa asiansa jos saa lämpimässä säilytettyä tai hölvää vaseliinilla vaijerin päät. Vaijereiden päitä ei ole suojattu sulamisvedeltä joka pääsee kuoren sisään ja jumittaa vaijerit...tai näin ainakin itsellä kävi.
 
Itsellä kanssa statt ja hyvin ajaa asiansa jos saa lämpimässä säilytettyä tai hölvää vaseliinilla vaijerin päät. Vaijereiden päitä ei ole suojattu sulamisvedeltä joka pääsee kuoren sisään ja jumittaa vaijerit...tai näin ainakin itsellä kävi.
Ittellä kylmässä säilytys. Ei ole vielä jumittanut ainakaan ongelmaksi asti.

Koitan kyllä ajon jälkeen putsata kaikki paikat josko sillä jotain vaikutusta on.
 
Itsellä kanssa statt ja hyvin ajaa asiansa jos saa lämpimässä säilytettyä tai hölvää vaseliinilla vaijerin päät. Vaijereiden päitä ei ole suojattu sulamisvedeltä joka pääsee kuoren sisään ja jumittaa vaijerit...tai näin ainakin itsellä kävi.

Katsoin tästä aiemmin videota, ja aika onnettoman näköistä menoa, vai onko käyttäjästä kiinni? En noin tökkivää ja huojuvaa menoa haluaisi joka talvi kokea. Näyttää siltä että äijä käyttää helvetisti energiaa siihen että pääsee etenemään. Kohdassa 10:17
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Ihan samaa menoa se on joka pyörälingolla tommosessa loskassa. Telakoneista ei kokemusta.

Joskus kun tullut kerralla 30 senttiä märkää lunta niin sekin lentää hienosti mutta alkaahan sekin tökkiä jos koittaa liian kovaa ajaa.
 
Hyvissä ajoin liikkeellä, mutta olen koittanut katsoa lumilinkoa n. 1500 euron budjetilla. rengasmallia ja tasaista asfalttipihaa n. 250nm.

Käsitykseni mukaan Stigat, Ryobit ja vastaavat muoviset kiinavehkeet saa jättää kauppaan. Seuraavaksi katselin Husqvarna ST 224, mutta netti täynnä valituksia osien heikosta laadusta. Ei ilmeisesti kestä vuottakaan kunnossa.

Sitten tuli vastaan nämä Cub Cadetit joista ei löydy oikein mitään kokemuksia itse laitteen tai varaosien kannalta. Bilteman lingoista taas ei löydy kovin paljoa käyttökokemuksia.

Pää menee pyörälle ties mistäkin hydrostaattiominaisuuksista ja kukatie mistä muusta. Ainoa asia jonka tiedän haluavani on se, ettei linkoa tarvitse ähisten ohjailla, vaan käytön pitää olla helppoa selkäongelmaiselle. Akkuvehkeiden kanssa ei jaksa pelata.

Onko joku 'näin pienellä' budjetilla hyvän lingon saanut?

Osta mielummin mönkijä tai traktori lumilevyllä niin on helpompi selälle
 
Osta mielummin mönkijä tai traktori lumilevyllä niin on helpompi selälle

Kyllä juu…… Jos haravoitavaa on 250m2…. Paikkaa ei taidettu mainita, mutta jos sen 2 kertaa vuodessa joutuu vetämään ja sen päälle, minkä mönkijän tai traktorin saa 1500€ budjetilla? Tuohon rahaan mönkijän ottaisin kyllä myös itselle.
 
Ihan samaa menoa se on joka pyörälingolla tommosessa loskassa. Telakoneista ei kokemusta.

Joskus kun tullut kerralla 30 senttiä märkää lunta niin sekin lentää hienosti mutta alkaahan sekin tökkiä jos koittaa liian kovaa ajaa.
Eli toisinsanoen näistä halvoista Statteista hyppääminen 1500 euron budjettiin ei tuo mitään sellaista lisää josta voisi maksaa?
 
Katsoin tästä aiemmin videota, ja aika onnettoman näköistä menoa, vai onko käyttäjästä kiinni? En noin tökkivää ja huojuvaa menoa haluaisi joka talvi kokea. Näyttää siltä että äijä käyttää helvetisti energiaa siihen että pääsee etenemään. Kohdassa 10:17
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Edellinen linkoni oli 13 heppainen telavetoinen, vähemmän tämä statt s8000 tökkii, riuhtoo tai käy voimille. Tällä on siihen telavetoiseen nähden jopa mukava tehdä, vetopidossa en juurikaan huomaa eroa.

Jos piha on epätasainen niin kaikilla näillä on melkoista leikkimistä lumityöt.

Alkutalvesta ainakin hiekka/sorapihoilla kannattaa käyttää halkaistua muoviputkea terän päällä niin ei töksi ja heitä kiviä niin pahasti.
 
Edellinen linkoni oli 13 heppainen telavetoinen, vähemmän tämä statt s8000 tökkii, riuhtoo tai käy voimille. Tällä on siihen telavetoiseen nähden jopa mukava tehdä, vetopidossa en juurikaan huomaa eroa.

Jos piha on epätasainen niin kaikilla näillä on melkoista leikkimistä lumityöt.

Alkutalvesta ainakin hiekka/sorapihoilla kannattaa käyttää halkaistua muoviputkea terän päällä niin ei töksi ja heitä kiviä niin pahasti.
Luin arvosteluita, jotka moittivat kahvoihin kohdistuvaa rajua tärinää, sitä että täytyy kaikin voimin pitää kahvat alhaalla ja lopuksi sitä että kävelyasento on hieman kyyrypainotteinen pidemmälle henkilölle. Pitäisi olla huonoselkäiselle hyvä asento. Voi olla että jää näiden vuoksi tämä kauppaan. Pitää varmaan tutkia muita vaihtoehtoja.
 
Hommasin kesäalennuksesta nyt kuitenkin tuon Husqvarna ST 224:n. Se tuli näköjään valmiiksi koottuna. Kävin kyllä kaikki läpi kuitenkin että oli oikein koottu. Öljytkin näytti olevan sisällä, joten oletan että tuota on myös testattu käyntiin. Availin pohjaa ja rasvasin hiukan tuota (vaihdetankoa?) kuten jollain videolla ohjeistettiin. Aikaisempaa kokemusta ei tällaisesta isommasta lumilingosta ole, joten kaikki vinkit otetaan vastaan, varsinkin tähän malliin. Miten porukka on talvella säilyttänyt linkoa? Ajattelin itse jättää ulos talon katotettuun syvänteeseen. Talliin ei oikein mahdu, eikä siellä ole viemäriä sulamisvesille. Kannattaako tuohon silti joku peite hommata vai pitää paljaana? Käytännössä vaakatasoon satava lumi voisi tuohon yltää. Mitä muuta kannattaa vielä katsoa / tehdä ennen talvea? Keraamisen pinnoitteen tuohon nyt laitoin ja nostin terän maata ylemmäs.
 
Hommasin kesäalennuksesta nyt kuitenkin tuon Husqvarna ST 224:n. Se tuli näköjään valmiiksi koottuna. Kävin kyllä kaikki läpi kuitenkin että oli oikein koottu. Öljytkin näytti olevan sisällä, joten oletan että tuota on myös testattu käyntiin. Availin pohjaa ja rasvasin hiukan tuota (vaihdetankoa?) kuten jollain videolla ohjeistettiin. Aikaisempaa kokemusta ei tällaisesta isommasta lumilingosta ole, joten kaikki vinkit otetaan vastaan, varsinkin tähän malliin. Miten porukka on talvella säilyttänyt linkoa? Ajattelin itse jättää ulos talon katotettuun syvänteeseen. Talliin ei oikein mahdu, eikä siellä ole viemäriä sulamisvesille. Kannattaako tuohon silti joku peite hommata vai pitää paljaana? Käytännössä vaakatasoon satava lumi voisi tuohon yltää. Mitä muuta kannattaa vielä katsoa / tehdä ennen talvea? Keraamisen pinnoitteen tuohon nyt laitoin ja nostin terän maata ylemmäs.
vanhempi Husqvarna ST-EP268
Meillä säilytys kylmässä ulkovarastossa. Putsaan toki parhaani mukaan käytön jälkeen ja sen jälkeen (jos vainpikkupakkasta) laitan DEFA auton sisätilalämmittimen puhaltamaan lämmintä ilmaa lumilingen etupuolelta 2-3h jotta mahdolliset lumet sulaisi...
Koska on ulkovasrto, laitan hupun päälle vain kesäksi. Jos olisi ulkona, varmaan käyttäisin säännöllisesti huppua.
 
Hommasin kesäalennuksesta nyt kuitenkin tuon Husqvarna ST 224:n. Se tuli näköjään valmiiksi koottuna. Kävin kyllä kaikki läpi kuitenkin että oli oikein koottu. Öljytkin näytti olevan sisällä, joten oletan että tuota on myös testattu käyntiin. Availin pohjaa ja rasvasin hiukan tuota (vaihdetankoa?) kuten jollain videolla ohjeistettiin. Aikaisempaa kokemusta ei tällaisesta isommasta lumilingosta ole, joten kaikki vinkit otetaan vastaan, varsinkin tähän malliin. Miten porukka on talvella säilyttänyt linkoa? Ajattelin itse jättää ulos talon katotettuun syvänteeseen. Talliin ei oikein mahdu, eikä siellä ole viemäriä sulamisvesille. Kannattaako tuohon silti joku peite hommata vai pitää paljaana? Käytännössä vaakatasoon satava lumi voisi tuohon yltää. Mitä muuta kannattaa vielä katsoa / tehdä ennen talvea? Keraamisen pinnoitteen tuohon nyt laitoin ja nostin terän maata ylemmäs.
Kylmässä pressutallissa itsellä säilössä, eipä se siitä kylmästä säikähdä jos ei sulamisvedet pääse vaijereiden sisään...mitä en usko husqussa tapahtuvan.

Kannattaa tosiaan käytön jälkeen putsailla kuuppa, kita ja torvi mahdollisimman hyvin lumesta. Monenmerkkisen lingon Ongelmana on kidan pohjalle jäätyvä sulamisvesi joka jumittaa heittopyörän lavat ja polttaa sitä kautta hihnan.
 
Kertokaahan aloittelijalle mitä teen väärin. Kyseessä Husse SST 224, ensimmäistä kertaa kokeilemassa että juuri ostettu laite pelaa.

Lähtee hyvin käyntiin, mutta rikastinta ei saa missään vaiheessa puoltaväliä alemmas, tai laite yskii voimakkaasti ja lopulta sammuu. Toimii ilmeisesti ihan ok puolivälissäkin, lunta nyt ei ole millä testata. Kun koneen sammuttaa, koneesta tulee hentoa vaaleaa savua joka kestää muutaman minuutin. Onko nämä jotain kemikaaleja jotka vielä uutuuttaan palavat pois, vai huolestutaanko?

- Öljyt oli täytetty tehtaalta, tikku on maksimissa
- Sisällä on uutta 4-tahtibensaa
- Pupuasetus päällä ja polttoaine päällä.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://youtu.be/D-2Kd-Udu3M?si=gPAuPse1IuFU3cCo
 
Kertokaahan aloittelijalle mitä teen väärin. Kyseessä Husse SST 224, ensimmäistä kertaa kokeilemassa että juuri ostettu laite pelaa.

Lähtee hyvin käyntiin, mutta rikastinta ei saa missään vaiheessa puoltaväliä alemmas, tai laite yskii voimakkaasti ja lopulta sammuu. Toimii ilmeisesti ihan ok puolivälissäkin, lunta nyt ei ole millä testata. Kun koneen sammuttaa, koneesta tulee hentoa vaaleaa savua joka kestää muutaman minuutin. Onko nämä jotain kemikaaleja jotka vielä uutuuttaan palavat pois, vai huolestutaanko?

- Öljyt oli täytetty tehtaalta, tikku on maksimissa
- Sisällä on uutta 4-tahtibensaa
- Pupuasetus päällä ja polttoaine päällä.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://youtu.be/D-2Kd-Udu3M?si=gPAuPse1IuFU3cCo

Onko ollut jotenkin kyljellään tms? Öljyä mennyt vääriin paikkoihin ja siellä hetken häiritsee ennenkuin palaa pois.
 
Onko ollut jotenkin kyljellään tms? Öljyä mennyt vääriin paikkoihin ja siellä hetken häiritsee ennenkuin palaa pois.
Ei ainakaan minun aikana, ihan pystyssä ollut. Voisiko tuota kokeilla käyttää 20-30min puolivälissä ja koittaa sitten tuota rikastinta uudestaan?
 
Kertokaahan aloittelijalle mitä teen väärin. Kyseessä Husse SST 224, ensimmäistä kertaa kokeilemassa että juuri ostettu laite pelaa.

Lähtee hyvin käyntiin, mutta rikastinta ei saa missään vaiheessa puoltaväliä alemmas, tai laite yskii voimakkaasti ja lopulta sammuu. Toimii ilmeisesti ihan ok puolivälissäkin, lunta nyt ei ole millä testata. Kun koneen sammuttaa, koneesta tulee hentoa vaaleaa savua joka kestää muutaman minuutin. Onko nämä jotain kemikaaleja jotka vielä uutuuttaan palavat pois, vai huolestutaanko?

- Öljyt oli täytetty tehtaalta, tikku on maksimissa
- Sisällä on uutta 4-tahtibensaa
- Pupuasetus päällä ja polttoaine päällä.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://youtu.be/D-2Kd-Udu3M?si=gPAuPse1IuFU3cCo


Vähän huonosti näkyy, mutta eikös tuossa ole ryyppy päällä vipu vasemmalla ja oikealla normiasento, rikastin/kuristinläppä auki?
 
Ei ainakaan minun aikana, ihan pystyssä ollut. Voisiko tuota kokeilla käyttää 20-30min puolivälissä ja koittaa sitten tuota rikastinta uudestaan?
Silleen itse ainakin tekisin, että jonkun aikaa käyttää, jotta ylimääräiset aineet palaa pois.
 
Vähän huonosti näkyy, mutta eikös tuossa ole ryyppy päällä vipu vasemmalla ja oikealla normiasento, rikastin/kuristinläppä auki?
oikealla on full choke. oikealla käy nätisti, puolivälissä vähän röpöttää ja vasemmalla sammuu kokonaan. Koitan pitää käynnissä nyt jonkun puolituntia, katsotaan vetreytyykö..
 
Kertokaahan aloittelijalle mitä teen väärin. Kyseessä Husse SST 224, ensimmäistä kertaa kokeilemassa että juuri ostettu laite pelaa.

Lähtee hyvin käyntiin, mutta rikastinta ei saa missään vaiheessa puoltaväliä alemmas, tai laite yskii voimakkaasti ja lopulta sammuu. Toimii ilmeisesti ihan ok puolivälissäkin, lunta nyt ei ole millä testata. Kun koneen sammuttaa, koneesta tulee hentoa vaaleaa savua joka kestää muutaman minuutin. Onko nämä jotain kemikaaleja jotka vielä uutuuttaan palavat pois, vai huolestutaanko?

- Öljyt oli täytetty tehtaalta, tikku on maksimissa
- Sisällä on uutta 4-tahtibensaa
- Pupuasetus päällä ja polttoaine päällä.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://youtu.be/D-2Kd-Udu3M?si=gPAuPse1IuFU3cCo

En saanut tästä selvää miten ryypyn symbolit menee mutta tuo tarra lienee väärinpäin... Screenshot_2025-10-06-12-48-58-46_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
Ohjekirjassa se on näinpäin ja siten se myös toimii kun sitä videolla käytit.

Edit. Siis kylmäkäynnistys vipu vasemmalla, ja normaalikäyttö vipu oikealla.
 
Kertokaahan aloittelijalle mitä teen väärin. Kyseessä Husse SST 224, ensimmäistä kertaa kokeilemassa että juuri ostettu laite pelaa.

Lähtee hyvin käyntiin, mutta rikastinta ei saa missään vaiheessa puoltaväliä alemmas, tai laite yskii voimakkaasti ja lopulta sammuu. Toimii ilmeisesti ihan ok puolivälissäkin, lunta nyt ei ole millä testata. Kun koneen sammuttaa, koneesta tulee hentoa vaaleaa savua joka kestää muutaman minuutin. Onko nämä jotain kemikaaleja jotka vielä uutuuttaan palavat pois, vai huolestutaanko?

- Öljyt oli täytetty tehtaalta, tikku on maksimissa
- Sisällä on uutta 4-tahtibensaa
- Pupuasetus päällä ja polttoaine päällä.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://youtu.be/D-2Kd-Udu3M?si=gPAuPse1IuFU3cCo

Ryyppy on päällä kun vedät vasemmalle ja pois päältä kun vedät oikealle!

Jälleen kerran, luetaan ne käyttöohjeet!

atjh.PNG


Symbolit on koneessa ihan oikein päin, jos ei ole kaasarivehkeiden kanssa tottunut tusaamaan niin eihän ne mitään kerro nykyihmisille!
 
Viimeksi muokattu:
Ryyppy on päällä kun vedät vasemmalle ja pois päältä kun vedät oikealle!

Jälleen kerran, luetaan ne käyttöohjeet!

atjh.PNG

Juuri näin. Kyllä tuo mielestäni ihan normaalisti toimii. Näillä lämpöisillä keleillä sen kuuluu käydä hyvin ilman ryyppyä kylmänäkin, vipu oikealla, ja saattaa käynnistyäkin ilman ryypytystä. Kun vipua siirtää vasemmalle, pitää tukehtua, ja turhaa savua ja katkua tulee. Pakkasilla sitten lievenee, helposti kuitenkin tulee ryypytettyä liikaa käynnistyksessä, ja pakoputkesta voi silloin roiskua ihan syttymätöntäkin seosta.
 
Eihän nyt ole talvi?

Ryyppy täysillä näillä ilmoilla on tarpeetonta!

Ryyppyä käytetään vain JOS tarvetta.
Homma selvisi. Käyttöohje on vähän eri näköinen kuin tuo yllä linkattu. Rikastimen tarra on tässä koneessa asennettu vahingossa ylösalaisin.. Mietinkin miksi se on niin vinossa. Ja ohjeissa tarra toistepäin. Ei ollut ihme että sammui.
 
No ainakin videon perusteella tarra oikein päin?

asedth.PNG


Vasemmalle rikastin päällä, oikealle rikastin pois.

Ryyppy kuristaa ilman määrää kaasuttimessa (läppä menee imukurkussa kiinni kuten kuvassa), mikä rikastaa seosta = bensaa enemmän kuin ilmaa = lähtee helpommin käyntiin, mutta ei pysy käynnissä pitkään saatikka käy lämpimänä koska tukehtuu liialliseen bensaan = musta savu. Sen takia oikein kylmällä ilmalla ryyppy päälle ja heti kun lähtee käyntiin ja jää käyntiin, niin ryyppyä voi alkaa ottaa pois. Riippuu paljon moottorista, lämpötiloista, kosteudesta ym. missä tilanteessa ryyppyä tarvitaan, mutta näillä keleillä yleensä kaasun avaaminen riittää.
 
No ainakin videon perusteella tarra oikein päin?

asedth.PNG


Vasemmalle rikastin päällä, oikealle rikastin pois.

Ryyppy kuristaa ilman määrää kaasuttimessa (läppä menee imukurkussa kiinni kuten kuvassa), mikä rikastaa seosta = bensaa enemmän = lähtee helpommin käyntiin, mutta ei pysy käynnissä pitkään saatikka käy lämpimänä koska tukehtuu liialliseen bensaan. Sen takia oikein kylmällä ilmalla ryyppy päälle ja heti kun lähtee käyntiin ja jää käyntiin, niin ryyppyä voi alkaa ottaa pois. Riippuu paljon moottorista, lämpötiloista, kosteudesta ym. missä tilanteessa ryyppyä tarvitaan, mutta näillä keleillä yleensä kaasun avaaminen riittää.

No olihan se asianmukaisesti, mennyt jo täysin hirteen näiden omien ja netin ohjeiden kanssa. Omat ohjeet ovat pääasiassa mallia Laita vipu (A) asentoon FULL ja vedä (D) asentoon VASEN ja kuvat ovat jossain ohjekirjan alussa, eikä yhtä siistejä kuin tuo yllä oleva esimerkki. Samalla kun kykin nenä kiinni vivuissa huonon selkäni kanssa. Vielä kerran piti varmistaa. Mutta nyt saatiin itsetuntoa taas vähän alemmas oppimalla, mutta kone pelaa kuten pitää ja savukin lakkasi kun pidin 20 minuuttia päällä 👍
 
No ainakin videon perusteella tarra oikein päin?

asedth.PNG


Vasemmalle rikastin päällä, oikealle rikastin pois.

Ryyppy kuristaa ilman määrää kaasuttimessa (läppä menee imukurkussa kiinni kuten kuvassa), mikä rikastaa seosta = bensaa enemmän kuin ilmaa = lähtee helpommin käyntiin, mutta ei pysy käynnissä pitkään saatikka käy lämpimänä koska tukehtuu liialliseen bensaan = musta savu. Sen takia oikein kylmällä ilmalla ryyppy päälle ja heti kun lähtee käyntiin ja jää käyntiin, niin ryyppyä voi alkaa ottaa pois. Riippuu paljon moottorista, lämpötiloista, kosteudesta ym. missä tilanteessa ryyppyä tarvitaan, mutta näillä keleillä yleensä kaasun avaaminen riittää.

Juuri näin.
Oma arvaus: ehkä tässä on alkuperäisellä kysyjällä kyseessä pieni väärinkäsitys rikastimen / kuristinläpän toiminnasta, ja kuvan/symbolin tulkinta väärinpäin tästä syystä? Tuo läppä siis seosta rikastettaessa käännetään tukkimaan ilman kulkua. Kun kansankielellä ryyppyä laitetaan, todellisuudessa tukitaan ilman kulkua, tämän tyyppisessä kaasutinmallissa.
 
Juuri näin.
Oma arvaus: ehkä tässä on alkuperäisellä kysyjällä kyseessä pieni väärinkäsitys rikastimen / kuristinläpän toiminnasta, ja kuvan/symbolin tulkinta väärinpäin tästä syystä? Tuo läppä siis seosta rikastettaessa käännetään tukkimaan ilman kulkua. Kun kansankielellä ryyppyä laitetaan, todellisuudessa tukitaan ilman kulkua, tämän tyyppisessä kaasutinmallissa.
Symbolit antoivat ehkäpä käänteisen kuvan sen toiminnasta. Mutta kirjoitinkin jo ylle, että homma tuli kuntoon kun otti pari kolausta egolle. 🤌 No, siksipä täällä kysellään kun ei ole aikaisempaa kokemusta lingoista vaikka ikääkin on kohta 40..
 
Juuri näin.
Oma arvaus: ehkä tässä on alkuperäisellä kysyjällä kyseessä pieni väärinkäsitys rikastimen / kuristinläpän toiminnasta, ja kuvan/symbolin tulkinta väärinpäin tästä syystä? Tuo läppä siis seosta rikastettaessa käännetään tukkimaan ilman kulkua. Kun kansankielellä ryyppyä laitetaan, todellisuudessa tukitaan ilman kulkua, tämän tyyppisessä kaasutinmallissa.
Juu kuten sanoin, jos näiden kaasarivehkeiden kanssa ei ole tottunut työskentelemään, niin yllätyksiä tulee helposti.

Mutta kun ymmärtää miten "ryyppy" toimii, niin sitten siinä ei ole mitään epäselvää, siksi myös selitin miten ryyppy näissä toimii. :tup:
 
Kannatti siis todellakin kysyä täällä, eihän tuo toimintaperiaate välttämättä olisi muuten selvinnyt, edes purkaessa. Nuo toimivat kiinalaiset talvimoottorit osaavat kyllä mennä todella raskaasti rikkaalle ryypytettäessä, sen takia kai ne nykyään niin hyvin käynnistyvätkin kovassakin pakkasessa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
288 992
Viestejä
4 949 325
Jäsenet
79 582
Uusin jäsen
OrangeT10

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom