Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

kohta varmaan neuvotaan että viereen pysäköijän pitäisi ostata ottaa tämäkin huomioon ja keskelle ruutua pysäköiminen on väärin?
Jep, ja että tulisi osata ennakoida kummalle puolelle omaa ruutua tulee sen nyt siihen pysäköidyn tilalle joko laitaanpysäköijä, turvakaukaloa kantava, rollaattorilla liikkuva tai muuten kankea henkilö. Vai tuleeko kummallekin. On hieman ristiriitaista että pitäisi huomioida muiden kiire päästä kauppaan/kotiin ja samalla pysäköidä epäitsekkäästi muualle kuin keskelle...
 
Oispa tilaa istua kuskinpaikalla kun on telakka takana…
Jos pysäköit reunaan niin blokkaat sieltä toiselta puolelta tilaa. Miten varmistut, että siellä ei ole esim. liikuntarajoitteinen henkilö joka tarvitsee tilaa penkille istumisessa? Vai onko tärkeintä, että sinun kaukalolla on paljon tilaa ja muut saa kärsiä? Täällä ei leikitä sun ihme leikkejä vaan pysäköidään keskelle ruutua, koska se on kokonaisuuden kannalta paras kaikille.
 
Jos pysäköit reunaan niin blokkaat sieltä toiselta puolelta tilaa. Miten varmistut, että siellä ei ole esim. liikuntarajoitteinen henkilö joka tarvitsee tilaa penkille istumisessa? Vai onko tärkeintä, että sinun kaukalolla on paljon tilaa ja muut saa kärsiä? Täällä ei leikitä sun ihme leikkejä vaan pysäköidään keskelle ruutua, koska se on kokonaisuuden kannalta paras kaikille.
Mä parkkeeraan keskelle ruutua. Viestini oli tarkoitettu vastaukseksi ihmettelyyn, miksei telakkaa asenneta kuskin taakse autossa.

Ja mun ongelma on se, ettei muut osaa parkkeerata keskelle ruutuaan. Valitettavasti meidän kylällä noi perheparkit on yleensä teinien tai vanhuksien valtaamia. Kerranpa oli joku ajanut mun ja oikeaoppisesti viereisen perheruudun keskelle ajaman auton väliin.
 
Oho... Etenkin jos tapahtui silloin kun ruutujen rajat eivät ole olleet lumen peitossa.
Oli siinä vähän jäätä, mutta kyllä ne ruutujen rajat oli hyvin näkyvissä. Minä ja viereinen Skoda oltiin ihan nätisti parkkeerattu. Luulisi joidenkin kellojen soivan parkkeeratessa kun kummallakin puolella on niin vähän tilaa. En tiedä miten se kuski oli päässyt pois sieltä; ei ollut omassa autossa mitään jälkiä kuitenkaan että oltas ovella läimästy päin.

Ja tiedän että nettifoorumilla ihan turhaa avautua mutta silti pitää nyt kysyä, miksi noin hostiili viesti @Sallys ? Mä oon se tyyppi joka parkkeeratessa ottaa yleensä kaikki huomioon, ja vanhoilla asuinalueilla jossa pitää jättää auto tienvarteen ja ne teiden rajat on kuin juosten kustut, etsin sen leveimmän turvallisen paikan tien varresta jotta haittaan mahd. vähän muiden liikkumista. Muutenkin luovun omista oikeuksistani herkästi jos se sujuvoittaa liikennettä tai sillä vältetään onnettomuus. Mua vaan ärsyttää kun suurin osa liikenteessä ajaa minäminä-asenteella ja välillä mietityttää miksen ite toimi niin kun tuntuu aiheuttavan vain pahaa mieltä.
 
Luetun ymmärtäminen, kiitos. Vois opetella tosiaan porukka ajaan *keskelle* sitä ruutua. Ois ihan kiva päästä autoon, kun käy siellä kaupassa.

Ihan sillä tulee parkkeerattua kauemmaksi, että välttäisi tämän kiusallisen tilanteen, ettei pääse omaan autoon takaisin sisään tai saa sitä lasta sinne. Ei kai sillä mitään tekemistä minkään ylväyden kanssa ole.

Jos ajoneuvona joku Toytota Aygo kai kapeampi, niin se mahtuu jo aika isoon osaan ruutuja keskelle, mutta jos kesksutleu yleisellä tasolla niin osa "tavis" autoista on parikymmentäsenttiä leveämpiä tai vielä leveämpiä, milloin sen auton ruutuun ajo suuntaa ohjaa myös se mikä on viereisten autojan suunta (ja sijainti), ajetaan oikeanpuolen ovet lähekkäin ja kuskien puolelle yritetään saadaa riittävä tila. Yritetään se että kuskit pääsee jotenkin sinne ajoneuvoon.

On yksittäisiä tarpeita missä sitä tilaa tarvitaan joka puolelle sen puolimetriä tai enemmän, kanssa autoilijoisa moni yrittää huomioida muita, mutta usein se nyt tähtää siihen että kuskin pääsy yritetään turvata. Jos tarvitsee kaksi ruutua niin jotkut sitten ajaa kahteen ruutuun, siinä toki se vaara että leimataan idiootiksi, joten kannattaa jotenkin viestiä että kyse on tarpeesta.


Jos taasen on valmis uhtaan turvallisuutta, vaatimaan muilta kohteliaisuutta muiden huomioimista, niin äkkiä siinä laimaantuu itsekkääksi jos nyt haluaa sinne oikean puoleisen takaovan luokse väljät tilat, muiden päitisi jättää ruutu tyhjäksi, tai pysäköidä niin että kulettaja ei pääse kohtuudella kulkeen ja lisäksi vähän lisätä riskejä.


Jollain taisi tarve perustua siihen että lapsen sijoittaa oikealla puolelle sen takia että on itsella mukavempi asento, toki se saa kanssa autoilijat luopuun omista edes kohtuullisesti liikkumismahdollisuuksista ja turvallisuudesta.

Mutta noin yleisenä mielipiteenä monessa pysäköinti kohteessa olisi paljon parantamisen varaa, siis ihan pieniä juttuja jotka helpottaisi ja säästäisi pienelti harmeilta, vaivalta. Ruutujen pienuus , jossain korjattavissa, mutta monessa kohteessa se moka on tehty aikanaan suunnittelussa ja niiden kasvattamista voi estää ihan se että samaa määrää paikkoja ei saa muulla tavalla paremmin mahtumaan. Ainakaaan mitenkään tulkulliseen kustannukseen. En tiedä toimisiko siinä se että osa tupla paikoista olisi mahdollista käyttää yksinään (siis ajaa kahteen ruutuun). Ja sijoittaa ne sinne sijainniltaan huonomille kohdille. Tietenkin jos parkkialue kärsii tilanpuutteesta, niin tehokkaampaa että leveää tilaa tarvitsevat pysäköi muualle.
 
Viimeksi muokattu:
Mua vaan ärsyttää kun suurin osa liikenteessä ajaa minäminä-asenteella ja välillä mietityttää miksen ite toimi niin kun tuntuu aiheuttavan vain pahaa mieltä.
Tämän keskustelun voisi oikeastaan lopettaa siihen että näin on ja mode voisi panna aiheen lukkoon suurimman osan meistä mennessä toivottavasti heti katsomaan peiliin. Tehdään aivan tietoisesti mitä lystätään mutta ärsyynnytään jos joku toinen tekee edes vahingossa tai ajattelemattomuuttaan samoin - ja varsinkin jos se hidastaa minuutilla omaa menoa. Siihenhän se kuvitelma että on keskimääräistä parempi kuski juuri perustuu...
 
1756305637833.png

Tuossa kun olisin itse tehnyt moisen mestaripysäköinnin, niin olisi ollut sekä mulla että ruutunaapurilla luikertelemista autoonsa. Ruudut tässä ihan riittävät kooltaan eli normikärryllä tuohon kiveykseen jää tuo parikymmentä senttiä, kun keskelle laittaa. Isommilla vehkeillä tietty vähän vähemmän, mutta ei todellakaan noin vähän. Ei edes peilejä ollut sisään vetänyt tuon suorituksen jälkeen. Tällä parkkiksella näkee paljon pahempiakin koko ajan. En ymmärrä.
 
Rivien välistä lukien tulit jälkimmäisenä tuolla punaisella ilmeisesti täpötäynnä olevalle parkkipaikalle eikä tietenkään pelkästään mahdollisimman lähelle ulko-ovea (?). Ensiksi saapunut ruutunaapuri on varmaan ajatellut ettei kukaan siihen viereen änkeä, jolloin on kivasti tilaa kömpiä iskiasvaivaisena autoon - ja nyt sitten kiroilee kun joku törppö on kuitenkin taas niin tehnyt...
 
Rivien välistä lukien tulit jälkimmäisenä tuolla punaisella ilmeisesti täpötäynnä olevalle parkkipaikalle eikä tietenkään pelkästään mahdollisimman lähelle ulko-ovea (?). Ensiksi saapunut ruutunaapuri on varmaan ajatellut ettei kukaan siihen viereen änkeä, jolloin on kivasti tilaa kömpiä iskiasvaivaisena autoon - ja nyt sitten kiroilee kun joku törppö on kuitenkin taas niin tehnyt...
Taloyhtiön parkkipaikka.

Lisäys. Ei siis ole yllätys ruutunaapurillekaan, että ruudussani on auto yli kaksikymmentä tuntia vuorokaudessa. Toope vetää silti miten sattuu tuohon. Onneksi toisella puolella ei ole idioottia tai olisi jo vaikeaa.
 
Taloyhtiön parkkipaikka.

Lisäys. Ei siis ole yllätys ruutunaapurillekaan, että ruudussani on auto yli kaksikymmentä tuntia vuorokaudessa. Toope vetää silti miten sattuu tuohon. Onneksi toisella puolella ei ole idioottia tai olisi jo vaikeaa.
Thank god mulla on kaksi paikkaa missä ei ole parkkinaapureita. Aiempien kanssa sain sovittua nätisti, mutta auto oli pirusti pienempi, joten nykyisen oman ja työsuhdeauton parkki viereikkäin ilman naapureita on kuin paratiisi kun katselee muita. Eikä ole edes mitkään 60-luvun parkkiruudut kyseessä. Nyt kun saisi vielä tallin mihin henk.koht. auto mahtuu.
 
Thank god mulla on kaksi paikkaa missä ei ole parkkinaapureita.
Onnittelut.

Edellisessä sijainnissa mulla oli reunapaikka, joka oli siten hyvä, että pystyi laittamaan reunaan ja varomaan. Sitä aiemmat pari paikkaa olivat horroria joka päivä, ja tulipa oveenkin jälki taannoiseen autoon (tai no, Opel se oli), mutta milläpä mitään sen jäljen synnystä osoitat. Olen nykyisessä kaiketi ekana jonossa halliin (ehkä influenssakausi vapauttaa paikan, ken tietää), mutta voihan sielläkin olla kusipäitä, näkee sitten. Ei ole siis juurikaan osunut asiallisesti pysäköiviä henkilöitä viereisiin ruutuihin, vaikka kaukaa ysäriltä löytyy kyllä poikkeuskin tähän.
 
Vielä yksi tähän liittyvä asia:

Riskiä siihen, että parkkipaikalta ulos pakittaminen aiheuttaa kolauksen lisää selvästi EUn valodikrektiivi-idiotismi:

Vanhoissa japseissa palaa AINA takavalot auton ollessa päällä. Ajoväylää tuleva pystyi ennen takavaloista helposti erottamaan käynnissä olevan parkkipaikalta ulos pakittamista aikovan auton parkkeeratusta tyhjästä autosta, ja osasi paremmin varoa niitä. (joko antaa sen tulla sieltä vaikka itsellä on etuajo-oikeus, tai sitten sitten tarkkailla erityisesti sitä autoa ja olla valmiimpana vaikka painamaan tööttiä jos se meinaa sieltä tulla kylkeen, se töötti yleenä saa sen toisen pysähtymään)

Nykyään kun takavalot EI typerän direktiivin takia pala aina, on vaikeampi erottaa auto joka aikoo lähteä.

IMHO autojen takavalojen pitäisi palaa AINA auton ollessa käynnissä/ajomoodissa.
Tuohon valojen idiotismiin liityen niin itse teen ainakin niin että kun hyppään autoon, kytkin ja jarru pohjaan ensimmäisenä, sitten pakki päälle, sitten käynnistys, sitten vyöt ja sitten aletaan ihmettelemään tuleeko jostain autoja ja voiko peruttaa, antaa liikkujille ainakin tarpeeksi varoaikaa että täältä halutaan pois. Yleensä toiminu ihan hyvin kyllä, ihan vaan vinkkinä muillekkin että ensiks annetaan valomerkkejä ja sitten aletaan vasta ihmettelemään että voiko peruutaa vai ei.

Ja tuohon ja ketjun aiheeseen liittyen, vituttaa kun ei tehdä noin vaan pamahtaa vaan pakkivalot päälle ja auto liikkeellä samalla sekunnilla, ei oo mikään yks tai kaks kertaa ku saanu arpoa et tuleeko se vai ei.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
285 260
Viestejä
4 897 065
Jäsenet
78 958
Uusin jäsen
Valde666

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom