Mikä auto minulle?

Tuskin penkittämällä, mutta ohjelmoinnilla kyllä.
Penkittäminen on pelkkä tehon, tai näin ainakin omissa ympyröissä tätä asiaa on käsitelty. Säätö ja ohjelmointi / softaus / lastutus sitten erikseen.
Eiköhän näihin sen 30-40hp lisää saa suhteellisen turvallisesti. Itsellä oli joskus ST225 Focus josta otettiin muistaakseni joku 280hp, mutta siinä joutui jo jotain muutakin jumppaamaan kuin pelkän ohjelman. Lisäksi joissakin moottoriversioissa tästä 2,5 turbosta saattoi lohko halkeilla (olikohan jostakin pyttyjen välistä) ilman korsettia jos oikein kunnolla aikoo löylyä ottaa.
Noissa alkupään koneissa on tietääkseni juuri tuo lohko. Tuntuu kestävän normikäyttöä hyvin, mutta virittelyn kanssa olisin varovainen ainakin, jos jotain tällaista kittiä ei ole laitettu. Jonkun huhun mukaan 2008 eteenpäin olisi tullut tehtaalta vahvistettu lohko, mutta ainakaan Mondeona noita ei ole montaa Suomeen tuotu.
 
Saako noista penkittämällä paljonkin irti vai tuleeko turbo tms. vastaan heti?
En ole perillä viritysasioista, mutta sen mitä olen lukenut, niin taskin mainitsema 30-40 hp pitäisi tulla ihan softalla. Volvon perusversiossa (2.5T, 200-230 hp vakiona) se turbo on aika pieni, eli niissä tehokkaammissa versioissa (T5, R, 250-300 hp vakiona) on jo isompaa puhallinta, eli varmaan käy aika nopasti se vakioturbo pieneksi.
 
En ole perillä viritysasioista, mutta sen mitä olen lukenut, niin taskin mainitsema 30-40 hp pitäisi tulla ihan softalla. Volvon perusversiossa (2.5T, 200-230 hp vakiona) se turbo on aika pieni, eli niissä tehokkaammissa versioissa (T5, R, 250-300 hp vakiona) on jo isompaa puhallinta, eli varmaan käy aika nopasti se vakioturbo pieneksi.
Volvo taitaa olla myös aika painava ja tuntuu kohlolta sen mitä olen V70 219 heppasella 2,4L automaatti-turbo-nelivedolla ajellut. Oma mazda 6 on kyllä selkeästi ketterämpi 1500kg painolla ja 210 heppasella dieselillä. Se Volvo on jostain 2007 ja pellit ja nahkasisusta on kyllä edelleen ihan hyvässä kunnossa. Tuskin olisi Mazda enää tuon ikäisenä vastaavassa kunnossa joten kyllä vanhasta Volvosta edelleen saa laatukäyttöpelin itelleen jos sellaisia katselee.
 
Auto hakusessa ja budjetti vielä avoin. Hakusessa auto pitkien matkojen ajoon kun kilometrejä tulee noin 30 000 km vuodessa. Autoilua mahdollisimman halvalla mutta samalla suht mukavasti ja luotettavasti ilman että tarvitsee itse huoltaa eli vähän kompromissia etsimässä. Tällä hetkellä käyttövoiman kanssa eniten paineita mikä olisi järkevin. Millaisia laitteita raati äänestää?
 
Auto hakusessa ja budjetti vielä avoin. Hakusessa auto pitkien matkojen ajoon kun kilometrejä tulee noin 30 000 km vuodessa. Autoilua mahdollisimman halvalla mutta samalla suht mukavasti ja luotettavasti ilman että tarvitsee itse huoltaa eli vähän kompromissia etsimässä. Tällä hetkellä käyttövoiman kanssa eniten paineita mikä olisi järkevin. Millaisia laitteita raati äänestää?
Tuo on alle 100km päivä, ajaa vaikka millä sähköautolla?
 
Auto hakusessa ja budjetti vielä avoin. Hakusessa auto pitkien matkojen ajoon kun kilometrejä tulee noin 30 000 km vuodessa. Autoilua mahdollisimman halvalla mutta samalla suht mukavasti ja luotettavasti ilman että tarvitsee itse huoltaa eli vähän kompromissia etsimässä. Tällä hetkellä käyttövoiman kanssa eniten paineita mikä olisi järkevin. Millaisia laitteita raati äänestää?

"Suht mukavasti ja luotettavasti" tarkoittanee suhteellisen uutta menopeliä. Suht modernit dieselit taas eivät ole enää oikein järkevä vaihtoehto vain maltillisen isoilla kilometreillä mm. adbluen takia.

Käyttövoimiksi jäävät siis sähkö, bensiini tai ladattava bensiinihybridi (vain jos pystyy lataamaan kotona). Sähköautoissa on paljon valinnanvaraa omien mieltymysten mukaan eri korimalleissa ja kokoluokissa, varsinkin jos mukavuuden olennaisena osana käsittää automaattivaihteisuuden. Bensiineistä taas lähtisin ensimmäisenä katselemaan VAG-konsernin 1.0 TSI motilla olevia autoja, mieluiten manuaalina.
 
Tämä oli hyvä selvennys. Tuo Transit ollut kyllä ykkösvaihtoehto, varsinkin eilisen koeajon jälkeen. Oli hyvä ajaa, ja suht hiljainen. Mikä jäi epäselväksi fordin automaateista oli että mikä siellä vaihtajana toimii, toisaalta siitä ei ollut ainakaan merkittäviä hajoamisia. Joten kai sekin ihan toimiva ratkaisu.

Toisen liikkeen automyyjäkin kehui Transittia, vaikkei ollut heille juuri myymälässä. Eli ehkei se ollutkaan pelkkää myyntipuhetta.

Stellantiksen autoissa eniten pelottaa ehkä se arvonalenema. Ei varmasti pidä srvoa yhtä hyvin kun Fordit? Loogisesti voisin kuvitella että Fordilla isompi kannsttajakunta joka pitää hinnat jotenkuten. Ja tietysti tuo hajoava adblue.

Jos tulee jotain mitä pitäisi ottaa huomioon vielä niin kaikki otetaan vastaan. Muuten jatkamme omatoimista opiskelua

Onko sopivaa pakua muuten löytynyt?
 

Tylsä kuin mikä...
Siitä vaan huutelemaan. :comp:
 
Onko sopivaa pakua muuten löytynyt?
Ei ole valitettavasti vielä. Pitäisi käydä Vito ja Stellantis koeajaa. Aika vaan ollut nyt todella tiukassa iltaisin, niin ei ole kerennyt.

Ehkä se automaatti vito kuitenkin eniten houkuttelee näin etukäteen. Arvonalenema, sekä voimalinjan osalta. Mutta saa nähdä ajojen jälkeen muuttuuko mieli vielä.
 
Miten Mazda 3 esim. 2022-2023 vertautuu Corollaan? Maine ei niin luotettava, mutta onko pahoja vikoja? Parempi ajaa?
Matukassa parempi ajettavuus, sekä laaduntuntu mm. sisustassa mutta (hybridi)Corolla mukavampi erityisesti kaupunkipyörityksessä. Näin erittäin mutulla heitettynä. Käy testaamassa molempia.
 
BMW 520d G31 xDrive 100-200tkm ajettuna. Onko nuo kalliita ylläpitää? Ilmeisesti tuossa uudemmassa koneessa ei ole ketju- tai EGR-ongelmia. Neliveto ja AdBlue toki on aiheuttamassa huolta.

Myös Opel Insigniaa katsellut. Saisi selvästi edullisemmin ja vähemmän ajettuna. Dieseleissä noissakin ilmeisesti AdBlue-ongelmia, mutta bensaturboja on kohtuullisesti saatavilla. Yhtä koeajoin ja antoi kyllä ylellisen ja hyvän kyydin. Kyseisessä yksilössä oli vain huono akku ja mahdollisesti muutakin ongelmaa.
 
Kannattaa heti vaihdattaa kaikki voimansiirron öljyt, (4kpl) muuten G on ihan hyvä kulkine. Viimeinen Insignia on myös hyvä taivaltaja.
 
BMW 520d G31 xDrive 100-200tkm ajettuna. Onko nuo kalliita ylläpitää? Ilmeisesti tuossa uudemmassa koneessa ei ole ketju- tai EGR-ongelmia. Neliveto ja AdBlue toki on aiheuttamassa huolta.

Myös Opel Insigniaa katsellut. Saisi selvästi edullisemmin ja vähemmän ajettuna. Dieseleissä noissakin ilmeisesti AdBlue-ongelmia, mutta bensaturboja on kohtuullisesti saatavilla. Yhtä koeajoin ja antoi kyllä ylellisen ja hyvän kyydin. Kyseisessä yksilössä oli vain huono akku ja mahdollisesti muutakin ongelmaa.

Noita uudempia BMWeita kun alkaa olemaan valtaosa niitä hybridejä omine ongelmineen niin noista bensa- tai diiseliversioista kuulee aika vähän juttuja, ainaki meillä täällä Suomessa. Mutta käsittääkseni ainakin ne bensakoneet noissa uudemmissa ovat hyviä. Hintaa vaan noilla peruspolttoaineversioilla erittäin paljon vrt. niihin hybrideihin (sattuneesta syystä) joten jotenkin on vaikea maksaa niistä niin paljoa extraa kuin paremmin varustelluista hybridiversioista. Joku väh. 2v turva niihin on kyllä saatava mukaan.
 
Kellään kokemusta tuollaisesta Skoda Superb III 4x4? Noitahan on tehty 2015-2019 ja jonkun verran ilmeisesti muuttuneetkin siinä malliversion aikana, jollain perverssillä tavalla kiinnostaisi tuo 280hv 4x4 DSG malli mutta alkaa olla 10v niillä ikää ja kilsojakin 200tkm molemmin puolin, alkaa sopivasti tulla kalliita tyyppivikoja? Infotainment taitaa kuitenkin jo tukea Apple carplayta ja muutenkin vielä suhteellisen nykyaikainen. Mikähän on tyypillinen polttoainelisälämmittimen elinkaari, chatgpt kertoi 10 vuotta mutta voiko oikealla käytöllä mennä 20v vai pitääkö tuonkin vaihtoon jo alkaa varautua?
 
Viimeksi muokattu:
Noita uudempia BMWeita kun alkaa olemaan valtaosa niitä hybridejä omine ongelmineen niin noista bensa- tai diiseliversioista kuulee aika vähän juttuja, ainaki meillä täällä Suomessa. Mutta käsittääkseni ainakin ne bensakoneet noissa uudemmissa ovat hyviä. Hintaa vaan noilla peruspolttoaineversioilla erittäin paljon vrt. niihin hybrideihin (sattuneesta syystä) joten jotenkin on vaikea maksaa niistä niin paljoa extraa kuin paremmin varustelluista hybridiversioista. Joku väh. 2v turva niihin on kyllä saatava mukaan.

Ihan samanlaisia namibiamalleja suurinosa hybrideistäkin on. Jonkun verran seurannut tarjontaa LCI farkku 530e nelikko.

BMW 520d G31 xDrive 100-200tkm ajettuna. Onko nuo kalliita ylläpitää? Ilmeisesti tuossa uudemmassa koneessa ei ole ketju- tai EGR-ongelmia. Neliveto ja AdBlue toki on aiheuttamassa huolta.

Myös Opel Insigniaa katsellut. Saisi selvästi edullisemmin ja vähemmän ajettuna. Dieseleissä noissakin ilmeisesti AdBlue-ongelmia, mutta bensaturboja on kohtuullisesti saatavilla. Yhtä koeajoin ja antoi kyllä ylellisen ja hyvän kyydin. Kyseisessä yksilössä oli vain huono akku ja mahdollisesti muutakin ongelmaa.

Varmaan riippuu mihin vertaa. Vakuutukset ovat kalliita, iso ja painava eli verotkin kohtuu suuret. Huoltaminen merkkiliikkeiden ulkopuolella ihan normaalin hintaista 2v/30tkm väli ja vuorotellen 250€ pikkuhuolto ja 450€ isompi. Adblue antureissa ollut vikoja ja vaatii koko tankin vaihdon noin 1000€. Nelivedossa ei tietääkseni mitään ihmeellistä tai kalliita vikoja. Toki riippuu minkälaiseen ajoon matka-ajossa diesel syö kilsoja kivasti ja useissa ongelmissa pätkä ajo ei ainakaan laske riskiä.

Kokemusta ei B47 koneesta mutta B57D30 130-230 välin ajellut. BMW:n ja varsinkin isompien kanssa varusteilla iso vaikutus autoon, jokaisella omat preferenssit mitä kaipaa. Varusteilla vaikutus myös korjauskuluihin adaptiiviset alustat, nelipyöräohjaukset, soft close-ovet esimerkkejä varusteista mitkä uutena kivoja.
 
BMW 520d G31 xDrive 100-200tkm ajettuna. Onko nuo kalliita ylläpitää? Ilmeisesti tuossa uudemmassa koneessa ei ole ketju- tai EGR-ongelmia. Neliveto ja AdBlue toki on aiheuttamassa huolta.

Myös Opel Insigniaa katsellut. Saisi selvästi edullisemmin ja vähemmän ajettuna. Dieseleissä noissakin ilmeisesti AdBlue-ongelmia, mutta bensaturboja on kohtuullisesti saatavilla. Yhtä koeajoin ja antoi kyllä ylellisen ja hyvän kyydin. Kyseisessä yksilössä oli vain huono akku ja mahdollisesti muutakin ongelmaa.

Miten lie ainakin alkupään B47 koneita kylmissä olosuhteissa vaivanneet turbon imuputken kondenssiveden jäätymis- ja sitä kautta turbon hajoamisongelma? Onko ongelma poistunut näissä uudemmissa G20 ja G30 -autoissa?
 
No kyl mä sanoisin että Mazdakin arvonsa pitää. Vaihdoin just oman 2015 Mazda 2:n 2021 Mazda 3:een ja sain siitä vaihdossa 8400€. Ostin sen reilu neljä vuotta sitten 9800€:lla. Nyt se on myynnissä 9990€:lla
 
Jotenkin tuntuu, että järkevien käytettyjen hinnat eivät ole viimevuosina laskeneet paljoa lainkaan, tai jopa nousussa.
Tämä on kyllä ihan totta. Olen itse katsellut huvikseni K-mallin astroja ja hinnat vain nousevat. Kaksi vuotta sitten ~70 tkm ajetut 1.6t:t maksoivat himppasen alle 20t€ ja nyt kallein vastaava, joskin hivenen vähemmän ajettu on myynnissä hintaan 20800. Sama pätee kyllä moneen muuhunkin perusbensaan.
 
Tämä on kyllä ihan totta. Olen itse katsellut huvikseni K-mallin astroja ja hinnat vain nousevat. Kaksi vuotta sitten ~70 tkm ajetut 1.6t:t maksoivat himppasen alle 20t€ ja nyt kallein vastaava, joskin hivenen vähemmän ajettu on myynnissä hintaan 20800. Sama pätee kyllä moneen muuhunkin perusbensaan.
Mulla on mielikuva, että noita sai uloskantohintaan Länsiautolta sillon kun korimalli vaihtui
 
Toisaalta en valita siitä että hinnan nousu toimii näemmä toiseenkin suuntaan. Ostin viimetalvena autokeskukselta 289tkm ajetun -15 bmw 320 xdriven(f31) hintaan 8800,- ja nyt kun sitä tarjottelee 294tkm ajettuna vaihdossa niin hyvitykset ovat olleet 9000-10500€(13 tarjousta)

Toki tuossa on hyvät varusteet mm. Hud, adaptiivivakkari, 270 kamera sporttisisustat yms mutta ei noiden luulisi niin paljoa vaikuttavan...vaikka toki bemarissa varusteet ovat melkein kaikki kaikessa.

...tai sitten vain vaihtoautoissa on ollut senverran hyvät katteet että voivat lupailla hyviä hintoja:cautious:
 
Toisaalta en valita siitä että hinnan nousu toimii näemmä toiseenkin suuntaan. Ostin viimetalvena autokeskukselta 289tkm ajetun -15 bmw 320 xdriven(f31) hintaan 8800,- ja nyt kun sitä tarjottelee 294tkm ajettuna vaihdossa niin hyvitykset ovat olleet 9000-10500€(13 tarjousta)

Toki tuossa on hyvät varusteet mm. Hud, adaptiivivakkari, 270 kamera sporttisisustat yms mutta ei noiden luulisi niin paljoa vaikuttavan...vaikka toki bemarissa varusteet ovat melkein kaikki kaikessa.

...tai sitten vain vaihtoautoissa on ollut senverran hyvät katteet että voivat lupailla hyviä hintoja:cautious:

Yks kaveri on ollut "myymässä" (lue: ei ikinä saa laitettua ilmoitusta mihinkään) 4 sarjan bemaria. Tuota on nyt kestänyt 2-3 vuotta, kattelin silloin ja nyt hintoja, niin pyynnit on pysyny aivan samassa vaikka vuosia jo mennyt eteenpäin.
 
Matukassa parempi ajettavuus, sekä laaduntuntu mm. sisustassa mutta (hybridi)Corolla mukavampi erityisesti kaupunkipyörityksessä. Näin erittäin mutulla heitettynä. Käy testaamassa molempia.
Jos sitä saa vielä 2.2 dieselillä niin optimoimalla lähtee 200hp ja 500nm ja kone on melko bensakonemainen hyvällä yläteholla eikä todellakaan puudu kuten monet dieselit kierrätettäessä. Auto on myös ihan tasapainoinen johtuen kevyestä koneesta. Aisin 6 lovinen automaattilaatikko on tosi hyvä ajossa ja vaihtaa ripeästi. En ole varma saako 22 vuonna enää noilla roippeilla, kun itellä on -17 vuoden 6.
 
Olen etsimässä luotettavaa, mahdollisimman yllätyksetöntä automallia jonka ostamassa käytettynä. Moottori/vaihteistoon liittyviä katastrofaalisia rikkoutumisia ei saisi olla tyyppivikana. Liiallisia sähkövikoja ei saisi olla tyyppivikana. Nämä kriteerit tuppaavat monet amerikkalaiset ja eurooppalaiset merkit tiputtaa jo kättelyssä, vaikka yksittäisiä luotettavia malleja varmasti löytyy, ja niitä myös etsin.

Ajan hyvin vähän vuodessa, alle 5k, ja talvisin erityisesti auto on lähes seisonnassa. Pyrin ajamaan muutaman pidemmän matkan myös tällöin lataakseni akkua, mutta kaikin herkkä auto mahdolliselle viikon parin käyttötauolle ei voi olla. Ajan lyhyitä matkoja kaupungissa ja pidempiä maantieajoja. Myös seuraavat seikat saisivat täyttyä, mutta muista kuin "must" voi joustaa:
  1. Must: Tavaratilaa pitää olla vähintään n. 400 litraa. Enemmästä plussaa.
  2. Must: Maavara ei saisi olla 130mm matalampi. Ideaalisesti selkeästikin isompi.
  3. Must: Auto ei saa olla 4650mm pidempi (muutaman sentin voi joustaa). Lyhyempi luonnollisesti parempi.
  4. Must: Bensa tai hybrid, mutta ei plug-in (turha itselle).
  5. Must: Kulutus alle 7.5 litraa / 100km maantieajossa.
  6. Must: Kiihdytys 0-100km/h saisi olla <10.5s. Tärkeätä ainostaan kiihdytys 80-120km/h, eli ohitustilanteisiin, mutta käytän tässä tuota 0-100 koska helpompi löytää tietona. Riippuu luonnollisesti konevalinnasta, mutta kriteerin täyttävä vaihtoehto tulee olla saatavilla.
  7. Must: budjetti aivan max 25k kun autolla ajettu alle 150tkm. 17-21k olisi ideaalinen. Hieman joustovaraa.
  8. Ajon aikana käytettävät toiminnot, kuten ilmastointiin ja lämmitykseen liittyvät toiminnot, saisivat olla fyysisiä nappeja.
  9. Ohjaus ei saisi olla niin kevyt ja tunnoton että siitä on selkeästi valitettu arvosteluissa jne. Sama keskityksen osalta.
Uusin E210 Corolla Touring Sports (2019-) ollut shortlistalla, mutta tuppaa olemaan hieman budjettini ääripäässä, koska pitäisi tuo 2.0 malli ottaa tehojen osalta, mutta sekin 2021 malli vähintään johtuen mallin lämmönvaihdin ongelmasta, joka 2020 marraskuun jälkeisissä vasta korjattu. Malli on myös saanut Vi Biligären ruostetestissa hylkyarvosanan 2/5, joka näin autoa harvemmin vaihtavana (n. 6v välein) huolettaa. Ruostesuojattuja yksilöitä erittäin harvassa.
 
Viimeksi muokattu:
Olen etsimässä luotettavaa, mahdollisimman yllätyksetöntä automallia jonka ostamassa käytettynä. Moottori/vaihteistoon liittyviä katastrofaalisia rikkoutumisia ei saisi olla tyyppivikana. Liiallisia sähkövikoja ei saisi olla tyyppivikana. Ajan hyvin vähän vuodessa, alle 5k, ja talvisin erityisesti auto on lähes seisonnassa. Pyrin ajamaan muutaman pidemmän matkan myös tällöin lataakseni akkua, mutta kaikin herkkä auto mahdolliselle viikon parin käyttötauolle ei voi olla. Ajan lyhyitä matkoja kaupungissa ja pidempiä maantieajoja. Myös seuraavat seikat saisivat täyttyä, mutta muista kuin "must" voi joustaa:
  1. Must: Tavaratilaa pitää olla vähintään n. 400 litraa. Enemmästä plussaa.
  2. Must: Maavara ei saisi olla 130mm matalampi. Ideaalisesti selkeästikin isompi.
  3. Must: Auto ei saa olla 4650mm pidempi (muutaman sentin voi joustaa). Lyhyempi luonnollisesti parempi.
  4. Must: Bensa tai hybrid, mutta ei plug-in (turha itselle).
  5. Must: Kulutus alle 7.5 litraa / 100km maantieajossa.
  6. Must: budjetti alle 25k kun autolla ajettu alle 150tkm. Hieman joustovaraa.
  7. Ajon aikana käytettävät toiminnot, kuten ilmastointiin ja lämmitykseen liittyvät toiminnot, saisivat olla fyysisiä nappeja.
  8. Ohjaus ei saisi olla niin kevyt ja tunnoton että siitä on selkeästi valitettu arvosteluissa jne. Sama keskityksen osalta.
Toyota Corolla hybrid. Siinäpä se.
 
Mulla on mielikuva, että noita sai uloskantohintaan Länsiautolta sillon kun korimalli vaihtui
Varmasti on saanut tuolla "isolohkollakin" vähän yli kolmellakympillä. Siksi nykyisten käytettyjen hirmuhinnat ihmetyttävätkin. Olen katsellut uutta kulkupeliä jo pitkään, mutta mitään etäisestikään järkevää ei tunnu tulevan vastaan edes tuossa parinkympin hintaluokassa. Lataushybridejä tuohon hintaan saa jo aika tuoreitakin, mutta en viitsisi aikapommia ostaa stressiä nostattamaan. Pitääkö tässä vielä odottaa vähän aikaa ja ostaa soppeleilla ominaisuuksilla ryyditetty sähkis?
 
Olen etsimässä luotettavaa, mahdollisimman yllätyksetöntä automallia jonka ostamassa käytettynä. Moottori/vaihteistoon liittyviä katastrofaalisia rikkoutumisia ei saisi olla tyyppivikana. Liiallisia sähkövikoja ei saisi olla tyyppivikana. Nämä kriteerit tuppaavat monet amerikkalaiset ja eurooppalaiset merkit tiputtaa jo kättelyssä, vaikka yksittäisiä luotettavia malleja varmasti löytyy, ja niitä myös etsin.

Ajan hyvin vähän vuodessa, alle 5k, ja talvisin erityisesti auto on lähes seisonnassa. Pyrin ajamaan muutaman pidemmän matkan myös tällöin lataakseni akkua, mutta kaikin herkkä auto mahdolliselle viikon parin käyttötauolle ei voi olla. Ajan lyhyitä matkoja kaupungissa ja pidempiä maantieajoja. Myös seuraavat seikat saisivat täyttyä, mutta muista kuin "must" voi joustaa:
  1. Must: Tavaratilaa pitää olla vähintään n. 400 litraa. Enemmästä plussaa.
  2. Must: Maavara ei saisi olla 130mm matalampi. Ideaalisesti selkeästikin isompi.
  3. Must: Auto ei saa olla 4650mm pidempi (muutaman sentin voi joustaa). Lyhyempi luonnollisesti parempi.
  4. Must: Bensa tai hybrid, mutta ei plug-in (turha itselle).
  5. Must: Kulutus alle 7.5 litraa / 100km maantieajossa.
  6. Must: Kiihdytys 0-100km/h saisi olla <10.5s. Tärkeätä ainostaan kiihdytys 80-120km/h, eli ohitustilanteisiin, mutta käytän tässä tuota 0-100 koska helpompi löytää tietona. Riippuu luonnollisesti konevalinnasta, mutta kriteerin täyttävä vaihtoehto tulee olla saatavilla.
  7. Must: budjetti aivan max 25k kun autolla ajettu alle 150tkm. 17-21k olisi ideaalinen. Hieman joustovaraa.
  8. Ajon aikana käytettävät toiminnot, kuten ilmastointiin ja lämmitykseen liittyvät toiminnot, saisivat olla fyysisiä nappeja.
  9. Ohjaus ei saisi olla niin kevyt ja tunnoton että siitä on selkeästi valitettu arvosteluissa jne. Sama keskityksen osalta.
Uusin E210 Corolla Touring Sports (2019-) ollut shortlistalla, mutta tuppaa olemaan hieman budjettini ääripäässä, koska pitäisi tuo 2.0 malli ottaa tehojen osalta, mutta sekin 2021 malli vähintään johtuen mallin lämmönvaihdin ongelmasta, joka 2020 marraskuun jälkeisissä vasta korjattu. Malli on myös saanut Vi Biligären ruostetestissa hylkyarvosanan 2/5, joka näin autoa harvemmin vaihtavana (n. 6v välein) huolettaa. Ruostesuojattuja yksilöitä erittäin harvassa.
Siitä lämmönvaihtimen rikkoutumisesta on vähän kahta tietoa, että meneekö Relaxiin vai ei, mutta on niitä myös Relaxiin saatu joka on sen 10v/200tkm. Toki täytyy samaan hengenvetoon sanoa, että joo on se 1.8 vähän luuska, mutta jos ei ohi pääse ilman tehokkaampaa autoa niin suosittelen parempaa silmää ohitustilanteisiin.
 
Siitä lämmönvaihtimen rikkoutumisesta on vähän kahta tietoa, että meneekö Relaxiin vai ei, mutta on niitä myös Relaxiin saatu joka on sen 10v/200tkm. Toki täytyy samaan hengenvetoon sanoa, että joo on se 1.8 vähän luuska, mutta jos ei ohi pääse ilman tehokkaampaa autoa niin suosittelen parempaa silmää ohitustilanteisiin.
Itselle muuten sanottiin että tuo vika koskisi myös 2021 mallia merkkihuollossa kun kysyin onko jotain mitä pitää silmällä. Ja tuo 1.8 vs 2.0 ero ei ole ymmärtääkseni pelkästään teho/nopeus, vaan niinkin simppeli kuin kierrosten määrä. 1.8 huutaa ilmeisesti kuin hullu jos hipaiset kaasuun. 2.0 alkaa huutaa vasta kun tehoa tarvitsee. En tästä syystä edes käynyt koeajamassa 1.8:a. Maantiellä kierrokset alhaalla on varsin jees asia. Plus isompi akusto/sähkömoottori antavat paremman hybrid kokemuksen. Toyotan eCVT laatikkoiset hybridit ovat selkeästi hyvin riippuvaisia tehosta. Mitä enemmän, sen paljon parempi hyötysuhde kulutuksen suhteen ja mukavampi kokemus. Yaris 1.5 on varsin jees koska suhteessa tehoa on ihan ok, 2.0 Corolla on ihan ok mutta kierroksia tulee silti nopeuden noustessa ja sitten taas kun mennään toiseen äärilaitaan omista kokemuksista eli Lexuksen 5.0 V8 hybrid eCVT:llä. Et tunnu saavan kierroksia nousemaan vaikka seisot kaasulla. Maantiellä mennään alle 1400rpm ja monesti tasaisella jopa 1200rpm ja tuo reagointi kaasuun vain paranee ja paranee kun tehoa on enemmän, etenkin sähkötehoa. Itsellä on siis työsuhdeautona 2.0 2021 Corolla ja omana kippona 2007 vai 2008 Lexus LS600hL tuolla V8:lla ja eCVT:llä.
 
Itselle muuten sanottiin että tuo vika koskisi myös 2021 mallia merkkihuollossa kun kysyin onko jotain mitä pitää silmällä. Ja tuo 1.8 vs 2.0 ero ei ole ymmärtääkseni pelkästään teho/nopeus, vaan niinkin simppeli kuin kierrosten määrä. 1.8 huutaa ilmeisesti kuin hullu jos hipaiset kaasuun. 2.0 alkaa huutaa vasta kun tehoa tarvitsee. En tästä syystä edes käynyt koeajamassa 1.8:a. Maantiellä kierrokset alhaalla on varsin jees asia. Plus isompi akusto/sähkömoottori antavat paremman hybrid kokemuksen. Toyotan eCVT laatikkoiset hybridit ovat selkeästi hyvin riippuvaisia tehosta. Mitä enemmän, sen paljon parempi hyötysuhde kulutuksen suhteen ja mukavampi kokemus. Yaris 1.5 on varsin jees koska suhteessa tehoa on ihan ok, 2.0 Corolla on ihan ok mutta kierroksia tulee silti nopeuden noustessa ja sitten taas kun mennään toiseen äärilaitaan omista kokemuksista eli Lexuksen 5.0 V8 hybrid eCVT:llä. Et tunnu saavan kierroksia nousemaan vaikka seisot kaasulla. Maantiellä mennään alle 1400rpm ja monesti tasaisella jopa 1200rpm ja tuo reagointi kaasuun vain paranee ja paranee kun tehoa on enemmän, etenkin sähkötehoa. Itsellä on siis työsuhdeautona 2.0 2021 Corolla ja omana kippona 2007 vai 2008 Lexus LS600hL tuolla V8:lla ja eCVT:llä.
1.8 Corolla on jotenkin tosi erituntuinen 2.0 verrattuna. Jopa yksi autoista mitään tietämätön tuttu luuli, että 1.8 Corollassa on jotain vikaa kun tottunut 2.0:lla ajelemaan. Silti 1.8 huomattavasti suositumpi Suomessa. :D

Mitä kierroksiin tulee, niin jopa 2.0 ja 2.5 mottien välillä on huomattava ero. 2.5 on huomattavasti hiljaisempi ja sivistyneempi ja kulutus käytännössä melkein sama 2.0 kanssa vaikka autoissa on kokoeroakin (meillä on siis Corolla ja Lexus ES). Itse asiassa Corollissakin 1.8 ja 2.0 on about samoissa kulutuslukemissa.

Tällä viestillä yritän sanoa, että kannattaa mieluummin ostaa 2.0 Corolla, jos hinta ei ole huomattavasti 1.8 kalliimpi.
 
Itselle muuten sanottiin että tuo vika koskisi myös 2021 mallia merkkihuollossa kun kysyin onko jotain mitä pitää silmällä. Ja tuo 1.8 vs 2.0 ero ei ole ymmärtääkseni pelkästään teho/nopeus, vaan niinkin simppeli kuin kierrosten määrä. 1.8 huutaa ilmeisesti kuin hullu jos hipaiset kaasuun. 2.0 alkaa huutaa vasta kun tehoa tarvitsee. En tästä syystä edes käynyt koeajamassa 1.8:a. Maantiellä kierrokset alhaalla on varsin jees asia. Plus isompi akusto/sähkömoottori antavat paremman hybrid kokemuksen. Toyotan eCVT laatikkoiset hybridit ovat selkeästi hyvin riippuvaisia tehosta. Mitä enemmän, sen paljon parempi hyötysuhde kulutuksen suhteen ja mukavampi kokemus. Yaris 1.5 on varsin jees koska suhteessa tehoa on ihan ok, 2.0 Corolla on ihan ok mutta kierroksia tulee silti nopeuden noustessa ja sitten taas kun mennään toiseen äärilaitaan omista kokemuksista eli Lexuksen 5.0 V8 hybrid eCVT:llä. Et tunnu saavan kierroksia nousemaan vaikka seisot kaasulla. Maantiellä mennään alle 1400rpm ja monesti tasaisella jopa 1200rpm ja tuo reagointi kaasuun vain paranee ja paranee kun tehoa on enemmän, etenkin sähkötehoa. Itsellä on siis työsuhdeautona 2.0 2021 Corolla ja omana kippona 2007 vai 2008 Lexus LS600hL tuolla V8:lla ja eCVT:llä.
Juu olen samaa mieltä, itsellä on 2021 Camryssa 2.5l eCVT ja se on erittäin mukava voimalinja ja sanoisin kelle tahansa, että ottaisi tuon Camryn Corollan sijaan, kuitenkin talousasiat huomioiden sillä 1.8 pärjää ihan yhtä hyvin kun omilla vanhemmilla on sellainen.
 
1.8 Corolla on jotenkin tosi erituntuinen 2.0 verrattuna. Jopa yksi autoista mitään tietämätön tuttu luuli, että 1.8 Corollassa on jotain vikaa kun tottunut 2.0:lla ajelemaan. Silti 1.8 huomattavasti suositumpi Suomessa. :D

Mitä kierroksiin tulee, niin jopa 2.0 ja 2.5 mottien välillä on huomattava ero. 2.5 on huomattavasti hiljaisempi ja sivistyneempi ja kulutus käytännössä melkein sama 2.0 kanssa vaikka autoissa on kokoeroakin (meillä on siis Corolla ja Lexus ES). Itse asiassa Corollissakin 1.8 ja 2.0 on about samoissa kulutuslukemissa.

Tällä viestillä yritän sanoa, että kannattaa mieluummin ostaa 2.0 Corolla, jos hinta ei ole huomattavasti 1.8 kalliimpi.
Näissä kannattaa aina muistaa se, että mistä 1.8 puhutaan. Se vanhempi (120hv?) 1.8 oli huomattavasti mopompi kuin uusi (140hv?).

Toki onhan se nyt selvää, että jos tuohon 140hv laitetaan vielä +60hv lisää tehoa niin onhan se nyt ihan eri auto ajaa, varsinkin kiihdytyksissä! Ei se 140hv normaalissa liikenteessä silti mikään tien tukko ole!
 
Juu olen samaa mieltä, itsellä on 2021 Camryssa 2.5l eCVT ja se on erittäin mukava voimalinja ja sanoisin kelle tahansa, että ottaisi tuon Camryn Corollan sijaan, kuitenkin talousasiat huomioiden sillä 1.8 pärjää ihan yhtä hyvin kun omilla vanhemmilla on sellainen.
Jos Camryä saisi farkkuna niin myisi varmaan huomattavasti paremmin. Mukava ja kokoa on; mahtuu takapenkillekin joku istuun.
 
Olen etsimässä luotettavaa, mahdollisimman yllätyksetöntä automallia jonka ostamassa käytettynä. Moottori/vaihteistoon liittyviä katastrofaalisia rikkoutumisia ei saisi olla tyyppivikana. Liiallisia sähkövikoja ei saisi olla tyyppivikana. Nämä kriteerit tuppaavat monet amerikkalaiset ja eurooppalaiset merkit tiputtaa jo kättelyssä, vaikka yksittäisiä luotettavia malleja varmasti löytyy, ja niitä myös etsin.

Ajan hyvin vähän vuodessa, alle 5k, ja talvisin erityisesti auto on lähes seisonnassa. Pyrin ajamaan muutaman pidemmän matkan myös tällöin lataakseni akkua, mutta kaikin herkkä auto mahdolliselle viikon parin käyttötauolle ei voi olla. Ajan lyhyitä matkoja kaupungissa ja pidempiä maantieajoja. Myös seuraavat seikat saisivat täyttyä, mutta muista kuin "must" voi joustaa:
  1. Must: Tavaratilaa pitää olla vähintään n. 400 litraa. Enemmästä plussaa.
  2. Must: Maavara ei saisi olla 130mm matalampi. Ideaalisesti selkeästikin isompi.
  3. Must: Auto ei saa olla 4650mm pidempi (muutaman sentin voi joustaa). Lyhyempi luonnollisesti parempi.
  4. Must: Bensa tai hybrid, mutta ei plug-in (turha itselle).
  5. Must: Kulutus alle 7.5 litraa / 100km maantieajossa.
  6. Must: Kiihdytys 0-100km/h saisi olla <10.5s. Tärkeätä ainostaan kiihdytys 80-120km/h, eli ohitustilanteisiin, mutta käytän tässä tuota 0-100 koska helpompi löytää tietona. Riippuu luonnollisesti konevalinnasta, mutta kriteerin täyttävä vaihtoehto tulee olla saatavilla.
  7. Must: budjetti aivan max 25k kun autolla ajettu alle 150tkm. 17-21k olisi ideaalinen. Hieman joustovaraa.
  8. Ajon aikana käytettävät toiminnot, kuten ilmastointiin ja lämmitykseen liittyvät toiminnot, saisivat olla fyysisiä nappeja.
  9. Ohjaus ei saisi olla niin kevyt ja tunnoton että siitä on selkeästi valitettu arvosteluissa jne. Sama keskityksen osalta.
Uusin E210 Corolla Touring Sports (2019-) ollut shortlistalla, mutta tuppaa olemaan hieman budjettini ääripäässä, koska pitäisi tuo 2.0 malli ottaa tehojen osalta, mutta sekin 2021 malli vähintään johtuen mallin lämmönvaihdin ongelmasta, joka 2020 marraskuun jälkeisissä vasta korjattu. Malli on myös saanut Vi Biligären ruostetestissa hylkyarvosanan 2/5, joka näin autoa harvemmin vaihtavana (n. 6v välein) huolettaa. Ruostesuojattuja yksilöitä erittäin harvassa.
Ehkä lasket VAG-konsernin tyyppivikaisiin, mutta tuolla budjetilla saisit melko vähän ajetun Skoda Scalan. Corolla on luotettavampi, mutta maksaa sitten enemmän.
 
Näissä kannattaa aina muistaa se, että mistä 1.8 puhutaan. Se vanhempi (120hv?) 1.8 oli huomattavasti mopompi kuin uusi (140hv?).

Toki onhan se nyt selvää, että jos tuohon 140hv laitetaan +60hv lisää tehoa niin onhan se nyt ihan eri auto ajaa, varsinkin kiihdytyksissä! Ei se 140hv normaalissa liikenteessä silti mikään tien tukko ole!
Totta! Faceliftistä mulla ei kokemusta olekaan. (Poltto)Moottorit on kaiketi samat mutta voimansiirtoa on rukattu, ja varsinkin 1.8:n ajettavuus on huomattavasti parempi.

Ja onhan se selkeä, että noiden välillä on eroa, mutta olen aiemminkin ajanut saman automallin eri tehotason vehkeillä ja ero on tuntunut lähinnä nimenomaan kiihdytyksissä. 1.8 Corollan käytös on muutenkin erilaista, mutta se johtunee nimenomaan tosta eCVT:n luonteesta.

Ja nämähän on täysin makuasioita!
 
1.8 Corolla on jotenkin tosi erituntuinen 2.0 verrattuna. Jopa yksi autoista mitään tietämätön tuttu luuli, että 1.8 Corollassa on jotain vikaa kun tottunut 2.0:lla ajelemaan. Silti 1.8 huomattavasti suositumpi Suomessa. :D

Mitä kierroksiin tulee, niin jopa 2.0 ja 2.5 mottien välillä on huomattava ero. 2.5 on huomattavasti hiljaisempi ja sivistyneempi ja kulutus käytännössä melkein sama 2.0 kanssa vaikka autoissa on kokoeroakin (meillä on siis Corolla ja Lexus ES). Itse asiassa Corollissakin 1.8 ja 2.0 on about samoissa kulutuslukemissa.

Tällä viestillä yritän sanoa, että kannattaa mieluummin ostaa 2.0 Corolla, jos hinta ei ole huomattavasti 1.8 kalliimpi.
Suomalaiset ovat pihi kansa joista suurin osa ei tajua että kuutiotilavuus ei tarkoita pientä kulutusta tai halpuutta. Kerrankin joku tajuaa mitä ajan takaa. Yleensä kuulee että 1.8 on ihan tarpeeksi, vittuako juokset tehon perässä ja että 1.8:lla pärjää joten mikä sua vaivaa, kun sanon etten edes kuse pienimoottorisia kohden. Koomista itselle on että tuo 2.8tonnia painava Lexus menee 9-15l/100km riippuen mikä on ajoprofiili (yleensä lähempänä sitä 10l/100km, isompi kulutus jos jumissa ruuhkissa esim keskustassa), Corolla 2.0 syö sen +6l/100km ja kun miettii mikä on lopulta tehoero ja mukavuusero... Kertonee että olen ajanut vapaan autoedun autolla alle 500km kuukausiin ja kaikki muut ajot Lexuksella. Ero fiiliksessä on vain niin jäätävä. Olen myös oppinut kantapään kautta, mitä enemmän tehoa, sen rauhallisemmin ajat ja suhteessa tehoon, sen pienemmällä kulutuksella pääset. Esim Fiesta ST vs Fiesta ST-line 1.0 koneella. Pääsin matalampiin lukuihin softatun ST:n kanssa koska välitykset olivat paremmat ja tehoa oli sen verran että kaikkea ei tarvinnut aina käyttää vs tuo 1.0 jota piti aina polkea kuin halpaa huoraa.

Mitä 2.0 koneellisiin tulee, tuo työsuhde Corolla on ihan jees varusteltu, kaksilla uusilla renkailla ja yhtä parkkihallissa halkaistua puskuria (joku ajoi keulaan kun olin kaupassa) ja haljennutta tuulilasia lukuunottamatta on enemmän kuin todennäköistä että tuo olisi myynnissä viikon parin sisään. Totesin että miksi maksaa Corollasta kun en aja sillä yhtään vs Lexus joten jos saan sovittua järkevän diilin, luovun työsuhdeautosta ja alan ajaa Lexuksellä myös työajot.

Aka jos jotain kiinnostaa musta 2021 alle 80tkm ajettu, merkkihuollettu, musta hatchback Corolla sillä uudemmalla mankalla ja muilla, pistäkää viestiä niin voin ehkä neuvotella pomon kanssa fiksun hinnan jos meinaa myydä auton.
 
Itselle muuten sanottiin että tuo vika koskisi myös 2021 mallia merkkihuollossa kun kysyin onko jotain mitä pitää silmällä. Ja tuo 1.8 vs 2.0 ero ei ole ymmärtääkseni pelkästään teho/nopeus, vaan niinkin simppeli kuin kierrosten määrä. 1.8 huutaa ilmeisesti kuin hullu jos hipaiset kaasuun. 2.0 alkaa huutaa vasta kun tehoa tarvitsee. En tästä syystä edes käynyt koeajamassa 1.8:a. Maantiellä kierrokset alhaalla on varsin jees asia. Plus isompi akusto/sähkömoottori antavat paremman hybrid kokemuksen. Toyotan eCVT laatikkoiset hybridit ovat selkeästi hyvin riippuvaisia tehosta. Mitä enemmän, sen paljon parempi hyötysuhde kulutuksen suhteen ja mukavampi kokemus. Yaris 1.5 on varsin jees koska suhteessa tehoa on ihan ok, 2.0 Corolla on ihan ok mutta kierroksia tulee silti nopeuden noustessa ja sitten taas kun mennään toiseen äärilaitaan omista kokemuksista eli Lexuksen 5.0 V8 hybrid eCVT:llä. Et tunnu saavan kierroksia nousemaan vaikka seisot kaasulla. Maantiellä mennään alle 1400rpm ja monesti tasaisella jopa 1200rpm ja tuo reagointi kaasuun vain paranee ja paranee kun tehoa on enemmän, etenkin sähkötehoa. Itsellä on siis työsuhdeautona 2.0 2021 Corolla ja omana kippona 2007 vai 2008 Lexus LS600hL tuolla V8:lla ja eCVT:llä.
Se on totta, että Toyotan 1,8 hybridit (ehkä poislukien 140 hv '22->) nostavat herkästi kierroksia, jos kuski haluaa edetä ripeämmin kuin mihin moottorin voimavarat matalilla kierroksilla riittävät. Maantiellä niidenkin kierrokset ovat kuitenkin erittäin matalia pääsääntöisesti. Kovissa nousuissa voi kuulla kierrosten hetkellisen nousun, jos pyrkii pitämään vakionopeuden/ajaa vakkari päällä.

Auris 1,8 hybrid 2016 on ihan yhtä kulkeva/kulkevampi kuin Yaris 1,5 hybrid 2017, joten jos Yaris on varsin jees, niin Auriskin on. Corollan 1,8:lla en ole ajanut. Sen ilmoitettu teho on 14 hv vähemmän kuin Auriksen, mutta ehkä se on vain rehellisemmin ilmoitettu. Corolla 2,0 oli selvästi ripeämpi kuin Auris, mutta rengasmelu sai palauttamaan Corollan jo 10 km jälkeen ja tilalle RAV4 2,5 hybrid, mikä oli miellyttävä ajaa.

Minulla Auris 1,8 ei huuda, jos hipaisen kaasuun. Vasta monen sentin painaminen saa kierrokset nousemaan. Jos jollain on nykivä kaasujalka, niin ECO-modella saa kaasuvasteen epäherkemmäksi. Tällöin 1,8 hybrid ei normaalisti huuda, mutta toki eteneminen on huomattavasti verkkaisempaa kuin lähes 200 hv-hybridillä. Ainoa huutamisen tilanne on silloin erittäin jyrkän maantiemäen ajaminen vakkari päällä tai rekan ohituksessa tiukassa paikassa. Muuten kierrokset ovat tuota V8 Lexuksen luokkaa 80:n alueella.

Esimerkiksi ajaen 85 km/h todellista, niin keskimääräinen kierrosluku on ollut reilu 80 km matkalla vain 1256 rpm, mikä on erittäin matala, vaikka vertaisi suuriin saksalaisiin dieseleihin. Punainen käyrä näyttää kierrosluvun koko matkalla. Enimmäkseen on ollut 1000-1600 rpm. Muutamia kertoja on ollut hetken 2000 rpm ja yhden kerran 2690 rpm.

Toisessa kuvaajassa näkyy kaikkia nopeuksia 1xx km matkalta. Ylämäissä ja kiihdytyksissä kierrokset ovat nousseet, mutta tasaisella nopeudella on ollut 82 km/h@<1300 rpm, 100 km/h@<1800 rpm ja 120 km/h@2050 rpm. Eivätkö nuo nyt ole ihan jees matalia, eikä mitään huutamista maantiellä? Toki joukossa on yksi pieni pipana 117 km/h@3130 rpm, mutta se on pisara meressä.

Kirjoitit jotain, että mitä enemmän tehoa, niin sitä parempi hyötysuhde kulutuksen suhteen ja mukavampi kokemus. Lasket ilmeisesti kulutuksen suhteessa teoreettiseen huipputehoon, että 5,0 l/180 hv < 4,5 l/122 hv? Noin laskien l/hv on tosiaan parempi suuritehoisemmissa. Pienitehoisemmat Toyotan hybridit kuitenkin vievät samalla matkalla absoluuttisesti vähemmän polttoainetta. Litralla pääsee enemmän kilometrejä, eli pienitehoisten hyötysuhde on parempi. Suuritehoisen mukavuutta ei voi kiistää. Huvipuistossa on kivaa, ja esimerkiksi kiireinen ihminen haluaa mielellään edetä liikenteessä nopeammin. Jos ei tunne itseään, on hyvä koeajaa 1,8. Jos se sattuisi riittämään (facelift 140 hv aika todennäköisestikin), niin polttoainelasku on noin kymmenyksen pienempi. Jos ei, niin sitten 2,0 alle ja maksaa kiireisen "10 %-lisäveron", matalamman tavaratilan jne.



@EpicBlobbish tässä olisi alle 21 k€, 09/2023, 123 tkm, 9,4 s, 596 l:

Screenshot_2025-10-02-13-17-43-47_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg


Screenshot_2025-10-02-13-18-01-03_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
 
@EpicBlobbish

Corollan arvo laskee sitä mukaa kun mallisukupolvi vanhenee, ajoi sillä tai ei. Noin pienillä kilometreillä voisi pohtia jotakin vähän parempaa, vanhempaa autoa, kun bensakulut ja kuluvien osien korvaaminen jää joka tapauksessa maltilliseksi. W124 on liian pitkä spekseihin, jos pituus on ehdoton (autotalli tms.), mutta W202 tai E46 voisi olla. Saa varmasti jatkossakin omansa pois tai enemmän eikä ole turhia sähkövatkaimia hajoilemassa. Tai sitten jotain vähän uudempaa, esim. W203 tai E91.

Ehkä lasket VAG-konsernin tyyppivikaisiin, mutta tuolla budjetilla saisit melko vähän ajetun Skoda Scalan. Corolla on luotettavampi, mutta maksaa sitten enemmän.

Haastaisin vähän ajetun auton ostamisen järkevyyden, kun matkamittarilukema ei juuri kasva (<5 tkm vuodessa). Yhtä hyvin voi ottaa reippaammin kilometrejä keränneen yksilön halvemmalla, omana omistusaikana kuitenkin kilometrit/ikä-suhde normalisoituu. Ja jos esim. 2-vuotiaalla autolla on takana 100 tkm, niin siitä on todennäköisemmin ajettu esiin piilevät viat ja korjattu takuun piikkiin, siinä missä samanikäisessä 20 tkm ajetussa heikko paikka voi vielä sinnitellä eteenpäin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
288 623
Viestejä
4 946 592
Jäsenet
79 516
Uusin jäsen
Halkoja

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom