Itselle muuten sanottiin että tuo vika koskisi myös 2021 mallia merkkihuollossa kun kysyin onko jotain mitä pitää silmällä. Ja tuo 1.8 vs 2.0 ero ei ole ymmärtääkseni pelkästään teho/nopeus, vaan niinkin simppeli kuin kierrosten määrä. 1.8 huutaa ilmeisesti kuin hullu jos hipaiset kaasuun. 2.0 alkaa huutaa vasta kun tehoa tarvitsee. En tästä syystä edes käynyt koeajamassa 1.8:a. Maantiellä kierrokset alhaalla on varsin jees asia. Plus isompi akusto/sähkömoottori antavat paremman hybrid kokemuksen. Toyotan eCVT laatikkoiset hybridit ovat selkeästi hyvin riippuvaisia tehosta. Mitä enemmän, sen paljon parempi hyötysuhde kulutuksen suhteen ja mukavampi kokemus. Yaris 1.5 on varsin jees koska suhteessa tehoa on ihan ok, 2.0 Corolla on ihan ok mutta kierroksia tulee silti nopeuden noustessa ja sitten taas kun mennään toiseen äärilaitaan omista kokemuksista eli Lexuksen 5.0 V8 hybrid eCVT:llä. Et tunnu saavan kierroksia nousemaan vaikka seisot kaasulla. Maantiellä mennään alle 1400rpm ja monesti tasaisella jopa 1200rpm ja tuo reagointi kaasuun vain paranee ja paranee kun tehoa on enemmän, etenkin sähkötehoa. Itsellä on siis työsuhdeautona 2.0 2021 Corolla ja omana kippona 2007 vai 2008 Lexus LS600hL tuolla V8:lla ja eCVT:llä.
Se on totta, että Toyotan 1,8 hybridit (ehkä poislukien 140 hv '22->) nostavat herkästi kierroksia, jos kuski haluaa edetä ripeämmin kuin mihin moottorin voimavarat matalilla kierroksilla riittävät. Maantiellä niidenkin kierrokset ovat kuitenkin erittäin matalia pääsääntöisesti. Kovissa nousuissa voi kuulla kierrosten hetkellisen nousun, jos pyrkii pitämään vakionopeuden/ajaa vakkari päällä.
Auris 1,8 hybrid 2016 on ihan yhtä kulkeva/kulkevampi kuin Yaris 1,5 hybrid 2017, joten jos Yaris on varsin jees, niin Auriskin on. Corollan 1,8:lla en ole ajanut. Sen ilmoitettu teho on 14 hv vähemmän kuin Auriksen, mutta ehkä se on vain rehellisemmin ilmoitettu. Corolla 2,0 oli selvästi ripeämpi kuin Auris, mutta rengasmelu sai palauttamaan Corollan jo 10 km jälkeen ja tilalle RAV4 2,5 hybrid, mikä oli miellyttävä ajaa.
Minulla Auris 1,8 ei huuda, jos hipaisen kaasuun. Vasta monen sentin painaminen saa kierrokset nousemaan. Jos jollain on nykivä kaasujalka, niin ECO-modella saa kaasuvasteen epäherkemmäksi. Tällöin 1,8 hybrid ei normaalisti huuda, mutta toki eteneminen on huomattavasti verkkaisempaa kuin lähes 200 hv-hybridillä. Ainoa huutamisen tilanne on silloin erittäin jyrkän maantiemäen ajaminen vakkari päällä tai rekan ohituksessa tiukassa paikassa. Muuten kierrokset ovat tuota V8 Lexuksen luokkaa 80:n alueella.
Esimerkiksi ajaen 85 km/h todellista, niin keskimääräinen kierrosluku on ollut reilu 80 km matkalla vain 1256 rpm, mikä on erittäin matala, vaikka vertaisi suuriin saksalaisiin dieseleihin. Punainen käyrä näyttää kierrosluvun koko matkalla. Enimmäkseen on ollut 1000-1600 rpm. Muutamia kertoja on ollut hetken 2000 rpm ja yhden kerran 2690 rpm.
Toisessa kuvaajassa näkyy kaikkia nopeuksia 1xx km matkalta. Ylämäissä ja kiihdytyksissä kierrokset ovat nousseet, mutta tasaisella nopeudella on ollut 82 km/h@<1300 rpm, 100 km/h@<1800 rpm ja 120 km/h@2050 rpm. Eivätkö nuo nyt ole ihan jees matalia, eikä mitään huutamista maantiellä? Toki joukossa on yksi pieni pipana 117 km/h@3130 rpm, mutta se on pisara meressä.
Kirjoitit jotain, että mitä enemmän tehoa, niin sitä parempi hyötysuhde kulutuksen suhteen ja mukavampi kokemus. Lasket ilmeisesti kulutuksen suhteessa teoreettiseen huipputehoon, että 5,0 l/180 hv < 4,5 l/122 hv? Noin laskien l/hv on tosiaan parempi suuritehoisemmissa. Pienitehoisemmat Toyotan hybridit kuitenkin vievät samalla matkalla absoluuttisesti vähemmän polttoainetta. Litralla pääsee enemmän kilometrejä, eli pienitehoisten hyötysuhde on parempi. Suuritehoisen mukavuutta ei voi kiistää. Huvipuistossa on kivaa, ja esimerkiksi kiireinen ihminen haluaa mielellään edetä liikenteessä nopeammin. Jos ei tunne itseään, on hyvä koeajaa 1,8. Jos se sattuisi riittämään (facelift 140 hv aika todennäköisestikin), niin polttoainelasku on noin kymmenyksen pienempi. Jos ei, niin sitten 2,0 alle ja maksaa kiireisen "10 %-lisäveron", matalamman tavaratilan jne.
@EpicBlobbish tässä olisi alle 21 k€, 09/2023, 123 tkm, 9,4 s, 596 l: