Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kuulokkeet kuskilla autossa on kyllä jotenkin vielä typerämpää kuin kuulokkeet jalankulkijoilla vilkkailla paikoilla. Etenkin kun jopa mun pakussa on tehdasasenteisena ihan ok stereot.Ei sinänsä ärsytä mutta kummastuttaa. Aina tämän tästä tulee liikennevaloissa seisoessa lähistölle kanssa-autoilija(yleensä nuori henkilö) ja kuskilla jotkut kuulokkeet päässä. Siinä on yksi aisti(kuulo) vähemmän käytössä tehdä havaintoja tapahtumista ympäristössä ja on suuri vaara että esimerkiksi hälyytysajoneuvon sireenit jäävät kuulematta.
Tosta videosta ei näy että miksi ne pysähtyi, mut kyllä vähimmäisvaatimus olisi että se auto etenkin motarilla ajetaan kokonaan kaistojen ulkopuolelle.
Sinälläänhän etenkään motarilla ei ole vaarallista ajaa kovassakaan sateessa eteenpäin, koska vastaantulijoita ei ole. Kerran vuosia sitten muistan kehä kolmosella luovuttaneeni kun tie oli täynnä hirveää loskalunta, ja alijäähtynyt vesi jäätyi hetkessä koko tuulilasin peittäen. Se oli ensimmäisestä tutusta rampista ulos ja huoltsikalle kahville odottamaan kelin helpottamista.
Tuosta balttian ajotapakehumisesta vähän mielikuva mielikuvitus menee laukalle , tieten sikäläisten ajotavat, Manittu väylä on kyllä suomalaisiin perus valtateihin verrattuna paljon hyvän näkyvyyden paikkoja, eli jos ohituspaikka niin näkyy, vaikka ei edelläoleva pientareelle väistäisi. Niin mielikuvitus laukkaa kuvailemaasi.En tiedä Via Balticasta, mutta toivottavasti sama ajokulttuuri ei tule meille.
Maanteillä ohitetaan sulkuviivoista ja risteyksistä piittaamatta ja ohituspaikkoja kytätään edelläajavan perseessä kiinni. Ohitusta ei osata suorittaa viereisellä kaistalla vaikka vastaantulijoita ei olisi näkyvissä, vaan se tehdään peilit ja puskurit hipoen. Kaupunkiajo muutamia nousukkaita lukuunottamatta sen sijaan sujuu selvästi paremmalla tasolla.
Suurimmilla ajamillani teillä näkyvyys on keskimäärin erinomainen, mutta tuo sama ajotapa on käytössä myös kaikilla pienemmillä teillä, joissa näkyvyys eikä aina tien kunto välttämättä ole edes meidän kotimaisella tasolla.Tuosta balttian ajotapakehumisesta vähän mielikuva mielikuvitus menee laukalle , tieten sikäläisten ajotavat, Manittu väylä on kyllä suomalaisiin perus valtateihin verrattuna paljon hyvän näkyvyyden paikkoja, eli jos ohituspaikka niin näkyy, vaikka ei edelläoleva pientareelle väistäisi. Niin mielikuvitus laukkaa kuvailemaasi.
Oletan ettei tuossa nyt pyöräilijöistä ja mopoilijoista puhuta. Eikä siitä että kaks rinnan vastaantulijoita saa väistellä.
Joskus Google katunakymää ko väylältä katseoin, niin kuvailemasi mukaista ajotapaa siihenkin tarttunut. Otanta toki pieni.
Arvostan kyllä sitä että ohittamista helpotetaan.
Edit, tuohon on oikein runsauden sarvi.
Et ole sitten koskaan ajanut moottoripyörällä?Ei ole kyse kanssa-autolijoista vaan motoristeista tien päällä, jotka kääntyvät sivutieltä eteesi ja jättävät päristimeensä vilkun päälle joko oikealle tai vasemmalle kilometrien ajaksi. Viimeksi viime viikolla ajoin mökkireissulla tällaisen perässä kilometritolkulla. Alkoi tilanne häiritsemään sen verran että ajoin motoristin ohi ja käytin hetken hätävilkkuja päällä, sen jälkeen motoristi tajusi ottaa vilkun pois päältä.
Kai näissä vehkeissä on jonkunlainen visuaalinen indikaattori josta näkee onko suuntavilkku päällä vai ei?
Et ole sitten koskaan ajanut moottoripyörällä?
Mikä siinä vilkussa niin häiritsi?
Aina välillä sitä näkee autoilijoita, joilla on varmaankin lukihäiriö ja ovat lukeneet lauseen muodossa: Suuntamerkin tulee kestää toimenpiteen ajan. Eli se menee päälle, jos menee, kun renkaat jo kääntyvät.Suuntamerkin on oltava näkyvä ja ymmärrettävä. Se on annettava hyvissä ajoin ennen 1 momentissa tarkoitettua toimenpidettä ja sen tulee kestää toimenpiteen ajan.
Mikä missään häiritsee?Et ole sitten koskaan ajanut moottoripyörällä?
Mikä siinä vilkussa niin häiritsi?
Eiköhän tuohon aja helposti se, että on joskus hankittu ne kuulokkeet ja puhelimessa on joku appi, minkä kautta musiikkia kuuntelee. Sen sijaan Suomen teillä on vielä runsaasti autoja, joita ei yhdistä millään järkevällä konstilla puhelimeen, jolloin vaihtoehdot on se, mitä autosta löytyy, useimmiten radio. Eli varmaan helppouttaan ja yksinkertaisuudessaan sitten joku päätyy kuuntelemaan musiikkia kuulokkeilla autossa, vaikka se ei missään nimessä suositeltavaa olekaan. Jaan myös sen havainnon, että aika usein nämä henkilöt ovat nuoria miehiä.Kuulokkeet kuskilla autossa on kyllä jotenkin vielä typerämpää kuin kuulokkeet jalankulkijoilla vilkkailla paikoilla. Etenkin kun jopa mun pakussa on tehdasasenteisena ihan ok stereot.
Eipä ole tullut ajeltua sellaisella motorisoidulla kaksipyöräisellä jossa on suuntavilkut. Varsinkin taajama-alueella jos ajat tällaisen ajoneuvon perässä jolla vilkku on jäänyt päälle joudut tarkkailemaan tätä normaalia enemmän jos se sattuukin yhtäkkiä kääntymään jostain risteyksestä vilkun osoittamaan suuntaan.Et ole sitten koskaan ajanut moottoripyörällä?
Mikä siinä vilkussa niin häiritsi?
Ei ole kyse kanssa-autolijoista vaan motoristeista tien päällä, jotka kääntyvät sivutieltä eteesi ja jättävät päristimeensä vilkun päälle joko oikealle tai vasemmalle kilometrien ajaksi. Viimeksi viime viikolla ajoin mökkireissulla tällaisen perässä kilometritolkulla. Alkoi tilanne häiritsemään sen verran että ajoin motoristin ohi ja käytin hetken hätävilkkuja päällä, sen jälkeen motoristi tajusi ottaa vilkun pois päältä.
Kai näissä vehkeissä on jonkunlainen visuaalinen indikaattori josta näkee onko suuntavilkku päällä vai ei?
Mikä missään häiritsee?
Aiheeton vilkunkäyttö voi myös aiheuttaa onnettomuuden. Jos tämä pärinäpoika kääntyykin seuraavasta risteyksestä samaan suuntaan mihin on vilkuttanut edelliset viisi kilometriä, niin tilanne saattaa yllättää takanatulijan.
Myös jos vilkku näyttää vasemmalle, niin ohitukseen lähteminen ei ole sallittua.
Luulisi olevan teknisesti mahdollista tehdä myös mopedeihin sellainen vilkku joka osaa sammua itsekseen.
Tähän lisäyksenä, että monissa kuulokkeissa on nykyään läpikuuntelu. Itse käytin vanhassa autossa aina kuulokkeita podcasteja kuunnellessa, kun ei niistä mitään selvää muuten saanut. AirPodsien adaptiivinen vastamelu hiljensi tasaisen huminan, mutta kuuli kaikki auton äänimerkit ja esim. hälytysajoneuvot.Eiköhän tuohon aja helposti se, että on joskus hankittu ne kuulokkeet ja puhelimessa on joku appi, minkä kautta musiikkia kuuntelee. Sen sijaan Suomen teillä on vielä runsaasti autoja, joita ei yhdistä millään järkevällä konstilla puhelimeen, jolloin vaihtoehdot on se, mitä autosta löytyy, useimmiten radio. Eli varmaan helppouttaan ja yksinkertaisuudessaan sitten joku päätyy kuuntelemaan musiikkia kuulokkeilla autossa, vaikka se ei missään nimessä suositeltavaa olekaan. Jaan myös sen havainnon, että aika usein nämä henkilöt ovat nuoria miehiä.
"Peltorit" on toki koomisen näköiset henkilöautokuskilla, ja luo mielikuvaa tilanteesta missä käyttäjä on irti todellisuudesta, vertaa asiakaspalvelu tilanteet missä yhteyden saaminen vaatii "tönimistä" ja yhteys päätyy nopeasti kuulokkeiden takaisin nostamiseen.Tähän lisäyksenä, että monissa kuulokkeissa on nykyään läpikuuntelu. Itse käytin vanhassa autossa aina kuulokkeita podcasteja kuunnellessa, kun ei niistä mitään selvää muuten saanut. AirPodsien adaptiivinen vastamelu hiljensi tasaisen huminan, mutta kuuli kaikki auton äänimerkit ja esim. hälytysajoneuvot.![]()