Jotkut boomerit ei ”osaa” vakkaria käyttää ku saattavat ajella nyt ekalla sellaisen omaavalla autolla elämässään. Oma mutsini on hyvä esimerkki, ja työkaverikin kirosi kun oma isänsä ei käytä vakkaria, vaikka autosta sellainen löytyy, ja nopeus sahaa koko ajan. Edellisessä autossani ei ollut vakkaria ollenkaan ja se oli viime vuosikymmenen Mersu eli yllättävistäkin ajokeista se saattaa puuttua.
Miksi sitä vakionopeudensäädintä pitäisi käyttää?
Se vakionopeudensäädin nimenomaan johtaa vaarallisempaan ajotapaan, parillakin eri tavalla
1) ei jousteta yhtään eikä oteta vaihtuvia olosuhteita huomioon nopeuden valinnassa, "minä ajan nyt tätä oikeata nopeutta tässä ja kaikki muut on idiootteja jos niiden vauhti ei ole se kuin minulla"
2) ajetaan esim. mäen päällä hyvin huonossa näkyyvydessä samaa vauhtia kuin mäen alla hyvässä näkyvyydessä.
Nopeuden valinta liikenteessä on kompromissi usean eri tekijän välillä
1) turvallisuus
2) matkaan kuluva aika
3) polttoaineenkulutus
4) ylinopeussakkojen pelko
Se, että annetaan vauhdin hiukan hidastua ylämäessä (jossa näkyvyys on huono ja tehoa tarvitaan enemmän) ja kiihtyä alamäessä (jossa näkyvyys on parempi ja tehoa tarvitaan vähemmän) käytännössä johtaa usein (suhteessa matkaan kuluvaan aikaan) pienempään kulutukseen sekä parempaan turvallisuuteen. Mutta se taas lisää ylinopeussakon riskiä, koska sitten se nopeus alamäessä kasvaa selvästi ylinopeuden puolelle jos halutaan olla samaan aikaan perillä.
Vakionopeussäädinporukka taas tuntuu ajattelevan että se "nopeusrajoitus+3 on aina kaikissa tilanteissa oikea nopeus olosuhteista piittaamatta", vaikka se nimenomaan johtaa siihen että tilannenopeus on välillä liian suuri, välillä turhan pieni.
Lisäksi ainakin omassa ajamisessa olen huomannut sellaisen asian, että joskus kun esim. moottoritiellä keskittyminen herpaantuu ajamisesta, ajonopeus jotenkin automaattisesti putoaa kun myös vähemmän liikenteeseen keskittyneenä kaasupoljinta painaa pienemmällä paineella, mikä on myös turvallisuuden kannalta hyvä asia. Vakionopeudensäätimellä tätä ei tapahtuisi, vaan keskittymisen herpaannuttua ajaisi edelleen kovaa vauhtia, mikä olisi vaarallisempaa.
Ja lisäksi se vakionopeudensäädin vaan lisää sitä riskiä siihen keskittymisen herpaantumiseen, koska ei tarvi sitä vauhtia säädellä itse. Se, että joutuu hiukan säätämään kaasupolkimen painetta pitää keskittymistä paremmin ajamisessa.
Viimeksi muokattu:

Vastapuoli siis ilmeisesti pääsi ajamalla pois?