Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ei mitään ihmeellistä?En tiedä kuinka pitkään tätä piti katsoa, mutta en tästä nyt mitään kovin ihmeellistä löytänyt. Kävelyvauhtia ajava pyöräilijä totta kai ohitetaan, vaikka ei nyt viittä metriä olisi sivusuunnassa tilaa väistää.
32 §Ohituskiellot
[..]
Vastaantulevan liikenteen puolta käyttäen ei myöskään saa ohittaa, jos:
1)
näkyvyys on mäen tai kaarteen vuoksi tai muusta syystä turvalliseen ohitukseen riittämätön;
2)
ohitukseen käytettävä ajokaista ei ole riittävän pitkälti vapaa ja esteetön turvalliseen ohitukseen;
Saatoin missata jotain oleellista, mutta mä käsitin alkuperäisen ajatuksen olleen, että nimenomaan väärin toimivia pyöräilijöitä (ja miksei autoilijoita) on jopa ihan fiksua ottaa esimerkiksi liikenneopetuksessa?Asennevamma on juuri sellainen että leimataan kokonainen ryhmä muutaman yksittäisen huonon kokemuksen perusteella.
Mutta harvoin se asennevamman omaava omaa asennevammaansa tunnistaa. Se vaatii kuitenkin sen tason itsereflektointia, ettei siihen läheskään kaikki ole kykeneviä.
Sepä se. Tuossa tiellä liikennöi raskasta kalustoa jatkuvasti ja ihmettelen miten tuossa ei useammin ole autot rusinana. Komea kun tuolta joku aasi tuuttaa eteen yhdistelmän eteen. Pakko olla joku mielleyhtymä "pääväylästä" vaikka selvästi risteyksessä on kolmio pysäköintialueelta tulevalle. Liekö liityntäkaista niin lyhyt että ihmiset mieltävät tienkin olevan vielä pysäköintialuetta.Pro Lukoil parkki ?
P merkki siellä näkyy olevan, ehkä sitten eivät välitä, ehkä rakenteet sellaisia ettei miettimättä miellä sen vaikutus aluetta, liittää sen siihen ruudutettuun alueeseen. Sieltä tulevat varmaan sinne menneet toista reittiä. (missä näkyy P merkit olevan ruutujen päissä)
No joka tapauksessa tyhmää hyökätä päiten.
Olisin ehkä voinut ilmaista selkeämmin, etten viitannut videon skoda-kuskiin, vaan ihan yleisesti. Vaikka @TommiZeliard analyysin perusteella kyseessä saattaa olla tämän kategorian kuljettaja, niin videon perusteella häntä ei vielä voi ainakaan mun mittareilla leimata kusipääksi. Ja kusipää nyt saattaa olla vähän kärkäs ilmaisu kuvaamaan kaikkia. Jotkut eivät vaan osaa ottaa muita/kokonaisuuksia huomioon. "Kusipää"-leiman saa ne, jotka osaisivat, muttei ihan vaan....omasta luonteestaan johtuen halua sitä tehdä.
Tottakai jos tilanne on ihan selkeä vaaratilanne tai mahdollinen vaaratilanne. Viittasin itse enemmän sellaiseen, jossa saatetaan jotain pykälää rikkoa, mutta ilman että siitä aiheutuu kenellekään mitään vaaraa tai haittaa.Saatoin missata jotain oleellista, mutta mä käsitin alkuperäisen ajatuksen olleen, että nimenomaan väärin toimivia pyöräilijöitä (ja miksei autoilijoita) on jopa ihan fiksua ottaa esimerkiksi liikenneopetuksessa?
"Huomasitko, kuinka tuo pyöräilijä kääntyi suojatielle katsomatta taakseen? Näytti kyllä suuntamerkkiä, mutta eihän autollakaan vilkku poista väistämisvelvollisuutta."
"Tuossa ajettiin ihan liian suurella tilannenopeudella. Tuola nurkan takaa kun olisi tullut jalankulkija, niin autoilija ei olisi kerennyt pysähtymään"
"Tuossa tilanteessa olisi pitänyt odottaa riittävää tilaa ohitukselle. Nyt autoilija ohitti pyöräilijän vaarallisen läheltä"
Jne.
Joka tapauksessa samaa mieltä ekasta virkkeestä.
Sepä se. Tuossa tiellä liikennöi raskasta kalustoa jatkuvasti ja ihmettelen miten tuossa ei useammin ole autot rusinana. Komea kun tuolta joku aasi tuuttaa eteen yhdistelmän eteen. Pakko olla joku mielleyhtymä "pääväylästä" vaikka selvästi risteyksessä on kolmio pysäköintialueelta tulevalle. Liekö liityntäkaista niin lyhyt että ihmiset mieltävät tienkin olevan vielä pysäköintialuetta.
Näin itse pyöräilyä harrastavana, tuollaisissa nopeuksissa tuolla etäisyydellä tehtävä ohitus on omissa kirjoissani riittävän turvallinen. Eihän tuolla liikenne kulkisi ollenkaan jos joutuisi joka fillarin perässä ajamaan 15km/h määrättömän aikaa.Ei mitään ihmeellistä?
Tuon pykälän rikkomisesta napsahtaa automaattisesti liikenteen vaarantaminen ja reippaasti päiväsakkoja.
En katunäkymästä edes kolmiota huomannut , vaan sitä P merkkiä katselin. No jos sinne lisäksi laitettu kolmio niin ihan selvä tapaus.
No jos silti noin tapahtuu, niin sitä kai pitäisi parantaa, STOP merkki viivalla, kesällä viiva näkyy, niin voisi silloin toimia, ja kuvassa aika peitteinen, joten käytännössä siinä jokatapauksessa pitäisi hiljentää riittävästi.
Jos STOP merkki ei käy, niin tiehen maalata kolmio.
Kolmioita vähän kritisoitu risteyksissä missä joka tapauksessa sieltä suunnasta väistämisvelvollisuus
Etkö lue yhtään mihin vastaat vai miksi jankkaat tuosta etäisyydestä pyöräilijöihin kun siitähän tässä ei ollut kyse (kuin ehkä sivuhuomiona).Näin itse pyöräilyä harrastavana, tuollaisissa nopeuksissa tuolla etäisyydellä tehtävä ohitus on omissa kirjoissani riittävän turvallinen. Eihän tuolla liikenne kulkisi ollenkaan jos joutuisi joka fillarin perässä ajamaan 15km/h määrättömän aikaa.
En tiedä kuinka pitkään tätä piti katsoa, mutta en tästä nyt mitään kovin ihmeellistä löytänyt. Kävelyvauhtia ajava pyöräilijä totta kai ohitetaan, vaikka ei nyt viittä metriä olisi sivusuunnassa tilaa väistää.
Ei mitään ihmeellistä?
Tuon pykälän rikkomisesta napsahtaa automaattisesti liikenteen vaarantaminen ja reippaasti päiväsakkoja.
Eihän maantielle jonoja saataisi jos keskitie-perillevie-autoilijat suorittaisivat toisella tapaa. Luultavasti vielä kiroavat edelläajavan hidastelijaksi ja jonon aiheuttajaksi, vaikka peiliin pitäisi katsoa.Toinen mikä on ihmetyttänyt suuresti viime aikoina ovat autoilijat jotka ajavat kaistansa aivan vasemmassa reunassa. Pahimmillaan tälläinen autoilija on roikkunut perässä yli 100km. Itse tulkitsen nämä niin että koittavat mennä ohi jolloin itse varsinkin isommalla autolla liikkuessa menen mahdollisimman oikeaan reunaan, olen ajatellut että näin kerron että olen havainnut takanaolijan ja parannan näkyvyyttä hänelle. Mutta ei nämä vaan mene ohi, ei vaikka olisi ohituskaistakin.
Mä taas nään asian niin, että jokainen rike - aiheutti se vaaratilanteen tai ei - on mainitsemisen arvoinen, koska eikös siinä opetustilanteessa ole tarkoitus opettaa niin ajamista kuin liikennesääntöjäkin?Tottakai jos tilanne on ihan selkeä vaaratilanne tai mahdollinen vaaratilanne. Viittasin itse enemmän sellaiseen, jossa saatetaan jotain pykälää rikkoa, mutta ilman että siitä aiheutuu kenellekään mitään vaaraa tai haittaa.
Et mun mielestä mitenkään. Ei sen vastaantulevan pidä kohtuuttomasti hidastaa. Luultavasti jostain syystä kuvitteli, että hänenkin pitä pyöräilijän kohdalla hidastaa. Tai toivottavasti näin, koska muuten sietäis laittaa kortin hyllylle, jos oli ihan vaan perseilyä.Eilen tapahtui toiseen kertaan tälle kesälle maantiellä että minun puolella tietä on kevyttä liikennettä jota varten hiljennän vauhtia ja valmistaudun väistämään niin vastaantuleva auto hiljentää oman vauhtinsa niin hitaaksi että joudun hiljentämään omaa vauhtia erittäin reilusti. Eilen jouduin ihan pysähtymään jalankulkijan taakse kun vastaantulija hiljensin oman vauhtinsa n. 20km/h tasolle, suurimman sallitun ollessa 60km/h. Tästähän meni takanatulijalla hermo ihan totaalisesti ja ohittaa olisi pitänyt kuten ylläolevalla videolla pyöräilijät. En vain itse suostu vaarantamaan muiden selvästi heikommassa asemassa olevien henkeä tämmöisellä hölmöydellä. Molemmilla kerroilla kyseessä oli kapea kolminumeroiseen tieverkkoon kuuluva tie joissa ei varsinnaista piennarta esim. käveltäväksi ole. Mitenhän kuvantunlaisessa tilanteessa olisin itse voinut toimia paremmin? Olikohan vastaantulijalla kettuilu mielessään vai koittiko olla kohtelias?
Kyllä siellä opetuksessa katsellaan paljonkin muiden tekemistä. Liikenneopetus on enimmäkseen ihan muuta kuin auton käsittelyä("omaa tekemistä"). Tunnistetaan muiden virheitä myös ja mietitään miten kävisi jos virheentekijän kanssa samaan aikaan olisi ollut toinenkin virhekuski tilanteessa. Siitä saa hyvin johdettua sen että yksittäinen virhe ei yleensä johda mihinkään, jos muut toimii sääntöjen mukaan.Mä taas nään asian niin, että jokainen rike - aiheutti se vaaratilanteen tai ei - on mainitsemisen arvoinen, koska eikös siinä opetustilanteessa ole tarkoitus opettaa niin ajamista kuin liikennesääntöjäkin?
Ei helvetti. Ja ihan oikeasti kehtaat tulla paasaamaan autoilijoiden asenneongelmastaTottakai jos tilanne on ihan selkeä vaaratilanne tai mahdollinen vaaratilanne. Viittasin itse enemmän sellaiseen, jossa saatetaan jotain pykälää rikkoa, mutta ilman että siitä aiheutuu kenellekään mitään vaaraa tai haittaa.
Ylikohteliaisuutta sattuu, tässä tapauksessa aikalailla turvalliseen suuntaan. Motarilla liittymästä liittyvän auton takia täysin turhaan hidastelevat taasen pitäisi ohjata suoraan lähimpään kallioleikkaukseen. Turhalla tarkoitan sitä, että tehdään jotain mikä ei ole välttämätöntä onnettomuuden estämiseksi.Et mun mielestä mitenkään. Ei sen vastaantulevan pidä kohtuuttomasti hidastaa. Luultavasti jostain syystä kuvitteli, että hänenkin pitä pyöräilijän kohdalla hidastaa. Tai toivottavasti näin, koska muuten sietäis laittaa kortin hyllylle, jos oli ihan vaan perseilyä.
Tuosta videosta vielä, ilmeisesti pyörällä mentiin jotain 10km/h vauhtia, ohiajavien autojen vauhtia voi arvioida myös varsin matalaksi, ja kuvajaan mielestä ilmeisesti ihan ok ohittaa ajoneuvolla pienellä sivuvälillä. En havainnut taustapeiliä kuvaajalla, oliko toisellakaan, autoilijan voi siitä arvata että pyräiliä ei välttämättä huomaa lähestyvää autoa, eli joku torven pieni töräys voisi olla keino varoittaa ohitusaikeesta.Tässä varmaan keskustellaan aiemmasta videosta, jonka kai tarkoitus osus kohtaan, mistä kuva kaappaus
![]()
Nopeuksia vaikea arvioida, siinä joka tapauksessa jono autokuskeja ohitti ajoradalla pyöräilijoita samaan aikaan kun tuli vastaantulijoita.
Kolme ajoneuvoa rinnan ,ohittaja vastaantulijoiden kaistalla kun tulee vastaantulijoita, ohittaja turvaväli ohitettavaan onneton.
Jos tuolle paikannus, niin moottoriajoneuvojen nopeuksia voidaan arvioida.
En tiedä miten tämä oli kuvattu, onko tarakalla joku kamera teline, vai onko tuossa kuvajaa tarakalla.
Edit, lisätään vielä se linkki videoon mitä kommenoint, ehkä monee oikeaan kohtaan. jossain 2h kohdalle yrittää
Edit, vähän myöhemmin sitten tälläistä,
![]()
Eli jos lähti siitä ajo-opetuksesta, niin siellä tiellä voi olla mitä vain edessä, eli valmius pysähtyä vapaalla osuudelle, mielellään aiemminkin. (oikean puoleinen kuski saavuttanu vasemman puoleisen ajoneuvon ja ohittaa oikealta.
Vasemman puoleinen juo ajaessa ja horjuu enemmän kuin tyypilliset puhelimen näprääjät
Niin? Pienet ylinopeudet (kaikki ajaa välillä ylinopeutta), hitaan esim. pyöräilijän ohittaminen sulkuviivan ylittäen, kävely punaisia päin, pyörällä lyhyt matka ajoradalla ajoa vaikka vieressä olisi pyörätie....Ei helvetti. Ja ihan oikeasti kehtaat tulla paasaamaan autoilijoiden asenneongelmasta![]()
En tiedä miksi taas ylianalysoit kun ohituskieltoa tuossa ihan yksiselitteisesti rikotaan. Piste.Tuosta videosta vielä, ilmeisesti pyörällä mentiin jotain 10km/h vauhtia, ohiajavien autojen vauhtia voi arvioida myös varsin matalaksi, ja kuvajaan mielestä ilmeisesti ihan ok ohittaa ajoneuvolla pienellä sivuvälillä. En havainnut taustapeiliä kuvaajalla, oliko toisellakaan, autoilijan voi siitä arvata että pyräiliä ei välttämättä huomaa lähestyvää autoa, eli joku torven pieni töräys voisi olla keino varoittaa ohitusaikeesta.
Juu vaikka nyt olikin aika ääritapaus (mitä siinä oli, joku 20 km/h kuudenkympin alueella vastaantulijalla), niin lähtökohtaisesti mielummin ylikohteliaisuutta kuin välinpitämättömyyttä.Ylikohteliaisuutta sattuu, tässä tapauksessa aikalailla turvalliseen suuntaan. Motarilla liittymästä liittyvän auton takia täysin turhaan hidastelevat taasen pitäisi ohjata suoraan lähimpään kallioleikkaukseen. Turhalla tarkoitan sitä, että tehdään jotain mikä ei ole välttämätöntä onnettomuuden estämiseksi.
Tykkään erityisesti boldatusta. Jokainen on varmaan todistanut tilannetta, jossa toisen autoilijan riittävän nopea reagointi on estänyt yhteentörmäyksen. Puhelimet tuntuu yleistyneen auton ratissa siinä määrin, että ei tarvita enää edes varsinaista virheellistä ajosuoritetta (ehkä semantiikkaa, koska ihan varsinainen rikehän se puhelimen räplääminenkin on) siihen, että se ensimmäisen kuskin virhe johtaa kolariin.Kyllä siellä opetuksessa katsellaan paljonkin muiden tekemistä. Liikenneopetus on enimmäkseen ihan muuta kuin auton käsittelyä("omaa tekemistä"). Tunnistetaan muiden virheitä myös ja mietitään miten kävisi jos virheentekijän kanssa samaan aikaan olisi ollut toinenkin virhekuski tilanteessa. Siitä saa hyvin johdettua sen että yksittäinen virhe ei yleensä johda mihinkään, jos muut toimii sääntöjen mukaan.
Eihän kyse ollut siitä, että kommentoi kaikkea vaan siitä että sääntörikkojista vain herkkä häirikkö-spandex tuntuu pahoittavan mielensä, jos juuri hänen perseilyjään kommentoi.Niin? Pienet ylinopeudet (kaikki ajaa välillä ylinopeutta), hitaan esim. pyöräilijän ohittaminen sulkuviivan ylittäen, kävely punaisia päin, pyörällä lyhyt matka ajoradalla ajoa vaikka vieressä olisi pyörätie....
Pitääkö ajo-opetuksessa tosiaan mielestäsi kaikkia näitä opetettavalle kommentoida heti jos joku muu näin tekee?
Näissä toimii hyvänä esimerkkinä vaikka se äsken nähty huonosti havainnoitu kaistanvaihto ja seuraavaksi motarilla sakkorajalla etenevä esimerkki, kun nämä kaksi laittaa samaan tilanteeseen yhtäaikaa vs. jos se toinen olisi noudattanut rajoitusta tai se toinen havainnoinut kuolleen kulman. Noissa keskusteluissa aina välillä huomasi vanhemmilta opittua asennevammaa.Tykkään erityisesti boldatusta. Jokainen on varmaan todistanut tilannetta, jossa toisen autoilijan riittävän nopea reagointi on estänyt yhteentörmäyksen. Puhelimet tuntuu yleistyneen auton ratissa siinä määrin, että ei tarvita enää edes varsinaista virheellistä ajosuoritetta (ehkä semantiikkaa, koska ihan varsinainen rikehän se puhelimen räplääminenkin on) siihen, että se ensimmäisen kuskin virhe johtaa kolariin.
Eilen ajelin n. 10 km sellaisen kuskin perässä, joka ajoi tasaisesti 75-80 km/h -nopeudella. Nopeusrajoitus vaihteli tällä välillä 50-100 km/h, mutta reagointi näihin muutoksiin oli nollatasolla. En ymmärrä.
Kuski selvästikin painotti pientä matka-aikaa ja matalaa energiankulutusta, muttei piitannut turvallisuudesta (75 km/h 50-alueella).Eilen ajelin n. 10 km sellaisen kuskin perässä, joka ajoi tasaisesti 75-80 km/h -nopeudella. Nopeusrajoitus vaihteli tällä välillä 50-100 km/h, mutta reagointi näihin muutoksiin oli nollatasolla. En ymmärrä.
Minusta tuntuu siltä että on opittu tapa. Nämä kuskit kokevat sen kaikista helpoimmaksi tavaksi ajaa, eli lisää tätä minäminä -oikeus roskaa. Sama juttu tuon alinopeudella motarille liittymisen kanssa, näkee sitä niin usein että oltava muutakin taustalla kuin vahinko.Tai sitten kuunteli musiikkia/puhui puhelua, eikä halunnut kovaa rengasmelua.
Taas kyllä ihmetytti moottoritielle liittyminen. 120-rajoitus motarilla ja liittyessä oli vauhtia 60 km/h. Onneksi takaa tulevat vaihtoivat ohituskaistalle, mutta tuossa alkaa olla jo aika isot nopeuserot. Avo-mersun olisi luullut kiihtyvän tuolla kaistalla kevyesti, kun 1.6 TDI Skodankin saa piiskattua siinä helposti 120 vauhtiin.
Tykkään erityisesti boldatusta. Jokainen on varmaan todistanut tilannetta, jossa toisen autoilijan riittävän nopea reagointi on estänyt yhteentörmäyksen. Puhelimet tuntuu yleistyneen auton ratissa siinä määrin, että ei tarvita enää edes varsinaista virheellistä ajosuoritetta (ehkä semantiikkaa, koska ihan varsinainen rikehän se puhelimen räplääminenkin on) siihen, että se ensimmäisen kuskin virhe johtaa kolariin.
No tuota tulkintaa en kyllä tavoitellut, vaan nimenomaan oli tarkoitus korostaa kuinka pienestä se onnettomuus voi olla kiinni. Se ehkä saa ajo-oppilaan pohtimaan omaa sijoittumistaan ja toimintaansa, että kykenee reagoimaan muiden perseilyihin. Sitäkin, että vaikka valpas kuljettaja onnistuisikin paikkaamaan toisen kuljettajan virhettä, niin se tilanne toimii hyvänä havainnollistajana. Entä jos sen valppaan kuljettajan takana tullut olisi pitänyt liian pientä turvaväliä ja ajaisi sen valppaan kuskin perään? Entä jos viereiseltä kaistalta olisi oltu vaihtamassa kaistaa liian suurella tilannenopeudella tai liian pieneen tilaan, eikä keretty reagoimaan tähän valppaan kuljettajan toimintaan? Ja niin edelleen.Opetus keskusteluun liittyen, niin "riittävän nopea reagointi on estänyt yhteentörmäyksen" voi tulkita monella tavalla, mutta vei ajatukset kyllä ihan väärään opetuksen painopisteeseen. Enemmän sinne että kuvitellaan ajotapa virheitä paikkailtavan nopealla reagoinilla, jotain videopelistämistä.
Ajo opetuksessa tärkeämpää se että oppilas ei joudu moisiin tilanteisiin. Jos joutunut tilanteeseen mistä seurannut onnettomuus tai vältetty enemmän tai vähemmän tuurilla nopealla reagoinilla, niin liki järjestäin taitavampi kuski ei olisi siihen asti joutunut. Mutta niistä voi oppia, kun rahoituttua miettiin miten.
Jep, kiihdytyskaistan alussa molemmilla puolilla 120-kyltit. Liittymisen jälkeen löytyi kyllä sentään 100 km/h vauhtia, mutta aika aralta kuskilta vaikutti. Noissa tilanteissa on houkutus hyökätä vasemmalta ohi. Tosin hidastelija saattaa ensin katsoa peilistä, että kaista on tyhjä ja tuleekin sitten suoraan eteen.Rampilla ilmeisesti 120 tikkari ennen videon alku. Tiedä mitä haastetta kuskilla ollut, jos auto ehjä, niin rampilla mennyt tähtäys pieleen, todennut ettei kerkiä letkan eteen. No joka tapauksessa olisi kannattanut olla se 120 olla jo ennen kiihdytyskaistan alkua.
Aiempiin kokemus tarinoihin erona kuvaajalle "kehuja" siitä että ei lähtenyt estään mersukuskin liittymistä.
Juuri näin. Ei siellä opeteta mitään nopeata reagointia, vaan nimenomaan pyritään eroon kaikista nopeista apina-aivoilla tehdyistä päätöksistä ja ennakoidaan tilanteet, niin että ei olla siellä tilanteessa samaan aikaan muiden suorittajien kanssa.Opetus keskusteluun liittyen, niin "riittävän nopea reagointi on estänyt yhteentörmäyksen" voi tulkita monella tavalla, mutta vei ajatukset kyllä ihan väärään opetuksen painopisteeseen. Enemmän sinne että kuvitellaan ajotapa virheitä paikkailtavan nopealla reagoinilla, jotain videopelistämistä.
Ajo-opetuksessa tärkeämpää se että oppilas ei joudu moisiin tilanteisiin. Jos joutunut tilanteeseen mistä vältetty onnettomuus enemmän tai vähemmän tuurilla nopealla reagoinilla, tai seurannut onnettomuus tai, niin liki järjestäin taitavampi kuski ei olisi siihen asti joutunut. Mutta niistä voi oppia, kun rahoituttua miettiin miten.
Paljon pitkään ajaville oletan että niitä läheltäpiti tilanteita sattunut, joista selvitty hätäreagoinilla.