Oloin tuossa vähän miettiä vaihteeksi diagnoosi puoltani. Sukulaisen kaverin kanssa vaan siitä puhetta. Eli mulla ei olisi adhd/add, mutta kyllä sitten autismi. Hän siis niin heitti ja saattaa olla kyllä ihan oikeassa.
Jos siis muutamia vuosia sitten psykologi olisi tehnyt hieman väärän diagnoosin? Mulla siis on se eristäytyvä persoonallisuushäiriö, mutta ei kuulemma autismia? Toki en ole osannut kertoa kaikkia ja pystyn hetkittäin tsemppaamaan itseäni, että pystyn olemaan normaalia skarpimpi. Ja skitsoidi ja autismi muistaakseni voidaan "usein" sotkea keskenään?
Eilen illalla ehdin lukea hieman wikiä ja aika moni juttu täsmää. Kokonaan tai osittain. Luin siis vain nopeasti osan Wikistä, kun juttu oli liaan pitkä.
"Autistit saattavat vaikuttaa epäempaattisilta, mutta joidenkin tutkimusten mukaan he kokevat jopa voimakkaampaa empatiaa kuin valtaväestö."
"Autisteilla esiintyy yleisesti jonkinasteista kasvosokeutta"
"Autistit saattavat myös puhua erikoisella äänensävyllä."
"Puhuvat autistit oppivat kieliopin keskimäärin muita lapsia hitaammin[127] ja saattavat ymmärtää vertauskuvalliset ilmaukset hyvin konkreettisesti"
"Aistiherkkyys aiheuttaa autisteille yleensä suuria ongelmia[138]. Hermoston yli- ja aliherkkyydet saattavat johtuvat mantelitumakkeen ja ohimolohkojen epänormaalista toiminnasta."
*Autisteilla voi olla niin herkät aistit, että voimakkaat äänet, kirkkaat valot tai kosketus aiheuttavat jopa kipua. Kuormittavalle aistiärsykkeelle altistuminen saattaa johtaa liikahengitykseen ja siitä aiheutuvaan väsymykseen, päänsärkyyn, pahoinvointiin, pyörrytyksen tunteeseen"
"Myös tunne-elämyksiin liittyvät fyysiset aistimukset saattavat olla huomattavan paljon voimakkaampia kuin valtaväestöllä, ja tietyt voimakkaat tunteet, kuten pettymys, saattavat tuntua suorastaan vihlovana kipuna."
"Autisteilla esiintyy valtaväestöä useammin unihäiriöitä, ja ne ovat myös vaikea-asteisempia. Tutkimusten perusteella vaikuttaa siltä, että selvästi yli puolella sekä syvästi että lievästi autistisista henkilöistä esiintyisi nukahtamisvaikeuksia tai ennenaikaista heräilyä[161]. Autistisilla lapsilla esiintyy myös muita lapsia vähemmän REM-unta. Tämä saattaa selittää sitä, miksi heillä esiintyy niin yleisesti muistiin ja oppimiseen liittyviä ongelmia."
"Autisteilla on havaittu ongelmia informaation automaattisessa muistiprosessoinnissa"
"Pitkään jatkunut neurologisesti kuormittava elämäntilanne saattaa johtaa masennukseen tai sympatikotoniaan eli dysautonomiaan[106][107][151]. Dysautonomiasta voi puolestaan seurata krooninen väsymysoireyhtymä, fibromyalgia tai pakko-oireinen häiriö"
"Kannerin oireyhtymässä on ensisijaisen tärkeää suojautua liialta ylikuormitukselta, joka saattaa johtaa uupumukseen[105], masennukseen[104] tai muihin terveysongelmiin."
"Autistien aivojen tulehdustila muistuttaa paljolti Alzheimerin tautiin liittyvää tulehdusta"
"Myös erotusdiagnoosi psykoosiin ja persoonallisuushäiriöihin on selkeytynyt"
"Jos kuormittava elämäntilanne jatkuu pitkään, siitä voi seurata sairastuminen sympatikotoniaan eli dysautonomiaan[106][107], masennukseen[104], krooniseen väsymysoireyhtymään, fibromyalgiaan tai pakko-oireiseen häiriöön"
fi.m.wikipedia.org
Tuossa siis ehkä kaikki autismin jutut, jotka voisi täsmätä minuun ainakin jollain tasolla.
Muistaakseni mulla hoitosuhde oli 2016-2021, eli aika pitkäkin, kun 5 vuotta. Nyt sitten vuosittain olen käynyt vain lääkärillä. Toki nyt sitten ei enää tarvitse käydä ollenkaan, kun sain pysyvän kuntoutustuen, eli eläkkeen. Ihme juttu kyllä kun meni eläkevakuutusyhtiölle läpi? Ei sitä tahdo uskoakaan, että ei tarvitse enää hakea kuntouttustukea. Myös se 112 lääkekorvaus on joskus myönmetty. "Kaikki" hoitomuodotkin on käyty läpi, esim 12 kerran sarja ECT sähköhoitoa.
Mitta pieni käsitys siis, että autismi voisi olla se juttu. Ja puoliso "motkottanut" että mene adhd/add testeihin yksityiselle, mutta se taas ei ole se juttu. Turha mennä, kun ei edes ole sitä?
Kunnallinen puoli siis on lopettanut tutkimisen jo 2021 ja sinne ei ole mitään asiaa. Eivät ainakaan enää tuota autismi epäilyäkään mitenkään tutki.
Täytyy siis vain itse perehtyä tuohon autismiin jotenkin paremmin. Se itse diagnoosi nyt ei ole enää yhtään mitenkään tärkeä, ei muuttaisi mitään.
Jos siis olisi adhd/add edes vähän, niin siihen olisi lääke. Mutta autismiin mitään lääkettä ei ole.
Sitten taas nuo autismi ja adhd/add taisivat kuulua tavallaan samaan ryhmään ja pienen pieni mahdollisuus voisi olla, että olisi molemmat.