Mikä auto minulle?

Tässä jo pidempään pyöritellyt jonkinlaisen fiilisauton ostamista. Fiilisautolla tarkoitan tässä kohtaa jotain selkeästi vanhempaa premiumautoa, eli Audi, BMW, Jaguar, Mersu tyyppistä. Tällä hetkellä on sen verran hajuttomia ja mauttomia nuo nykyiset autot että haluaisin jonkun missä olisi karismaa. Ei tarvitse olla tykki tai muutenkaan kisakireä, vaan sellainen tyylikkäämpi old-school auto. Tarvittaessa vain mahdollisesti kesäkäyttöön ja maltillisille kilometreille.

Tässä esimerkkejä millaisia pyöritellyt:


Tässä on vaan sellainen ongelma, että itsellä ei ole taitoa tai paikkaa tuollaisia fiksailla. Mitäs mieltä ootte, meneekö tuollaisten ~20 v vanhojen premium autojen kanssa täysin aika/hermot/rahat , vai olisiko tuollaisen hankkimisessa mitään järkeä? Tietenkään en viimeisiä rahoja tuollaiseen laittaisi, vaan hyväksyisin sen että huoltoihin/korjauksiin menee joku määrä / vuosi, mutta jotenkin haluaisin uskotella itselleni että jos on peruskunnossa, niin pienillä kilometreillä ei paljoa hajoakaan? Hankinnan hintaluokka varmaan jotain 4000-8000e välissä.

Jaguarista ollut täällä jossain juttua ennenkin, sellaiset ruosteongelmat edessä mistä ei edes rahalla selviä. Hitsata ei saa tiettyjä alusta osia, uusia ei saa uutena, käytetyt osat samaa ruosteongelmaa eli ei ole eikä saa.

Ja ruostuu se mersukin kun on sama juttu jaggen kanssa että ongelmakohdat löytyy ennemmin tai myöhemmin alustan muovisuojan alta, missä on jo kilokaupalla hiekkaa ja muuta mitä ei sinne kuulu. Unohtaa Jaguarin, mersun kanssa pitää olla tuttu hitsari ainakin jossain kohtaa.
 
Tuossa ikäluokassa sen mitä ehkä peltien kestävyydessä häviää niin tekniikan varmuudessa voi hyvinkin voittaa. Tosin tarkkaan pitää sittenkin valita automalli, tekniikkaversio ja yksilö. Kannattaa ensin selvittää itselleen mitkä ovat auton tärkeimmät ominaisuudet ja sitten valita laadukkain malli ehdot täyttävien joukosta. Sitten etsimään oikeaa yksilöä - siinä voikin vierähtää tovi.

Itse yritin pitkään kiinnostua uudemmista automalleista, mutta en vain siihen kykene. Sitä kautta sitten on ollut helpotus siirtyä vanhempaan kalustoon, koska matalan riskin malleista on silloin valinnan varaa ja arvonalenema alkaa noissa olemaan melkeinpä ohi, niin omistamisesta tulee ylläpitokuluista huolimatta varsin edullista.
 
Fiilisauton kokemus on tietysti jokaiselle eri, mutta väkisinkin miettii mitä fiilistä 20-vuotias e meisseli tuottaa. S tai AMG menisi omaan jakeluun, ehkä. Mutta tuohan on vain vanha perus auto?
 
Fiilisauto on tosiaan varmasti jokaiselle erilainen. Ja tuo aiemmin linkitetty mese oli ehkä vähän huono esimerkki. Ajatuksena ehkä enemmän tälläistä https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/e/14982604

Jos karkeasti mitä ajaa takaa, niin ei ehkä niinkään kauheasti ylimääräisiä sähköllä toimivia varusteita , reilun kokoinen kone, selkeästi ison kokoluokan auto. Kyllä siinä kohtaa itselle tuollainen perus e mese menee, mikäli vain hyvässä kunnossa muuten. Kuitenkin aikanaan hyvän hintainen ollut kaupasta ostaessa. BMW 7- sarja ollut myös kiinnostava, mutta jotenkin se sähkävarusteiden määrä hirvittää tuon ikäisessä autossa.
 
Tässä jo pidempään pyöritellyt jonkinlaisen fiilisauton ostamista. Fiilisautolla tarkoitan tässä kohtaa jotain selkeästi vanhempaa premiumautoa, eli Audi, BMW, Jaguar, Mersu tyyppistä. Tällä hetkellä on sen verran hajuttomia ja mauttomia nuo nykyiset autot että haluaisin jonkun missä olisi karismaa. Ei tarvitse olla tykki tai muutenkaan kisakireä, vaan sellainen tyylikkäämpi old-school auto. Tarvittaessa vain mahdollisesti kesäkäyttöön ja maltillisille kilometreille.

Tässä esimerkkejä millaisia pyöritellyt:


Tässä on vaan sellainen ongelma, että itsellä ei ole taitoa tai paikkaa tuollaisia fiksailla. Mitäs mieltä ootte, meneekö tuollaisten ~20 v vanhojen premium autojen kanssa täysin aika/hermot/rahat , vai olisiko tuollaisen hankkimisessa mitään järkeä? Tietenkään en viimeisiä rahoja tuollaiseen laittaisi, vaan hyväksyisin sen että huoltoihin/korjauksiin menee joku määrä / vuosi, mutta jotenkin haluaisin uskotella itselleni että jos on peruskunnossa, niin pienillä kilometreillä ei paljoa hajoakaan? Hankinnan hintaluokka varmaan jotain 4000-8000e välissä.
Taloudellisesti ei mitään järkeä hankkia tuollaista korjaukset ja huollot liikkeessä teettäen. Tuollainen toimii kyllä harrasteautona itse huoltaen ja korjaten. Vaikka kilometrit olisivat maltilliset, osat myös vanhenevat ja sitä kautta vikaantuvat. Premium autossa on premiumia myös korjauskulut.
 
Ei varmaan järkevin taloudellinen hankinta tosiaan, pelkästään jo bensankulutus on aika raskasta lompakolle. Mutta jos ajattelisi että vaikka teettäisikin ulkopuolisella korjaukset, niin olisiko esim. 1000e/ vuosi realistinen? Tietty jos joku ruostepommi osuu niin tuo ei ole kuin näyttää..
 
Ei varmaan järkevin taloudellinen hankinta tosiaan, pelkästään jo bensankulutus on aika raskasta lompakolle. Mutta jos ajattelisi että vaikka teettäisikin ulkopuolisella korjaukset, niin olisiko esim. 1000e/ vuosi realistinen? Tietty jos joku ruostepommi osuu niin tuo ei ole kuin näyttää..

Useamman vuoden keskiarvolla hyvin pitämällä ja vähän ajamalla voi olla. Joku noista paremmin tietävä osaa varmaan kertoa tyypilliset kalliimmat viat, ilma-alustan korjaamiseen saa ainakin kulutettua jos sellainen löytyy.
 
Fiilisautoa,
niin nettiautoon hakuun bensa, alle 200 t ajetut E, S mersut tai 7 bemarit ym, niin löytyy noita Japanista tuotuja autoja.
 
Minä olen himppu vajaassa neljässä vuodessa ajanut -14 C5 HDi163A:lla n. 150tkm, nyt mittarissa karvan alle 300tkm. Tuohon hyde-alustaan kun tottuu niin kaikki muut tuppaa tuntumaan kivireeltä, makuasia tosin pitkälti. Suht hiljainen, mukava matka-auto kun hieman keinahtelevaan kulkuun tottuu.

Etutolpat (marmorilla n. 1k€ kpl) meni vaihtoon vuodon takia n. 200tkm jälkeen, takana on tietääkseni vielä alkuperäiset kuten jousipallot myös. Sähköinen käsijarru voi olla n. 1k€ ongelma jos sen vaijereiden kuntoa ei pidä silmällä. Harvinaisempien osien saatavuus (esmes webastolta lähtevä vesiputki...) voi olla haastavaa tai olematonta, sen toki voi korvata muullakin. 2 litraiset dieselit on koneena perusvarmaa PSA:ta, 6v Aisinin automaatti on hieman vanhahtava käytökseltään mutta öljyt huuhtelemalla vaihdettuna suht huoleton. Tankkauksista laskettuna omalla maantiepainotteisella ajolla keskikulutus on ollut 6,1l/100km. Säilytystiloja pikkutavaroille on rajallisesti, mutta siihenkin tottuu. Farkun takakontti on kohtuullinen tiloiltaan mutta ei mikään tilaihme.

Kaikkine omituisuuksineenkaan ei kuitenkaan huonoin käytössäni ollut kulkupeli.

Tuon ikäisen dieselit on Fordin koneita, toki perusvarmoja. Öljynvaihtoja ei pidä laiminlyödä, jos kone alkaa vuotamaan öljyä se vuotaa sitä jokapuolelta ja on toivoton savotta saada tiiviiksi.
Aisinin lootat ovat erittäin varmoja, ainut silloin tällöin niissä vastaantuleva vika on öljynlauhdutin joka sotkee öljyt ja jäähdytysnesteet. Helppo vaihtaa, mutta aika kallis osa sellaiseksi nyrkin kokoiseksi murkulaksi.
 
Useamman vuoden keskiarvolla hyvin pitämällä ja vähän ajamalla voi olla. Joku noista paremmin tietävä osaa varmaan kertoa tyypilliset kalliimmat viat, ilma-alustan korjaamiseen saa ainakin kulutettua jos sellainen löytyy.
Ilma-alustassa Mersulla se on tonnin per kulma itse osa, ainakin S500 W220 mallissa, jos ulkopuolisella teettää.
 
Viimeksi muokattu:
Tuohon hyde-alustaan kun tottuu niin kaikki muut tuppaa tuntumaan kivireeltä, makuasia tosin pitkälti. Suht hiljainen, mukava matka-auto kun hieman keinahtelevaan kulkuun tottuu.
Ajoin aikanaan jonkin verran työnantajan ekan korimallin C5:lla, ja tuo alusta oli kyllä jokseenkin omalaatuinen. Etenkin talven liukkailla tuntui, että kaikki tuntuma auton ja tienpinnan välillä katosi, auto kulki kyllä sinne minne sen ohjasi, mutta mitään tuntumaa tiehen ei ratin tai takapuolen kautta saanut. Tuntui kuin olisi ajanut ilmapatjan päällä.
 
Itselläni on 25v vanha Mersu ja en suosittele, ellet itse osaa edes jotain tehdä. Hyvä auto, mutta jos pitää korjata liikkeessä, niin se alkaa maksamaan. Entä suoraan joku museoauto. Osta vielä dieselinä ilman turboa, niin alkaa olla vähän osia, mitkä voisi mennä rikki. Olettaen, että ruostetta ei ole.
 
Itselläni on 25v vanha Mersu ja en suosittele, ellet itse osaa edes jotain tehdä. Hyvä auto, mutta jos pitää korjata liikkeessä, niin se alkaa maksamaan. Entä suoraan joku museoauto. Osta vielä dieselinä ilman turboa, niin alkaa olla vähän osia, mitkä voisi mennä rikki. Olettaen, että ruostetta ei ole.
En nyt sanoisi että mitään en osaa tehdä. Ehkä enemmänkin rajaisin sellaiset työt pois mitkä vaatii auton alle pääsyä, kohtuullisesti työkalut pysyy kasassa mutta kokemusta ei hirveästi ole autojen fiksauksista. Mutta pitää miettiä mihin suuntaan tuota lähtee kehittämään, vai jääkö vain haaveiluksi. Tuli vaan taas mieleen kun eilen katsoin tuollaisen siistin vanhan Jaguarin poislähtöä Lidlin pihalta.
 
En nyt sanoisi että mitään en osaa tehdä. Ehkä enemmänkin rajaisin sellaiset työt pois mitkä vaatii auton alle pääsyä, kohtuullisesti työkalut pysyy kasassa mutta kokemusta ei hirveästi ole autojen fiksauksista. Mutta pitää miettiä mihin suuntaan tuota lähtee kehittämään, vai jääkö vain haaveiluksi. Tuli vaan taas mieleen kun eilen katsoin tuollaisen siistin vanhan Jaguarin poislähtöä Lidlin pihalta.

Yllättävän paljon varsinkin kuluvia osia pystyy vaihtamaan yksi kulma kerrallaan ylös tunkkaamalla. Sopivasti kiinnostusta ja pikkurahan puutetta niin kaikenlaista oppii tekemään. Varsinkin vanhempaan mihin ei diagnostiikkaläppäriä tarvita vaikka nekin taitavat olla kohtuu hintaisia ja kohtuu helposti opittavissa.
 
Toimiva, ehkä vähän tylsähkö. Nissanin Camry. Ruoste pahin ansa, kannattaa tutkia kunnolla nosturilta, vie vaikka katsastuskonttorin kuntotarkistukseen.
 
Ajoin aikanaan jonkin verran työnantajan ekan korimallin C5:lla, ja tuo alusta oli kyllä jokseenkin omalaatuinen. Etenkin talven liukkailla tuntui, että kaikki tuntuma auton ja tienpinnan välillä katosi, auto kulki kyllä sinne minne sen ohjasi, mutta mitään tuntumaa tiehen ei ratin tai takapuolen kautta saanut. Tuntui kuin olisi ajanut ilmapatjan päällä.
Makuasia haluaako saada perseeseen ja näpeille tietoa miten huonossa kunnossa tiet ovat.
 
Pitäisi hommata nykyisen Kia Optiman tilalle "uusi" auto. Budjetti max.30k€. Viisi henkinen perhe, joten:
- tilaa pitäisi löytyä.
- voisi olla 6/7 paikkainen.
- pitkä takuu, yli 3.v saisi olla jäljellä.
- sähkö (ehkä myös hybridi)
- vetokoukku
- kattotelineet
Kotoa löytyy schuko pistorasia + naapurin puolelta latausasema (paritalo, ei ongelmaa käyttää yhdessä). Joten nämä puoltaa sähköautoja. Olen katsellut Maxus 5 ja 6. Maxus 5 on siinä ja siinä on liian "ruma" vaikka käyttöautoa haetaan 😁. Tähän mahtuisi hiihto/laskettelusukset, ilman kattotelineitä...
 
Älä hyvä ihminen, ei edes ilmaiseksi saati Maxusta...

Vähän on haastava budjettiin, mutta odotellaan muiden idealamppuja, itsellä vähän nyt pätkäisi.
 
Täällä on nyt päästy siihen pisteeseen, että olen katsellut rellun 2020 Clio tce 100sta tai Ford fiesta 20-21 mheviä (siinä pitäisi olla jakoketju, hihna vain öljypumpulla?)
Kumpi todennäköisesti tulisi edullisemmaksi pitkässä juoksussa? Ei ole tarkoitus vaihtaa parin vuoden päästä vaan ajaa ns paaliin
(Ja jos sieltä jotain mustaa hevosta joku ehdottaa niin 10k on täysin ehdoton katto)
 
Uutena ei olisi tarkoitus ostaa. Jos saisi 24k€ pintaan 50-60tkm ajetun n.3.v takuulla ja ajelisi vaikka 4.v ennenkuin yrittäisi päästä eroon. Kun vaan osaisi ennustaa arvon sulamisen määrän vs. mitä vaikka leasingilla saisi. On nimittäin Optimassakin hinta sulanut karusti.

Älä hyvä ihminen, ei edes ilmaiseksi saati Maxusta...

Vähän on haastava budjettiin, mutta odotellaan muiden idealamppuja, itsellä vähän nyt pätkäisi.
Onko nuo luotettavuudeltaan tuota tasoa? Siis ihan kuraa?

ID4/ID5 saattas hyvin mennä vielä noihin spekseihin....
Pitääpä joitakin tutkailla.
Tai sitten jatkuu matka Optimalla 😁
 
Muutama viesti taaksepäin kyselin kokemuksia Laguna mk3:sta tai muista saman luokan autoista hintaluokassa alle 5000€. Nyt kun olen selaillut tuota valtakunnan tarjontaa aktiivisemmin, niin valitettavasti Lagunaa on tosiaan heikosti tarjolla etenkin täällä eteläisessä Suomessa. Muita vaihtoehtoja arpoessa tuli mieleen myös Volvot, täällä vakiovastaus ison edullisen auton tarpeeseen tuntuu olevan V70, mutta entäs ne pienemmät eli lähinnä V50/S40, onko näistä kokemuksia?

Facelifit eli vuosimallit suunnilleen 2007 ja nuoremmat kiinnostaa ja niitä näyttää olevan aika hyvin tarjolla, etenkin tuota farkkua. Lagunaan verrattuna V50 on tietysti kokoluokkaa pienempi, mutta isot sisätilat eivät kahden ihmisen taloudessa ole erityisen tarpeen, enemmän kiinnostaa matka-ajon mukavuus ja sisämelu, ja tietysti luotettavuus. Nopealla googletuksella pienemmät bensamoottorit näyttävät olevan vähän riskialttiita, mutta dieselit voisivat olla parempia kestämään. Ja ilmeisesti myös 2.4 bensa, mutta siinä taas sitten kulutus alkaa olla hirmuista.

Onkohan S40/V50 ajomukavuudeltaan ja sisämelultaan millainen verrattuna vaikka aiemmin mietinnässä olleisiin Lagunaan, P508:iin tai Citikan C5:een verrattuna? Onko jotain moottorimalleja tai tyyppivikoja jota kannattaisi varoa?

Koska noita on tarjolla tässä pk-seudulla autoliikkeissäkin muutamia, niin voisin käväistä lähipäivinä katsomassa ja mahdollisuuksien mukaan jopa koeajamassa jonkin. Esimerkkinä kiinnostava voisi olla vaikka tämä, melko paljon ajettu mutta muuten vaikuttaa asialliselta.
 
Muutama viesti taaksepäin kyselin kokemuksia Laguna mk3:sta tai muista saman luokan autoista hintaluokassa alle 5000€. Nyt kun olen selaillut tuota valtakunnan tarjontaa aktiivisemmin, niin valitettavasti Lagunaa on tosiaan heikosti tarjolla etenkin täällä eteläisessä Suomessa. Muita vaihtoehtoja arpoessa tuli mieleen myös Volvot, täällä vakiovastaus ison edullisen auton tarpeeseen tuntuu olevan V70, mutta entäs ne pienemmät eli lähinnä V50/S40, onko näistä kokemuksia?

Facelifit eli vuosimallit suunnilleen 2007 ja nuoremmat kiinnostaa ja niitä näyttää olevan aika hyvin tarjolla, etenkin tuota farkkua. Lagunaan verrattuna V50 on tietysti kokoluokkaa pienempi, mutta isot sisätilat eivät kahden ihmisen taloudessa ole erityisen tarpeen, enemmän kiinnostaa matka-ajon mukavuus ja sisämelu, ja tietysti luotettavuus. Nopealla googletuksella pienemmät bensamoottorit näyttävät olevan vähän riskialttiita, mutta dieselit voisivat olla parempia kestämään. Ja ilmeisesti myös 2.4 bensa, mutta siinä taas sitten kulutus alkaa olla hirmuista.

Onkohan S40/V50 ajomukavuudeltaan ja sisämelultaan millainen verrattuna vaikka aiemmin mietinnässä olleisiin Lagunaan, P508:iin tai Citikan C5:een verrattuna? Onko jotain moottorimalleja tai tyyppivikoja jota kannattaisi varoa?

Koska noita on tarjolla tässä pk-seudulla autoliikkeissäkin muutamia, niin voisin käväistä lähipäivinä katsomassa ja mahdollisuuksien mukaan jopa koeajamassa jonkin. Esimerkkinä kiinnostava voisi olla vaikka tämä, melko paljon ajettu mutta muuten vaikuttaa asialliselta.
V50 dieselistä katsoisin suuttimet, ne vuotaa lähes aina. Sitten on hehkut, kuinka monta on pimeänä?

1.6D on kyllä pihi, mutta laiska.

Korin kuntoon kannattaa myös kiinnittä huomiota, 13v vanha rellu voi näyttää uudelta, mutta v50 tuskin.
 
Ootkos katsonu Saksa & Ruotsi akselilta, muistan katselleeni kolmoslagua joskus coupena sieltä.

Tuossa kauempaa ostaessa on aina se, että itse en ainakaan kokeilematta ole valmis halpaa käytettyä autoa ostamaan, ellei hinta ole todella halpa. Pitäisi varautua siihen, että tulee hukkareissu ja siihen meneekin sitten äkkiä satasia rahaa ilman mitään vastinetta.

Ruotsin tarjontaa jossain vaiheessa selasin, mutta ovat mielestäni siellä yllättävän hinnakkaita, eikä tarjontaa lahden takanakaan valtavasti tunnu olevan. Ei siis välttämättä ole järkeä lähteä Ruotsiin, jos vaikka Oulun seudulta löytyy sopiva yksilö. Saksan tarjontaa en ole katsonut, mutta toisaalta en oikein näe järkeväksi lähteä muutaman tonnin auton perässä matkailemaan Eurooppaan. Käytettyjä autoja on Suomikin täynnä, vaikkei välttämättä juuri Lagunaa.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
279 358
Viestejä
4 802 469
Jäsenet
77 929
Uusin jäsen
Wallnut

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom