Mikä auto minulle?

Osaisiko joku luonnehtia 15-20 vuotta vanhoista Saabeista tärkeimpiä tietoja, ongelmia, hyvää ja huonoa?
Hazaski jo aika kattavasti vastasikin. Painotetaan vielä varaosien saantiin, että joitain ei vaan millään löydy, vaan purkaamolta saa varaosia etsiä. Itsellä esim toinen vetari vaihtokunnossa ja osaa ei vaan saa.
Hienoja autoja, joihin on tosiaan oma harrastajakuntansa ja netistä saa jos jonkinlaista viri/tuning/korjauspalikkaa, jos vaan työkalut pysyy käsissä. Mieleen jäänyt mm. radioon jälkiasennettava bluetooth. Ja radion pikseleitä saa fiksailtua itse piuhan vaihdolla ym.
Ja ainakin omaan 9-5 on aina saanut leimalle laittaa käsijarrut uusiksi, tahtoo talvisin jäätyä myös kiinni. Onhan näissä muitakin tyyppikohtaisia vikoja, mm. huohottimet, ikkunantiivisteet, ikkunoiden avaajien rullat, vaihdekepin puslat väljistyy ym.
Mutta korjaussarjoja melkein kaikkeen saa.

Mutta kaikin puolin luottopeleinä ollut useampia Saabeja, etanolikäyttöisiksi kaikki muunnettu.
Ja juttukaveria saattaa tosiaan välillä ilmestyä, vaikkei mitään erikoisia vehkeitä vielä liikenteessä olekaan.
 
Tässä suunnitellaan alustavaa auton vaihtoa. Mietittyjä tarpeita:
- SUV/farmari
- Kolmen lapsen istuimet mahduttava, iät 0-6v, istuimista (1-)2 kasvot menosuuntaan ja 1(-2) selkä menosuuntaan
- Uusi / käytetty
- Hintahaarukka 30k - max 40k€ +/- 10%
- Sähkö
- Reissuja tulisi koko perheenä heitettyä, joten jonkun verran tilaa tavaroillekin oltava?
- Muuten ajot pääasiassa 60% kaupunki, 40% maantie
(- Vetokoukku)

Ja jos on omakohtaista kokemusta kolmen lapsen perheestä ja auton hankkimisesta, niin mielelläni kuulen mielipiteitä ja ajatuksia valinnan suhteen.

Nettiauton tarkennetusta hausta henkilömäärä 7 --> ja hakemaan. Aika paljon löytyy "lestabusseja", mutta perinteisemmänkin oloisia vaihtoehtoja on muutama.

Ehkä Model X. mutta suksiboxia siihen ei saa eli tiedostaa sen, ja taitaa vielä yli budjetin olla isommin ajettunakin.

Reilun kolmenkympin pyynnillä löytyy 100-150 tkm ajettua X:ää, tosin vuosimallit lähemmäs 10 vuoden takaa.



Tai sitten jos uudempaa ja vähemmän ajettua, niin Mersun EQB?


 
Osaisiko joku luonnehtia 15-20 vuotta vanhoista Saabeista tärkeimpiä tietoja, ongelmia, hyvää ja huonoa?
Pari vuotta taivaltanu 2007 9-5:n kanssa ettei ihan samassa haarukassa mutta:
+Automaattilaatikko on Aisinin, ei ihmeellisempiä ongelmia ollu
+185 heppaa vie ton painoista autoa ihan mukavasti, mutta etanolilla on kaupunkikulutus aika päätä huimaava
+Vectorin penkit on ainakin hyvät istua

-Ruostetöihin saa varautua
-Kerran ainoastaan jättänyt parkkipaikalle kun sytkäkasetti hajosi talvella, taitaa olla aika tunnettu ongelma
-Alipaineletkut varmaan haurastunu ajan saatossa
-Jotkut osat on aika kiven alla, esim. itsellä vetarin sisempää suojakumia ei löytynyt oikeanlaista mistään.
-Sanoinko jo ruosteen?
 
apurungon puslat niissä on melko pehmoset / kuluneet jos ei ole vaihdettu, suosittelen ite uretaanipuslitusta. ohjaus melko epämääräinen väljistyneillä puslilla (päälepäin ei näe eikä katsastuksessa puututa)
 
Mulla on Model Y -22 (65tkm) tällä hetkellä, sen kanssa tullut aika paljon takkiin jälleenmyyntiarvon myötä, mutta jostain masokistisesta syystä haluaisin vaihtaa sen. Mitään järkisyytä tälle ei mielestäni ole, auto on toiminut tosi hyvin ja tilaa on ollut tarpeeksi. Fiksuna pitäisin tätä vielä 2-4 vuotta tms. Olen kuitenkin tykännyt aina autoista ja kolme vuotta nyt laukaissut halun vaihtoon!

Mielessäni olen pyöritellyt seuraavia vaihtoehtoja:
- Tesla Model S -23 alkaen, näitä aika vähän myynnissä. Mielestäni tämä hieno ja tekniikaltaan hyvä. Plussaa takaluukun ns. kokonaan aukeaminen jolloin tänne mahtuu paljon kamaa, paperien perusteella enemmän kuin Y:hyn. Hinta toki miinus, nämä maksavat noin 70k. Onko järkeä ostaa enää tätä merkkiä tai mallia?
- BMW i5 sedan -24 -alkaen. BMW:n tietty klassisuus ihastuttaa. Tässä toki joutuisi hieman luopumaan esim akun koossa n. 60ke tietämillä, uskoisin kuitenkin tuon 40-mallin riittävän omiin ajoihin. Tila, etenkin kontti mietityttää.
- Volvo S90, tämä ulkonäöllisesti miellyttää omaan silmään, valitettavasti sähköä tästä ei saa joten tämä tiputtautuu pois
- MB EQS/EQE, muotoilu yksinkertaisesti pudottaa tämän pois vaihtoehdoista.
- Ei kiinamerkkejä

Eli siis lyhyesti, unelma-autoni on iso sedan missä iso tavaratila ja sähköinen voimalinja. Lisäksi voimalinjan tulisi olla suht energiatehokas (eli Q8 e-tron tippuu pois)

Budjetti semmoinen 55-70k ja tottakai mielelläni liikuttaisiin tuossa alarajassa. Tämä tulisi joko rahoituksella tai yksityisleasingilla.

Mitään mietteitä tai suosituksia noista vaihtoehdoista tai muita ehdotuksia?
 
Mulla on Model Y -22 (65tkm) tällä hetkellä, sen kanssa tullut aika paljon takkiin jälleenmyyntiarvon myötä, mutta jostain masokistisesta syystä haluaisin vaihtaa sen. Mitään järkisyytä tälle ei mielestäni ole, auto on toiminut tosi hyvin ja tilaa on ollut tarpeeksi. Fiksuna pitäisin tätä vielä 2-4 vuotta tms. Olen kuitenkin tykännyt aina autoista ja kolme vuotta nyt laukaissut halun vaihtoon!

Mielessäni olen pyöritellyt seuraavia vaihtoehtoja:
- Tesla Model S -23 alkaen, näitä aika vähän myynnissä. Mielestäni tämä hieno ja tekniikaltaan hyvä. Plussaa takaluukun ns. kokonaan aukeaminen jolloin tänne mahtuu paljon kamaa, paperien perusteella enemmän kuin Y:hyn. Hinta toki miinus, nämä maksavat noin 70k. Onko järkeä ostaa enää tätä merkkiä tai mallia?
- BMW i5 sedan -24 -alkaen. BMW:n tietty klassisuus ihastuttaa. Tässä toki joutuisi hieman luopumaan esim akun koossa n. 60ke tietämillä, uskoisin kuitenkin tuon 40-mallin riittävän omiin ajoihin. Tila, etenkin kontti mietityttää.
- Volvo S90, tämä ulkonäöllisesti miellyttää omaan silmään, valitettavasti sähköä tästä ei saa joten tämä tiputtautuu pois
- MB EQS/EQE, muotoilu yksinkertaisesti pudottaa tämän pois vaihtoehdoista.
- Ei kiinamerkkejä

Eli siis lyhyesti, unelma-autoni on iso sedan missä iso tavaratila ja sähköinen voimalinja. Lisäksi voimalinjan tulisi olla suht energiatehokas (eli Q8 e-tron tippuu pois)

Budjetti semmoinen 55-70k ja tottakai mielelläni liikuttaisiin tuossa alarajassa. Tämä tulisi joko rahoituksella tai yksityisleasingilla.

Mitään mietteitä tai suosituksia noista vaihtoehdoista tai muita ehdotuksia?
Sun spekseillä BMW i5 Sedan, VW ID7 tai DS 8 (jos tämän tavaratila riittää).
 
Model S on perusrakenteeltaan jo 15 vuotta vanha. En ymmärrä kuka tuollaisen ostaa tuollaisella rahalla. Model S:ää ostaessa itse ostaisin varmaan ihan max 30-35 hintaluokan autoa.
En koe saavani mitään lisäetua tuoreemmista.
 
Katsoin vielä tarkemmin i5 hintoja ja käytännössä vaatisi 2-5t€ tinkausta hinnasta että pääsisi edes sun hintahaarukan sisään, eli tiputtaisin tämän vaihtoehdon kuitenkin pois.
Tarkoitus siis käytetty ostaa, joten uskoisin tuon menevän ihan hyvin hintahaarukkaan!
Model S on perusrakenteeltaan jo 15 vuotta vanha. En ymmärrä kuka tuollaisen ostaa tuollaisella rahalla. Model S:ää ostaessa itse ostaisin varmaan ihan max 30-35 hintaluokan autoa.
En koe saavani mitään lisäetua tuoreemmista.
Kävin eilen koeajamassa i5 ja Model S. Molemmat olivat toki liikkeen uusia koeajoautoja. Vaikka Tesla on 15 vuotta vanhempi oli se huomattavasti nykyaikaisemman tuntuinen kuin bemari :D joten eiköhän näitä osta ne ihmiset jotka sattuvat tykkäämään autosta?

Noh mutta aiheeseen, eli siis en ole uutta autoa ostamassa. Tykkäsin Teslasta enemmän kuin Bemarista mutta ei se bemarikaan huono ollut. Ehkä tässä pitää vaan kyttäillä jos hyvä käytetty yksilö tulisi myyntiin.
 
Avensis on vihdoin lähdössä vaihtoon kun toi pienempi mukula saadaan käännettyä naama menosuuntaan. Takapenkin tilantarve pienenee huomattavasti. Mutta koska elämässä on jo ihan tarpeeksi kaikkea säätöä, niin auton kanssa sitä haluaisi mahdollisimman vähän. Joten seuraavaksi autoksi olen luonnollisesti kaavaillut tylsästi Corollan hybridiä. Joku täyssähkökin tietysti kiinnostaisi, mutta tällä hetkellä latausmahdollisuudet on kotona ja molempien työpaikalla lähes mahdoton ajatus, niin täytyy odotella vielä. Joskus tulevaisuudessa sitten asunnon vaihdon myötä on tilanne varmasti sitten eri.

Ketjua oon plärännyt paljon taaksepäin ja nyt ehkä vaan mietin vielä sitä, että olisiko järkeä panostaa siihen facelift-versioon. Rahaa on nyt sen n. 20k käytössä (Aven vaihtoarvo tiedusteltu liikkeestä ja huomioitu mukaan) ilman lainaa/osaria, mutta järkevillä perusteluilla ei sekään ole mahdoton ajatus.

Onko siis faceliftin isoimmat erot karkeasti summaten parempi voimansiirto jolloin 1.8 kone on ihan riittävä, mediaominaisuudet, mittaristo ja hippasen parempi äänieristys? Vai jäikö joku vielä huomaamatta? Ulkoisesti taitaa olla ainakin käytännössä identtiset.

Mites tuon ei-facelift version 2.0 litrasen kanssa ne lämmönvaihdinongelmat? Jostain näin, että koskisi vain 2019-2020 aikavälin autoja, mutta jotenkin silti mietityttää. Varsinkin kun ei mene takuunalaiseen korjaukseen ja vähintäänkin pääsee tappeluun Tojon kanssa korjauksen hinnasta. Tämä nimenomaan menee just siihen "mahd. vähän säätöä auton kanssa" -kategoriaan, jota en jaksa.
 
Tarkoitus siis käytetty ostaa, joten uskoisin tuon menevän ihan hyvin hintahaarukkaan!

Kävin eilen koeajamassa i5 ja Model S. Molemmat olivat toki liikkeen uusia koeajoautoja. Vaikka Tesla on 15 vuotta vanhempi oli se huomattavasti nykyaikaisemman tuntuinen kuin bemari :D joten eiköhän näitä osta ne ihmiset jotka sattuvat tykkäämään autosta?

Noh mutta aiheeseen, eli siis en ole uutta autoa ostamassa. Tykkäsin Teslasta enemmän kuin Bemarista mutta ei se bemarikaan huono ollut. Ehkä tässä pitää vaan kyttäillä jos hyvä käytetty yksilö tulisi myyntiin.
Mulla oli sama pohdinta jossain vaiheessa kevättä. Päädyin ostamaan uuden 530e xDriven, sain siitä hyvän tarjouksen ja jälleenmyyntiarvon kanssa tarvitse olla ihan niin tarkkana. i5 omilla spekseillä olisi vaatinut yli 100ke pöytään, joten mennään nyt tällä seuraavat vuodet.
 
Tarkoitus siis käytetty ostaa, joten uskoisin tuon menevän ihan hyvin hintahaarukkaan!

Kävin eilen koeajamassa i5 ja Model S. Molemmat olivat toki liikkeen uusia koeajoautoja. Vaikka Tesla on 15 vuotta vanhempi oli se huomattavasti nykyaikaisemman tuntuinen kuin bemari :D joten eiköhän näitä osta ne ihmiset jotka sattuvat tykkäämään autosta?

Noh mutta aiheeseen, eli siis en ole uutta autoa ostamassa. Tykkäsin Teslasta enemmän kuin Bemarista mutta ei se bemarikaan huono ollut. Ehkä tässä pitää vaan kyttäillä jos hyvä käytetty yksilö tulisi myyntiin.
Itselleni et että autossa on iso näyttö keskellä, ei tee siitä nykyaikaisen tuntuista. Se alkaa vain olemaan jo auttamatta vanhentuneen oloinen vanhoista mersuista poimmittuine nippeleineen.

Entisen työkaverin Plaidia kävin muutama vuosi takaperin testaamassa ja suurin fiilis oli lähinnä pettymys. "Tällainenhan tämä oli jo silloin 2012". Lisäksi kulkupuoli on toki mukava, mutta joku Ludi+ P100d kulkee perstuntumalta ihan yhtälaikka "ihan kyrpänä".
 
Itselleni et että autossa on iso näyttö keskellä, ei tee siitä nykyaikaisen tuntuista. Se alkaa vain olemaan jo auttamatta vanhentuneen oloinen vanhoista mersuista poimmittuine nippeleineen.

Entisen työkaverin Plaidia kävin muutama vuosi takaperin testaamassa ja suurin fiilis oli lähinnä pettymys. "Tällainenhan tämä oli jo silloin 2012". Lisäksi kulkupuoli on toki mukava, mutta joku Ludi+ P100d kulkee perstuntumalta ihan yhtälaikka "ihan kyrpänä".
Ihan mielenkiinnosta, mitä tässä on mielestäsi siis vanhanaikaista vai onko syy siis se että ei ole tapahtunut mieleistäsi kehitystä vanhempaan nähden?
 
Avensis on vihdoin lähdössä vaihtoon kun toi pienempi mukula saadaan käännettyä naama menosuuntaan. Takapenkin tilantarve pienenee huomattavasti. Mutta koska elämässä on jo ihan tarpeeksi kaikkea säätöä, niin auton kanssa sitä haluaisi mahdollisimman vähän. Joten seuraavaksi autoksi olen luonnollisesti kaavaillut tylsästi Corollan hybridiä. Joku täyssähkökin tietysti kiinnostaisi, mutta tällä hetkellä latausmahdollisuudet on kotona ja molempien työpaikalla lähes mahdoton ajatus, niin täytyy odotella vielä. Joskus tulevaisuudessa sitten asunnon vaihdon myötä on tilanne varmasti sitten eri.

Ketjua oon plärännyt paljon taaksepäin ja nyt ehkä vaan mietin vielä sitä, että olisiko järkeä panostaa siihen facelift-versioon. Rahaa on nyt sen n. 20k käytössä (Aven vaihtoarvo tiedusteltu liikkeestä ja huomioitu mukaan) ilman lainaa/osaria, mutta järkevillä perusteluilla ei sekään ole mahdoton ajatus.

Onko siis faceliftin isoimmat erot karkeasti summaten parempi voimansiirto jolloin 1.8 kone on ihan riittävä, mediaominaisuudet, mittaristo ja hippasen parempi äänieristys? Vai jäikö joku vielä huomaamatta? Ulkoisesti taitaa olla ainakin käytännössä identtiset.

Mites tuon ei-facelift version 2.0 litrasen kanssa ne lämmönvaihdinongelmat? Jostain näin, että koskisi vain 2019-2020 aikavälin autoja, mutta jotenkin silti mietityttää. Varsinkin kun ei mene takuunalaiseen korjaukseen ja vähintäänkin pääsee tappeluun Tojon kanssa korjauksen hinnasta. Tämä nimenomaan menee just siihen "mahd. vähän säätöä auton kanssa" -kategoriaan, jota en jaksa.
Meillä on -21 2.0 corolla ja tässä on tuo lämmönvaihdin ongelma jo korjattu. Multimedian käyttö ja toiminnallisuus häviää 5v vanhemmalle VAG autolle mennen tullen. 16” renkailla meteli moottoritiellä ihan siedettävä, mutta ei missään nimessä hiljainen.
Muuten kyllä hyvä ajettava ja suht tehokas perheen liikuttaja.

Tuota facelift 1.8 en ole kokeillut, mutta ilmeisesti ihan pirteä siihen vanhaan verrattuna.
Jos tuo tuoreempi 1.8 tuntuu omaan käyttöön riittävältä, niin itse panostaisin faceliftiin jo pelkästään nykyaikaisen multimedian takia.
 
Ihan mielenkiinnosta, mitä tässä on mielestäsi siis vanhanaikaista vai onko syy siis se että ei ole tapahtunut mieleistäsi kehitystä vanhempaan nähden?
Ihan se että näitä on nyt katseltu jo sieltä jostain about 2012 alkaen. Muistan kun ensimmäisiä silloisessa työssä hain ajamalla hollannista, niin ihan luonnollista on että tänä päivänä kun näitä katselee, tulee sellainen "meh" fiilis kun auto näyttää käytännössä lähes samalta sisältä ja päältä.

Sitten lisäksi nämä vanhoista mersuista lainatut viikset, ikkunankytkimet, istuinten rungot siihen lisäksi niin ihan väkisin tulee se fiilis että eikö olisi jo aika tehdä uusi ModelS eikä vain tekohengittää vanhaa.

Model S on hieno auto, en sitä kiistä, mutta en käsitä sitä että miksi ostaa uutena tällainen laite.
 
Ihan se että näitä on nyt katseltu jo sieltä jostain about 2012 alkaen. Muistan kun ensimmäisiä silloisessa työssä hain ajamalla hollannista, niin ihan luonnollista on että tänä päivänä kun näitä katselee, tulee sellainen "meh" fiilis kun auto näyttää käytännössä lähes samalta sisältä ja päältä.

Sitten lisäksi nämä vanhoista mersuista lainatut viikset, ikkunankytkimet, istuinten rungot siihen lisäksi niin ihan väkisin tulee se fiilis että eikö olisi jo aika tehdä uusi ModelS eikä vain tekohengittää vanhaa.

Model S on hieno auto, en sitä kiistä, mutta en käsitä sitä että miksi ostaa uutena tällainen laite.
Ymmärrän pointit. Tässä ehkä katse alkaakin kääntyä hieman vanhempiin Model S:siin. Jotenkin itse ehkä glorifioin sen takuun ja ajamattomuuden koska olen kädetön minkään huoltojuttujen kanssa. Vuosimallia -20 näyttäisi saavan noin 40-50k hintaisena alle 100tkm ajettuina, mahtaisiko tämä olla hinta-laatusuhteeltaan hyvä sektori? Käsittääkseni tämän vuosimallin autot ovat Raven-nimikkeellä?
 
Tähän saa vastata joku enemmän näihin perehtynyt. Omasta puolestani puhun vain "fiilis" pohjalta.
Itse tosiaan kuitenkin miettisin sitä että säästyneillä kymppitonneilla korjaa aika paljon takuun päättymisen jälkeen ja oma mutu on, että huono tuuri saa osua jos jotain oikeasti isompaa hajoaa. Näitä akkujakin korjailee jo muutamilla tonneilla aika paljon, jos tarvetta esiintyy.

Olen itse siinä mielessä jäävi kommentoimaan näiden uusimpien refreshien puolesta, kun minua ei kiinnosta se onko näytön vasteaika nyt parantunut 0,5% tai onko joku uusi sadetunnistimen versio käytettävissä, vaan autossa arvostan itse niitä perinteisiä auton ominaisuuksia kuten laatuvaikutelmaa, melutasoa ja yleistä ajettavuutta etc.
 
Katse alkaakin kääntyä hieman vanhempiin Model S:siin. Jotenkin itse ehkä glorifioin sen takuun ja ajamattomuuden koska olen kädetön minkään huoltojuttujen kanssa. Vuosimallia -20 näyttäisi saavan noin 40-50k hintaisena alle 100tkm ajettuina, mahtaisiko tämä olla hinta-laatusuhteeltaan hyvä sektori? Käsittääkseni tämän vuosimallin autot ovat Raven-nimikkeellä?
Kannattaisi minusta hankkia mahdollisimman vanha millä kehtaa vielä ajaa :D Hinnan takia siis. Tuo 40-50k€ hintaluokka ei ehkä tule kovin halvaksi.

Summissa joku 25 900€ maksava auto.

En siis tuotakaan osaa varmuudella suositella, eli pitäisi tutustua Nettiauton valikoimaan paremmin.

Ostin joulukuussa Model S 90D fl 8/2016, 23k€. Ajellut olen nyt 224 -> 238tkm. Edelliseen katsastukseen oli vaihdettu vasen raidetangonpää eteen.

Lisäksi ilmastoinnista ei tullut kylmää. 180€ oli 103tkm ajettu purkuauton kompressori. Täyttö 130€. Itse siis räpelsin, mutta moni korjaamo olisi tuon homman osannut tehdä. Kun en itsekään pahemmin mitään osaa, mutta ei siis ollut kovin vaikea. Facebookin jostain ryhmästä sain ohjeet miten kompressorin HV-kaapeli irrotetaan (alin neljästä HV-kaapelista. Eli ylhäältä vain järjestään kaikki HV-kaapelit irti :) Muuten ei oikein ollut tilaa tehdä irrotusta. Itse ilmastoinnin kompressori oli vain 4 ruuvilla kiinni, eli helppo ottaa pois ja "uusi" tilalle.


Täytyypä Nettiautoa hieman selata, että mitä maksaa uudempi Raven S.

Edit:
Rengaskulut vielä. Ostin 550€ 20" renkaat. Kun auton mukana ei kaksia vanteita tullut. Toki ne 19" on aika paljon mukavammat ajaa.
 
Viimeksi muokattu:
Kannattaa tosiaan noissa varmistaa, että onko oikeasti Raven. Hinta taitaa olla alkaen 35k€. Tuokin yksilö 119tkm ajettu, eli melko vähän. Ei siis kannata liikaa pelätä kilometrejä, jos meneekin vähän yli 100tkm ajomäärä.


Edit:
Hieman halvempi 32 900€:

Aika useasti liikkeen myydessä esim. 12/2019 käyttöönotettua autoa, se myydään 2020-autona, mutta samaa takaisin tarjotessa se onkin heidän mielestään 2019 auto.

Hintaa kiilataan myydessä ylös tai vaihdossa otettaessa alas näitä sopivasti painottamalla. Auton valmistusajankohta, mallivuosi ja vuosimalli ovat monelle hämäriä käsitteitä ja siksi autojen myyjät koittavat niistä puhua omaksi edukseen.

Nahkasisustaa ei taida olla missään Teslassa, vaan kyseessä on keinonahkasisusta.
 
Aika useasti liikkeen myydessä esim. 12/2019 käyttöönotettua autoa, se myydään 2020-autona, mutta samaa takaisin tarjotessa se onkin heidän mielestään 2019 auto.

Hintaa kiilataan myydessä ylös tai vaihdossa otettaessa alas näitä sopivasti painottamalla. Auton valmistusajankohta, mallivuosi ja vuosimalli ovat monelle hämäriä käsitteitä ja siksi autojen myyjät koittavat niistä puhua omaksi edukseen.

Nahkasisustaa ei taida olla missään Teslassa, vaan kyseessä on keinonahkasisusta.
Jep. 1/2020 olisi (tavallaan) huomattavasti parempi, mutta ne taisi olla myös kalliimpia ostaa.

Tuo oma 8/2016 on vielä aidolla nahalla, mutta tosiaan tuota uudemmissa on joku heikompi/halvempi materiaali penkeissä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
280 884
Viestejä
4 832 428
Jäsenet
78 153
Uusin jäsen
anssi1

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom