Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Noilla lisävaloilla pelleily meinaa toisinaan ärsyttää. Nykyään on paljon näitä tuhannen auringon voimalla loimottavia LED-lisävaloja, ja joillain tuntuu olevan tarve väläytellä noita tai ajaa ne päällä katuvalaistulla taajama-alueellakin.

Tuossakin yksi päivä lenkillä ollessa tuli vastaan joku paku, jossa oli tuollaiset superkirkkaat lisävalot katolla. Hetken aikaa näkyi tähtiä tuon jälkeen. Ja kyseessä siis tosiaan katuvalaistu alue.
 
Tällainen huumekuski bongattu aamun liikenteestä, ensimmäisen puhelun soitin jo Turun motarilla ja Martinlaaksossa poliisi nappas kiinni. Kerran ajoi kaiteeseen ja tuossa toisella kerralla osui kuorma-autoon.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://streamable.com/fpnywu
 
Tällainen huumekuski bongattu aamun liikenteestä, ensimmäisen puhelun soitin jo Turun motarilla ja Martinlaaksossa poliisi nappas kiinni. Kerran ajoi kaiteeseen ja tuossa toisella kerralla osui kuorma-autoon.

Kiva nähdä välillä dashcam-video sanallisten selostusten sijaan, tekniikkafoorumiksi niitä on täällä yllättävän vähän :cool:

Viime viikolla jouduin matelevaan ruuhkaan juuri tuossa videon pätkällä Vihdintien jälkeen ja totesin parin kiihdytyskaistan kohdalla että vetoketjuperiaatetta ei tunne tai edes yritä suurin osa autoilijoista. Kun yritin yhden auton sen mukaisesti päästää ja pitää välin niin seuraava kiilasi väkisin eteen.
 
Tällainen huumekuski bongattu aamun liikenteestä, ensimmäisen puhelun soitin jo Turun motarilla ja Martinlaaksossa poliisi nappas kiinni. Kerran ajoi kaiteeseen ja tuossa toisella kerralla osui kuorma-autoon.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://streamable.com/fpnywu

Tosiaan osu , näytti ihan siltä että jotain irtosi.
kuva_2025-11-04_101132237.png
(kuvassa videon loppupuolelta, kohdasta jossa punainen auto ajautu suoraa linjaa ajavan kuorma-auton kylkeen, n 80 nopeus alueella (videolla kuvaaja jotain 7x)
 
Viimeksi muokattu:
Tällainen huumekuski bongattu aamun liikenteestä, ensimmäisen puhelun soitin jo Turun motarilla ja Martinlaaksossa poliisi nappas kiinni. Kerran ajoi kaiteeseen ja tuossa toisella kerralla osui kuorma-autoon.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://streamable.com/fpnywu

Huh huh! Hyvä kun olit valppaana ja soitit.

Ärsyttää, että huumeiden käytössäkin on niin paljon harmaan sävyjä, että koskaan ei tiedä kuinka pöllyssä (erityisesti Kehä 1:llä) ajetaan. Vain tällaiset ääriesimerkit näkyvät ulospäin ja niistäkään ei kaikkia saada kiinni.
 
Hurjan näköistä ajoa kyllä. Harmi, kun pienet tuomiot eivät pidä noita huumekuskeja pitkään pois liikenteestä. Ajokielloilla ja ehdollisella ei ole välttämättä mitään vaikutusta. Välillä näkee epämääräisiä ajolinjoja liikenteessä, jolloin alkaa epäilemään kuskin ajokuntoa, mutta yleensä syyksi paljastuu kädessä oleva kännykkä.

Kerran edessä ajava Toyota ajautui kokonaan vastaantulijoiden kaistalle ja vastaantulijat joutuivat pysähtymään ja väistämään. Soitin jo tuossa vaiheessa hätäkeskukseen, kun olin varma rattijuoposta ja epämääräinen ajo päättyi lopulta ojan puolelle. Kun selvisi, että kuskina oli vanhus, joka ei osannut käyttää ilmastointilaitetta ja sen seurauksena tuulilasi oli huurussa, hätäkeskus menetti kaiken kiinnostuksen ja kuulosti lähinnä ärsyyntyneeltä, että ylipäätään soitin.

Paikalle pysähtynyt taksikuski auttoi suuntaamaan puhalluksen tuulilasille. Siitä huolimatta vanhus lähti kytkintä rajusti luistattamalla ajamaan osin keskiviivan päällä. Ainakin yritin ilmoittaa ajokunnosta hätäkeskukselle ja sain episodin dashcamin muistikortille...
 
Huh huh! Hyvä kun olit valppaana ja soitit.

Ärsyttää, että huumeiden käytössäkin on niin paljon harmaan sävyjä, että koskaan ei tiedä kuinka pöllyssä (erityisesti Kehä 1:llä) ajetaan. Vain tällaiset ääriesimerkit näkyvät ulospäin ja niistäkään ei kaikkia saada kiinni.
Mä kyllä soitan heti jos näen liikenteessä jotain epäilyttävää, olisiko tämä nyt kuudes kerta reilun 25v aikana kun soitan pelkästään rattijuoposta tai huume kuskista ja jokainen soitto on ollut aiheellinen.

Tuossa videon pätkässä ajoi vielä jotenkin, mutta aikaisemmin oli todella monta läheltä piti tilannetta ja välillä näytti, että yritti karkuunkin, mutta ruuhka vähän haittasi.
 
Johtuiskohan siitä, että lähiöt ovat olleet täynnä näitä pysäköintijärjestelyjä, joissa p-alueeseen tien kupeessa ei ole riittänyt asfalttia. Sakkoja on pistetty vain niille, jotka oikeasti eivät ole pysäköineet järkevästi.
Joskus kauan sitten eräs tuttavaperhe oli tehnyt laittoman pysäköintipaikan pientareelle. Siis täyttäneet ojan soralla ja pitäneet siinä kakkosautoa.

Järjestely meni hyvin vuosia koska kunnalla ei ollut pysäköinninvalvontaa. Sitten tulu kuntaliitos kaupunkiin ja sitä myöten pysäköintivalvonta joka ulottui myös näihin asuinalueille. Ja rankkua tuli. Mutta ei maastopysäköinnistä eikä laittomasta pysäköintipaikasta, vaan siitä että auton nokka osoitti väärään suuntaan :cool:
 
Vaikka nurmikko olisi ns. vanhaa tavaraa, niin näillä keleillä se muuttuu äkkiä mudaksi kun muutama auto sinne ajaa. Seuraavan tietysti pitää ajaa aina vähän pidemmälle kuin edellinen jotta saa uutta nurmikkoa renkaiden alle...
Joo, tämä on kestovitutusaiheita. Meillä on vielä niin savinen maa, että ne jäljet jää sinne vuosiksi. Parasta vielä on se, että nurmikon kautta koukkaamalla ei tule edes annettua oikeasti kenellekkään tilaa, koska pihatie ja nurmikko edes yhdessä eivät ole riittävän leveitä kahdelle autolle ja kävelijät mahtuvat kiertämään tiellä olevan auton, oli se sijoittunut laitaan tai keskelle.

Bonuksena vielä wolttikuskit, jotka eivät uskalla peruuttaa pariakymmentä metriä vaan sahaavat siinä nurmikon päällä jonkun 10-pisteen käännöksen.
 
Viimeksi muokattu:
Yllä oli monesti "huumekuski". Voi olla, mutta voinee olla "vaan" rattijuoppo. Pitäisin jälkimmäistä todennäköisempänä, vaikka lukemat lienevät tasoittuneet viime vuosina.

Omakin ärsytyksen aihe jälleen kuvassa:

1762280672903.png


Myllikän ostari. Ja siis se, että ruudusta vaan tullaan. Tuosta tuo jatkoi ulostumistaan. Uskoisin, että päätä sivulle kääntämällä ja vähäisellä kurkottelulla olisi voinut havainnoida minut tai siis riisikipponi, jossa valot päällä. Ja ehkä havaitsikin, mutta lieneekö uuden ajan kuskeja, joilla on oikeus tulla ruudusta ajoväylälle. Tätä nimittäin näkee nykyään koko ajan. Tuo paikka on kyllä änkeä ja vaikea, mutta voi ajaa halliin, jos nuo ruudut ovat hankalia käyttää.
 
Yllä oli monesti "huumekuski". Voi olla, mutta voinee olla "vaan" rattijuoppo. Pitäisin jälkimmäistä todennäköisempänä, vaikka lukemat lienevät tasoittuneet viime vuosina.

Omakin ärsytyksen aihe jälleen kuvassa:


Myllikän ostari. Ja siis se, että ruudusta vaan tullaan. Tuosta tuo jatkoi ulostumistaan. Uskoisin, että päätä sivulle kääntämällä ja vähäisellä kurkottelulla olisi voinut havainnoida minut tai siis riisikipponi, jossa valot päällä. Ja ehkä havaitsikin, mutta lieneekö uuden ajan kuskeja, joilla on oikeus tulla ruudusta ajoväylälle. Tätä nimittäin näkee nykyään koko ajan. Tuo paikka on kyllä änkeä ja vaikea, mutta voi ajaa halliin, jos nuo ruudut ovat hankalia käyttää.
Tuossa paikassa ei ole mitään muuta vaikeaa kuin idiootit jotka ajavat liian lähelle tai liian kauas, niin että oma ei mahdu tai jää mitä oudoimpia välejä. Isompi ärsytys tuossa on sen hallin paikkojen kapeus. Aina joutuu taiteilemaan että saa auton niin ettei joku keksi hakata omaa ovilla tms.
 
Tuossa paikassa ei ole mitään muuta vaikeaa kuin idiootit jotka ajavat liian lähelle tai liian kauas, niin että oma ei mahdu tai jää mitä oudoimpia välejä. Isompi ärsytys tuossa on sen hallin paikkojen kapeus. Aina joutuu taiteilemaan että saa auton niin ettei joku keksi hakata omaa ovilla tms.
En tosiaan itse pidä vaikeana, mutta kun näen tätä niin usein, niin onhan se käytännössä monille vaikea.

Ja olen eri mieltä ko. hallin paikkojen koosta. Ne ovat ihan ok ja verrattuna moneen ysärihalliin ihan ruhtinaallisia.
 
Voi olla nykyisin hyvin tyypillinen minä-minä-minä-ihminen.
Näitä samoja tolvanoita voi observoida myös sisätiloissa mm. nojailemassa kaupan kassahihnaan niin, ettei vahingossakaan takana olevat pääse latomaan ostoksiaan (lisäpisteitä vielä jos täysin tyhjä hihna) siihen :shifty:

E: ja ettei mene ihan off-topiciksi niin uskaltaisin väittää, että ovat myös samoja jotka tukkivat risteyksen ajamalla sen keskelle, vaikka sokea paviaanikin näkee ettei kaista edessä vedä.
 
Viimeksi muokattu:
Näitä samoja tolvanoita voi observoida myös sisätiloissa mm. nojailemassa kaupan kassahihnaan niin, ettei vahingossakaan takana olevat pääse latomaan ostoksiaan (lisäpisteitä vielä jos täysin tyhjä hihna) siihen :shifty:

E: ja ettei mene ihan off-topiciksi niin uskaltaisin väittää, että ovat myös samoja jotka tukkivat risteyksen ajamalla sen keskelle, vaikka sokea paviaanikin näkee ettei kaista edessä vedä.
Ja tähän vielä lisäyksenä nämä samat jäävät risteyksessä odottamaan suojatien (ja kolmion) taakse odottamaan vaikkapa vasemmalle kääntymistä kun sen suojatien takana on tilaa kuorma-auton verran. Tämmöisen takaa ompi sitten mukava kääntyä itse oikealle, kun sinne suuntaan olisi päässyt jo kääntymään kokonainen komppania autoja samalla kun toinen kaivaa munaansa ja odottelee vuoroaan vasemmalle pääsemiseksi.

Esimerkiksi tässä: Street View · Google Maps

Rako näyttää pieneltä suojatien jälkeen mutta siihen menee ihan kevyesti 5m+ lava-auto, eritoten jos tuonne oikealle on menossa.
 
Ja tähän vielä lisäyksenä nämä samat jäävät risteyksessä odottamaan suojatien (ja kolmion) taakse odottamaan vaikkapa vasemmalle kääntymistä kun sen suojatien takana on tilaa kuorma-auton verran. Tämmöisen takaa ompi sitten mukava kääntyä itse oikealle, kun sinne suuntaan olisi päässyt jo kääntymään kokonainen komppania autoja samalla kun toinen kaivaa munaansa ja odottelee vuoroaan vasemmalle pääsemiseksi.

Esimerkiksi tässä: Street View · Google Maps

Rako näyttää pieneltä suojatien jälkeen mutta siihen menee ihan kevyesti 5m+ lava-auto, eritoten jos tuonne oikealle on menossa.
Tuossa joutuu menemään keulan kanssa sen verran pitkälle, että oikealta sinun tulosuuntaan kääntyviä häiritsee jonkun verran. Mukava näköeste myös suojatielle. Fiksuin sijoittumistapa blokkaa suojatien osittain, josta joku oikeutensa tietävä käyttäjäryhmä voi polttaa päreensä. Nämä ei nyt ole niitä pahimpia typeryyksiä, kun toinen vasemmalle kääntyvä auto blokkaa joka tapauksessa menemisen kaikilta. Vastaavaan teemaan ärsyttää huomattavasti enemmän, jos kaistaa on levennetty sivuttaissuunnassa kahden auton mentäväksi ja oman elämänsä sankari ajaa tasan keskelle.
 
Tuossa joutuu menemään keulan kanssa sen verran pitkälle, että oikealta sinun tulosuuntaan kääntyviä häiritsee jonkun verran. Mukava näköeste myös suojatielle. Fiksuin sijoittumistapa blokkaa suojatien osittain, josta joku oikeutensa tietävä käyttäjäryhmä voi polttaa päreensä. Nämä ei nyt ole niitä pahimpia typeryyksiä, kun toinen vasemmalle kääntyvä auto blokkaa joka tapauksessa menemisen kaikilta. Vastaavaan teemaan ärsyttää huomattavasti enemmän, jos kaistaa on levennetty sivuttaissuunnassa kahden auton mentäväksi ja oman elämänsä sankari ajaa tasan keskelle.
Totta tämäkin ja tosiaan koko lavennetun osan blokkaus on vielä pahempi. Kyllähän se vähän estää päätieltä kääntyjän oikomista kun keula on siinä kaistan reunalla mutta siihen tapaa lienee tien suunnittelijakin ajatellut tuota risteystä käytettävän. Aikalailla 50/50 menee porukka edelle tai sitten jää tohon suojatien taakse. Ja osa sitten jää hivenen keskelle.
 
Totta tämäkin ja tosiaan koko lavennetun osan blokkaus on vielä pahempi. Kyllähän se vähän estää päätieltä kääntyjän oikomista kun keula on siinä kaistan reunalla mutta siihen tapaa lienee tien suunnittelijakin ajatellut tuota risteystä käytettävän. Aikalailla 50/50 menee porukka edelle tai sitten jää tohon suojatien taakse. Ja osa sitten jää hivenen keskelle.
Kuvaajan suunnassa, taitaa olla pari kauppaa, jonne ehkä jotain raskaampaa liikennettä, joille tosiaan voi kuvitella haasteeksi jos tuonne kauemmaksi tuikkaa. muuten rsiteys näyttää niin avoimelle ettei tosiaan HA liikenteelle ongelma.


Kartasta ynnäillen tuohon mahtuisi henkilöauto, ainakin ne keskimittaiset ja lyhyemmät. Silmään on kyllä sen näköinen että turistina ei ehkä ensimmäisenä siihen väliin ole menossa (*. kun ilmeisen hyvä näkyvyys suojatien takaa. Tilanne muuttuu jos venyy ja takana jonottaa joku vilkuu oikealle.

(*
kuva_2025-11-05_123218349.png

Tuo on silmään sen näköinen ettei tuohon suojatien ja risteävän tien väliin mahdu edes jalkasin. Jos ei hoksaa että ristevän tien ajoradan reunaviiva menee tuolla katkoviivassa, ettei se ole mikään kaistaviiva. jonka kuvaajan puolella menee kaista pysäkille.

Mutta jos tuolla nyt tilanne että oikealta tulee pitkää jonoa vasemmalta ja kelvyen liikenteen väylltä ei ketään, ja takana olia vilkuttaa oikealla niin kai siinä keskiverto kuski alkaa helpottaa takanatulian pääsemistä.

Tuolla oikealla ilmeisesti puuhamaa, joten sieltä poistuvaa ruuhkaa voi olla.
 
Ja tähän vielä lisäyksenä nämä samat jäävät risteyksessä odottamaan suojatien (ja kolmion) taakse odottamaan vaikkapa vasemmalle kääntymistä kun sen suojatien takana on tilaa kuorma-auton verran. Tämmöisen takaa ompi sitten mukava kääntyä itse oikealle, kun sinne suuntaan olisi päässyt jo kääntymään kokonainen komppania autoja samalla kun toinen kaivaa munaansa ja odottelee vuoroaan vasemmalle pääsemiseksi.

Esimerkiksi tässä: Street View · Google Maps

Rako näyttää pieneltä suojatien jälkeen mutta siihen menee ihan kevyesti 5m+ lava-auto, eritoten jos tuonne oikealle on menossa.
ei yhtään minä minää että hermostutaan jos joudutaan pysähtymään eri suuntaan kääntyvän takana?
 
ei yhtään minä minää että hermostutaan jos joudutaan pysähtymään eri suuntaan kääntyvän takana?
Lopulta varmaan kaikki voidaan kääntää tähän samaan narratiiviin sopivaksi;
"Ärsyttää kun ei käytetä vilkkua"
->
"Siellä taas itsekäs minä minä -tyyppi valittaa, kun liikenne ei sujunut juuri hänelle tehokkaasti"

Jos fiksulla ryhmittymisellä mahdollistaisi muun liikenteen etenemisen, niin kyllä se on mun mielestä ajattelemattomuudessaan ärsyttävää toimintaa ryhmittyä niin, että sillä varmasti estetään muun liikenteen eteneminen.
 
Ja tähän vielä lisäyksenä nämä samat jäävät risteyksessä odottamaan suojatien (ja kolmion) taakse odottamaan vaikkapa vasemmalle kääntymistä kun sen suojatien takana on tilaa kuorma-auton verran. Tämmöisen takaa ompi sitten mukava kääntyä itse oikealle, kun sinne suuntaan olisi päässyt jo kääntymään kokonainen komppania autoja samalla kun toinen kaivaa munaansa ja odottelee vuoroaan vasemmalle pääsemiseksi.

Esimerkiksi tässä: Street View · Google Maps

Rako näyttää pieneltä suojatien jälkeen mutta siihen menee ihan kevyesti 5m+ lava-auto, eritoten jos tuonne oikealle on menossa.
Monet tosiaan luulevat, että väistämisvelvollisuus tarkoittaa sitä, että pitää odottaa merkin takana. Sitä se ei tarkoita. Pitää vain liittyä tielle muuta liikennettä häiritsemättä. Voi ajaa vaikka kevyen liikenteen väylälle odottelemaan rakoa - väistämisvelvollisuus ei ota siihen kantaa. Toki jotain muita pykäliä saattaa tällöin tulla rikkoneeksi. Se voi olla paha juttu.

Tuollaisissa risteyksissä ryhmittäytyminen on tärkeää ja suojatien jälkeen oikeaan kohtan pysähtyminen on erittäin kohtelias ele toiseen suuntaan kääntyviä kohtaan. Ja jos nyt oikein katsoin niin tuossahan kolmion osoittama väistämisvelvollisuus oikealle kääntyessä on jo suoritettu kevyttä liikennettä väistäessä, sillä kääntyminen tapahtuu täysin omalle kaistalle. Jäljelle jää vain kaistaa vaihtavan väistämisvelvollisuus, joka pitäisi olla helppo rasti kun on tilaa sopeuttaa vauhtinsa.
 
Lopulta varmaan kaikki voidaan kääntää tähän samaan narratiiviin sopivaksi;
"Ärsyttää kun ei käytetä vilkkua"
->
"Siellä taas itsekäs minä minä -tyyppi valittaa, kun liikenne ei sujunut juuri hänelle tehokkaasti"

Jos fiksulla ryhmittymisellä mahdollistaisi muun liikenteen etenemisen, niin kyllä se on mun mielestä ajattelemattomuudessaan ärsyttävää toimintaa ryhmittyä niin, että sillä varmasti estetään muun liikenteen eteneminen.

Ymmärsin kommentin niin että tavis kuski katsoo tilanteessa, risteyksessä missä on huonoja vaihtoehtoja, varoo ajamasta suojatien yli sen takia että ajattelee siinä vaarantavan tai häiritsevän muuta liikennettä, ja jos jonossa on joku vilkuton niin ei edes tule mieleen että häntä häiritsee. Arvioi tilannetta kokoajan, jos takana tulia kytkee vilkun, niin arvio voiko helpottaa häntä, kuitenkaan kohtuuttomasti muita häriten saata vaarantaen. Ajan kuluminenkin vaikuttaa, jos homma ei etene, niin riskin otto yleensä lisääntyy.

Osa näkee esimerkkissä joku hiljainen taajama missä hetkellinen jonotus, toinen näkee tilanteen missä oikealta tulee jatkuva jono joka ei käänny, minuutteja, vasemmalta ei ketään, ja kokemuksesta tietää että suojatien edellä menevän pikkuato mahtuu vaaratta ja muita häiritsemättä. Oma vilkku ollut jo minuutin päällä ja ryhmitytty niin että varmasti näkyy edelläolevalle, oli se vilkki peilissä ja tai etukulmassa.


Varmaan meistä suurin osa toisessa esimerkissä siellä takana alettaisiin ärsyyntyy enemmin tai myöhemmin edelläolevan toiminnasta, tai siis toiminnan puutteesta.
Sama toisin päin jos ensimmäisenä ja vähän pidempi ajoneuvo alla, vieras paikka, ja aikaa mennyt vasta 15s ja tilaa tulossa, niin takana vilkuttomalla jo soi torvi ja ajovalot, niin sitten siinä kaksi ärsyyntynyttä.


Monet tosiaan luulevat, että väistämisvelvollisuus tarkoittaa sitä, että pitää odottaa merkin takana. Sitä se ei tarkoita. Pitää vain liittyä tielle muuta liikennettä häiritsemättä. Voi ajaa vaikka kevyen liikenteen väylälle odottelemaan rakoa - väistämisvelvollisuus ei ota siihen kantaa. Toki jotain muita pykäliä saattaa tällöin tulla rikkoneeksi. Se voi olla paha juttu.

Ju, kolmio ei tarkoita kohtaa mihin pitää jäädä seisoskeleen. Mutta ei ole erityisen kohteliasta jäädä seisoskeleen reisteykseen (suojatielle).
En tässä nyt sitä tarkoita etteikö ruuhkaisessa tilanteessa joutisi tekemään jotain kompromissejä missä kokoanisuuden kannalta netto positiivista jos haittaa muita, mutta ei vaarana eikä estä muita jotta jollain kolmannella etenemisen mahdollisuus.
 
Viimeksi muokattu:
Monet tosiaan luulevat, että väistämisvelvollisuus tarkoittaa sitä, että pitää odottaa merkin takana. Sitä se ei tarkoita. Pitää vain liittyä tielle muuta liikennettä häiritsemättä. Voi ajaa vaikka kevyen liikenteen väylälle odottelemaan rakoa - väistämisvelvollisuus ei ota siihen kantaa. Toki jotain muita pykäliä saattaa tällöin tulla rikkoneeksi. Se voi olla paha juttu.

Tuollaisissa risteyksissä ryhmittäytyminen on tärkeää ja suojatien jälkeen oikeaan kohtan pysähtyminen on erittäin kohtelias ele toiseen suuntaan kääntyviä kohtaan. Ja jos nyt oikein katsoin niin tuossahan kolmion osoittama väistämisvelvollisuus oikealle kääntyessä on jo suoritettu kevyttä liikennettä väistäessä, sillä kääntyminen tapahtuu täysin omalle kaistalle. Jäljelle jää vain kaistaa vaihtavan väistämisvelvollisuus, joka pitäisi olla helppo rasti kun on tilaa sopeuttaa vauhtinsa.
Ei ole kaista vaan bussipysäkki. Jos joku vasemmalta tuleva olisi pysäyttämässä pysäkille, hän saisi ajaa tuon ajoradan reunaviivan (risteyksen kohdalla katkoviiva) yli, jolloin siinä odottava väistämisvollinen tekisi virheen.
 
Saako tosiaan ajaa kevyen liikenteen väylälle odottamaan rakoa? Eikö suojatielle pysähtyminen ole sallittu vain silloin kun on pakko esim. sen takia ettei sen takaa näe väistettävää liikennettä?
Vain, mikäli ei häiritse muita tienkäyttäjiä. Ja se on todella vahva vain. Kevyen liikenteen, ja erityisesti jalankulkijoiden oikeudet suojatiellä ovat ehdottomia.
 
Ymmärsin kommentin niin että tavis kuski katsoo tilanteessa, risteyksessä missä on huonoja vaihtoehtoja, varoo ajamasta suojatien yli sen takia että ajattelee siinä vaarantavan tai häiritsevän muuta liikennettä, ja jos jonossa on joku vilkuton niin ei edes tule mieleen että häntä häiritsee. Arvioi tilannetta kokoajan, jos takana tulia kytkee vilkun, niin arvio voiko helpottaa häntä, kuitenkaan kohtuuttomasti muita häriten saata vaarantaen. Ajan kuluminenkin vaikuttaa, jos homma ei etene, niin riskin otto yleensä lisääntyy.

Osa näkee esimerkkissä joku hiljainen taajama missä hetkellinen jonotus, toinen näkee tilanteen missä oikealta tulee jatkuva jono joka ei käänny, minuutteja, vasemmalta ei ketään, ja kokemuksesta tietää että suojatien edellä menevän pikkuato mahtuu vaaratta ja muita häiritsemättä. Oma vilkku ollut jo minuutin päällä ja ryhmitytty niin että varmasti näkyy edelläolevalle, oli se vilkki peilissä ja tai etukulmassa.


Varmaan meistä suurin osa toisessa esimerkissä siellä takana alettaisiin ärsyyntyy enemmin tai myöhemmin edelläolevan toiminnasta, tai siis toiminnan puutteesta.
Sama toisin päin jos ensimmäisenä ja vähän pidempi ajoneuvo alla, vieras paikka, ja aikaa mennyt vasta 15s ja tilaa tulossa, niin takana vilkuttomalla jo soi torvi ja ajovalot, niin sitten siinä kaksi ärsyyntynyttä.
Toisaalta se suojatien toiselle puolelle odottamaan mennyt peittää näkyvyyttä kuvan tulosuuntaan kääntyviltä, joita sitten voi ärsyttää kun joutuvat vielä pysähtymään suojatien eteen. Itse kuitenkin otin kantaa lähinnä siihen, että missä menee se raja, että "saa" ärsyyntyä ilman, että se olisi jonkun mielestä liian itsekästä. Milloin valitusvirsi on vain minä minä -asennetta ja milloin perusteltua.
 
Vain, mikäli ei häiritse muita tienkäyttäjiä. Ja se on todella vahva vain. Kevyen liikenteen, ja erityisesti jalankulkijoiden oikeudet suojatiellä ovat ehdottomia.
Eli ei siihen saisi jäädä odottamaan ellei odotettava rako ole jo näkyvissä, jolloin hyöty on useimmiten aika vähäinen.


Mutta sitten ihan muihin ärsytyksiin. Ajoin vähän jonoutunutta tietä jolle vasemmalta oli tulossa auto kolmion takaa. Edessäni oleva pysähtyi ja viittoi sille että tule vaan, joka oli ensimmäinen tyhmä veto. Toinen tyhmä veto olikin sitten ihan seuraavan tason idioottiteko: vasemmalta tuleva lähtee ihan sokkona liikkeelle niin että hänen vasemmaltaan (eli minua vastaan) tuleva auto joutuu tekemään hätäjarrutuksen ettei tule kolaria. Helvetin idiootit..
 

Statistiikka

Viestiketjuista
291 192
Viestejä
4 980 145
Jäsenet
80 030
Uusin jäsen
Teeku

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom