ChatGPT sanoo seuraavaa, Kysymykseen Kuinka suuri ero jarrutus etäisyydellä on, 80 km/h ja 100 km/h vauhdissa, kuivalla asfaltilla tai märällä asfaltilla:

Ero kuivalla: 49.2 – 31.4 = 17.8 metriä

Ero märällä: 98.5 – 62.8 = 35.7 metriä
Onhan tuossa eroa, jos pitää paikkansa.
Jos lisää tuohon vielä reaktioaika, vähän pidentää eroa, mutta suurin juttu on se millanen matka on se millä ei väliä (osuu joktapauksessa). Ja mistä se pitäisi nähdä että kerkiää tekeen riittävästi.
Jos rekatio, + helijentämismatka siihen että voi johonkin väistää. Jos satasen vauhdissa märällä tienpinnalla pysähtymis matka on satametriä. Pohjanmaan avoimille pelloilla jos näkee pellolla tielle sinä aika ikkunassa juoksevan hirven niin valoilla merkitystä. (* Joka tapauksessa ne on aika ikäviä nähdä hyvällä valollakin ja hyvä valo taasen saa loistaa kaistaviivat , opasteet ja liikennemerkit. (heikentää näkykykyä) Nopeus taase tekee katseesta kapeamman.
Sitten jos on sitä perinteisempää maisemaa, metsäistä, niin hirvien ja peurojen suhteen hyvät kaukovalot auttaa näkemään tiellä pysähtyneet eläimet. jalankulkijat jne. Mutta metsästä tien yli juoksevat eläimet , no jäähän niistä muistikuva.
Käytännössä pitkälti kyse siitä miten auto kestää törmäyksen eri nopeuksilla. ja siitä että satasen vauhdilla kerkiää paremmin osuun, kuin kahdeksaa kymppiä.
Hyvillä renkailla on se merkitys että jos se ei kohdalla ja pysähtyy, niin ehkä kerkiää hidastaa, kääntään kiveen.
Jos puhutaan yksiajavista niin se on sitten yksilöstä kiinni, ja autosta kiinni, jos se nyt on korkeanriskin paikka, niin tikkarirajoituksia laskettu. ja varoitus mutta ei laskettu, niin fiiliksen mukaan onko perille kiire, vai pitääkö perille päästä.
Edit:
Kielimalli lienee sotkenut pysähtymismatkan ja jarrutusmatkan. Kannattaa mielummin kysyä vaikka Liikenneturvan laskurilta.
Lisätään ne ihan lukuina
Kuivalla 100km/h 28+43 metriä, eli 71metriä
kuivalla 80km/h 22+27 metriä, eli 50 metriä
Märällä 100km/h 28+64 metriä, eli 92 metriä
Märällä 80km/h 22+41 metriä, eli 63 metriä
Noista jarrutuksista kuivalla neljämetriä pois niin vielä kolmeekymppiä, ja märällä kuusimetriä. 50km/ loppu nopeus, niin kuivalla 11 metriä pois ja märällä 16metriä. Eli silmämääräisesti märällä jos ajelee satasta niin siinä missä 80 ajanut jo pysähtynyt, niin satkua ajanut törmään jotain seitsemääkymppiä. Vähän auttaa se että onhan siinä hetken ollut aikaa toteuttaa väistöliikkeitä. Se sähkötolppa ei välttämättä voittajan valinta.