Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Ajelen lähes päivittäin Lahden motaria ja tämä Kehä III:n päällä etelään päin olevan työmaan kohdalla tuntuu hämmästyttävän monella kuskilla olevan vaikeuksia hahmottaa miten tuosta kuuluu ajaa, kohdassa on selkeät keltaiset maalaukset tiessä sekä liikennemerkit siitä miten kaistat tekevät S:n muotoisen koukun ja Kehä III:lta tähän liittyvien kaista päättyy ja heidän tulisi liittyä siten tuolle keskimmäiselle kaistalle, mutta silti vähintään pari kertaa viikossa näkee tilanteita että porukka ajaa noi kaistat "suoriksi" (ajaa kuvassa punaisten nuolien mukaisesti eikä keltaisten kaistojen mukaisesti), viimeksi eilen olin prätkällä tuolla keskimmäisellä kaistalla niin joku urpo etninen taksikuski vaihtoi mun takaa tuolle oikeanpuoleisimmalle päättyvälle kaistalle, ajoi mun rinnalle ja sen jälkeen vielä melkein päälle kun itse seurasin omaa kaistaani ja hän jatkoikin vaan suoraan ymmärtämättä että oma kaistansa loppuu. Olisi hauska nähdä mitä tapahtuu kun kolme hahmotuskyvytöntä urpoa sattuisi tuohon rinnakkain samaan aikaan.
Untitled.jpg
Löytyi kortilta videota.

Tuo kolmeviivainen kaistaopaste voi ehkä hämätä. Katkoviiva voisi muuttua sopivassa kohtaa sulkuviivaksi, ettei tulisi turhia vaihtoja oikealta keskelle, kuten tässäkin valkoinen auto meinaa tehdä.

 
Kyllä, jos nyt ei puhuta mistään törky ylinopeuksista, niin mielummin mä ajan motarilla sellaisen kanssa joka ajaa 20km/h ylinopeutta, kuin sellaisen kanssa joka ajaa kympin alle ja räplää puhelinta.
Nopeus lisäksi vaihtelee hyppäyksittäin ja ajokaista käy välillä kapeaksi riippuen siitå onko kirjoittamassa vai ainoastaan swaippailemassa Tinderissä., vai keskittyykö sitten aina välillä ajamiseenkin.
 
Tottaikai lakihan vaatii ajamaan aina vähän yli mutta muu väsääminen on itsestä kii ;-) Kaikihan me halutaa että jokainen ajaisi ylinopeutta ja joskus katsoisi eteensäkin, koska voi olla että kaikki EI tajua EDES ajaa ylinopeurtta ;-)
 
Ihmiset, jotka eivät välitä nostaa nopeuttaan siirtyessään hetkeksi moottoritielle ja pois sieltä. Aiheuttaa ylimääräisiä vaaratilanteita motarilla ja myös kaikille niille, jotka yrittävät sille liittyä tai poistua siitä. Tällainen esimerkki on esimerkiksi 9-tiellä pohjoiseen Tampereella, jossa Kaukajärveltä pääsee motarille rampista, mutta samaa kaistaa jatkamalla ja liittymättä motarille, pääsee sitten Linnainmaalle. Hyvin usein tuossa näkee tilanteita, joissa joku ei tosiaan ole liittymässä moottoritielle, mutta käyttää tuota siirtymää päästäkseen Linnainmaalle. Pahimmillaan joku jurnuttaa tuossa 50km/h, jolloin sekä motarille haluavat joutuvat liittymään sinne reilulla alinopeudella tai motarilta Linnainmaalle haluavat joutuvat jo siinä motarin kaistalla reilusti jarruttamaan, päästäkseen erkanemiskaistalle.


Toinen, vaikkakaan ei täysin vastaava paikka on Jyväskylässä Keljon ja Keljonkankaan välinen motariosuus etelään päin 9-tiellä. Osa porukasta liittyy motarille Keljossa, jatkavat taajamanopeutta Keljonkankaan rampille asti, vaikka tuossa joutuu ihan rehellisesti ajamaan motarilla ja tuossa välissä on muutama kilometri. Ainakaan kesäkelillä 40 km/h nopeusero muihin ei ole toivottavaa.

 
Löytyi kortilta videota.

Tuo kolmeviivainen kaistaopaste voi ehkä hämätä. Katkoviiva voisi muuttua sopivassa kohtaa sulkuviivaksi, ettei tulisi turhia vaihtoja oikealta keskelle, kuten tässäkin valkoinen auto meinaa tehdä.


En ymmärrä mitä tarkoitat tarkalleen tuolla katkoviiva/sulkuviiva jutulla, mutta valkoinen pakuhan olisi toiminut täysin oikein jos olisi vaan vaihtanut sieltä päättyvältä kaistalta siihen keskikaistalle.

Tuosta videostasi kun poimii muutaman stilli-kuvan, niin:
lahdentie.jpg

Yllä olevassa kuvassa on 3 kaistaa joista oikeinpuoleisin kaista 3 päättyy punaisen ruksin kohdassa kuten opasteissa kerrotaan, siltä on siten liityttävä keskikaistalle.
lahdentie2.jpg

Myönnän sen verran että tämä on totetutettu typerästi koska tästä on täysin mahdollista ajaa kaistalta 3 suoraan, se ei pääty mihinkään esteeseen, mutta silti noiden maassa olevat merkinnät kertoo että kaista päättyy, jos ajat sitä vaan sujona läpi suoraan niin päädyt kaistalle 2 jota on tuo koko leveä osuus.

lahdentie3.jpg

Jos tässä hypoteettisessa tilanteessa ajat itse keskikaistaa, molemmin puolin sinua on kuorma-autot, joista oikeanpuoleinen ajaa suoraan tuosta läpi, te kaikki kolme kohtaatte siinä kohdassa missä tuo valkoinen paku on nyt, mitä siinä tapahtuu? Vasemman puoleinen kuorma-auto siirtyy opasteiden mukaan tuohon keskelle jossa kuvan henkilöauto nyt on, joka on se varsinainen todellinen moottoritien vasen kaista joka jatkuu siitä eteenpäin kun työmaaosuus päättyy. Sinä siirryt nykyiseltä kaistalta opasteiden mukaan tuohon jossa valkoinen pakettiauto on, mihin tuo oikeanpuoleinen kuorma-auto siirtyy koska hänellä ei ole mitään kaistaa tai tilaa enää mihin siirtyä?
 
En ymmärrä mitä tarkoitat tarkalleen tuolla katkoviiva/sulkuviiva jutulla, mutta valkoinen pakuhan olisi toiminut täysin oikein jos olisi vaan vaihtanut sieltä päättyvältä kaistalta siihen keskikaistalle.


Jos tässä hypoteettisessa tilanteessa ajat itse keskikaistaa, molemmin puolin sinua on kuorma-autot, joista oikeanpuoleinen ajaa suoraan tuosta läpi, te kaikki kolme kohtaatte siinä kohdassa missä tuo valkoinen paku on nyt, mitä siinä tapahtuu? Vasemman puoleinen kuorma-auto siirtyy opasteiden mukaan tuohon keskelle jossa kuvan henkilöauto nyt on, joka on se varsinainen todellinen moottoritien vasen kaista joka jatkuu siitä eteenpäin kun työmaaosuus päättyy. Sinä siirryt nykyiseltä kaistalta opasteiden mukaan tuohon jossa valkoinen pakettiauto on, mihin tuo oikeanpuoleinen kuorma-auto siirtyy koska hänellä ei ole mitään kaistaa tai tilaa enää mihin siirtyä?
Täysin laillista, mutta täysin turhaa. Sulkuviiva ohjaisi ajamaan sen kaistan loppuun, kun merkistä ei käy ilmi, että sivuttaisliikettä ei tarvita. On selkeämpää, jos kaikki kehältä tulevat ajavat suoraan. Toisekseen, jos joku joutuu pysähtymään kaistan loppuun, muut kehältä tulevat saattavat lähteä ohittamaan tätä, kun sulkuviivaa ei ole.

Kaistaa vaihtavan pitää odottaa vuoroaan. Itse keskiautona luovuttasin vuoroni tuossa tilanteessa.

Toki kaikki on viimekädessä huonojen kuskien vika, mutta ärsyttää myös tyypillinen laiska/pihi järjestely.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
281 987
Viestejä
4 847 382
Jäsenet
78 330
Uusin jäsen
Sinco

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom