Ducky One X on ollut omaan makuun erittäin hyvä näppäimistö. Olen pitkään etsinyt käytännössä “Wooting 60HE:tä”, mutta langattomana. SteelSeries Apex Mini ei ollut omaan makuun: ääni ja tuntuma olivat suoraan sanottuna markettiräminää, ohjelmisto karmivaa bloattia. Keychron K2HE oli sinänsä hyvä, mutta sen näppäinhattujen liukkauteen ja profiiliin en ikinä oikein päässyt sinuiksi. Jollain tapaa jäin myös kaipaamaan 60 %:n huippuminimalistista leiskaa pelikoneelle, kun siihen oli ehtinyt tottua.
One X Minissä on induktiotekniikkaan perustuvat kytkimet, jotka taitavat yhä olla markkinoilla ainoat laatuaan. Ääni ja tuntuma on näissä todella miellyttävä, ja kirjoittaminen tuntuu omaan makuun poikkeuksellisen hyvältä. Kytkimet vaativat myös ehkä verrokkeja aavistuksen enemmän painallusvoimaa – pidän tästä. Naputteluun tulee mukavaa rytmikkyyttä, ja painallukset vaativat hieman enemmän intentiota. Näppäinhatut tuntuvat jotenkin paksuilta ja täyteläisiltä. Seitsemän vaimennuskerrosta ja gasket mount -rakenne antaa pientä joustoa, mutta yleisluonne on silti jäykkä. Olen aidosti yllättynyt siitä, kuinka hyvältä tämä yksinkertaisesti tuntuu ja kuulostaa. Omasta mielestäni aivan eri tason vehje tuntumapuolella kuin Wooting 60HE (vaikka uudemmat versiot ovat kuulemma parantuneet), puhumattakaan mainstream-tason pelinäppiksistä. Paras, mitä itse olen tähän asti kokeillut.
Ohjelmisto toimii suoraan selaimessa ja on toiminnallisuudeltaan aika karvalakki, mutta en itse anna sille kovinkaan suurta painoarvoa. Mitäpä muuta tarvitsee tehdä kuin kerran laittaa haluamansa asetukset kuntoon: kytkentäpisteet, rapid triggerit, FN-layerin kustomoinnit, ja sitten vain kovaa ajoa. 2,4 GHz langaton yhteys on toiminut täysin yskimättä ja tuntuu myös kilpailullisissa peleissä todella responsiiviselta. Langattomassa käytössä on tosin 6KRO-limitti, mutta omissa käyttötarkoituksissa se ei ole tullut vastaan. Hyvä tämä on silti tiedostaa, jos tekee jotain erikoisempaa, joka vaatii yli yhden käden sormien painalluksia yhtä aikaa – silloin täytyy kytkeä johto. Erikoisena induktiotekniikan tuomana bonuksena näppis herää virransäästötilasta heti, kun viet kätesi sen lähelle. Ilmeisesti induktiokentässä havaitaan muutos ja laite herätetään jo käsien lähestyessä. Pieni, mutta yllättävän mukava yksityiskohta: ensimmäinen painallus ei karkaa herätykseen, eikä tarvitse muistaa painaa jotain spesifiä näppäintä ennen aloittamista. Akunkesto ilman RGB:tä tuntuu olevan liki viikon verran iltaista käyttöä.
Koen, että tämä näppis meni monelta ohi 60 % analogisten näppisten kovimmassa julkaisutulvassa, ja moni arvosteli sitä ehkä vähän tylyinkin sanankääntein. Negatiiviset huomiot kohdistuivat pitkälti web-pohjaiseen ohjelmistoon sekä seikkoihin kuten "vain" 1000 Hz polling rate tai se, ettei rapid triggeriä voi säätää millimetritarkkuudella, vaan valinnat ovat tyyppiä high, medium ja low. Jokapäiväisessä käytössä nämä ovat asioita, jotka eivät minun mielestäni näy tai tunnu mitenkään. Todellisessa käytössä tämä kuulostaa ja tuntuu yksinkertaisesti paremmalta kuin lähimmät kilpailijat.
Itse sanoisin, että jos hakee tähän hyvin spesifiin tarpeeseen lautaa nimenomaan Nordic ISO + langaton + analoginen + oikeasti suoraan paketista todella laadukas soundi ja näppäilytuntuma, niin noin 100 € hintaluokassa tämä on kyllä todella kova peli. Vaihtoehtojakaan ei loputtomasti kuitenkaan ole. Ducky on myös omaan makuun miellyttävä ja melko legendaarinen brändi mekaanisten näppäimistöjen uudelleentulon saralla, ja he ansaitsevat hatunnoston siitä, että tuotekehitystä on nyt oikeasti tehty taas kunnolla. Toivottavasti tämä ei ole tullut liian vähän liian myöhään. Mallista on myös 100 % versio, jonka saatan vielä ostaa konttorille, jos se sattuisi tulemaan aleen, niin paljon ihastunut eritoten kirjoittelutuntumaan tässä.