Tuli ajettua 1500 km tuossa parin päivän aikana ja iso osa tästä meni alueilla jossa on vain 1 kaista suuntaansa. Ja tuntui että järkiään siellä ajetaan sellainen -20 km/h alinopeutta. Aina siellä on joku sankari, jonka mielestä tuollainen alinopeus on ok ja monesti kyseessä on jokin raskas ajoneuvo, jolloin ehkä enemmän ymmärrettävää* että ajavat alinopeutta, mutta sitä en ymmärrä, että mistä riittää noita lampaita, jotka vaan kiltisti jäävät siihen perään muodostamaan possujunaa, eikä kenelläkään käy mielessäkään ohittaa, vaikka olisi täydellisiä ohituspaikkoja pitkine suorineen ja täydellisellä näkyvyydellä. Parhaiten jäi mieleen 8 auton letkan, josta menin ohi yhdellä ohituksella. Ohituksen jälkeenkin vielä tyhjä suora jatkui, mutta kun peräpeilistä tarkistin tilannetta, niin kukaan muu ei tullut ohi. Ajelivat edelleen kuorma-auton takana sitä 80 km/h.
*Se taas ei ole ymmärrettävää, että se rekka vetelee käytännössä koko ajan 80 km/h nopeudella, mutta ohituskaistan kohdalla paineleekin sitten niin kovaa kun ajoneuvosta lähtee, jolloin mahdollisimman harva pääsee ohituskaistalla ohi. Ja saman huomasi joistain henkilöautoistakin, kun muuten vedetään alinopeutta, niin kuitenkin ohituskaistan kohdalla saatetaan vetää jopa 110-120 km/h.
En tiedä missä olet ajallut, mutta joku porin tie, ja joku pohjanmaan väylä tulee mieleen missä suoria ja näkyvyyttä rekanohittamiseen jos ei vastaantulijoita. (siis useampi auto kerkiää ohittaa rekan)
Jos raskaalle liikenteellä ei ole käytössä sitä polttoaineensäästö vakkaria, niin perinteisesti ajavat korkeinta sallittua tai vähän yli, eli todellinen on => kahdeksaakymppi , kahdeksankympin tai yli osuuksilla. ja lujempaa ne ei kulje (jossain alamäessä ilman vakkaria vapaalla teoriassa).
Tavanomaisemmilla osuuksilla niitä tiekohtia missä ohituspaikka on vähän ja vielä niin että ei olisi vastaantulijoita. ja jos liikennettä niin osa kokeneista kuskeista arvioi ettei kannata ohittaa, keskinopeus/matka-aika hyöty ei ylitä haittaa/riskiä.
Jos siellä jonottaessa havainnut edellisellä nyppylällä että kaukaisuudessa seuraava rekka, niin jos jäljellä muutama kymmenen kilometriä tuttua tietä, niin ei välttämättä maksa vaivaa edes kytätä.
*Se taas ei ole ymmärrettävää, että se rekka vetelee käytännössä koko ajan 80 km/h nopeudella, mutta ohituskaistan kohdalla paineleekin sitten niin kovaa kun ajoneuvosta lähtee, j
Tämä tuo mieleen sen tunteen, vaikka todellisuudessa se siellä jatkaa sitä rajoitinta vasten, jos oma kiihdytys mennyt pieleen niin tunneharha. Mutta jos valmistautunut ohitukseen ennen kaistan alkua, kiihdyttänyt vauhtia ajoissa, niin hyvin rekasta pitäisi päästä ohi.
Jos taasen viittaat tilanteeseen että siellä itsen ja rekan välissä muutama muu auto, niin jos rekka ajaa tasanopeutta, niin meneehän siinä aikaa että itse saavuttaa sen rekan, eikä siinä voi muuta tehdä kuin mennä jonon hännillä, lyhyemmät ohituskaistat ei riitä kovinkaan monen ohittamiseen. (montaa auto kerkiä rekasta ohi).
Siitä seuraa sitten se että jonon hännillä vauhti kiihtyy, ja ohituskaistan päätyttyä palataan siihen kahdeksaan kymppiin mitä rekka vetänyt tasaisesti kokoajan, Usein siellä hännillä vauhti laskee selkeästi alle kahdeksankympin. (jono tiivistynyt ohituskaista osuudella)
Edit:
Toki jos itse menossa jonnekkin haaparantaan, ja välissä viisi paikallista jotka ei ohita sen takia että kohta kuitenkin poistuvat tieltä. tosin ne ehkä siitä poistuu ja oma tappio jää aika pieneksi. On tosin tullut nähty tapauksia missä parijonon ohittanut, ja matkojen päästä poikennut tieltä vähäksi aikaan, ja kun palannut takaisin, niin sama parijono, vätää edelleen tappituntumalla, luokkaa toistasataa kilometriä (en muista tarkempaa suuruusluokkaa, vaikutti meno että oikeasti kokomatka noin, ei patteri auto, ilme ei vaikuttanut bensansäästältäkään)