Mikä auto minulle?

Ei ole valitettavasti vielä. Pitäisi käydä Vito ja Stellantis koeajaa. Aika vaan ollut nyt todella tiukassa iltaisin, niin ei ole kerennyt.

Ehkä se automaatti vito kuitenkin eniten houkuttelee näin etukäteen. Arvonalenema, sekä voimalinjan osalta. Mutta saa nähdä ajojen jälkeen muuttuuko mieli vielä. @Myrkky
Vito on lopulta No Go auto. Ei mahtunut mitenkään järkevästi istumaan autoon.

Stellantis toimi todella hyvin automaattina, ei mitään pahaa sanottavaa voimalinjassa. Penkit vähän halvan tuntuiset sekä varsinkin käsinoja todella ohut ja hutera. Plussaa siitä että oli suhteellisen tilava muuten. Tuo 120hp malli tuntui jo ihan hyvältä.
NV300 koeistuin liikkeessä, oli avara ja ihan mukavan tuntuinen. Mutta tosi muovinen, ja palikkamainen. En pyytänyt edes koeajoa, koska ei tuntunut sellaiselta autolta jota haluaisi ajaa.

Myös Customia kävin koeistumassa, kun ei ollut liikkeessä automaattia. Tuntui paljon laadukkaammalta sisätiloilta, penkki mukavampi ja käsinoja huomattavasti parempi. Saa vielä nähdä kunhan löytyy automaatti koejaa, niin eiköhän tässä olla sitten valmiina valitsemassa.

Eli riippuen Customin voimalinjasta ja ajettavuudesta, niin valinta kohdistuu lopulta Customin sekä Stellantiksen välillä.
 
Jos hyvää pakua kuljettajan kannalta niin se on Renault. (Nissan&Opel) Pienempi Trafic, isompi Master. Ainoa pulma, että automaattivaihde tuli vasta nyt saataville, etkä ole ilmeisesti uutta ostamassa?
 
Jos hyvää pakua kuljettajan kannalta niin se on Renault. (Nissan&Opel) Pienempi Trafic, isompi Master. Ainoa pulma, että automaattivaihde tuli vasta nyt saataville, etkä ole ilmeisesti uutta ostamassa?
NV300 taitaa olla käytännössä sama kun Trafic? Näin ainakin olen ymmärtänyt. Niitä löytyy jotain tuolta 2020 alkaen automaatilla. En tiedä onko sama mikä uusissa Traficeissa.
 
NV300 taitaa olla käytännössä sama kun Trafic? Näin ainakin olen ymmärtänyt. Niitä löytyy jotain tuolta 2020 alkaen automaatilla. En tiedä onko sama mikä uusissa Traficeissa.
Vanhanmallin Trafic/Primastar/Vivaro samaa tavaraa. Primastar vaihtoi jossain vaiheessa nimeksi NV300. Näihin ei ollut oikeaa automaattia.

Myöhemmin Opel sulautui Stellantikseen ja näin ollen Trafic ja NV300 on edelleen samaa keskenään.
 
Nettiautoa tässä välillä selaillut, hakusessa auto työmatkoihin huonolla kelillä, kauppareissuihin ja lähiseudun kyläilyihin.
  • Ajoa 5000-10000km vuoteen, kaupunkia ja 80km/h teitä enimmäkseen
  • Taaksepäin katsova turvaistuin pitäisi mahtua takapenkille siten, että lähes 190cm pitkä matkustaja olisi edessä matkustajan puolella
  • Tavaratilan koko ei ole kovin merkittävä
  • Luotettava, ei merkittäviä tyyppivikoja
  • Autoa voisin pitää vaikka lähemmäs 10v, ei siis kovin ruosteherkkä saisi olla. Toki uudehkon voisi ruostesuojatakin?
  • Budjetti 10000-12000€
Tilojen suhteen tähän mennessä kokeilluista autoista Opel Astra ja Škoda Octavia ovat olleet enemmän kuin riittäviä. Kia Ceed aika ok, Corsa F jo minimirajalla. Corsa sai kuitenkin uskomaan että B-segmentistäkin voi riittävät tilat löytyä. Polo pitäisi ainakin vielä kurkata.

Olisiko muita B- tai C-segmentin kärryjä heittää harkintaan?
 
Nettiautoa tässä välillä selaillut, hakusessa auto työmatkoihin huonolla kelillä, kauppareissuihin ja lähiseudun kyläilyihin.
  • Ajoa 5000-10000km vuoteen, kaupunkia ja 80km/h teitä enimmäkseen
  • Taaksepäin katsova turvaistuin pitäisi mahtua takapenkille siten, että lähes 190cm pitkä matkustaja olisi edessä matkustajan puolella
  • Tavaratilan koko ei ole kovin merkittävä
  • Luotettava, ei merkittäviä tyyppivikoja
  • Autoa voisin pitää vaikka lähemmäs 10v, ei siis kovin ruosteherkkä saisi olla. Toki uudehkon voisi ruostesuojatakin?
  • Budjetti 10000-12000€
Tilojen suhteen tähän mennessä kokeilluista autoista Opel Astra ja Škoda Octavia ovat olleet enemmän kuin riittäviä. Kia Ceed aika ok, Corsa F jo minimirajalla. Corsa sai kuitenkin uskomaan että B-segmentistäkin voi riittävät tilat löytyä. Polo pitäisi ainakin vielä kurkata.

Olisiko muita B- tai C-segmentin kärryjä heittää harkintaan?
Joskus kävin tsekkaamassa suunnilleen kaikki B-segmentin autot ja oma fiilis oli, että Clio oli lähimpänä "oikeaa" autoa tilojen ja fiiliksen puolesta, tämä siis 2020. Turvaistuimesta en osaa sanoa, mutta sehän kannattaa testata liikkeessä.
 
Auton vaihto olisi ajankohtainen piakkoin työmatkan pidennyttyä. Ajoa kertyy vuosittain noin 15tkm, pääosin moottoriteillä. Budjettia auton ostoon on käytettävissä 12-16teur. Autoa on tarkoitus pitää seuraavat 5-10 vuotta.

Osaisikohan joku ehdottaa näillä parametreillä potentiaalista automallia?

1. Teknisesti luotettava, eli ei tielle jättäviä vikoja tai fataaleja (lue: kalliita) tyyppivikoja
2. Vakaa ajettava suurilla nopeuksilla
3. Kohtuullinen kulutus myös moottoritieajossa
4. Automaattivaihteet
5. Ajettu max noin 60-70 tkm
6. Varusteina vakkari, ilmastointi ja siedettävän äänentoiston omaavat bluetooth stereot
7. Mukavuudesta plussaa (hiljaisuus, hyvät penkit, jne).
8. Tiloilla ei ole juuri väliä

Miettinyt olen esim:
- Audi A1/VW Polo 1.0 tsi
- Opel Astra K 1.4t
- Toyota Yaris hybrid

Löytyisikö kokemuksia näistä tai muista?
 
Auton vaihto olisi ajankohtainen piakkoin työmatkan pidennyttyä. Ajoa kertyy vuosittain noin 15tkm, pääosin moottoriteillä. Budjettia auton ostoon on käytettävissä 12-16teur. Autoa on tarkoitus pitää seuraavat 5-10 vuotta.

Osaisikohan joku ehdottaa näillä parametreillä potentiaalista automallia?

1. Teknisesti luotettava, eli ei tielle jättäviä vikoja tai fataaleja (lue: kalliita) tyyppivikoja
2. Vakaa ajettava suurilla nopeuksilla
3. Kohtuullinen kulutus myös moottoritieajossa
4. Automaattivaihteet
5. Ajettu max noin 60-70 tkm
6. Varusteina vakkari, ilmastointi ja siedettävän äänentoiston omaavat bluetooth stereot
7. Mukavuudesta plussaa (hiljaisuus, hyvät penkit, jne).
8. Tiloilla ei ole juuri väliä

Miettinyt olen esim:
- Audi A1/VW Polo 1.0 tsi
- Opel Astra K 1.4t
- Toyota Yaris hybrid

Löytyisikö kokemuksia näistä tai muista?
Kannattaa lisätä tuohon listaan myös skoda scala ja viimeisimmän korimallin fabia. Ihan hyväntuntuisia laitteita mitä kokeilemassa kävin.
 
...auto työmatkoihin huonolla kelillä...
  • Taaksepäin katsova turvaistuin pitäisi mahtua takapenkille siten, että lähes 190cm pitkä matkustaja olisi edessä matkustajan puolella
  • Tavaratilan koko ei ole kovin merkittävä
  • Autoa voisin pitää vaikka lähemmäs 10v, ei siis kovin ruosteherkkä saisi olla. Toki uudehkon voisi ruostesuojatakin?
Olisiko muita B- tai C-segmentin kärryjä heittää harkintaan?
Varovaisesti suosittelisin katsomaan pikemminkin vähän turhan isoilta vaikuttavia kuin minimiä mikä juuri nyt tuntuu riittävän. "Liiasta" tilasta harvemmin on haittaa mutta pieniksi käyvät tilat voivat pakottaa ennenaikaiseen vaihtoon. Isommat, vähän enemmän premiumia olevat autot on yleisesti parempia ja mukavampia ajettavia sekä parempia sisätiloiltaan.

10-12 k€ -budjetilla saisi esimerkiksi aivan loppupään F10/F11 5-sarjan BMW:n. Näissä katsoisin mahdollisimman perusvarusteltuja yksilöitä. Mitä vähemmän teknologiaihmeitä, sitä vähemmän murheita niiden kanssa. Jos fokus on huonoissa keleissä, niin xDrive mutta muuten takavedollakin pärjää.

Vähemmän premiumina katsoisin ranskalaisia, esim. Peugeot 3008. Niitä saa budjetilla muutaman vuoden uudempina ja paljon vähemmin kilometrein mutta kannattaa kyllä selvittää huolellisesti mitä moottorityyppejä uskaltaa ostaa. Etenkin bensakoneissa on pahojakin huteja.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
289 051
Viestejä
4 950 989
Jäsenet
79 588
Uusin jäsen
Kairon

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom