Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Ajaminen voidaan palastella myös eri tavalla kuin jaotella ajaminen vs muu. Toinen mahdollinen jaottelu olisi mekaaninen ajaminen, ajamisen harkitseminen ja muu.

Minä olen elänyt uskomuksessa että mikä tahansa mekaaninen suorittaminen on henkisesti väsyttävää ja aiheuttaa putkinäköä. Esimerkiksi liukuhihnatyöläinen helposti vajoaa tilaan jossa kädet liikkuu mutta ajatus ei liiku mihinkään.

Käsin ajaminen voi vastata liukuhihnatyötä ja siinä helposti jää korkeamman tason ajattelu ajamisesta tekemättä kun on niin henkisesti väsynyt siihen mekaaniseen suorittamiseen.

Se että ajatus harhailee voi olla hyvä juttu koska siinä toisinaan tulee harhailtua ajattelemaan ajamiseen liittyviin korkeamman tason asioihin ja yllättäviin tilanteisiin varautumiseen on vapaata aivokapasiteettiä.

Se että ajatus harhailee voi olla hyvä juttu koska siinä toisinaan tulee harhailtua ajattelemaan ajamiseen liittyviin korkeamman tason asioihin ja yllättäviin tilanteisiin varautumiseen on vapaata aivokapasiteettiä.

Juuri näin. Häntää heiluttava koira on valppaimmillaan.

Täällä käsittääkseni puhuttiin valppaustasosta, sekä riittävästä vierystilasta kuljettaa autoa. Rattiin nukahtaminen on oikeastaan kokonaan erillinen asia, jossa asiat todellakin kääntyvät päinvastoin.

Mikäli Liikenneturvan luennoijaa on uskominen, nukahtamisonnettonuudet ovat romahtaneet tällä vuosituhannella. Olisi lisäksi mielenkiintoista kuulla, tapahtuuko nukahtamista merkittävästi moottoritiellä. Epäilen, että tarkkaamattomuus on se riski nro. 1.
Itse kyllä arvostan nykyautoissa olevia kuljettajaa avustavia järjestelmiä tietyin rajoituksin, kun on opetellut ajamaan 70-80 lukujen romuilla. Pelkkä kaistallapitoavustin ja automaattinen hätäjarrutus estävät jossain määrin onnettomuuksia jos kuski nukahtaa tai herpaantuu. Uusissa autoissa on pakollisena varusteena hätäpysäytys sairaskohtausten/ nukahtamisen varalta.

Itse kyllä arvostan nykyautoissa olevia kuljettajaa avustavia järjestelmiä tietyin rajoituksin, kun on opetellut ajamaan 70-80 lukujen romuilla. Pelkkä kaistallapitoavustin ja automaattinen hätäjarrutus estävät jossain määrin onnettomuuksia jos kuski nukahtaa tai herpaantuu. Uusissa autoissa on pakollisena varusteena hätäpysäytys sairaskohtausten/ nukahtamisen varalta.
Vastaavilla ajaneena en arvosta sitten pätkääkään, koska 90% automaatiosta aivan täyttä paskaa, jotka aiheuttavat enemmän vaaraa kuin niiden suojaustarkoitus.

Tossa toijalan kohalla on e12 kohilla näköjään uutta asfalttia ja pieni 50 pätkä mihin nopeus laskee pykälittäin. Oli hyvin mielenkiintoista seurata taustapeiliä kun nostin kaasun ja himmailin hissukseen siihen 50 alueelle. Takaa tultiin sen näköisesti että joku on pian kontissa, mulla kun periaatteena ei ole liiemmin jarrutella niin rullasin tossakin jonkinmatkaa 50 alueelle kovemmalla vauhdilla. Olis ollut mielenkiintoista nähdä jos oisin tipauttanut 80-->50 kyltin kohalla kun metrin takana on neljä renkulaa puskurissa.

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
281 740
Jäsenet
78 298
Uusin jäsen
nissine

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom