Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Etukäteen hidastajat. Tänään motarilla yksi sankari hidasti nopeuden 100 -> 70 km/h jo 500 metriä ennen ramppia.
Siis tämä on ilmiö mikä oikeesti ihmetyttää. Pitkä poistumisramppi ja siinä ennättäis hidastaa jo moottorijarrutuksella tarpeeksi mut ei.. pitää hidastaa suoraan jatkavaa liikennettä vaikka syytä ei ole.
 
Riippuen kiihdytyskaistan pituudesta(lyhyellä kaistalla on enemmän haastetta...), olen kiihdyttänyt matelijan ohi ihan kiihdytyskaistaa ja ryhmittynyt motarille matelijan eteen reilusti tilaa jättäen matelijallekkin. Jostain syystä nämä matelijat ryhmittyvät motarille välittömästi kiihdytyskaistan alussa, joskus jopa sulkuviivan yli ennekuin ryhmittyminen on edes sallittua.
Pitkällä kiihdytyskaistalla tuo tosiaan mahdollista, ehkä siinä vähän yllätysmomenttia ja yleensä seurausta siitä että se oma tulo rampilla ei mennyt ihan maaliin, mutta voi olla siinä tilanteessa paras vaihtoehto.


Matelijoissa on myös paljon heitä jotka vetelevät kiihdytyskaistalla vauhtia saamatta, mutta joukkoon mahtuu kuvailemiasi.
Yksi vaarallinen ryhmä on ne jotka rampilta kontissa tulleet ja sulkuviivan, yli vaihtavat pääväylälle ja kiihdyttävät edelläolevan rinnalle tai konttiin, ruuhkassa yksi lisäaominaisuus vaihtaa siitä lennossa uloimmalle kaistalle ruuhkan sekaan.

Mutta noin yleistäen, kiihdytyskaistan alkupäässä tehty laadukas kaistanvaihto on seurausta onnistuneesta rampilla ajosta.


Siis tämä on ilmiö mikä oikeesti ihmetyttää. Pitkä poistumisramppi ja siinä ennättäis hidastaa jo moottorijarrutuksella tarpeeksi mut ei.. pitää hidastaa suoraan jatkavaa liikennettä vaikka syytä ei ole.
puolikilometriä ennen rammppia voimakas hiljentäminen kuullostaa joltain häröltä. paikaa tuntematta tulee mieleen joku navi härö, tai retin katsomis, arvointi moka. pois sulkematta mitä mielikuvituksellisempaa syytä.


Se taasen on ihan normaalia että automallista riippuen (* aloittaa moottorijarrutuksen hyvissä ajoin , siis jo siellä varsinaisella kaistalla, ennen siihen erkaantumiskaistalla vaihtamista. Se ei haittaa perässä tulijoita , väliaikaisesti turvaväli vähän lyhenee, mutta jos luotetaan siihen että edellä oleva käyttää vilkkua niin kaikki tietää mistä kyse.

Sitten jos on sähkis missä valittu tiukkaenergian talteenotto, yhden polkimen ajo, niin sillä voi riittää erkanemiskaista hiljentämiseen , ja voimakas kaukainen hiljentäminen ennen sitä kaistaa saattaa aiheuttaa jo perässätulijalle toimia.

(*
Siis tässä nyt mietin sellaisia automalleja joissa pääajoradalla hyvä jos vauhti kerkiää laskea kympin viistoista, ja todennäköisesti joutuu silti painelee jarrua, tai painaa rampille ylinopeutta. (jos oletetaan että siellä 80 yleisrajoitus)
 
Jos ajat 10-15m välillä toisen perässä kiihdytyskaistalla, niin ehkä se oikeus on itselläsikin aika kyseenalainen.
En tarttunut syöttiin mutta kommentoin silti... Tarina ei kerro minkä tyyppinen ja miten pitkä kiihdytyskaista on, ja missä kohdassa sitä ollaan tappituntumalla ajamassa.

Yleisellä tasolla jotkut liittymät ovat sellaisia, että niissä saattaa hyvinkin toteutua hissuttelu parin-kolmen autonmitan välein. Tällainen on esimerkiksi Veikkolassa Turunväylää länteen suunnattaessa. Kaarteeseen tullaan kuudenkympin alueelta ja onneksi siinä ei ole ollut juuri koskaan muita menijöitä mutta kolmeakymppiä oikealle kartaessa ja vasemman olkapääsi yli vilkuillen ajaessasi - sekä valmistautuessa kiihdyttämään edessä mutkan oikenemisen jälkeen siintävällä sadan metrin suoremmalla osuudella muun liikenteen vauhtiin - ei sovi olla hissuttelija, ei vaikka tulisitkin rampille yksikseen.,
 
Viimeksi muokattu:
En tarttunut syöttiin mutta kommentoin silti... Tarina ei kerro minkä tyyppinen ja miten pitkä kiihdytyskaista on, ja missä kohdassa sitä ollaan tappituntumalla ajamassa.

Yleisellä tasolla jotkut liittymät ovat sellaisia, että niissä saattaa hyvinkin toteutua hissuttelu parin-kolmen autonmitan välein. Tällainen on esimerkiksi Veikkolassa Turunväylää länteen suunnattaessa. Kaarteeseen tullaan kuudenkympin alueelta ja onneksi siinä ei ole ollut juuri koskaan muita menijöitä mutta kolmeakymppiä oikealle kartaessa ja vasemman olkapääsi yli vilkuillen ajaessasi - sekä valmistautuessa kiihdyttämään edessä mutkan oikenemisen jälkeen siintävällä sadan metrin suoremmalla osuudella muun liikenteen vauhtiin - ei sovi olla hissuttelija, ei vaikka tulisitkin rampille yksikseen.,
Tätä (Google katunäkymä) ilmeisesti tarkoitat, ompas haastava, kuudenkympin rajoitus kiihdytyskaistan alkuun, ja kun sanoit että takana tiukka kaarre, niin sekin rajoittaa, vaikka olisi haluja ottaa vauhtia ennen tikkaria.

Motarikin taittuu oikealla ja sillan tolpat ei paranna näkyvyyttä kiihdytyskaistalle, ja motarille peitteinen näkyvyys kaarteessa, eli kuten sanoit, niin pitäisi tiirailla sinne kiihdytyskaistalle että sitä omaa suunnitelmaa pohjustaa niskaväärässä.

No kiihdytyskaistaa taitaa olla parisataametriä, eli se vähän helpottaa, mutta vie se vähän sitä rentoutta tähdätä ruuhkassa johokin possujunan väliin. Todalla kannattaa katsoa että kiihdytyskaista on vapaa.
 
En tarttunut syöttiin mutta kommentoin silti... Tarina ei kerro minkä tyyppinen ja miten pitkä kiihdytyskaista on, ja missä kohdassa sitä ollaan tappituntumalla ajamassa.

Yleisellä tasolla jotkut liittymät ovat sellaisia, että niissä saattaa hyvinkin toteutua hissuttelu parin-kolmen autonmitan välein. Tällainen on esimerkiksi Veikkolassa Turunväylää länteen suunnattaessa. Kaarteeseen tullaan kuudenkympin alueelta ja onneksi siinä ei ole ollut juuri koskaan muita menijöitä mutta kolmeakymppiä oikealle kartaessa ja vasemman olkapääsi yli vilkuillen ajaessasi - sekä valmistautuessa kiihdyttämään edessä mutkan oikenemisen jälkeen siintävällä sadan metrin suoremmalla osuudella muun liikenteen vauhtiin - ei sovi olla hissuttelija, ei vaikka tulisitkin rampille yksikseen.,
Tilanne oli ihan normaali, mutkan jälkeen auto lähti kiihdyttämään, katsoin että kiihdyttää reippaasti, tässä vaiheessa väliä oli se +100m ja lähdin perään kiihdyttämään, että mahdutaan molemmat helposti rekkaa ennen motarille koska ramppia on se noin 500m jäljellä.
 
Toinen ärsyttävä ryhmä on motarilla ohittajat jotka palaavat takaisin oikealle kaistalle siinä kiihdytysrampin kohdalla, katsomatta yhtään tuleeko kukaan rampista. Tämä on varmasti mainittu aiemminkin tässä triidissä...

Pari kuukautta sitten kolmostien rampissa Klaukkalan pohjoispuolella ohitin kiihdytyskaistan puolella motarilla maleksivan ikivanhan kauppa-auton. Kun olin siirtymässä sen eteen, niin vasemmalla kaistalla samaa romua ohittanut Kiitolinja myös päättänyt siirtyä siinä takaisin oikealle kaistalle.

Ei auttanut kuin palata päättyvälle kiihdytyskaistalle jarrua polkien. Siinä pientareella piti hetki odotella sopivaa väliä etten seisovalla lähdölläni aiheuta kenellekään ikävää hidastetta. Melko piristävä tilanne taas testata että refleksit yhä toimii.
 
Tuo on kyllä täysin käsittämätöntä käytöstä, että vaihdetaan vasemmalta kaistalta oikealle liittymän kohdalla. Tuollaisilta joutaisi kortti pois.
 
Kukas tossa lainmukaan väistää? Rampista tulijallahan on kolmio, mutta kaistanvaihtajahan väistää niin ikään. Lienee.vastaava tilanne kyseessä kun kolmikaistaisella oikean ja vasemman kaistan ajajat päättävät liittyä keskikaistalle täsmälleen samaan aikaan.

Mulkku liikehän vasurin ajajalta tuo on ja itsekin aina tsekannut rampin tyhjäksi ja mieluummin vielä ajanut vasuria kunnes se ramppi on loppu ettei tule tenkkapoota.
 
Taitaa se lain mukaan kolmion takaa tulevalla olla painavampi väistämisvelvollisuus. Mutta silti tuo vasemmalta oikealle vaihtaminen samaan aikaan kun joku tulee rampista, pitäisi olla kortin menettämisen arvoinen suoritus.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
279 877
Viestejä
4 816 987
Jäsenet
77 984
Uusin jäsen
Sami Marttila

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom