Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

"kertaantuva jarrutus takana johtaa pitkässä jonossa täyspysähdykseen"
"ei ole syytä pitää jonoa lyhyenä"

Eikö tuo jo puhu sen puolesta että jonot kannattaa pitää aina mahdollisimman lyhyenä että tuo vaikutus ei kertaannu niin paljon. Pitkässä jonossa ei edes vaadita mitään väliin tunkeutujaa että noita jarrutuksia aiheutuu kun mitä pidempi jono niin sitä todennäköisemmin siellä itse jonossa jo nukahdellaan ja aiheutetaan pumppaus.
Ei puhu, paitsi tilanteessa jossa on vetoketjumerkki ja sillä oletuksella että kaikki osaavat ajaa sen mukaisesti.

Se puhuu sen puolesta että tuota vaikutusta pitäisi minimoida. Ääriesimerkkinä voi ottaa kaksi jonoa, puolet pitkän jonon mitasta. Pitkä jono ajaa tasaista vauhtia läpi. Kahdessa jonossa jokainen kaistanvaihto pullonkaulassa aiheuttaa haitariefektin molempiin jonoihin.
 
En ärsyyntynyt omasta idiotismistani vaan siitä, että liian aikaisin päälle laitettu vilkku oli harhaanjohtava.

Harhaanjohtavuus johtuu lähinnä siitä että niin moni käyttää sitä liianmyöhään.

Bussi viestii siinä kääntyvänsä pysäkille, tekee sen ajoissa, niin se on tärkeä tieto. Jos bussi seisoo edellisen risteyksen valoissa ja siinä paikallaan vilkuttaa oikealle, niin ehkä siinä jo vähän joka suunnassa odotetaan sen kääntyvän.

Nyt ollaan kyllä siinä asenneongelman ytimessä, kun nähdään kusipäiseksi vaihtaa kaistaa paremmin vetävään :D Selittää kyllä säännölliset possujonot esim. 1-tiellä 1-3 km ennen kehä 3:lle erkanemista (Turun suunnalta).

Siitä varmaan kaikki samaa mieltä että jos kaksi samansuunaista jonoutunatta kaistaa, niin lähelleä pääytä, mutta jos siellä on yksijono ja sieltä perältä vaihtaa sankareita vasemmalle kaistalla päästääkseen jonon kärkeen, niin ei tarvi ihmetellä jos jonossa ei tilaa löydykkään yhtä kivasti. (ja se jono ei tuki muihin suuntiin menoa, ym selityksiä parijonon eduista).
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 928
Viestejä
4 875 130
Jäsenet
78 734
Uusin jäsen
JesusLovesY

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom