Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Onko mersuissa joku ominaisuus, että vilkkua ei saa päälle, ellei rattia ole jo käännetty?

EIlen jälleen olin kääntymässä parkkitaloon vasemmalle, liikenne seisoi koska vastaan tuli autoja. Edessäolevassa mersussa vilkku ei päällä "se varmaan on menossa suoraan, on vaan jumissa kääntyvien autojen takana".

Sitten kun vastaantulevat autot lopulta loppui ja päästiin kääntymään, mersussa meni vilkku päälle samalla hetkellä kun käännös alkoi.


Mitä ihmettä liikkuu päässä ihmisellä, joka laittaa vilkun päälle siinä vaiheessa kun käännös on jo alkanut? Mitä nämä ihmiset kuvittelevat vilkun tarkoitukseksi?
Kaveri vitsaili Mersun ostettuaan että pitänee repiä vilkkupolttimot irti, ettei tuu vahingossakaan käytettyä.

Tuntuu pätevän aika moneen nykyään tuo, että vilkutetaan vasta kun käännytään jo. Maantiellä pystyy arvaamaan edelläajavan ramppiin liittymiseen jo pitkään ennen kuin vilkku menee päälle, kun aletaan hidasteleen hyvissä ajoin. Vilkku pitäisi mennä päälle ennen mitään muuta toimenpidettä.
 
Kaistanvaihdot hidastavat aina liikennettä, vaikka ne tapahtuisivat kuinka vetoketjulla. Mitä aiemmin ja pidemmällä matkalla vaihdot tapahtuvat, sen enemmän niiden vaikutus ehtii tasoittumaan.

Jos ne kaistanvaihdot muodostuu siihen vetoketjuun tasaisesti, niin ei ne kyllä hidasta. (Se liikennemerkki siinä edessä tietysti, ja se, että niitä autoja pitää saada normaalia enemmän siihen kaistalle on asia mille ei voi mitään.) Mainitsin tästä jo aikaisemmin, mutta nautin Tanskassa ajamisesta, kun kaikki liittymät oli (käytännössä) vetoketjuperiaatteella. Oletus oli, että sitä tilaa annetaan ja sitä saadaan, niin ei tullut hidastuksia.
 
Kerran minua on ärsyttänyt se, kun vilkku on mennyt päälle liian aikaisin. Olin risteyksessä odottamassa, kun vasemmalta tulee linja-auto. Linja-auto panee päälle vilkun oikealle. Päättelen, että voin siis itse mennä, koska linja-auto ei aja suoraan. Melkein ajoin linja-autoon kolarin kun se ajoikin suoraan. Se oli pannut vilkun päälle, koska oli pysähtymässä pysäkille, joka oli juuri risteyksen jälkeen.
 
Toi on kyllä parasta, kun jäädään paikalleen hakemaan paikkaa jo kauan ennen kaistojen yhdistymistä siten, että oikealla kaistalla ei ole turvavälejä ja parhaimmillaan vedetään vielä välit kiinni. Yleisesti ottaen mielestäni pääkaupunkiseudulla annetaan vilkulla ihan hyvin tilaa, mutta tuossa tilanteessa on tullut nähtyä kyllä niitä vaikutuksia usein, kun edellinen risteysalue on tukossa. Tai vaikka jono liittymästä ulottuu väylälle asti.
 
Mikähän siinä, kun leveällä kadulla ajetaan ihan keskiviivan vieressä ihan kuin vasemmalle oltaisiin kääntymässä mutta sitten, kun on liikenteenjakaja, tempaistaan rattia oikealle kun pitää väistää ja minä siinä oikealla (liikennesääntöäjen mukaan siis ajan) joudun jarruttelemaan. Kaistaviivoja ei ole. Eivätkö ihmiset hahmota autonsa paikkaa ajoradalla?
 
Toi on kyllä parasta, kun jäädään paikalleen hakemaan paikkaa jo kauan ennen kaistojen yhdistymistä siten, että oikealla kaistalla ei ole turvavälejä ja parhaimmillaan vedetään vielä välit kiinni. Yleisesti ottaen mielestäni pääkaupunkiseudulla annetaan vilkulla ihan hyvin tilaa, mutta tuossa tilanteessa on tullut nähtyä kyllä niitä vaikutuksia usein, kun edellinen risteysalue on tukossa. Tai vaikka jono liittymästä ulottuu väylälle asti.
Tässähän sit korostuu eri alueiden liikennekulttuurierot; PK-seudulla vilkulla saa tilaa, Lahden seudulla vedetään välit kiinni jos laittaa vilkun päälle. Lahden alueen liikenne muistuttaa muutenkin enemmän luolamiesten reviiritaisteluita kuin liikkumista paikasta a paikkaan b, ja aina vituttaa ajaa siellä suunnalla. Valitettavasti Pirkanmaan liikkennekulttuuri on kovaa vauhtia menossa samaan suuntaan.
 
Jos ne kaistanvaihdot muodostuu siihen vetoketjuun tasaisesti, niin ei ne kyllä hidasta. (Se liikennemerkki siinä edessä tietysti, ja se, että niitä autoja pitää saada normaalia enemmän siihen kaistalle on asia mille ei voi mitään.) Mainitsin tästä jo aikaisemmin, mutta nautin Tanskassa ajamisesta, kun kaikki liittymät oli (käytännössä) vetoketjuperiaatteella. Oletus oli, että sitä tilaa annetaan ja sitä saadaan, niin ei tullut hidastuksia.
Tuo vetoketjuliittyminen ei nopeuta yhtään sitä vähemmän kaistamäärän käyttöä vaan se yksittäinen kaista vetää aina sen saman määrän autoja. Vetoketjulla saadaan lähinä jonot lyhyeksi, kun on selkeä motivaatio valita lyhyempi jono ja lisäksi selkeä vuorotellen kulkemisen periaate niin ketään ei vituta, että toiselta kaistalta joku tulee eteen.
 
Tuo vetoketjuliittyminen ei nopeuta yhtään sitä vähemmän kaistamäärän käyttöä vaan se yksittäinen kaista vetää aina sen saman määrän autoja. Vetoketjulla saadaan lähinä jonot lyhyeksi, kun on selkeä motivaatio valita lyhyempi jono ja lisäksi selkeä vuorotellen kulkemisen periaate niin ketään ei vituta, että toiselta kaistalta joku tulee eteen.
Jep. Eiköhän Suomessa ole enemmän kyse siitä että kun ja jos tällainen tilanne muodostuu "vähäisistä" liikennevirroista huolimatta, niin autoilijoiden olisi hyvä osata toimia tilanteessa oikein. Tämä possujuna mentaliteetti aiheuttaa tässä tapauksessa hidastuksia molemmille kaistoille.
 
Jep. Eiköhän Suomessa ole enemmän kyse siitä että kun ja jos tällainen tilanne muodostuu "vähäisistä" liikennevirroista huolimatta, niin autoilijoiden olisi hyvä osata toimia tilanteessa oikein. Tämä possujuna mentaliteetti aiheuttaa tässä tapauksessa hidastuksia molemmille kaistoille.
Ei se possujunakaan mitään sen kummemmin hidasta, sillä vaan kerätään tarpeeton jono, joka voi huonolla tuurilla ulottua edellisiin risteyksiin ja sitten vapaata kaistaa ajelevat toisaalta saattavat aika äkillisestikin päättää että tuossapa on oma väli ja vilkku päälle ja liinat kiinni, jolloin kokonaisuus on kylläkin sekavampi ja kaoottisempi. Tieliikennelain voisi hyvin päivittää niin että kaistojen yhdistyessä nimenomaan lähtökohta olisi esim ruuhkatilanteissa käyttää aina tota vetoketjua niin olisi kaikille selkein tilanne ja vapaavalintainen kaistanvaihto olisi käytössä vaan jos mitään ruuhkaa tai sumppua ei kerry.
 
Possujuna ja siihen turhaan änkeäminen aiheuttaa haitariliikettä, joka aiheuttaa vaaratilanteita erityisesti vaativilla ajokeleillä - hidastuminenhan on vaan sitä että matkaan menee hieman enemmän aikaa.
 
Toi on kyllä parasta, kun jäädään paikalleen hakemaan paikkaa jo kauan ennen kaistojen yhdistymistä siten, että oikealla kaistalla ei ole turvavälejä ja parhaimmillaan vedetään vielä välit kiinni. Yleisesti ottaen mielestäni pääkaupunkiseudulla annetaan vilkulla ihan hyvin tilaa, mutta tuossa tilanteessa on tullut nähtyä kyllä niitä vaikutuksia usein, kun edellinen risteysalue on tukossa. Tai vaikka jono liittymästä ulottuu väylälle asti.
Tätä ne harrasti e12 työmaallakin pari kesää takaperin etran/hämeenlinnan kohalla. Siinä kohtaa liinat kiinni sen 2km jonon rinnalle kun kaukaisuudessa siintää kyltti kaistojen päättymisestä 700 metriä myöhemmin. Sitten väkisin änkeäminen sinne olemattomiin turvaväleihin (tosin eipä jono juuri liikkunutkaan) Itse ajelin joka kerta päätyyn ja johonkin sopivaan väliin sen 100m "supistuksen" ajaksi. En tajua miksei porukka voi käyttää sitä vetoketjua siellä päädyssä sen sijaan että istuvat kaikki 20min paikallaan.

Australiassa oli jokapaikassa noita vetoketjuliittymiä, kertaakaan en joutunut varmaan edes jarruttamaan kun piti fiksun turvavälin jatkuvaa (tai päättyvää) kaistaa ajellessa, hieman se nopeus toki laski hetkeksi kun autojen määrä kaistalla tuplaantui. Tuolla päin oli rentoa ajaa kun ei tarvinnut miettiä saako jossain tilaa vai ei ja sitä tuli itsekin annettua samalla mitalla.
 
Tuo vetoketjuliittyminen ei nopeuta yhtään sitä vähemmän kaistamäärän käyttöä vaan se yksittäinen kaista vetää aina sen saman määrän autoja. Vetoketjulla saadaan lähinä jonot lyhyeksi, kun on selkeä motivaatio valita lyhyempi jono ja lisäksi selkeä vuorotellen kulkemisen periaate niin ketään ei vituta, että toiselta kaistalta joku tulee eteen.

Paino siinä viestissä sanalla tasaisesti. Koskee tietysti muitakin liittymisiä, mutta tuo nyt pitkälti ainut liittymistapa Suomessa missä oikeasti pitäisi antaa sitä tilaa liittyjälle. Eli siis, jos tuo liittyminen tapahtuu siinä tasaisesti s.e. sitä tilaa annetaan ja ei tarvitse kenenkään (up to a point) arpoa sitä liittymistä, niin sitten ei tule ylimääräisiä pysähdyksiä hidastamaan liikennettä, jolloin se yksittäinen kaista johon yhdistytään vetää sen koko kapasiteettinsa verran.

(e. Tuossa yllä kuvattiinkin juuri tuota samaa kokemusta, mutta eri maassa.)
 
Tieliikennelain voisi hyvin päivittää niin että kaistojen yhdistyessä nimenomaan lähtökohta olisi esim ruuhkatilanteissa käyttää aina tota vetoketjua niin olisi kaikille selkein tilanne ja vapaavalintainen kaistanvaihto olisi käytössä vaan jos mitään ruuhkaa tai sumppua ei kerry.
Lakiin liittyy sanktiot sen rikkomisesta, joten pelkkä ohjeistus ja asennekampanja tulisi ehkä todennäköisemmin kyseeseen ja voisikin olla tarpeen. Eikä sitäkään tarvittaisi jos edes niukalla enemmistöllä olisi tervettä järkeä päässä.
 
Ei se possujunakaan mitään sen kummemmin hidasta, sillä vaan kerätään tarpeeton jono, joka voi huonolla tuurilla ulottua edellisiin risteyksiin ja sitten vapaata kaistaa ajelevat toisaalta saattavat aika äkillisestikin päättää että tuossapa on oma väli ja vilkku päälle ja liinat kiinni, jolloin kokonaisuus on kylläkin sekavampi ja kaoottisempi. Tieliikennelain voisi hyvin päivittää niin että kaistojen yhdistyessä nimenomaan lähtökohta olisi esim ruuhkatilanteissa käyttää aina tota vetoketjua niin olisi kaikille selkein tilanne ja vapaavalintainen kaistanvaihto olisi käytössä vaan jos mitään ruuhkaa tai sumppua ei kerry.
Kyllä se hidastaa jos on sellainen tilanne että viereiselle kaistalle joudutaan pysähtymään jonkun esteen takia. Kuten sanoin aiemmin, niin jossain vaiheessa joku vetävällä kaistalla ajava pysähtyy ja päästää jumissa olevat ohi, jos on niin paha possujunatilanne.
 
Viimeksi muokattu:
Tätä ne harrasti e12 työmaallakin pari kesää takaperin etran/hämeenlinnan kohalla. Siinä kohtaa liinat kiinni sen 2km jonon rinnalle kun kaukaisuudessa siintää kyltti kaistojen päättymisestä 700 metriä myöhemmin. Sitten väkisin änkeäminen sinne olemattomiin turvaväleihin (tosin eipä jono juuri liikkunutkaan) Itse ajelin joka kerta päätyyn ja johonkin sopivaan väliin sen 100m "supistuksen" ajaksi. En tajua miksei porukka voi käyttää sitä vetoketjua siellä päädyssä sen sijaan että istuvat kaikki 20min paikallaan.

Australiassa oli jokapaikassa noita vetoketjuliittymiä, kertaakaan en joutunut varmaan edes jarruttamaan kun piti fiksun turvavälin jatkuvaa (tai päättyvää) kaistaa ajellessa, hieman se nopeus toki laski hetkeksi kun autojen määrä kaistalla tuplaantui. Tuolla päin oli rentoa ajaa kun ei tarvinnut miettiä saako jossain tilaa vai ei ja sitä tuli itsekin annettua samalla mitalla.
No joo Suomessa varmaan sinne autoon astuessa monella muu maailma sulkeutuu ja ajaminen on prosessi, joka tehdään vain itseään varten. Täällä ketjussa oli aiemmin joku jakanut aika hyviä kylttejä aiheesta, joita soisi kyllä levitettävän tuonne pitkin tienvarsia ja vaikka telkkariin mainoskatkoille. Esimerkiksi alla olevaan kohtaan voisi sellaisen pystyttää.


Tässä Länsiväylältä Kauklahteen erkanevassa liittymässä usein huomaa, että Länsiväylältä liittyvä jono pysähtyy tasan tarkkaan tuohon, jossa kaistat ensimmäistä kertaa yhdistyvät. Ei varmasti jatku senttiäkään pidemmälle, vaikka liittyvä kaista tuonne edemmäs jatkuu. Ruuhka-aikoina pahimmillaan se pysähtynyt jono jatkuu tosiaan sinne Länsiväylälle asti. Ideaalissa tilanteessa se jo tiellä oleva autojono etenisi hiljalleen riittävillä turvaväleillä, jolloin liittyvät autot voisivat jatkaa pidemmälle ja liittyä väleihin. Tässä usein parkkeerataan auto alkuun ja pistetään vilkku päälle.
 
Kyllä se hidastaa jos on sellainen tilanne että viereiselle kaistalle joudutaan pysähtymään jonkun esteen takia. Kuten sanoin aiemmin, niin jossain vaiheessa joku vetävällä kaistalla ajava pysähtyy ja päästää jumissa olevat ohi, jos on niin paha possujunatilanne.
Toki, meinasinkin nyt keskiarvona eli siitä supistuksen kohdalta pääsee vain tietty autovirta läpi, jolloin liikenne kokonaisuutena ei hidastu. Vetoketjuperiaatteella sumpun läpi pääsisi keskimäärin kaikki paikalle saapuvat yhtä nopeasti poislukien ehkä muutamien autojen eron mitä jonojen erilainen tiivistyminen voisi aiheuttaa. Nyt paikalla voi olla kilometri jonoa, josta joku vapaata kaistaa ajeleva ajaa läpi ja vaihtaa kaistaa päädyssä, jolloin läpimeno eriarvoistuu.

Mulla ei ainakaan koskaan oo ollut ongelmaa päästä päättyvän kaistan päädyssä väliin, jos jonot etenee kuitenkin about kävelyvauhtia. Kyllähän se on myös sen jatkuvan kaistan autojen velvoite mahdollistaa kaistanvaihto toiselta kaistalta turvavälien puolesta enkä itse oo ainakaan sellaisia kuskeja havainnut jotka kolaroisivat mun kanssa, kun laitan vilkun päälle ja alan vaihtamaan kahden auton väliin kaistaa.
 
Kyllä se hidastaa jos on sellainen tilanne että viereiselle kaistalle joudutaan pysähtymään jonkun esteen takia. Kuten sanoin aiemmin, niin jossain vaiheessa joku vetävällä kaistalla ajava pysähtyy ja päästää jumissa olevat ohi, jos on niin paha possujunatilanne.
Kahdenkaistan yhdistymisestä kekustelu, tämä ilmeisesti esimekki keskustelusta missä jokaisella mielessä joku yksittäinen kohde jossa sen kohteen erityis piirteet.

A
Joku miettii kohdetta missä lähestyvä liikenne enemmän tai vähemmän yhdellä kaistalla, vasen kaista lähinnä ohittajien käytössä, eli käytännössä kahden kaistan täytty tarkoittaisi että vajaa puolet oikeata kaistaa saapuvista vaihtaisi vasemmalle kaistalle ja kaistan päättyessä takaisin oikealle.

Eli käytännössä kaksi ylimääräistä kaistan vaihtoa, ja vielä keskimääräistä riskialttiimpaa.

B
Osa miettii kohdetta missä kaksi jonoutuvaa kaistaa lähestyy kohdetta missä vasen kaista päättyy, eli ns päätyyn asti ajaminen ei lisää kaistanvaihtoja, ja missä voisi kuvitella erittäin hyväksi vaihtoehdoksi sen vetoketjun kaistat yhdistyy merkin.

Sen yksikaistaisen läpäisykyky ei siitä muutu missä kohtaa kaistat yhdistuu, tai no ehkä riskit ja tahmaaminen kasvaa jos ihan päätyyn asti.

Opasteet merkit on ainoa konsti kertoa kuskeille mikä kohteessa haluttu tapa, ja se kokemus, fiilis pysyy parempana.

A tilanteessa jos supistukseen tulee jonkin verran jounoutumista niin ei tarvi ihmetellä jos ärsyttää tahalleen päätyyn asti vetäjät. B kohdassa jos opastukset järkeviä niin ne jonot yhdistyy jossain kohtaa ja jos siellä ei sooloile niin tuskin ärsyttää.

Pahin varmaan se tilanne mikä muistuttaa A tilannetta, mutta syntyy pidempi jono, esim sen takia että kapeassa kohtaa on välillä katkoksia.

Se kapeikko pystyy välittämään maksimissaan jonkin tietyn määrän autoja aikayksikössä, ja se välityskyky käytännössä riippuu pullonkaulan nopeusrajoituksesta (tai siitä, kuinka kovaa työmaan läpi pystyy ajamaan). Tähän suurimpaan välityskykyyn päästään sillä, että siihen jatkuvalle kaistalle on jo hyvissä ajoin muodostunut tasainen jono, joka sitten vain ajaa kohdan läpi suurimmalla mahdollisella nopeudella.
Jep, ja jos siellä on kolmenkympin - viidenkympin rajoitus, niin siitä pitäisi mahtu aika lähelle se mitä mahtuu kahdeksan kympin alueella kahdella kaistalla.

Vaatii sen että tikkarit hyvin ja valvotaan.
TIkkareista tuli se mieleen että vaikea paikka yhistaa kaistoja on tikkarien tuntumassa
 
Kerran minua on ärsyttänyt se, kun vilkku on mennyt päälle liian aikaisin. Olin risteyksessä odottamassa, kun vasemmalta tulee linja-auto. Linja-auto panee päälle vilkun oikealle. Päättelen, että voin siis itse mennä, koska linja-auto ei aja suoraan. Melkein ajoin linja-autoon kolarin kun se ajoikin suoraan. Se oli pannut vilkun päälle, koska oli pysähtymässä pysäkille, joka oli juuri risteyksen jälkeen.
Eli ärsyynnyit omasta idiotismistasi?

Vilkku ei ole tae kääntymisestä, vaan väistämisvelvollisen pitää varmistua, että ajoneuvo on oikeasti kääntymässä ennen kuin lähtee liikkeelle, tästä on ihan oikeudessa asti haettu ennakkotapaus.
 
Tuo vetoketjuliittyminen ei nopeuta yhtään sitä vähemmän kaistamäärän käyttöä vaan se yksittäinen kaista vetää aina sen saman määrän autoja. Vetoketjulla saadaan lähinä jonot lyhyeksi, kun on selkeä motivaatio valita lyhyempi jono ja lisäksi selkeä vuorotellen kulkemisen periaate niin ketään ei vituta, että toiselta kaistalta joku tulee eteen.

Tampereen valtatiella on muuten tästä hieno/huono esimerkki: Street View · Google Maps

Siinä siis about 80% ymmärtää tuon vetoketju-merkin edelleen perinteiseksi "vasen kaista päättyy"-merkiksi ja pysyy oikealla, vaikka jono olisi valoihin asti. Tai ehkä ovat poikkeuksellisen mukavia kuskeja, joilla ei ole niin kiire päämääräänsä ja oikealla oleva kaista on sitten jätetty meitä kiireisempiä varten melkein tyhjäksi. Tai kyllä siinä osa pitää rivit kiinni ja kiristelee hampaita, mutta molemmat kaistat on tuossa lain mukaan ihan samanarvoisia, niin ei tule kyllä omantunnontuskia kun siitä menee uunojen ohi kärkeen johonkin väliin. Jos kukaan ei sitä oikeaa kaistaa käyttäisi, niin riski risteyksen tukkimiseen alkaisi olla aika korkealla.
 
Mulla ei ainakaan koskaan oo ollut ongelmaa päästä päättyvän kaistan päädyssä väliin, jos jonot etenee kuitenkin about kävelyvauhtia. Kyllähän se on myös sen jatkuvan kaistan autojen velvoite mahdollistaa kaistanvaihto toiselta kaistalta turvavälien puolesta enkä itse oo ainakaan sellaisia kuskeja havainnut jotka kolaroisivat mun kanssa, kun laitan vilkun päälle ja alan vaihtamaan kahden auton väliin kaistaa.
Siellä päädyssä harvemmin on tosiaan ongelmaa päästä johonkin väliin, kun possujonossa joku tuijottaa kännykkäänsä tai muuten nukkuu. Yleensä jono myös siinä kohtaa etenee luontaisesti tasaisesti, jolloin muodostuu helposti auton mentävät välit. Pitkissä jonoissa pahimpia ovat ne keskellä jonoa olevat jäärät, jotka naama nyrpeänä vetävät väliä kiinni ettei vaan hänen eteensä pääse. Tuohon kun lisää tyhjän kaistan sankarin, joka päättää siihen kohtaan tarpeettomasti liittyä, niin saadaan mukavasti molemmat kaistat sekaisin.

Tampereen valtatiella on muuten tästä hieno/huono esimerkki: Street View · Google Maps

Siinä siis about 80% ymmärtää tuon vetoketju-merkin edelleen perinteiseksi "vasen kaista päättyy"-merkiksi ja pysyy oikealla, vaikka jono olisi valoihin asti. Tai ehkä ovat poikkeuksellisen mukavia kuskeja, joilla ei ole niin kiire päämääräänsä ja oikealla oleva kaista on sitten jätetty meitä kiireisempiä varten melkein tyhjäksi. Tai kyllä siinä osa pitää rivit kiinni ja kiristelee hampaita, mutta molemmat kaistat on tuossa lain mukaan ihan samanarvoisia, niin ei tule kyllä omantunnontuskia kun siitä menee uunojen ohi kärkeen johonkin väliin. Jos kukaan ei sitä oikeaa kaistaa käyttäisi, niin riski risteyksen tukkimiseen alkaisi olla aika korkealla.
Vaatisi varmaan yhden reilusti uutisoidun lakitapauksen, jossa tilaa antamatta jäänyt saisi kunnon laskun. Vähän veikkaan, että aika moni vielä ihmettelee mikä tuon merkin vaikutus on vaikka se sinällään on yksiselitteinen.
 
Kyllähän se on myös sen jatkuvan kaistan autojen velvoite mahdollistaa kaistanvaihto toiselta kaistalta turvavälien puolesta enkä itse oo ainakaan sellaisia kuskeja havainnut jotka kolaroisivat mun kanssa, kun laitan vilkun päälle ja alan vaihtamaan kahden auton väliin kaistaa.
Tämä vasemmalta kaistalta tulevien mainitsema 'velvoite' kaistanvaihdon mahdollistamisesta kuulostaa mielenkiintoiselta ja se on mainittu tässä keskustelussa jo useampaan kertaan. Kaistan vaihtajahan on väistämisvelvollinen, ei suoraan ajava.
 
Tämä vasemmalta kaistalta tulevien mainitsema 'velvoite' kaistanvaihdon mahdollistamisesta kuulostaa mielenkiintoiselta ja se on mainittu tässä keskustelussa jo useampaan kertaan. Kaistan vaihtajahan on väistämisvelvollinen, ei suoraan ajava.
Mitäs luulet tapahtuvat raastuvassa, jos urpona ajat välin kiinni ja toisen päälle tilanteessa, jossa toinen kaista on päättymässä ja ko. kaistalla oleva on vilkku päällä liittymässä sillä hetkellä olemassa olevaan väliin toisella kaistalla? Kuulostaako ennakointivelvoite tutulta? Hyvin heikoilla päälleajaja siinä on, varsinkin kun nykyään löytyy paljon dashcamia, jolla on yksinkertaista osoittaa urpoilu.

e: Luonnollisesti jos ne urpot pitää välit kiinni kuten nudistit junassa Yyterissä, niin ei se kaistanvaihtajakaan saa niiden päälle ajaa.
 
Se on vaikea joillakin ymmärtää milloin se ns. possujuna oikeasti on ihan järkevä. Esim. jos ei blokata takana olevaa risteystä tmv, on sujuvinta ottaa sopiva kaista mahdollisimman ajoissa ja välttää sitä että pitää liittyä myöhään tiiviiseen jonoon.

Jos taas on tilaongelmaa jonojen suhteen, on järkevää että jonot ovat tasamittaiset.

Ongelmia tulee siinä kun ei ole tarvetta tiivistää jonoja ja osa kokee sen ohitus mahdollisuudeksi ja änkeävät tiukkaan väliin mahdollisimman myöhään, jopa niin että ensin pysähtyvä jonoon ja sitten päättävät irtaantua siitä ja yrittää liittyä siihen edempänä. Se aiheuttaa koko jonolle hidastumista ja sille voi ihan hyvin mielin kurtistella kulmiaan.


Vähän löyhästi tähän liittyen oli eilen komea tilanne Länsiväylällä aamuruuhkan aikaan kun uusi X7 bemari päätti maksimoida omaa etuaan pysäyttämällä keskelle motaria yrittäessään ohittaa kehä ykköselle menossa olevaa erkanemiskaistan pysähtynyttä jonoa. Siinä aika hyvä osoitus vahvasta mulkkuminäminä asenteesta. Ja kyllä, sama koskee vaikka olisi ollut eksynyt Turkulainen tai synnyttämään menossa oleva isä...
 
Tämä vasemmalta kaistalta tulevien mainitsema 'velvoite' kaistanvaihdon mahdollistamisesta kuulostaa mielenkiintoiselta ja se on mainittu tässä keskustelussa jo useampaan kertaan. Kaistan vaihtajahan on väistämisvelvollinen, ei suoraan ajava.
Velvoite on pitää turvaväliä. Epäsuorasti tämä tuppaa mahdollistamaan kaistanvaihtoja. Ei toki aina.
 
Se on vaikea joillakin ymmärtää milloin se ns. possujuna oikeasti on ihan järkevä. Esim. jos ei blokata takana olevaa risteystä tmv, on sujuvinta ottaa sopiva kaista mahdollisimman ajoissa ja välttää sitä että pitää liittyä myöhään tiiviiseen jonoon.
Asiahan on harvinaisen selvä. Ei possujonossa ole koskaan yhtään mitään järkeä. Molemmat kaistat pitävät turvavälinsä ja lopussa vetoketjulla eteenpäin. Possujono nimenomaan muodostuu siitä, kun otetaan se olevinaan sopivin kaista mahdollisimman ajoissa, että ei vaan "etuilla". Ts. jätetään käyttämättä tien kapasiteetista merkittävä osuus varsinkin, jos siihen possujonopätkälle sattuu liikennevaloja.
 
Siellä päädyssä harvemmin on tosiaan ongelmaa päästä johonkin väliin, kun possujonossa joku tuijottaa kännykkäänsä tai muuten nukkuu. Yleensä jono myös siinä kohtaa etenee luontaisesti tasaisesti, jolloin muodostuu helposti auton mentävät välit. Pitkissä jonoissa pahimpia ovat ne keskellä jonoa olevat jäärät, jotka naama nyrpeänä vetävät väliä kiinni ettei vaan hänen eteensä pääse. Tuohon kun lisää tyhjän kaistan sankarin, joka päättää siihen kohtaan tarpeettomasti liittyä, niin saadaan mukavasti molemmat kaistat sekaisin.

En tiedä missä ajelet mutta omalla kokemuksella jos ruuhkan tynkää niin ihan sama missä päin suomea niin vähemmän kuin joka neljäs pitää kohtuullista väliä eteen, ehkä joku neljäs toimii aivan päinvastoin. Onneksi loput sitten antaa sitä tilaa vilkulla.



Mitäs luulet tapahtuvat raastuvassa, jos urpona ajat välin kiinni ja toisen päälle tilanteessa, jossa toinen kaista on päättymässä ja ko. kaistalla oleva on vilkku päällä liittymässä sillä hetkellä olemassa olevaan väliin toisella kaistalla? Kuulostaako ennakointivelvoite tutulta? Hyvin heikoilla päälleajaja siinä on, varsinkin kun nykyään löytyy paljon dashcamia, jolla on yksinkertaista osoittaa urpoilu.

Meneekö nuo useinkaan kärjille, vaan menneet se kaistanvaihtajan piikkiin. vaikka toisella kaistalla turvavälit kateissa.

Päälleajot sitten erikseen, jos siellä vilkku ollu useamman sekunnin ja rauhallisesti vaihtee terveeseen väliin ja joku sieltä polkasee takakulmaan.

Vs vilkku päälle, kaistan vaihto alimittaiseen väliin ja hiljennys.




Asiahan on harvinaisen selvä. Ei possujonossa ole koskaan yhtään mitään järkeä. Molemmat kaistat pitävät turvavälinsä ja lopussa vetoketjulla eteenpäin. Possujono nimenomaan muodostuu siitä, kun otetaan se olevinaan sopivin kaista mahdollisimman ajoissa, että ei vaan "etuilla". Ts. jätetään käyttämättä tien kapasiteetista merkittävä osuus varsinkin, jos siihen possujonopätkälle sattuu liikennevaloja.

Jos se possujuna on sopivinkaista mahdollisimman ajoissa, kaistanvaihtoja vähemmän ja nekin turvallisesti. Niin miten saat paremmaksi vaihtaa parijonoon päätyyn asti.

Parijonoon kyllä keksitty aidiosti hyviä järkeviä ja suvia tilanteita, mutta se että sellaisia on ei tee niistä aina optimeja
Homma on ihan paikka kohtaista ja osassa aika (liikenne) kohtaista.
 
En tiedä missä ajelet mutta omalla kokemuksella jos ruuhkan tynkää niin ihan sama missä päin suomea niin vähemmän kuin joka neljäs pitää kohtuullista väliä eteen, ehkä joku neljäs toimii aivan päinvastoin. Onneksi loput sitten antaa sitä tilaa vilkulla.
Helsingissä löytyy ymmärrystä enemmän. Turussa kaistanvaihdon pitää perustua "pokan" yllättämiseen, muuten vetää välin kiinni. Porilaiset ei osaa ajaa ilman ohjeita edes ympyrässä. Oulussa on parempi antaa tilaa, kun ne tulee oikeasti kylkeen. Pikkupaikkakunnilla vaihtelee, osassa ongelmana autoilijalla on hahmottaa, että liikenteessä on enemmän kuin yksi auto :D

Meneekö nuo useinkaan kärjille, vaan menneet se kaistanvaihtajan piikkiin. vaikka toisella kaistalla turvavälit kateissa.

Päälleajot sitten erikseen, jos siellä vilkku ollu useamman sekunnin ja rauhallisesti vaihtee terveeseen väliin ja joku sieltä polkasee takakulmaan.

Vs vilkku päälle, kaistan vaihto alimittaiseen väliin ja hiljennys.
Mielestäni varsin selvästi kirjoitin nimenomaan tilanteesta, jossa mulkku vetää olemassa olevan välin kiinni. Ihan turha spekuloida millään kylkeenajolla. Ja ei vetoketjussa tarvitse mitään hiljennellä. Nopeus molemmilla kaistoilla sama ja hallittu sivusiirtymä.
 
Mielestäni varsin selvästi kirjoitin nimenomaan tilanteesta, jossa mulkku vetää olemassa olevan välin kiinni. Ihan turha spekuloida millään kylkeenajolla. Ja ei vetoketjussa tarvitse mitään hiljennellä. Nopeus molemmilla kaistoilla sama ja hallittu sivusiirtymä.

Tuolla tarinalla ei voi kyllä kaistanvaihtaa todeta syyttömäksi. Vertaa, laitan vlkun päälle ja vaihdan kaistaa pieneen väliin, vs laitan vilkun päälle, sekuntteja vaihdan kaistaa rauhallisesti asialliseen väliin.
 
Asiahan on harvinaisen selvä. Ei possujonossa ole koskaan yhtään mitään järkeä. Molemmat kaistat pitävät turvavälinsä ja lopussa vetoketjulla eteenpäin. Possujono nimenomaan muodostuu siitä, kun otetaan se olevinaan sopivin kaista mahdollisimman ajoissa, että ei vaan "etuilla". Ts. jätetään käyttämättä tien kapasiteetista merkittävä osuus varsinkin, jos siihen possujonopätkälle sattuu liikennevaloja.
Eli jos oikea kaista on täydempi (niin kuin se useimmiten on), pitää vaihtaa vasemmalle jotta voidaan maksimoida tien kapasiteetti juuri ennen ongelmakohtaa, vaikka se vaikuttaa haitallisesti pullonkaulan liikennevirtaan?

Turvaväli varsinkin hitaassa liikkeessä on niin lyhyt että siihen väliin liittyminen haittaa voimakkaasti takana olevaa liikennevirtaan aiheuttaen vähän matkan päässä jopa täyden pysähdyksen. On siis varsin perusteltua liittyä sopivalle kaistalle hyvissä ajoin, mielellään ennen kuin liikenne jonoutuu ja hidastuu.

En tiedä luitkohan edes viestiäni ajatuksella, kun erikseen mainitsin että tuo kohta koskee tilanteita joissa jonon mittaa ei tarvitse pitää mahdollisimman lyhyenä?
 
Maailmalla ruuhkaisimmissa paikoissa tila ns. otetaan vaikka väkisin. Keskusta-alueella auto vaan vähän niinkuin tuupataan väkisin niihin väleihin, vaikkei mahtuisikaan, ei pikku kolhukaan haittaa. Töötillä sitten avitetaan viestintää.

Tässä esim. miten New Yorkissa ajetaan ns. aggressiivisesti.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 878
Viestejä
4 873 652
Jäsenet
78 729
Uusin jäsen
PaZuki

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom