Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Tuli kyllä ajeltua aika rauhaksiin ja useita ohittajia päästin ohi nätisti.
Ei tuolla mitään kovia ylinopeuksia pysty ajamaan, kun siellä ajetaan jatkuvassa jonossa. Tiedät kyllä jos olet siellä joskus ajellut.
 
Ei ole kyse kanssa-autolijoista vaan motoristeista tien päällä, jotka kääntyvät sivutieltä eteesi ja jättävät päristimeensä vilkun päälle joko oikealle tai vasemmalle kilometrien ajaksi. Viimeksi viime viikolla ajoin mökkireissulla tällaisen perässä kilometritolkulla. Alkoi tilanne häiritsemään sen verran että ajoin motoristin ohi ja käytin hetken hätävilkkuja päällä, sen jälkeen motoristi tajusi ottaa vilkun pois päältä.
Kai näissä vehkeissä on jonkunlainen visuaalinen indikaattori josta näkee onko suuntavilkku päällä vai ei?
 
Ei sinänsä ärsytä mutta kummastuttaa. Aina tämän tästä tulee liikennevaloissa seisoessa lähistölle kanssa-autoilija(yleensä nuori henkilö) ja kuskilla jotkut kuulokkeet päässä. Siinä on yksi aisti(kuulo) vähemmän käytössä tehdä havaintoja tapahtumista ympäristössä ja on suuri vaara että esimerkiksi hälyytysajoneuvon sireenit jäävät kuulematta.
Kuulokkeet kuskilla autossa on kyllä jotenkin vielä typerämpää kuin kuulokkeet jalankulkijoilla vilkkailla paikoilla. Etenkin kun jopa mun pakussa on tehdasasenteisena ihan ok stereot.
 
Tosta videosta ei näy että miksi ne pysähtyi, mut kyllä vähimmäisvaatimus olisi että se auto etenkin motarilla ajetaan kokonaan kaistojen ulkopuolelle.


Sinälläänhän etenkään motarilla ei ole vaarallista ajaa kovassakaan sateessa eteenpäin, koska vastaantulijoita ei ole. Kerran vuosia sitten muistan kehä kolmosella luovuttaneeni kun tie oli täynnä hirveää loskalunta, ja alijäähtynyt vesi jäätyi hetkessä koko tuulilasin peittäen. Se oli ensimmäisestä tutusta rampista ulos ja huoltsikalle kahville odottamaan kelin helpottamista.

Kovassa sateessa ajamisen jatkaminen voi mennä jännäksi kun ei tiedä tuuttaako takaa joku lujaa konttiin. Mutta videossa kuvaajan edessä oleva auto nyt vielä vaarallisempaa kun oli jäänyt kaistan puolelle, eikä senkään edessä missään ihan reunassa ollut.

Jos jono hidastaa ja pysähtyy ja ei oikein tiedä mitä siellä edessä tapahtunut niin ei ihan helpoin paikka, jos ei näe riittävän pitkälle eteenpäin eikä oikein kunnolla taaksekkaan.

No ilmeisesti tuolle ei kolaria tullut.

En tiedä Via Balticasta, mutta toivottavasti sama ajokulttuuri ei tule meille.
Maanteillä ohitetaan sulkuviivoista ja risteyksistä piittaamatta ja ohituspaikkoja kytätään edelläajavan perseessä kiinni. Ohitusta ei osata suorittaa viereisellä kaistalla vaikka vastaantulijoita ei olisi näkyvissä, vaan se tehdään peilit ja puskurit hipoen. Kaupunkiajo muutamia nousukkaita lukuunottamatta sen sijaan sujuu selvästi paremmalla tasolla.
Tuosta balttian ajotapakehumisesta vähän mielikuva mielikuvitus menee laukalle , tieten sikäläisten ajotavat, Manittu väylä on kyllä suomalaisiin perus valtateihin verrattuna paljon hyvän näkyvyyden paikkoja, eli jos ohituspaikka niin näkyy, vaikka ei edelläoleva pientareelle väistäisi. Niin mielikuvitus laukkaa kuvailemaasi.

Oletan ettei tuossa nyt pyöräilijöistä ja mopoilijoista puhuta. Eikä siitä että kaks rinnan vastaantulijoita saa väistellä.

Joskus Google katunakymää ko väylältä katseoin, niin kuvailemasi mukaista ajotapaa siihenkin tarttunut. Otanta toki pieni.

Arvostan kyllä sitä että ohittamista helpotetaan.

Edit, tuohon on oikein runsauden sarvi.
kuva_2025-07-23_004659879.png
kuva_2025-07-23_005101561.png
kuva_2025-07-23_005419125.png
kuva_2025-07-23_013522940.png

Kolaripaikan kuvan hukkasin, no se ilmeisesti vain perään ajo
 
Viimeksi muokattu:
Tuosta balttian ajotapakehumisesta vähän mielikuva mielikuvitus menee laukalle , tieten sikäläisten ajotavat, Manittu väylä on kyllä suomalaisiin perus valtateihin verrattuna paljon hyvän näkyvyyden paikkoja, eli jos ohituspaikka niin näkyy, vaikka ei edelläoleva pientareelle väistäisi. Niin mielikuvitus laukkaa kuvailemaasi.

Oletan ettei tuossa nyt pyöräilijöistä ja mopoilijoista puhuta. Eikä siitä että kaks rinnan vastaantulijoita saa väistellä.

Joskus Google katunakymää ko väylältä katseoin, niin kuvailemasi mukaista ajotapaa siihenkin tarttunut. Otanta toki pieni.

Arvostan kyllä sitä että ohittamista helpotetaan.

Edit, tuohon on oikein runsauden sarvi.
Suurimmilla ajamillani teillä näkyvyys on keskimäärin erinomainen, mutta tuo sama ajotapa on käytössä myös kaikilla pienemmillä teillä, joissa näkyvyys eikä aina tien kunto välttämättä ole edes meidän kotimaisella tasolla.
 
Kyvyttömyys olla ohittamatta silloin kun se ei ole turvallista on kyllä melkoinen perussynti suomalaisessa liikenteessä muutenkin. Ei millään malteta pysähtyä esim. traktorin tai fillarin taakse tilanteessa jossa on päivänselvää että tulee ongelmia jos auto tulee vastaan. Ihmiset on vaan keskimäärin niin tyhmiä että toivon ettei koskaan olla lähelläkään tuollaista baltian ajotapaa vaan nimenomaan päinvastoin päästäisi siihen että liikenteessä olijat ymmärtävät olevansa osa liikennettä ja osaisivat ajaa sen ehdoilla.
 
Ei ole kyse kanssa-autolijoista vaan motoristeista tien päällä, jotka kääntyvät sivutieltä eteesi ja jättävät päristimeensä vilkun päälle joko oikealle tai vasemmalle kilometrien ajaksi. Viimeksi viime viikolla ajoin mökkireissulla tällaisen perässä kilometritolkulla. Alkoi tilanne häiritsemään sen verran että ajoin motoristin ohi ja käytin hetken hätävilkkuja päällä, sen jälkeen motoristi tajusi ottaa vilkun pois päältä.
Kai näissä vehkeissä on jonkunlainen visuaalinen indikaattori josta näkee onko suuntavilkku päällä vai ei?
Et ole sitten koskaan ajanut moottoripyörällä?

Mikä siinä vilkussa niin häiritsi?
 
Et ole sitten koskaan ajanut moottoripyörällä?

Mikä siinä vilkussa niin häiritsi?


48 §
Suuntamerkki
Suuntamerkki on ajoneuvolla ajettaessa annettava suuntavalaisimella tai, jollei ajoneuvossa ole sellaista, muulla näkyvällä tavalla:

1) lähdettäessä liikkeelle tien reunasta;
2) käännyttäessä risteyksessä tai tiellä;
3) vaihdettaessa ajokaistaa;
4) poistuttaessa liikenneympyrästä;
5) muuten siirryttäessä sivusuunnassa.

Suuntamerkin on oltava näkyvä ja ymmärrettävä. Se on annettava hyvissä ajoin ennen 1 momentissa tarkoitettua toimenpidettä ja sen tulee kestää toimenpiteen ajan.
 
Suuntamerkin on oltava näkyvä ja ymmärrettävä. Se on annettava hyvissä ajoin ennen 1 momentissa tarkoitettua toimenpidettä ja sen tulee kestää toimenpiteen ajan.
Aina välillä sitä näkee autoilijoita, joilla on varmaankin lukihäiriö ja ovat lukeneet lauseen muodossa: Suuntamerkin tulee kestää toimenpiteen ajan. Eli se menee päälle, jos menee, kun renkaat jo kääntyvät.
 
Et ole sitten koskaan ajanut moottoripyörällä?

Mikä siinä vilkussa niin häiritsi?
Mikä missään häiritsee?
Aiheeton vilkunkäyttö voi myös aiheuttaa onnettomuuden. Jos tämä pärinäpoika kääntyykin seuraavasta risteyksestä samaan suuntaan mihin on vilkuttanut edelliset viisi kilometriä, niin tilanne saattaa yllättää takanatulijan. Myös jos vilkku näyttää vasemmalle, niin ohitukseen lähteminen ei ole sallittua.
Luulisi olevan teknisesti mahdollista tehdä myös mopedeihin sellainen vilkku joka osaa sammua itsekseen.
 
Kuulokkeet kuskilla autossa on kyllä jotenkin vielä typerämpää kuin kuulokkeet jalankulkijoilla vilkkailla paikoilla. Etenkin kun jopa mun pakussa on tehdasasenteisena ihan ok stereot.
Eiköhän tuohon aja helposti se, että on joskus hankittu ne kuulokkeet ja puhelimessa on joku appi, minkä kautta musiikkia kuuntelee. Sen sijaan Suomen teillä on vielä runsaasti autoja, joita ei yhdistä millään järkevällä konstilla puhelimeen, jolloin vaihtoehdot on se, mitä autosta löytyy, useimmiten radio. Eli varmaan helppouttaan ja yksinkertaisuudessaan sitten joku päätyy kuuntelemaan musiikkia kuulokkeilla autossa, vaikka se ei missään nimessä suositeltavaa olekaan. Jaan myös sen havainnon, että aika usein nämä henkilöt ovat nuoria miehiä.
 
Et ole sitten koskaan ajanut moottoripyörällä?

Mikä siinä vilkussa niin häiritsi?
Eipä ole tullut ajeltua sellaisella motorisoidulla kaksipyöräisellä jossa on suuntavilkut. Varsinkin taajama-alueella jos ajat tällaisen ajoneuvon perässä jolla vilkku on jäänyt päälle joudut tarkkailemaan tätä normaalia enemmän jos se sattuukin yhtäkkiä kääntymään jostain risteyksestä vilkun osoittamaan suuntaan.
 
Prätkissä se vilkku täytyy kuitata erikseen pois päältä, ja vähän pyörästä riippuen sen merkkivalo voi olla aika huomaamaton. Mitään äänimerkkiähän tosta ei luonnollisestikaan kuule.
 
Ei kai se mikään uutinen ole että monet mopoilijat eivät osaa käyttää ajoneuvoaan ja siksi unohtelevat vilkkua päälle. Ei se tee siitä sen hyväksytympää tai vähemmän ärsyttävää.
 
Ei ole kyse kanssa-autolijoista vaan motoristeista tien päällä, jotka kääntyvät sivutieltä eteesi ja jättävät päristimeensä vilkun päälle joko oikealle tai vasemmalle kilometrien ajaksi. Viimeksi viime viikolla ajoin mökkireissulla tällaisen perässä kilometritolkulla. Alkoi tilanne häiritsemään sen verran että ajoin motoristin ohi ja käytin hetken hätävilkkuja päällä, sen jälkeen motoristi tajusi ottaa vilkun pois päältä.
Kai näissä vehkeissä on jonkunlainen visuaalinen indikaattori josta näkee onko suuntavilkku päällä vai ei?

Jotain positiivista, olet löytänyt kaksipyöräisen joka ilmeisesti käyttää vilkkua , ja jopa ihan ajoissa.
Jos normaalisti ajelee ajoneuvolla jossa vilkkupalautuu, ja myös kuuluu, niin se hyvin helposti unohtuu tuon tyyppisessä missä ei palaudu ja missä nakutusta ei kuule, ja ole haijastusnäyttö missä se näkyisi. Näinä aurinkoisina päivinä ei välttämättä huomaa kun tekee sen mittarivilasun. Peileistä ei huomaa, eikä maisemasta.

Se on ihan totta että se vie huomiota kanssa liikkujalta, vaikka ei nyt suoranaisesti vaaratilannetta suoraan aiheuta, mutta vie huomiota ainakin jokin aikaa. Tuo ei sentäs ole tahallista, vs ne motoristit joilla kunnon ajovalot ja ajavat pitkät päällä kohti auringonlaskua.

Mikä missään häiritsee?
Aiheeton vilkunkäyttö voi myös aiheuttaa onnettomuuden. Jos tämä pärinäpoika kääntyykin seuraavasta risteyksestä samaan suuntaan mihin on vilkuttanut edelliset viisi kilometriä, niin tilanne saattaa yllättää takanatulijan.

Tuo totta, mutta keskimääräiseen vilkunkäyttöön verrattuna vähemmän vaarallista. (siis nämä jotka ei vilkuta, tai vilkuttaa aivan liianmyöhään)



Myös jos vilkku näyttää vasemmalle, niin ohitukseen lähteminen ei ole sallittua.

Tuo totta, sillä estää ohittamisen, mutta jos ilmiselvää että unohtunut, niin tuo paikka missä ohitusta suunnitellessa antaa aikeesta kunon merkki, mukaan lukien se äänimerkki, jos sen jälkeen lopettaa vilkutusta niin ohittaa jos paikka ja tarve.




Luulisi olevan teknisesti mahdollista tehdä myös mopedeihin sellainen vilkku joka osaa sammua itsekseen.

Moottoripyörään varmaan teknisesti pystyisi tekemään, teknisesti toki paljon haasteellisempi kuin autoissa, mopoissa ehkä vähän helpompaa kuin moottoripyöriin, mutta mopoissa taasen ne kustannus rajat ja käyttäjäprofiilit. Softaa, antureita. En tiedä onko sallittua, mutta pitkälle varmaan pääsisi jos peileisstä näkisi vilkun päällä olon.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
282 612
Viestejä
4 853 266
Jäsenet
78 450
Uusin jäsen
Tobbe01

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom