Yleisempi ongelmahan tuossa on, että siinä oikealla kaistalla idiootit ajavat 120-130 km/h ja näin estävät ohitukset. Ja kaistan loputtua pudottavat nopeutensa takaisin sinne 90 km/h tuntumaan. Noilta pitäisi saada ajokortit pois.
Yleensä Suomessa ohitettavien nopeuden nostaminen on vielä siedettävää, jos vertaa sanotaan vaikka kaverille joskus sattunutta tapausta.
Oli ollut sunnuntai, eikä paljon liikennettä. Takana ei ollut ketään, mutta satasen alueella hän saavutti edellä menevän viiden auton letkan. Niiden edellä ei ollut autoja ainakaan 1-2 km näkyvyyden matkalla. Letka ajoi lyhyillä 80-pätkillä ihan reipasta vauhtia. Enimmäkseen oli kuitenkin satasen rajoitus, jolloin letka pumppasi hieman häiritsevästi 84-91 km/h, mikä oli selvästi alle rajoituksen, vaikka oli valoisaa ja kesäpäivä. Ohituskaistoja oli tiuhaan. Ne olivat vaihtelevasti 2-4 km pitkiä ja keskikaiteella varustettuja oikein esimerkillisiä ohituskaistoja, joten pumppaajien ohittamisen piti olla helppo nakki.
Ensimmäisen ohituskaistan alkua ennen letka ajoi 90 km/h satasen rajoituksella. Kaistan alussa kaikki painoivat kaasua niin, että kaveri ajaessaan 110 km/h GPS-nopeutta alkoi loivassa ylämäessä jäädä ohitettavista jälkeen, joten hän palasi takaisin oikealle kaistalle ohittamatta yhtäkään autoa. Ohituskaistan loputtua kuitenkin jatkui sama 84-91 -pumppaus satasen alueella.
Seuraavalla ohituskaistalla kaveri päätti polkaista reilummin. Hän ajoi 130 km/h GPS, mutta ehti ohituskaistan aikana vain yhden auton ohi. Tuosta olisi saanut jo kunnon sakot, jos tutka olisi osunut kohdalle.
Kolmannella kerralla kaveri polkaisi kunnolla 165 km/h GPS. Tuollaisesta voisi lähteä jo ajokortti hyllylle. Hän ehti 2 km keskikaiteellisen ohituskaistan aikana neljän auton ohi. Letkan ensimmäinen ajoi arviolta vähintään 140 km/h GPS. Ohituskaistan loputtua kaveri laittoi vakkariin 102 km/h, ja välimatka ohitettuihin alkoi kasvaa nopeasti, eli luultavasti jatkoivat taas ohituskaistan päätyttyä 84-91 -pumppaustaan.
Tuo tapahtui kuulemma Tampereen ja Jyväskylän välillä. Jos tuollainen nopeuden nostaminen on siellä normi eikä harvinainen poikkeus, niin kylläpä tehokkaasti vesittyy upeiden ohituskaistojen idea ja polttoainetta (ja hermoja) palaa turhaan kaikilta osapuolilta. Matti Näsälläkin menisi hermot, jos kuulisi tuollaisesta toiminnasta. Keskikaide sentään alentaa touhun vaarallisuutta ja hirviaidatkin löytyvät.
Tietääkö joku, poikkeaako ohituskaistakäytös tuolla pätkällä vs. muu Suomi, vai oliko yksittäistapaus? Itse en ole törmännyt kuin sellaiseen, että ohitettava nostaa nopeutta kympin tai pari. Osa voi nostaa nopeuttaan vahingossakin, mutta tuon TRE-JKL +50 km/h (90 -> 140:een) oli taatusti tahallista.
Edit. Fiksuintahan tuossa olisi ollut ensimmäisen epäonnistuneen ohituskaistaohituksen jälkeen jättäytyä puolen kilometrin päähän ajamaan yksinään tasaista 87 km/h@satasen rajoitus. Jos löytyy adaptiivinen vakkari, niin voisi asettaa satasen ja kulkea letkassa 84-91. Ohituskaistan alkaessa oma nopeus nousisi automaattisesti sataseen, mutta toiset painuisivat kilpaillessaan hetkeksi horisonttiin, kunnes ne taas olisivat jaloissa. Polttoainetta ja hermoja säästäisi parhaiten tuo 87 km/h puolen kilometrin hajuraolla. Rako toki kasvaisi joka ohituskaistalla, mutta eipä sekään haittaisi, että letkaa ei tarvitsisi edes katsella. Riittävän kaukana letkasta tasainen 95 km/h olisi voinut toimia.