Meshtastic lora viestimet

EFL voisi olla aika hyvä jos saat suoran yhteyden Vantaalla olevanaan siniseen huvimajaan (VSh1) ja se on korkealla oleva ROUTER.
Eilen katselin että jopa mun pienellä ja huonolla antennilla varustettu mobiili-node saa suoran yhteyden tuohon Vantaan Siniseen huvimajaan (ilmeisesti matkaa linnuntietä noin 6.5km) ja muutamaan muuhunkin nodeen. Kiinteitä nodeja ei taida tuossa uudella käyttöpaikalla ollakaan ainakaan EFL-modella lähimmän 5km päässä ensimmäistäkään. Taisi eilen olla nodelistassa joku 175 kuultua nodea. Ilmeisesti tuo EFL siis muutenkin kuuluu pirun paljon paremmin kuin LongFast, sillä kun tuntui ettei paria kilometriä pidemmälle meinannut päästä millään suoralla yhteydellä.

Eilen katselin että jopa mun pienellä ja huonolla antennilla varustettu mobiili-node saa suoran yhteyden tuohon Vantaan Siniseen huvimajaan (ilmeisesti matkaa linnuntietä noin 6.5km) ja muutamaan muuhunkin nodeen. Kiinteitä nodeja ei taida tuossa uudella käyttöpaikalla ollakaan ainakaan EFL-modella lähimmän 5km päässä ensimmäistäkään. Taisi eilen olla nodelistassa joku 175 kuultua nodea. Ilmeisesti tuo EFL siis muutenkin kuuluu pirun paljon paremmin kuin LongFast, sillä kun tuntui ettei paria kilometriä pidemmälle meinannut päästä millään suoralla yhteydellä.
Mulla on kolme nodea 24/7 päällä.

TIK1 Tikkurila - Vantaa (LF) ☢️
TIK3 Tikkurila - Vantaa - NoReply (EFL) 🤫
TIK4 Tikkurila - Vantaa HQ (EFL) 📡

Nämä kaikki on tosin MQTT-asetuksilla, mutta sovelluksesta voi suodattaa suorat yhteydet jos haluaa tsekata mitä kaikkea FR-radioita ympärillä kuuluu.

Tuonne olen laittanut pari karttatyökalua: Mesh Metrics Dashboard

Mulla on kolme nodea 24/7 päällä.

TIK1 Tikkurila - Vantaa (LF) ☢️
TIK3 Tikkurila - Vantaa - NoReply (EFL) 🤫
TIK4 Tikkurila - Vantaa HQ (EFL) 📡

Nämä kaikki on tosin MQTT-asetuksilla, mutta sovelluksesta voi suodattaa suorat yhteydet jos haluaa tsekata mitä kaikkea FR-radioita ympärillä kuuluu.

Tuonne olen laittanut pari karttatyökalua: Mesh Metrics Dashboard
Juu, itsellä noissa uudessa lokaatiossa olevissa nodeissa ei kummassakaan ole (julkinen) MQTT päällä, osittain siksi että ei ole vielä oikein kunnon nettiyhteyttä (kuitu vasta tuloillaan eikä wifi-infraakaan ole vielä siirretty sinne). Luultavasti nykyiset pidänkin irti MQTT:sta ja kolmas node sitten on MQTT-verkossakin kiinni kunhan kerkiän sen tuonne kantamaan...

Näin ulkomuistista sanoisin että molemmat EFL-radiosi on kyllä listalla näkynyt, pitääkin tänään kurkata kun menee paikanpäälle että monellako hopilla nuo kuuluvat. Näytti jopa olevan listalla jossain Tampereen nurkilla olevia nodejakin, joten hopit tuntuvat sinne astikin riittävän.

Pirun paljon paremmin tuntuu tuo EFL toimivan kuin LongFast, jotain viestejäkin on välillä näkynyt. Harmi kun ei ole liiemmin kerinnyt chattailemaan kun on paikanpäällä vain muutaman tunnin vuorokaudessa ja silloinkin aika menee melkeinpä täysin remontointiin...

No, siirsin sitten tuon MQTT-nodenkin tänään, ensin luulin että joku asetus on pielessä kun puoleen tuntiin ei oikein mitään näyttänyt tapahtuvan mutta yhtäkkiä alkoi nodeja tulla listalle ja noin 3h jälkeen näytti listalla olevan jotain about 115 nodea.

living_deathin nodeihin näyttäisi ottavan yhteyttä 3-4 hopilla mutta edelleenkin ihmettelen millaisessa paikassa, millaisella antennilla jne tuo Vantaan Sininen huvimaja oikein on kun tuo minun MQTT-node on vielä surkeammalla antennilla kuin mobiilinode ja tällä hetkellä todella paskassa paikassa radiosignaalien kulkuun nähden ja silti otti direct-yhteyden huvimajaan.

No, nyt olisi kaikki normaalikäytössä olevat nodet roudattu uuteen paikkaan, saa nähdä koska itse pääsee muuttamaan samaan osoitteeseen...

Sininen huvimaja tarkoittaa ilmeisesti tätä taloa (maksumuuri).

Laita puhelimen appiin haku Vsh1 ja näyttäisi löytyvän kaksi radiota, joista toinen 91 metrin korkeudella ja toinen 140 metrin korkeudella.

Mulla on tästä linnuntietä sinne noin 3km, mutta antenni on ihan toiseen suuntaan parvekkeella.

SNR 8,50db RSSI -116dBm

Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
305 993
Jäsenet
82 789
Uusin jäsen
Masamainio11

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom