Mikä auto minulle?

Tässä jo pidempään pyöritellyt jonkinlaisen fiilisauton ostamista. Fiilisautolla tarkoitan tässä kohtaa jotain selkeästi vanhempaa premiumautoa, eli Audi, BMW, Jaguar, Mersu tyyppistä. Tällä hetkellä on sen verran hajuttomia ja mauttomia nuo nykyiset autot että haluaisin jonkun missä olisi karismaa. Ei tarvitse olla tykki tai muutenkaan kisakireä, vaan sellainen tyylikkäämpi old-school auto. Tarvittaessa vain mahdollisesti kesäkäyttöön ja maltillisille kilometreille.

Tässä esimerkkejä millaisia pyöritellyt:


Tässä on vaan sellainen ongelma, että itsellä ei ole taitoa tai paikkaa tuollaisia fiksailla. Mitäs mieltä ootte, meneekö tuollaisten ~20 v vanhojen premium autojen kanssa täysin aika/hermot/rahat , vai olisiko tuollaisen hankkimisessa mitään järkeä? Tietenkään en viimeisiä rahoja tuollaiseen laittaisi, vaan hyväksyisin sen että huoltoihin/korjauksiin menee joku määrä / vuosi, mutta jotenkin haluaisin uskotella itselleni että jos on peruskunnossa, niin pienillä kilometreillä ei paljoa hajoakaan? Hankinnan hintaluokka varmaan jotain 4000-8000e välissä.

Jaguarista ollut täällä jossain juttua ennenkin, sellaiset ruosteongelmat edessä mistä ei edes rahalla selviä. Hitsata ei saa tiettyjä alusta osia, uusia ei saa uutena, käytetyt osat samaa ruosteongelmaa eli ei ole eikä saa.

Ja ruostuu se mersukin kun on sama juttu jaggen kanssa että ongelmakohdat löytyy ennemmin tai myöhemmin alustan muovisuojan alta, missä on jo kilokaupalla hiekkaa ja muuta mitä ei sinne kuulu. Unohtaa Jaguarin, mersun kanssa pitää olla tuttu hitsari ainakin jossain kohtaa.
 
Tuossa ikäluokassa sen mitä ehkä peltien kestävyydessä häviää niin tekniikan varmuudessa voi hyvinkin voittaa. Tosin tarkkaan pitää sittenkin valita automalli, tekniikkaversio ja yksilö. Kannattaa ensin selvittää itselleen mitkä ovat auton tärkeimmät ominaisuudet ja sitten valita laadukkain malli ehdot täyttävien joukosta. Sitten etsimään oikeaa yksilöä - siinä voikin vierähtää tovi.

Itse yritin pitkään kiinnostua uudemmista automalleista, mutta en vain siihen kykene. Sitä kautta sitten on ollut helpotus siirtyä vanhempaan kalustoon, koska matalan riskin malleista on silloin valinnan varaa ja arvonalenema alkaa noissa olemaan melkeinpä ohi, niin omistamisesta tulee ylläpitokuluista huolimatta varsin edullista.
 
Fiilisauton kokemus on tietysti jokaiselle eri, mutta väkisinkin miettii mitä fiilistä 20-vuotias e meisseli tuottaa. S tai AMG menisi omaan jakeluun, ehkä. Mutta tuohan on vain vanha perus auto?
 
Fiilisauto on tosiaan varmasti jokaiselle erilainen. Ja tuo aiemmin linkitetty mese oli ehkä vähän huono esimerkki. Ajatuksena ehkä enemmän tälläistä https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/e/14982604

Jos karkeasti mitä ajaa takaa, niin ei ehkä niinkään kauheasti ylimääräisiä sähköllä toimivia varusteita , reilun kokoinen kone, selkeästi ison kokoluokan auto. Kyllä siinä kohtaa itselle tuollainen perus e mese menee, mikäli vain hyvässä kunnossa muuten. Kuitenkin aikanaan hyvän hintainen ollut kaupasta ostaessa. BMW 7- sarja ollut myös kiinnostava, mutta jotenkin se sähkävarusteiden määrä hirvittää tuon ikäisessä autossa.
 
Tässä jo pidempään pyöritellyt jonkinlaisen fiilisauton ostamista. Fiilisautolla tarkoitan tässä kohtaa jotain selkeästi vanhempaa premiumautoa, eli Audi, BMW, Jaguar, Mersu tyyppistä. Tällä hetkellä on sen verran hajuttomia ja mauttomia nuo nykyiset autot että haluaisin jonkun missä olisi karismaa. Ei tarvitse olla tykki tai muutenkaan kisakireä, vaan sellainen tyylikkäämpi old-school auto. Tarvittaessa vain mahdollisesti kesäkäyttöön ja maltillisille kilometreille.

Tässä esimerkkejä millaisia pyöritellyt:


Tässä on vaan sellainen ongelma, että itsellä ei ole taitoa tai paikkaa tuollaisia fiksailla. Mitäs mieltä ootte, meneekö tuollaisten ~20 v vanhojen premium autojen kanssa täysin aika/hermot/rahat , vai olisiko tuollaisen hankkimisessa mitään järkeä? Tietenkään en viimeisiä rahoja tuollaiseen laittaisi, vaan hyväksyisin sen että huoltoihin/korjauksiin menee joku määrä / vuosi, mutta jotenkin haluaisin uskotella itselleni että jos on peruskunnossa, niin pienillä kilometreillä ei paljoa hajoakaan? Hankinnan hintaluokka varmaan jotain 4000-8000e välissä.
Taloudellisesti ei mitään järkeä hankkia tuollaista korjaukset ja huollot liikkeessä teettäen. Tuollainen toimii kyllä harrasteautona itse huoltaen ja korjaten. Vaikka kilometrit olisivat maltilliset, osat myös vanhenevat ja sitä kautta vikaantuvat. Premium autossa on premiumia myös korjauskulut.
 
Ei varmaan järkevin taloudellinen hankinta tosiaan, pelkästään jo bensankulutus on aika raskasta lompakolle. Mutta jos ajattelisi että vaikka teettäisikin ulkopuolisella korjaukset, niin olisiko esim. 1000e/ vuosi realistinen? Tietty jos joku ruostepommi osuu niin tuo ei ole kuin näyttää..
 
Ei varmaan järkevin taloudellinen hankinta tosiaan, pelkästään jo bensankulutus on aika raskasta lompakolle. Mutta jos ajattelisi että vaikka teettäisikin ulkopuolisella korjaukset, niin olisiko esim. 1000e/ vuosi realistinen? Tietty jos joku ruostepommi osuu niin tuo ei ole kuin näyttää..

Useamman vuoden keskiarvolla hyvin pitämällä ja vähän ajamalla voi olla. Joku noista paremmin tietävä osaa varmaan kertoa tyypilliset kalliimmat viat, ilma-alustan korjaamiseen saa ainakin kulutettua jos sellainen löytyy.
 
Minä olen himppu vajaassa neljässä vuodessa ajanut -14 C5 HDi163A:lla n. 150tkm, nyt mittarissa karvan alle 300tkm. Tuohon hyde-alustaan kun tottuu niin kaikki muut tuppaa tuntumaan kivireeltä, makuasia tosin pitkälti. Suht hiljainen, mukava matka-auto kun hieman keinahtelevaan kulkuun tottuu.

Etutolpat (marmorilla n. 1k€ kpl) meni vaihtoon vuodon takia n. 200tkm jälkeen, takana on tietääkseni vielä alkuperäiset kuten jousipallot myös. Sähköinen käsijarru voi olla n. 1k€ ongelma jos sen vaijereiden kuntoa ei pidä silmällä. Harvinaisempien osien saatavuus (esmes webastolta lähtevä vesiputki...) voi olla haastavaa tai olematonta, sen toki voi korvata muullakin. 2 litraiset dieselit on koneena perusvarmaa PSA:ta, 6v Aisinin automaatti on hieman vanhahtava käytökseltään mutta öljyt huuhtelemalla vaihdettuna suht huoleton. Tankkauksista laskettuna omalla maantiepainotteisella ajolla keskikulutus on ollut 6,1l/100km. Säilytystiloja pikkutavaroille on rajallisesti, mutta siihenkin tottuu. Farkun takakontti on kohtuullinen tiloiltaan mutta ei mikään tilaihme.

Kaikkine omituisuuksineenkaan ei kuitenkaan huonoin käytössäni ollut kulkupeli.

Tuon ikäisen dieselit on Fordin koneita, toki perusvarmoja. Öljynvaihtoja ei pidä laiminlyödä, jos kone alkaa vuotamaan öljyä se vuotaa sitä jokapuolelta ja on toivoton savotta saada tiiviiksi.
Aisinin lootat ovat erittäin varmoja, ainut silloin tällöin niissä vastaantuleva vika on öljynlauhdutin joka sotkee öljyt ja jäähdytysnesteet. Helppo vaihtaa, mutta aika kallis osa sellaiseksi nyrkin kokoiseksi murkulaksi.
 
Useamman vuoden keskiarvolla hyvin pitämällä ja vähän ajamalla voi olla. Joku noista paremmin tietävä osaa varmaan kertoa tyypilliset kalliimmat viat, ilma-alustan korjaamiseen saa ainakin kulutettua jos sellainen löytyy.
Ilma-alustassa Mersulla se on tonnin per kulma itse osa, ainakin S500 W220 mallissa, jos ulkopuolisella teettää.
 
Viimeksi muokattu:
Tuohon hyde-alustaan kun tottuu niin kaikki muut tuppaa tuntumaan kivireeltä, makuasia tosin pitkälti. Suht hiljainen, mukava matka-auto kun hieman keinahtelevaan kulkuun tottuu.
Ajoin aikanaan jonkin verran työnantajan ekan korimallin C5:lla, ja tuo alusta oli kyllä jokseenkin omalaatuinen. Etenkin talven liukkailla tuntui, että kaikki tuntuma auton ja tienpinnan välillä katosi, auto kulki kyllä sinne minne sen ohjasi, mutta mitään tuntumaa tiehen ei ratin tai takapuolen kautta saanut. Tuntui kuin olisi ajanut ilmapatjan päällä.
 
Itselläni on 25v vanha Mersu ja en suosittele, ellet itse osaa edes jotain tehdä. Hyvä auto, mutta jos pitää korjata liikkeessä, niin se alkaa maksamaan. Entä suoraan joku museoauto. Osta vielä dieselinä ilman turboa, niin alkaa olla vähän osia, mitkä voisi mennä rikki. Olettaen, että ruostetta ei ole.
 
Itselläni on 25v vanha Mersu ja en suosittele, ellet itse osaa edes jotain tehdä. Hyvä auto, mutta jos pitää korjata liikkeessä, niin se alkaa maksamaan. Entä suoraan joku museoauto. Osta vielä dieselinä ilman turboa, niin alkaa olla vähän osia, mitkä voisi mennä rikki. Olettaen, että ruostetta ei ole.
En nyt sanoisi että mitään en osaa tehdä. Ehkä enemmänkin rajaisin sellaiset työt pois mitkä vaatii auton alle pääsyä, kohtuullisesti työkalut pysyy kasassa mutta kokemusta ei hirveästi ole autojen fiksauksista. Mutta pitää miettiä mihin suuntaan tuota lähtee kehittämään, vai jääkö vain haaveiluksi. Tuli vaan taas mieleen kun eilen katsoin tuollaisen siistin vanhan Jaguarin poislähtöä Lidlin pihalta.
 
En nyt sanoisi että mitään en osaa tehdä. Ehkä enemmänkin rajaisin sellaiset työt pois mitkä vaatii auton alle pääsyä, kohtuullisesti työkalut pysyy kasassa mutta kokemusta ei hirveästi ole autojen fiksauksista. Mutta pitää miettiä mihin suuntaan tuota lähtee kehittämään, vai jääkö vain haaveiluksi. Tuli vaan taas mieleen kun eilen katsoin tuollaisen siistin vanhan Jaguarin poislähtöä Lidlin pihalta.

Yllättävän paljon varsinkin kuluvia osia pystyy vaihtamaan yksi kulma kerrallaan ylös tunkkaamalla. Sopivasti kiinnostusta ja pikkurahan puutetta niin kaikenlaista oppii tekemään. Varsinkin vanhempaan mihin ei diagnostiikkaläppäriä tarvita vaikka nekin taitavat olla kohtuu hintaisia ja kohtuu helposti opittavissa.
 
Toimiva, ehkä vähän tylsähkö. Nissanin Camry. Ruoste pahin ansa, kannattaa tutkia kunnolla nosturilta, vie vaikka katsastuskonttorin kuntotarkistukseen.
 
Ajoin aikanaan jonkin verran työnantajan ekan korimallin C5:lla, ja tuo alusta oli kyllä jokseenkin omalaatuinen. Etenkin talven liukkailla tuntui, että kaikki tuntuma auton ja tienpinnan välillä katosi, auto kulki kyllä sinne minne sen ohjasi, mutta mitään tuntumaa tiehen ei ratin tai takapuolen kautta saanut. Tuntui kuin olisi ajanut ilmapatjan päällä.
Makuasia haluaako saada perseeseen ja näpeille tietoa miten huonossa kunnossa tiet ovat.
 
Pitäisi hommata nykyisen Kia Optiman tilalle "uusi" auto. Budjetti max.30k€. Viisi henkinen perhe, joten:
- tilaa pitäisi löytyä.
- voisi olla 6/7 paikkainen.
- pitkä takuu, yli 3.v saisi olla jäljellä.
- sähkö (ehkä myös hybridi)
- vetokoukku
- kattotelineet
Kotoa löytyy schuko pistorasia + naapurin puolelta latausasema (paritalo, ei ongelmaa käyttää yhdessä). Joten nämä puoltaa sähköautoja. Olen katsellut Maxus 5 ja 6. Maxus 5 on siinä ja siinä on liian "ruma" vaikka käyttöautoa haetaan 😁. Tähän mahtuisi hiihto/laskettelusukset, ilman kattotelineitä...
 
Älä hyvä ihminen, ei edes ilmaiseksi saati Maxusta...

Vähän on haastava budjettiin, mutta odotellaan muiden idealamppuja, itsellä vähän nyt pätkäisi.
 
Täällä on nyt päästy siihen pisteeseen, että olen katsellut rellun 2020 Clio tce 100sta tai Ford fiesta 20-21 mheviä (siinä pitäisi olla jakoketju, hihna vain öljypumpulla?)
Kumpi todennäköisesti tulisi edullisemmaksi pitkässä juoksussa? Ei ole tarkoitus vaihtaa parin vuoden päästä vaan ajaa ns paaliin
(Ja jos sieltä jotain mustaa hevosta joku ehdottaa niin 10k on täysin ehdoton katto)
 
Uutena ei olisi tarkoitus ostaa. Jos saisi 24k€ pintaan 50-60tkm ajetun n.3.v takuulla ja ajelisi vaikka 4.v ennenkuin yrittäisi päästä eroon. Kun vaan osaisi ennustaa arvon sulamisen määrän vs. mitä vaikka leasingilla saisi. On nimittäin Optimassakin hinta sulanut karusti.

Älä hyvä ihminen, ei edes ilmaiseksi saati Maxusta...

Vähän on haastava budjettiin, mutta odotellaan muiden idealamppuja, itsellä vähän nyt pätkäisi.
Onko nuo luotettavuudeltaan tuota tasoa? Siis ihan kuraa?

ID4/ID5 saattas hyvin mennä vielä noihin spekseihin....
Pitääpä joitakin tutkailla.
Tai sitten jatkuu matka Optimalla 😁
 
Muutama viesti taaksepäin kyselin kokemuksia Laguna mk3:sta tai muista saman luokan autoista hintaluokassa alle 5000€. Nyt kun olen selaillut tuota valtakunnan tarjontaa aktiivisemmin, niin valitettavasti Lagunaa on tosiaan heikosti tarjolla etenkin täällä eteläisessä Suomessa. Muita vaihtoehtoja arpoessa tuli mieleen myös Volvot, täällä vakiovastaus ison edullisen auton tarpeeseen tuntuu olevan V70, mutta entäs ne pienemmät eli lähinnä V50/S40, onko näistä kokemuksia?

Facelifit eli vuosimallit suunnilleen 2007 ja nuoremmat kiinnostaa ja niitä näyttää olevan aika hyvin tarjolla, etenkin tuota farkkua. Lagunaan verrattuna V50 on tietysti kokoluokkaa pienempi, mutta isot sisätilat eivät kahden ihmisen taloudessa ole erityisen tarpeen, enemmän kiinnostaa matka-ajon mukavuus ja sisämelu, ja tietysti luotettavuus. Nopealla googletuksella pienemmät bensamoottorit näyttävät olevan vähän riskialttiita, mutta dieselit voisivat olla parempia kestämään. Ja ilmeisesti myös 2.4 bensa, mutta siinä taas sitten kulutus alkaa olla hirmuista.

Onkohan S40/V50 ajomukavuudeltaan ja sisämelultaan millainen verrattuna vaikka aiemmin mietinnässä olleisiin Lagunaan, P508:iin tai Citikan C5:een verrattuna? Onko jotain moottorimalleja tai tyyppivikoja jota kannattaisi varoa?

Koska noita on tarjolla tässä pk-seudulla autoliikkeissäkin muutamia, niin voisin käväistä lähipäivinä katsomassa ja mahdollisuuksien mukaan jopa koeajamassa jonkin. Esimerkkinä kiinnostava voisi olla vaikka tämä, melko paljon ajettu mutta muuten vaikuttaa asialliselta.
 
Muutama viesti taaksepäin kyselin kokemuksia Laguna mk3:sta tai muista saman luokan autoista hintaluokassa alle 5000€. Nyt kun olen selaillut tuota valtakunnan tarjontaa aktiivisemmin, niin valitettavasti Lagunaa on tosiaan heikosti tarjolla etenkin täällä eteläisessä Suomessa. Muita vaihtoehtoja arpoessa tuli mieleen myös Volvot, täällä vakiovastaus ison edullisen auton tarpeeseen tuntuu olevan V70, mutta entäs ne pienemmät eli lähinnä V50/S40, onko näistä kokemuksia?

Facelifit eli vuosimallit suunnilleen 2007 ja nuoremmat kiinnostaa ja niitä näyttää olevan aika hyvin tarjolla, etenkin tuota farkkua. Lagunaan verrattuna V50 on tietysti kokoluokkaa pienempi, mutta isot sisätilat eivät kahden ihmisen taloudessa ole erityisen tarpeen, enemmän kiinnostaa matka-ajon mukavuus ja sisämelu, ja tietysti luotettavuus. Nopealla googletuksella pienemmät bensamoottorit näyttävät olevan vähän riskialttiita, mutta dieselit voisivat olla parempia kestämään. Ja ilmeisesti myös 2.4 bensa, mutta siinä taas sitten kulutus alkaa olla hirmuista.

Onkohan S40/V50 ajomukavuudeltaan ja sisämelultaan millainen verrattuna vaikka aiemmin mietinnässä olleisiin Lagunaan, P508:iin tai Citikan C5:een verrattuna? Onko jotain moottorimalleja tai tyyppivikoja jota kannattaisi varoa?

Koska noita on tarjolla tässä pk-seudulla autoliikkeissäkin muutamia, niin voisin käväistä lähipäivinä katsomassa ja mahdollisuuksien mukaan jopa koeajamassa jonkin. Esimerkkinä kiinnostava voisi olla vaikka tämä, melko paljon ajettu mutta muuten vaikuttaa asialliselta.
V50 dieselistä katsoisin suuttimet, ne vuotaa lähes aina. Sitten on hehkut, kuinka monta on pimeänä?

1.6D on kyllä pihi, mutta laiska.

Korin kuntoon kannattaa myös kiinnittä huomiota, 13v vanha rellu voi näyttää uudelta, mutta v50 tuskin.
 
Ootkos katsonu Saksa & Ruotsi akselilta, muistan katselleeni kolmoslagua joskus coupena sieltä.

Tuossa kauempaa ostaessa on aina se, että itse en ainakaan kokeilematta ole valmis halpaa käytettyä autoa ostamaan, ellei hinta ole todella halpa. Pitäisi varautua siihen, että tulee hukkareissu ja siihen meneekin sitten äkkiä satasia rahaa ilman mitään vastinetta.

Ruotsin tarjontaa jossain vaiheessa selasin, mutta ovat mielestäni siellä yllättävän hinnakkaita, eikä tarjontaa lahden takanakaan valtavasti tunnu olevan. Ei siis välttämättä ole järkeä lähteä Ruotsiin, jos vaikka Oulun seudulta löytyy sopiva yksilö. Saksan tarjontaa en ole katsonut, mutta toisaalta en oikein näe järkeväksi lähteä muutaman tonnin auton perässä matkailemaan Eurooppaan. Käytettyjä autoja on Suomikin täynnä, vaikkei välttämättä juuri Lagunaa.
 
Muutama viesti taaksepäin kyselin kokemuksia Laguna mk3:sta tai muista saman luokan autoista hintaluokassa alle 5000€. Nyt kun olen selaillut tuota valtakunnan tarjontaa aktiivisemmin, niin valitettavasti Lagunaa on tosiaan heikosti tarjolla etenkin täällä eteläisessä Suomessa. Muita vaihtoehtoja arpoessa tuli mieleen myös Volvot, täällä vakiovastaus ison edullisen auton tarpeeseen tuntuu olevan V70, mutta entäs ne pienemmät eli lähinnä V50/S40, onko näistä kokemuksia?

Facelifit eli vuosimallit suunnilleen 2007 ja nuoremmat kiinnostaa ja niitä näyttää olevan aika hyvin tarjolla, etenkin tuota farkkua. Lagunaan verrattuna V50 on tietysti kokoluokkaa pienempi, mutta isot sisätilat eivät kahden ihmisen taloudessa ole erityisen tarpeen, enemmän kiinnostaa matka-ajon mukavuus ja sisämelu, ja tietysti luotettavuus. Nopealla googletuksella pienemmät bensamoottorit näyttävät olevan vähän riskialttiita, mutta dieselit voisivat olla parempia kestämään. Ja ilmeisesti myös 2.4 bensa, mutta siinä taas sitten kulutus alkaa olla hirmuista.

ITse unohdin alkuunsa ne "pikku-Volvot" kun kokeneemmat volvomkehet sanoivat etteivät ne ole edes oikeita volvoja. Ja jos kyseessä on kakkosauto, johon ei tule paljon kilsoja, niin onko suurta väliä kuluttaako 7 vai 9 litraa satkulla? Kun vuotuinen arvonalenema on satasia, niin voi vähän enemmän laittaa käyttökuluihin.
 
Tuossa kauempaa ostaessa on aina se, että itse en ainakaan kokeilematta ole valmis halpaa käytettyä autoa ostamaan, ellei hinta ole todella halpa. Pitäisi varautua siihen, että tulee hukkareissu ja siihen meneekin sitten äkkiä satasia rahaa ilman mitään vastinetta.

Ruotsin tarjontaa jossain vaiheessa selasin, mutta ovat mielestäni siellä yllättävän hinnakkaita, eikä tarjontaa lahden takanakaan valtavasti tunnu olevan. Ei siis välttämättä ole järkeä lähteä Ruotsiin, jos vaikka Oulun seudulta löytyy sopiva yksilö. Saksan tarjontaa en ole katsonut, mutta toisaalta en oikein näe järkeväksi lähteä muutaman tonnin auton perässä matkailemaan Eurooppaan. Käytettyjä autoja on Suomikin täynnä, vaikkei välttämättä juuri Lagunaa.
Kannattaa katsoa autoja pitkänkin matkan päästä. Itse olen lähes aina "joutunut" ostamaan auton kaukaa, eikä reissaamista ole tarvinnut katua. Se on totta, että hukkareissu maksaa aikaa ja rahaa. Mutta se kannattaa ajatella normaalina osana auton hankintakustannuksia.

Toki jos autoa aikoo vaihtaa tiheään tahtiin, niin silloin lähiseudulla operoiminen on varmaan hyvä idea. Mutta itse olen ollut joka kerta tyytyväinen siihen, että olen pienellä vaivannäöllä aina onnistunut löytämään paremman auton kuin ilman vaivannäköä - ja yleensä tämä on realisoitunut myös kokonaiskustannusten hyötynä jokusesta hukkareissusta huolimatta.

Kun ostaa mieleisen auton, sen jaksaa pitää kauemmin - ja tämä tuo säästöä. Samoin tuo säästöä hyvän yksilön hankinta, varsinkin jos ostohintakin on kohdillaan. Hukkareissuja tulee ylipäänsä hyvin vähän kun tekee pohjatyöt hyvin - ja jos tulee, niin siihen kuluvan ajan ja rahan tienaa hyvällä ostoksella tosi äkkiä takaisin.
 
Täällä on nyt päästy siihen pisteeseen, että olen katsellut rellun 2020 Clio tce 100sta tai Ford fiesta 20-21 mheviä (siinä pitäisi olla jakoketju, hihna vain öljypumpulla?)
Kumpi todennäköisesti tulisi edullisemmaksi pitkässä juoksussa? Ei ole tarkoitus vaihtaa parin vuoden päästä vaan ajaa ns paaliin
(Ja jos sieltä jotain mustaa hevosta joku ehdottaa niin 10k on täysin ehdoton katto)

Verot ja vakuutukset mennee käytännössä tasan. Todellinen kulutus on Spritmonitorin mukaan Fiestassa keskimäärin kolme desiä pienempi satasella, jos puhutaan manuaaleista, eli ei paljon, mutta vähän. Ylläpidon puolesta kummassakin autossa lienee etunsa. Ruostetta Clio kestänee paremmin, jos ajat vähän, jolloin korista voi loppua tiima ennen tekniikkaa. Jos korin kestolla ei ole merkitystä, niin Fiestan kevythybridijärjestelmä on potentiaalinen korjauskuluriski auton ikääntyessä, toisaalta Clion alustanosien kulutus on tunnettu tosiasia.

--> Halvemmaksi tulee se jonka saat halvemmalla ulos autoliikkeestä. Eli luultavasti Rellu.
 
Täällä on nyt päästy siihen pisteeseen, että olen katsellut rellun 2020 Clio tce 100sta tai Ford fiesta 20-21 mheviä (siinä pitäisi olla jakoketju, hihna vain öljypumpulla?)
Kumpi todennäköisesti tulisi edullisemmaksi pitkässä juoksussa? Ei ole tarkoitus vaihtaa parin vuoden päästä vaan ajaa ns paaliin
(Ja jos sieltä jotain mustaa hevosta joku ehdottaa niin 10k on täysin ehdoton katto)
Minulla oli juuri lomamatkalla ajossa uusimman korimallin Clio ja täytyy sanoa, että auto oli melkoinen pettymys. Kyseisessä autossa oli 100 -heppainen tce, joka nyki ja pätki todella häiritsevästi kiihdytyksissä. Ainoastaan täyskaasukiihdytyksessä pätkimistä ei esiintynyt. Myös ajoasento jäi melkoisen puutteelliseksi huonojen säätövarojen vuoksi. Penkki jäi itselleni aivan liian ylös, selkänojan säätö oli portaallinen ja ratti jäi liian kauas osittain juuri selkänojan karkean säädön vuoksi. Melutaso Kroatian teillä oli kyllä vaimea, mutta se olikin melkeinpä ainut positiivinen asia. Vertailun vuoksi esim. Vw-konsernin pikkuautoissa ajoon liittyvät asiat toimivat huomattavasti paremmin ja niillä on kiva ajella. Uusimman korimallin fiestaa olen vain koeistunut autokaupassa, mutta ajoasennon kanssa siinä pääsi sinuiksi hyvin.
 
@Cotelo mites joku vanha Lexus? Vähän joutuu alkupääomaa sijoittaan enemmän, kuin saman ikäluokan eurooppalaisiin, mutta korjauskuluja syntyy vähemmän. Ne vanhat V6- ja V8-motterot oli/on luotettavia. Ruosteongelmia saattaa toki olla.
 
Minkäslaisia autoja nuo IV Meganet on? Onko jotain kone+vaihteistoyhdistelmää mitä kannattaisi vältellä tai nimenomaan suosia? Pitäisi puolison Mk4 diesel Mondeo vaihtaa tuorempaan ja bensavehkeeseen. Budjetti on jotain 8000-12000 välissä, riippuu aivan mitä firmat mahtaa tuosta Mondeosta hyvitellä.

E: Esim yksi vastaantullut olisi EDC7 laatikolla ja 140tce koneella
 
Viimeksi muokattu:
Nelosmegu vm. 12-15 väliin on pätevä laite, mut noita EDC eli Foortin powershift kuivilla kytkimillä välttäisin. Keppivaihde ellei tavallista momentinmuunninta ole missään, muistaakseni ne jäi Megu 3:sen myötä pois.
 
Nelosmegu vm. 12-15 väliin on pätevä laite, mut noita EDC eli Foortin powershift kuivilla kytkimillä välttäisin. Keppivaihde ellei tavallista momentinmuunninta ole missään, muistaakseni ne jäi Megu 3:sen myötä pois.
Eikö nelonen ole 2015-2020 välillä valmistetut ja kolmosta tehtiin hetken rinnakkain nelosen kanssa? III sai faceliftin 2012 ja 2014? Onko nuo kaikki EDC loodat sitten kuivia vai onko tuolla poikkeuksia seassa? Automaatti olisi kiva, mutta ei nyt ihan pakollinen jos hyvä vaihtoehto manuaalina löytyy.

Itsellä on K Astra 1.4T ja automaattina ja ollut kyllä kiva peli. Mitenköhän nuo 1.0T automaatilla varustettuna, onkohan yhtä luotettavassa maineessa?
 
Juu sotken, Clio siirtyi viitoseen kun Megane oli nelonen... Eli tarkoitin 3gen malleja tuosta vuoskymmenen taitteen jälkeen ennen sukupolvenvaihdosta. 4gen taas itsessään on ihan hyvä auto sekin kun katsoo -18 eteenpäin.

Meganessa on vain kuivilla kytkimillä, koska pienet moottorit, ainoastaan tuplaturbo dieseliä joka oli Talismanin sekä Espacen isoimpien mallien keulalla sai märkäkytkimillä, jotka olivat kestävämpiä.
 
Nelos-Meganea ei kannata sitten ostaa 1.2 TCe-moottorilla. Niissä on hyvin paljon murheita. Sen sijaan 1.3 TCe on huomattavasti varmempi vehje ja suorituskykykin on parempi. Alkuvuosien Megane neloseen saa jopa dieselmoottorin ilman ureajärjestelmää, jos hakee alhaisimpia mahdollisia käyttökuluja ja lisää kestävyyttä. Kokonaisuutena nelos-Megu on hyvä auto. Ruostekestävyys ei välttämättä ole kolmosmallin tasolla, mutta ainakin hyvää eurooppalaista keskitasoa kuitenkin. Ja auto on ajo-ominaisuuksiltaan varsin hyvä, jopa mutkateillekin sopiva mukavuutta uhraamatta.

Clio Viitosen 1.0 bensakoneen pätkiminen kiihdytyksissä on tunnettu ongelma ja tämä koskee nykyään hyvinkin monia bensakoneisia autoja. Päästöjen rajoittaminen on tavallaan viety liian pitkälle; ongelma siis johtuu liian "puhtaaksi" viritetystä moottorinohjaussoftasta. Virallinen ohjelmistopäivitys Renaultilta saattaa auttaa tai sitten ei. 98 bensa saattaa auttaa tai sitten ei. Jos autossa on ajomoodit, niin sporttiasetuksilla nykiminen saattaa helpottaa tai sitten ei. Epävirallisella "viritys"softalla asia on todennäköisesti ratkaistavissa, mutta se on sitten toki laitonta se.
 
Muutama viesti taaksepäin kyselin kokemuksia Laguna mk3:sta tai muista saman luokan autoista hintaluokassa alle 5000€. Nyt kun olen selaillut tuota valtakunnan tarjontaa aktiivisemmin, niin valitettavasti Lagunaa on tosiaan heikosti tarjolla etenkin täällä eteläisessä Suomessa. Muita vaihtoehtoja arpoessa tuli mieleen myös Volvot, täällä vakiovastaus ison edullisen auton tarpeeseen tuntuu olevan V70, mutta entäs ne pienemmät eli lähinnä V50/S40, onko näistä kokemuksia?

Facelifit eli vuosimallit suunnilleen 2007 ja nuoremmat kiinnostaa ja niitä näyttää olevan aika hyvin tarjolla, etenkin tuota farkkua. Lagunaan verrattuna V50 on tietysti kokoluokkaa pienempi, mutta isot sisätilat eivät kahden ihmisen taloudessa ole erityisen tarpeen, enemmän kiinnostaa matka-ajon mukavuus ja sisämelu, ja tietysti luotettavuus. Nopealla googletuksella pienemmät bensamoottorit näyttävät olevan vähän riskialttiita, mutta dieselit voisivat olla parempia kestämään. Ja ilmeisesti myös 2.4 bensa, mutta siinä taas sitten kulutus alkaa olla hirmuista.

Onkohan S40/V50 ajomukavuudeltaan ja sisämelultaan millainen verrattuna vaikka aiemmin mietinnässä olleisiin Lagunaan, P508:iin tai Citikan C5:een verrattuna? Onko jotain moottorimalleja tai tyyppivikoja jota kannattaisi varoa?

Koska noita on tarjolla tässä pk-seudulla autoliikkeissäkin muutamia, niin voisin käväistä lähipäivinä katsomassa ja mahdollisuuksien mukaan jopa koeajamassa jonkin. Esimerkkinä kiinnostava voisi olla vaikka tämä, melko paljon ajettu mutta muuten vaikuttaa asialliselta.
V50 lähtisin hakemaan viisipyttyistä dieseliä. Ei ole mitenkään huippuunsa taloudellinen mutta ainakin pannu on kestävimmästä päästä, kunhan huolloista on pidetty huolta. Ja automaattivaihteiston öljynvaihdoista pitää olla varmuus. Omaa kokemusta ko. automallista ei ole mutta aikoinaan tuli pitempi reissu istuttua kyydissä. Ei jäänyt mieleen että olisi ollut epämukava tai meluisa kyyti vänkärin paikalta arvioituna. Ford Focukseen perustuva alustarakenne eli voisin olettaa ajettavuuden olevan jo senkin puolesta kohdallaan.
 
V50 lähtisin hakemaan viisipyttyistä dieseliä. Ei ole mitenkään huippuunsa taloudellinen mutta ainakin pannu on kestävimmästä päästä, kunhan huolloista on pidetty huolta. Ja automaattivaihteiston öljynvaihdoista pitää olla varmuus. Omaa kokemusta ko. automallista ei ole mutta aikoinaan tuli pitempi reissu istuttua kyydissä. Ei jäänyt mieleen että olisi ollut epämukava tai meluisa kyyti vänkärin paikalta arvioituna. Ford Focukseen perustuva alustarakenne eli voisin olettaa ajettavuuden olevan jo senkin puolesta kohdallaan.

Se on samalla pohjalevyllä kakkoskoppaisen Focuksen kanssa, ja yleisen mielipiteen mukaan kakkossukupolven ajettavuus on huonoin Focuksista. Ykkönen on hyvä ja nelosta on kehuttu myös, kolmonen oli aika ok ja kakkonen ei-huono-ei-hyvä. (V50:llä ajoin aikanaan pari kertaa autokoulussa, mutta siitä ei ole jäänyt mieleen muuta kuin nahkapenkit ja vakkari.)
 
Onko tuo 1,3tce kehitetty 1,2 virheistä oppien? Joskus sellaistakin kehitystä vielä harrastetaan, euroopassakin..
1,3 on se Rellun ja Mersun yhteistyönä tehty uusi moottori, ei suoraan minkään evoluutio. Rellu teki koneen ja Mersu omiin malleihinsa sylinterikannen, muistaakseni.
 
Se on samalla pohjalevyllä kakkoskoppaisen Focuksen kanssa, ja yleisen mielipiteen mukaan kakkossukupolven ajettavuus on huonoin Focuksista. Ykkönen on hyvä ja nelosta on kehuttu myös, kolmonen oli aika ok ja kakkonen ei-huono-ei-hyvä. (V50:llä ajoin aikanaan pari kertaa autokoulussa, mutta siitä ei ole jäänyt mieleen muuta kuin nahkapenkit ja vakkari.)
Ok ja niinpäs onkin ja ilmeisesti Mazdakin oli pohjalevyn kehittelytyössä mukana. Toki luultavasti Volvon toteutus on johonkin suuntaan erilainen kuin Fordin jne. kun samalle perusrakenteelle voi toteuttaa monenlaisia lopputuloksia.


Pikkuvolvoissa oli näköjään vanha 5-vaihteinen Aisin 2010 mallivuoteen asti ja siitä antaisin jonkinlaisen miinuksen. V70 MkIII tai sama sedanina S80 MkII on omasta mielestäni halpojen Volvojen paras malli, mutta nyt kysytyssä alle viiden tonnin hintaluokassa pitää kyllä osata löytää hyvin pidetty yksilö kun järkevällä koneella olevien kilsalukemat ovat järjestään vähintään 300-400k. Sama kyllä koskee myös noita V50/S40.
 
V50 lähtisin hakemaan viisipyttyistä dieseliä. Ei ole mitenkään huippuunsa taloudellinen mutta ainakin pannu on kestävimmästä päästä, kunhan huolloista on pidetty huolta. Ja automaattivaihteiston öljynvaihdoista pitää olla varmuus. Omaa kokemusta ko. automallista ei ole mutta aikoinaan tuli pitempi reissu istuttua kyydissä. Ei jäänyt mieleen että olisi ollut epämukava tai meluisa kyyti vänkärin paikalta arvioituna. Ford Focukseen perustuva alustarakenne eli voisin olettaa ajettavuuden olevan jo senkin puolesta kohdallaan.

Se on samalla pohjalevyllä kakkoskoppaisen Focuksen kanssa, ja yleisen mielipiteen mukaan kakkossukupolven ajettavuus on huonoin Focuksista. Ykkönen on hyvä ja nelosta on kehuttu myös, kolmonen oli aika ok ja kakkonen ei-huono-ei-hyvä. (V50:llä ajoin aikanaan pari kertaa autokoulussa, mutta siitä ei ole jäänyt mieleen muuta kuin nahkapenkit ja vakkari.)

Ok ja niinpäs onkin ja ilmeisesti Mazdakin oli pohjalevyn kehittelytyössä mukana. Toki luultavasti Volvon toteutus on johonkin suuntaan erilainen kuin Fordin jne. kun samalle perusrakenteelle voi toteuttaa monenlaisia lopputuloksia.


Pikkuvolvoissa oli näköjään vanha 5-vaihteinen Aisin 2010 mallivuoteen asti ja siitä antaisin jonkinlaisen miinuksen. V70 MkIII tai sama sedanina S80 MkII on omasta mielestäni halpojen Volvojen paras malli, mutta nyt kysytyssä alle viiden tonnin hintaluokassa pitää kyllä osata löytää hyvin pidetty yksilö kun järkevällä koneella olevien kilsalukemat ovat järjestään vähintään 300-400k. Sama kyllä koskee myös noita V50/S40.

Kävin kokeilemassa yhtä V50:stä, vuosimallin -12 pikkudiesel 1.6. Ihan mukavan tuntuinen pikaisella koeajolla, eikä sisämelu ainakaan satasen vauhdissa vielä särkenyt korvia. Toki jotenkin vanhahtavan (Volvomaisen?) ja yllättävänkin pienen tuntuinen, mikä ei sinällään ole kummallista, jos kokoluokka on sama mk2 Focuksen kanssa. Tuo kone ei ollut raketti, mutta omaan makuun ihan riittävän tehokas, eniten häiritsi alaväännön puute liikkeelle lähdettäessä. En silti sulje Volvoa vielä vaihtoehdoista pois, toki hyväkuntoiset ja vähän ajetut ovat myös aika lailla hinnoissaan verrattuna esim. Lagunaan.
 
@Cotelo mites joku vanha Lexus? Vähän joutuu alkupääomaa sijoittaan enemmän, kuin saman ikäluokan eurooppalaisiin, mutta korjauskuluja syntyy vähemmän. Ne vanhat V6- ja V8-motterot oli/on luotettavia. Ruosteongelmia saattaa toki olla.
Nuokin kävi mielessä, mutta jotenkin vähänlaisesti valikoimaa.. en tiedä pitäiskö katsoa myös diesel puolta tuon tyyppisistä autoista, kun nyt vain keskittynyt bensiinipuoleen 🤔

Mutta , edelleen tämän tyyppinen auto olisi ehkä lähempänä nyt sitä mitä mietin:

Onko nuo jagget tosiaan täysiä pommeja sen ruosteen suhteen ? Tuossa yksilössäkin siitä mainitaan..
 
Kävin kahta Jaggea koeajamassa muutama vuosi sitten, juurikin S-Typeä. On se hieno auto, mutta automaatti oli pettymys ja suorituskyky oli todella olematon tai ehkä odotin vähän liikaa. Manuaali oli oikeastaan kivempi ja siinä olisi ollut 2,5l kone. Mutta siihen taas ei saanut vakkaria joten jäi ostamatta. Mutta tuo 5-vaihteinen on surkea laatikko jos vertaa vaikka Mersun tai Lexuksen 5-vaihteisiin eikä edes kestä.
 
Ei vielä ajankohtaista, mutta kun tässä autokuumeillut jo vuoden verran niin jatketaan sitä kysymällä täältä mielipiteitä.
Autolle tarve 2026 helmikuussa kun vanhempainvapaa alkaa. Olisi kiva päästä joskus muksun kanssa lähipiirejä kauemmaksi, kun puoliso on autollaan töissä. Itse teen etätyötä joten tällä hetkellä ei autolle ole varsinaisesti tarvetta, vaikka jatkuva autokuume onkin.
Olin ajatellut 6-8k€ bemaria, audeja ja mersuja voi ehdottaa myös. Mutta mersut taitavat sen verran kalliimpia olla että ne jäänee seuraavalle kierrokselle.

Eli käytännössä ehkä eniten kiinnostaa 6-8k€ hintaluokan bmw:t. Mitkä niistä ovat luotettavia, ns. hyvällä koneella tms. muita juttuja mitä hyvä tietää? Diesel on myös vaihtoehto.
Kohtuu avoin kilometrien osalta, mielellään ehkä ei yli 250tkm (mitä mieltä te?). Kohtuu luotettava auto olisi kiva. Vaikka tarkoitus ei ole nyt autoa hankkia, niin linkatkaa ihmeessä niin paljon nettiautosta teidän mielestänne hyviä saksalaisia tuohon budjettiin, kiinnostaa kovasti!
Kiitos! :)
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
279 633
Viestejä
4 808 704
Jäsenet
77 959
Uusin jäsen
SkodaEnyaq123456789

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom