Mikä auto minulle?

Tässä jo pidempään pyöritellyt jonkinlaisen fiilisauton ostamista. Fiilisautolla tarkoitan tässä kohtaa jotain selkeästi vanhempaa premiumautoa, eli Audi, BMW, Jaguar, Mersu tyyppistä. Tällä hetkellä on sen verran hajuttomia ja mauttomia nuo nykyiset autot että haluaisin jonkun missä olisi karismaa. Ei tarvitse olla tykki tai muutenkaan kisakireä, vaan sellainen tyylikkäämpi old-school auto. Tarvittaessa vain mahdollisesti kesäkäyttöön ja maltillisille kilometreille.

Tässä esimerkkejä millaisia pyöritellyt:


Tässä on vaan sellainen ongelma, että itsellä ei ole taitoa tai paikkaa tuollaisia fiksailla. Mitäs mieltä ootte, meneekö tuollaisten ~20 v vanhojen premium autojen kanssa täysin aika/hermot/rahat , vai olisiko tuollaisen hankkimisessa mitään järkeä? Tietenkään en viimeisiä rahoja tuollaiseen laittaisi, vaan hyväksyisin sen että huoltoihin/korjauksiin menee joku määrä / vuosi, mutta jotenkin haluaisin uskotella itselleni että jos on peruskunnossa, niin pienillä kilometreillä ei paljoa hajoakaan? Hankinnan hintaluokka varmaan jotain 4000-8000e välissä.

Jaguarista ollut täällä jossain juttua ennenkin, sellaiset ruosteongelmat edessä mistä ei edes rahalla selviä. Hitsata ei saa tiettyjä alusta osia, uusia ei saa uutena, käytetyt osat samaa ruosteongelmaa eli ei ole eikä saa.

Ja ruostuu se mersukin kun on sama juttu jaggen kanssa että ongelmakohdat löytyy ennemmin tai myöhemmin alustan muovisuojan alta, missä on jo kilokaupalla hiekkaa ja muuta mitä ei sinne kuulu. Unohtaa Jaguarin, mersun kanssa pitää olla tuttu hitsari ainakin jossain kohtaa.
 
Tuossa ikäluokassa sen mitä ehkä peltien kestävyydessä häviää niin tekniikan varmuudessa voi hyvinkin voittaa. Tosin tarkkaan pitää sittenkin valita automalli, tekniikkaversio ja yksilö. Kannattaa ensin selvittää itselleen mitkä ovat auton tärkeimmät ominaisuudet ja sitten valita laadukkain malli ehdot täyttävien joukosta. Sitten etsimään oikeaa yksilöä - siinä voikin vierähtää tovi.

Itse yritin pitkään kiinnostua uudemmista automalleista, mutta en vain siihen kykene. Sitä kautta sitten on ollut helpotus siirtyä vanhempaan kalustoon, koska matalan riskin malleista on silloin valinnan varaa ja arvonalenema alkaa noissa olemaan melkeinpä ohi, niin omistamisesta tulee ylläpitokuluista huolimatta varsin edullista.
 
Fiilisauton kokemus on tietysti jokaiselle eri, mutta väkisinkin miettii mitä fiilistä 20-vuotias e meisseli tuottaa. S tai AMG menisi omaan jakeluun, ehkä. Mutta tuohan on vain vanha perus auto?
 
Fiilisauto on tosiaan varmasti jokaiselle erilainen. Ja tuo aiemmin linkitetty mese oli ehkä vähän huono esimerkki. Ajatuksena ehkä enemmän tälläistä https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/e/14982604

Jos karkeasti mitä ajaa takaa, niin ei ehkä niinkään kauheasti ylimääräisiä sähköllä toimivia varusteita , reilun kokoinen kone, selkeästi ison kokoluokan auto. Kyllä siinä kohtaa itselle tuollainen perus e mese menee, mikäli vain hyvässä kunnossa muuten. Kuitenkin aikanaan hyvän hintainen ollut kaupasta ostaessa. BMW 7- sarja ollut myös kiinnostava, mutta jotenkin se sähkävarusteiden määrä hirvittää tuon ikäisessä autossa.
 
Tässä jo pidempään pyöritellyt jonkinlaisen fiilisauton ostamista. Fiilisautolla tarkoitan tässä kohtaa jotain selkeästi vanhempaa premiumautoa, eli Audi, BMW, Jaguar, Mersu tyyppistä. Tällä hetkellä on sen verran hajuttomia ja mauttomia nuo nykyiset autot että haluaisin jonkun missä olisi karismaa. Ei tarvitse olla tykki tai muutenkaan kisakireä, vaan sellainen tyylikkäämpi old-school auto. Tarvittaessa vain mahdollisesti kesäkäyttöön ja maltillisille kilometreille.

Tässä esimerkkejä millaisia pyöritellyt:


Tässä on vaan sellainen ongelma, että itsellä ei ole taitoa tai paikkaa tuollaisia fiksailla. Mitäs mieltä ootte, meneekö tuollaisten ~20 v vanhojen premium autojen kanssa täysin aika/hermot/rahat , vai olisiko tuollaisen hankkimisessa mitään järkeä? Tietenkään en viimeisiä rahoja tuollaiseen laittaisi, vaan hyväksyisin sen että huoltoihin/korjauksiin menee joku määrä / vuosi, mutta jotenkin haluaisin uskotella itselleni että jos on peruskunnossa, niin pienillä kilometreillä ei paljoa hajoakaan? Hankinnan hintaluokka varmaan jotain 4000-8000e välissä.
Taloudellisesti ei mitään järkeä hankkia tuollaista korjaukset ja huollot liikkeessä teettäen. Tuollainen toimii kyllä harrasteautona itse huoltaen ja korjaten. Vaikka kilometrit olisivat maltilliset, osat myös vanhenevat ja sitä kautta vikaantuvat. Premium autossa on premiumia myös korjauskulut.
 
Ei varmaan järkevin taloudellinen hankinta tosiaan, pelkästään jo bensankulutus on aika raskasta lompakolle. Mutta jos ajattelisi että vaikka teettäisikin ulkopuolisella korjaukset, niin olisiko esim. 1000e/ vuosi realistinen? Tietty jos joku ruostepommi osuu niin tuo ei ole kuin näyttää..
 
Ei varmaan järkevin taloudellinen hankinta tosiaan, pelkästään jo bensankulutus on aika raskasta lompakolle. Mutta jos ajattelisi että vaikka teettäisikin ulkopuolisella korjaukset, niin olisiko esim. 1000e/ vuosi realistinen? Tietty jos joku ruostepommi osuu niin tuo ei ole kuin näyttää..

Useamman vuoden keskiarvolla hyvin pitämällä ja vähän ajamalla voi olla. Joku noista paremmin tietävä osaa varmaan kertoa tyypilliset kalliimmat viat, ilma-alustan korjaamiseen saa ainakin kulutettua jos sellainen löytyy.
 
Minä olen himppu vajaassa neljässä vuodessa ajanut -14 C5 HDi163A:lla n. 150tkm, nyt mittarissa karvan alle 300tkm. Tuohon hyde-alustaan kun tottuu niin kaikki muut tuppaa tuntumaan kivireeltä, makuasia tosin pitkälti. Suht hiljainen, mukava matka-auto kun hieman keinahtelevaan kulkuun tottuu.

Etutolpat (marmorilla n. 1k€ kpl) meni vaihtoon vuodon takia n. 200tkm jälkeen, takana on tietääkseni vielä alkuperäiset kuten jousipallot myös. Sähköinen käsijarru voi olla n. 1k€ ongelma jos sen vaijereiden kuntoa ei pidä silmällä. Harvinaisempien osien saatavuus (esmes webastolta lähtevä vesiputki...) voi olla haastavaa tai olematonta, sen toki voi korvata muullakin. 2 litraiset dieselit on koneena perusvarmaa PSA:ta, 6v Aisinin automaatti on hieman vanhahtava käytökseltään mutta öljyt huuhtelemalla vaihdettuna suht huoleton. Tankkauksista laskettuna omalla maantiepainotteisella ajolla keskikulutus on ollut 6,1l/100km. Säilytystiloja pikkutavaroille on rajallisesti, mutta siihenkin tottuu. Farkun takakontti on kohtuullinen tiloiltaan mutta ei mikään tilaihme.

Kaikkine omituisuuksineenkaan ei kuitenkaan huonoin käytössäni ollut kulkupeli.

Tuon ikäisen dieselit on Fordin koneita, toki perusvarmoja. Öljynvaihtoja ei pidä laiminlyödä, jos kone alkaa vuotamaan öljyä se vuotaa sitä jokapuolelta ja on toivoton savotta saada tiiviiksi.
Aisinin lootat ovat erittäin varmoja, ainut silloin tällöin niissä vastaantuleva vika on öljynlauhdutin joka sotkee öljyt ja jäähdytysnesteet. Helppo vaihtaa, mutta aika kallis osa sellaiseksi nyrkin kokoiseksi murkulaksi.
 
Useamman vuoden keskiarvolla hyvin pitämällä ja vähän ajamalla voi olla. Joku noista paremmin tietävä osaa varmaan kertoa tyypilliset kalliimmat viat, ilma-alustan korjaamiseen saa ainakin kulutettua jos sellainen löytyy.
Ilma-alustassa Mersulla se on tonnin per kulma itse osa, ainakin S500 W220 mallissa, jos ulkopuolisella teettää.
 
Viimeksi muokattu:
Tuohon hyde-alustaan kun tottuu niin kaikki muut tuppaa tuntumaan kivireeltä, makuasia tosin pitkälti. Suht hiljainen, mukava matka-auto kun hieman keinahtelevaan kulkuun tottuu.
Ajoin aikanaan jonkin verran työnantajan ekan korimallin C5:lla, ja tuo alusta oli kyllä jokseenkin omalaatuinen. Etenkin talven liukkailla tuntui, että kaikki tuntuma auton ja tienpinnan välillä katosi, auto kulki kyllä sinne minne sen ohjasi, mutta mitään tuntumaa tiehen ei ratin tai takapuolen kautta saanut. Tuntui kuin olisi ajanut ilmapatjan päällä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
279 388
Viestejä
4 807 931
Jäsenet
77 913
Uusin jäsen
Mutsison84

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom