En mä esilämmitä autoa sen takia että se kuluttaisi vähemmän polttoainetta, vaan sen takia että öljyt lämpeää ennen ajoon lähtöä ja moottori kuluu mahdollisimman vähän.
Siksi myös laitan auton käyntiin ennen kuin putsaan lumia tms.
https://www.is.fi/autot/art-2000000707269.html
"VTT:n tutkimuksen mukaan yksi kylmäkäynnistys voi kuluttaa moottoria saman verran kuin jopa 600 km lämpimällä moottorilla ajettu ajomatka."
Yhden talven aikana jos tulee vaikka 50 kylmäkäynnistystä, niin se on aika raskasta moottorille.
Linkissä ynnäilty värikkäitä lukuja, ilman esilämmitystä vuotuiset käynnistykse vastaisi jotain 40 000, 60 000 vuotuisia kilometrejä, -20 uhkailtiin jo konerikko.
Jos esilämmitykseen, lohkolämmitin tai polttoainelämmitin, niin sähköistä suotellaan meidän talvessa, päästöjen ja sen moottirin säästämisen kannalta. Mutta on tuolla liikenteessä autoja joilla sen satakunta kylmäkäynnistystä vuodessa, niin jos eivät ole niitä pommeja mitkä muutenkin porsii, niin kyllä niihin sen lisäksi kiertyy myös niitä oikeita kilometrejä satojatuhansia ja sen moottorin takia eivät paaliin joudu.
Tähän tyhjäkäynti keskusteluun liittyen esilämmitys taitaa vähentää niitä syitä käyttää tyhjäkäyntiä, Oma lukunsa sitten ne jotka esilämmittää sitä koppiakin >puolituntia polttoaine lämmittimellä, jollain virtaa vievällä puhaltimella sitä lähi marketti käyntiävarten.
Ei se ollut ylimielinen kommentti, sun pitää pystyä pysäyttämään autosi turvallisesti vaikkei edessäolevalla ole valoja. Siellä voi olla myös hirvi, jokin hajonnut auto, este tiellä tai ihminen joissa ei ole valoja muutenkaan. Jos tuntuu turvattomalta niin ajat liian suurella tilannenopeudella.
Ainakin mun autoissa näkyy vain palaako ajovalot, takavaloille ei ole omaa merkkivaloa. Näytätkö kuvan mittaristostasi?
Takavalot on sitä varten että se auto on paremmin havaittavissa takaa päin, jos siihen väliin hyppää hirvi niin parantaa myös sen hirven havaittavuutta.
Tässä yhteydessä vielä kerrottiin että se valoton auto nostatti vesisumua, mikä vaikeutti sitä havaintoa.
Ainakin mun autoissa näkyy vain palaako ajovalot, takavaloille ei ole omaa merkkivaloa. Näytätkö kuvan mittaristostasi?
Se on totta että päiväalojen myötä niin takavalojen palamattomuuden arvaaminen kuskin paikalta on vaikeampaa. Eli tuolla liikenteessä on paljon kuljettajia jotka eivät välttämättä edes tiedosta että takana pimee perä. Varsinkin heissä jotka sen koulutuksen saaneet ennen noita valoja. ja tuntemattoman auton rattiin noustessa ei ole perehdetetty/perehdytty.
Takasumu valo, sille on kuitenkin ihan vakiintunut merkki, ja valokytkimessä myös vakiintuneet merkinnät , jos auto asennosta on epävarma. Ja jos ei yksinään jonon kärjessä , vaan on sitä edessäkin menevää liikennettä niin voisi toivoa että se helpottaa arviointi miten hyvä näkyvyys.
Virheitä, mokia sattuu, mutta ehkä parempi miettiä miten voisin tehdä paremmin, eikä välinpitämöttämästi.