Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Tosiaan hätäleikkaukseen kiirehtivät kirurgit tuskin muodostaa edes promillen murto-osaa perässänuohoajista ja valojen vilkuttelijoista. Jotenkin absurdia edes kuvitella että jonkun elämä olisi muuten kuin elokuvissa kiinni siitä kuinka nopeasti vapaalta hälytetty lekuri ehtii länärin ruuhkasta Meikkuun.

Varsinkin, kun jokaisen pitäisi tietää, että kiinnijäädessä 10 sekunnin säästö muuttuu vähintään 10 minuutin myöhästymiseksi. Todennäköiseksi pidemmäksikin, jos erehtyy kovin vuolaasti selittelemään toimiansa...

New Yorkissahan eräs Navy Seal ajoi aikanaan punaisia päin laiton ase autossa, ja toki perustelu löytyi pysäytettäessä, että "kun minä olen Navy Seal". Vaikka sikäläinen poliisi harvoin on yhtä avulias kuin täkäläinen, niin maan tavasta poiketen konstaapelit olivat kuitenkin katsoneet parhaaksi kärrätä kaaharin mielisairaalaan. Vasta jälkikäteen kävi ilmi, että se oli sittenkin oikea Navy Seal... :rofl:

Vähän ennen ilta yhdeksää oli joku sankari onnistunut vetämään nurmikolle tuohon oikealle puolelle, onneksi ei kukaan jäänyt alle

1763067801799.png

Ideaparkissa koskaan käymättömänä täytyy kyllä ihmetellä, millainen liikennesuunnittelija on ajatellut hyväksi rakentaa kaista päättymään välittömästi risteyksen jälkeen? Risteyksessä ei kuitenkaan saa vaihtaa kaistaa ja risteyksen jälkeen ei ole enää tilaa, vaan sitten kuuluu ajaa suoraan puskaan. Olisivat vain tuoneet tuon punaisen auton luona olevan liikenteenjakajan vajaa 10 metriä edemmäksi ja pakottaneet kameraperspektiivistä näkyvän oikean kaistan kääntymään oikealle.
 
Tän päivän suorittajat oli molemmat oikein malliesimerkkejä ärsyttäjistä liikenteessä, vaarallisista sellaisista:

Eka ei autoilija, vaan polkupyöräilevä aikuinen ukko. Mäkelänkatua pimeässä puskee punaisia päin, kun itse tulen sieltä Apinalinnan suunnasta vihreillä valoilla Mäksälle. Kyllä, ne punaiset valot koskee sinuakin vaikka itsemurhamankelilla sotketkin. Etenkin näillä syyspimeillä luulis vähän miettivän.

Toinen on vielä enempi perseestä, eli Länsi-Pasilan isolla piha/jalankulkualueella vetäistään audilla reilulla vauhdilla tommonen parin sadan metrin pituinen suora ohi pimeissä syvennyksissä olevien rappujen. Siinä ei voi millään nähdä tuleeko sieltä rapusta koira, lapsi, lastenrattaat tai ihan vaan aikuinen pihalle sillä (oikealla) oletuksella että astuu ensisijaisesti jalankulkualueelle. Kaiken huipuksi tämä sankari auton pysäköintikieltoalueelle parkkeerattuaan kaivaan perähudlarista taaperoikäisen lastenrattaat. Oletettavasti just niitä tyyppejä ketkä ajaa ”ihan vahingossa” omien lastensa päälle koti- tai päiväkodin pihalla.
 
Ideaparkissa koskaan käymättömänä täytyy kyllä ihmetellä, millainen liikennesuunnittelija on ajatellut hyväksi rakentaa kaista päättymään välittömästi risteyksen jälkeen? Risteyksessä ei kuitenkaan saa vaihtaa kaistaa ja risteyksen jälkeen ei ole enää tilaa, vaan sitten kuuluu ajaa suoraan puskaan. Olisivat vain tuoneet tuon punaisen auton luona olevan liikenteenjakajan vajaa 10 metriä edemmäksi ja pakottaneet kameraperspektiivistä näkyvän oikean kaistan kääntymään oikealle.
Itseasiassa en ollut huomannut tuota katkoviivan jatkumista ehkä kun aikaisemmin on opasteissa näin

blob
 
Risteyksenjättösääntö poistui viimeisimmässä tieliikennelain uudistuksessa.

Onko tästä jotain tarkempaa tietoa? Itsekin olen edelleen siinä käsityksessä, että jos esim. suoraan menee 2 kaistaa, niin keskellä risteystä ei saisi kaistaa vaihtaa. Ja lainmuutoksessa muuttui ainoastaan se, että jos käännyt risteyksestä ja siellä minne käännyt, on useampi kaista, saat kääntyä suoraan haluamallesi kaistalle kunhan noudatat varovaisuutta.
 
Mitäs teette tilanteessa, josa tietyömaan 30 kmh rajoituksen lopppumerkkiä ei ole ollenkaan? Kauanko ajatte edes suurin piirtein rajoituksen mukaan?
 
Mitäs teette tilanteessa, josa tietyömaan 30 kmh rajoituksen lopppumerkkiä ei ole ollenkaan? Kauanko ajatte edes suurin piirtein rajoituksen mukaan?
Jos työmaasta ei ole tietoakaan... Kunnes tulee risteys korttelin parin jälkeen ja voin perustella ettei heilläkään ollut 30kmh kilpeä.
 
Mitäs teette tilanteessa, josa tietyömaan 30 kmh rajoituksen lopppumerkkiä ei ole ollenkaan? Kauanko ajatte edes suurin piirtein rajoituksen mukaan?
Itse nostan nopeuden normaaliin heti työmaan jälkeen. Samoin jos työmaarajoitusmerkki on tien reunassa, mutta työmaata tai työmiehiä ei ole näkyvissäkään, niin en edes hidasta.
 
En mä siihen viitannut vaan siihen että ei ylipäänsä tiedetä nykyisiä sääntöjä
En jaksa uskoa että tuo olisi 50 vuoteen muuttunut - siis että etteikö 2 kaistaisella suoraan menevällä banaalla saisi risteyksen kohdalla vaihtaa kaistaa (kun ei oo niitä tiettyjä merkkejä tai maalauksia).
 
Ideaparkissa koskaan käymättömänä täytyy kyllä ihmetellä, millainen liikennesuunnittelija on ajatellut hyväksi rakentaa kaista päättymään välittömästi risteyksen jälkeen? Risteyksessä ei kuitenkaan saa vaihtaa kaistaa ja risteyksen jälkeen ei ole enää tilaa, vaan sitten kuuluu ajaa suoraan puskaan. Olisivat vain tuoneet tuon punaisen auton luona olevan liikenteenjakajan vajaa 10 metriä edemmäksi ja pakottaneet kameraperspektiivistä näkyvän oikean kaistan kääntymään oikealle.

Paikkaa ei taidettu kertoa, mutta Ideparkkeja ei ole montaa, niin tuo taitaa olla se sama Ideparkinkatu minkä toisenpään soitkuista oli aiemmin keskustelua.

https://maps.app.goo.gl/MZc1SzCWEzNWRzcA9 Idepark
Suunnittelian ajatus ilmesesti ollut tälläinen Googel katunäkymä 2021
kuva_2025-11-14_112135981.png

Eli sama ongelma ketjuun postatussa kuvassa kuin aiemmin juttua aiheuttaneesta kadun toisesta päästä.
Tuossa kuvassa tilanne selvä,pakollinen kääntyminen oikealle.

Ketjuun postatussa

kuva_2025-11-14_112339784.png

Tuossa kaistat yhdistyy ja oikea reuna (tienreuna) kaartaa oikealle, jos siinä kaksi auto rinnan, niin ehä parempi ajaa suoraan pusikkoon ja välttää kolari. Tosin toinen saattaa luikkia pois ja sinne pussikkoon jää yksinään ihmetteleen vaurioita.

Tuossa kohtaa on juuri ennen opasteet, eli jos opasteet huomannut ja ymmärtänyt ajoissa niin oikealla kaistalla tietää että paikalliset ja mikeise muillekkin niin oikeata suoraan ajo voi yllättää pahasti.
kuva_2025-11-14_112831809.png

Suunnittelua voisi silti kritisoida, joo, kunnossapito halvempaa noin, ja pari parkkipaikkaakin mahtuu enemmän, mutta kyllähän tuosta nyt paljon selkeämmänkin saisi, ja samalla myös turvallisemman. Esim oikealla käänty kaista olisi sellanen ettei sielä muualla pääsisi, samalla oikealta ja vastakkaisesta suunnasta tulevien ei tarvi odotella/varoa että kääntyykö vai meneekö suoraan.



En jaksa uskoa että tuo olisi 50 vuoteen muuttunut - siis että etteikö 2 kaistaisella suoraan menevällä banaalla saisi risteyksen kohdalla vaihtaa kaistaa (kun ei oo niitä tiettyjä merkkejä tai maalauksia).

Viittaat siihen että jos ajetaan 2 suuntansa kaistaa suoraan, ja ei ole sulkuviivoja, ei ole opasteita, ei varoituksia, ei ole pakollista ajosuuntaa osoittavia merkkejä, ei ohituskieltoa jne. Meinaat että vuosikymmeniin ei ole ollut kaistanvaihto kieltoa.

Se mikä tasi muuttu viimeisessä oli se ns poikkeusääntö mistä tuli ihan paperillakkin laillista. toki sitten osa sitä sitten vähän venettyleen yli sen mikä ilmeisesti muutoksen idea oli.
 
Itse nostan nopeuden normaaliin heti työmaan jälkeen. Samoin jos työmaarajoitusmerkki on tien reunassa, mutta työmaata tai työmiehiä ei ole näkyvissäkään, niin en edes hidasta.

Tuskin ainoa, ja tuskin ainoa lukijoistakaan. Näissä ketjuissa aikojen saatossa ollit kertomuksia tuollaisesta käytöksestä. Sielä ratin takaa ei voi tietää tilannetta, saati että sitä pystyisi tekemään ajossa.

Se on ymmärettävää että jos tilanne näyttää ratin taakse virheeltä, aivan tarpeettomalta rajoitukselta niin herkästi houkuttaa nostaa vauhtia.

Ajatus että on kuskeja jotka ei edes työmaata lähestyessä hidasta kuullostaa hyvin vaaralliselta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
291 820
Viestejä
4 991 062
Jäsenet
80 174
Uusin jäsen
kuukutin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom