Mikä auto minulle?

Mitäs mieltä foorumin ammattilaiset Dacia Duster/Bigster?
Harkinnut jos uutena hommaisi ja noissa hintaeroa vain 1000€ niin järkevämpää vain Bigsteri hommata? Mitä muita vaihtoehtoja ja kannattaako välttää Daciaa? Semmonen auto joka tarkoitus pitää ainakin seuraavat 10 vuotta.
Jos autoa pitää 10v niin tylsästi katselisin itse Toyotan suuntaan. Toyota Easy ”takuu” kestää sen 10v ja muuten aika vähävikaisia ovat. Hinta toki jotain muuta kuin Dacialla. Daciasta ei ole henkilökohtaista kokemusta, mutta jostain syystä Renault ei herätä luottamusta, jos 10v ajan pitäisi käyttää.
 
Mitäs mieltä foorumin ammattilaiset Dacia Duster/Bigster?
Harkinnut jos uutena hommaisi ja noissa hintaeroa vain 1000€ niin järkevämpää vain Bigsteri hommata? Mitä muita vaihtoehtoja ja kannattaako välttää Daciaa? Semmonen auto joka tarkoitus pitää ainakin seuraavat 10 vuotta.
Oletko katsonut 2025 vuosimallin Citroen C3 Aircross 1.2 bensakonella, jossa on jakopää Ketjulla. Hinta 24 K ja Saksasta saisi noin 16 K kunhan katsoo, että käytetyn auton kriteerit täyttyvät.
 
Daciaa saattaa edelleen osittain vaivata tietynlainen maine siitä, että ensinnäkin on halpuutettu auto moneen verrattuna, ja siitä että aiemmin Dacia käytti malleissaan enemmän vanhaa Renaultin ym. osaa. Nykyäänkin osia toki jaetaan, mutta ainakaan alustan suhteen ei käsittääkseni mennä enää vanhan sukupolven Renaultin tavaralla. Muistaakseni aiemmin Dacia on aika herkästi esiintynyt katsastustilastoissa epäimartelevassa valossa. Näistä uusista on paha sitten sanoa ennen kuin vuosia kertyy. Mun silmään Duster näyttää nykyään ihan kivalta.

Oliko siinä Bigsterissä sitten samat moottorit kuin Dusterissa?
 
Katsastilastojen seuraamista en ymmärrä itse ollenkaan. Nehän eivät kerro yhtään mitään auton käyttökuluista etc.
Ne on ihan pelkkä kuriositeetti ilman mitään sen tarkempaa arvoa.
 
Katsastilastojen seuraamista en ymmärrä itse ollenkaan. Nehän eivät kerro yhtään mitään auton käyttökuluista etc.
Ne on ihan pelkkä kuriositeetti ilman mitään sen tarkempaa arvoa.
Itsekään en hirveästi katsastustilastoille anna arvoa, mutta luulisi sen jotain kertovan uusien (4v vanhojen) autojen laadusta jos alustan osia menee paljon vaihtoon? Eniten kiinnitän huomiota siihen jos joku automalli on hylätty päästöjen takia.
 
Itsekään en hirveästi katsastustilastoille anna arvoa, mutta luulisi sen jotain kertovan uusien (4v vanhojen) autojen laadusta jos alustan osia menee paljon vaihtoon? Eniten kiinnitän huomiota siihen jos joku automalli on hylätty päästöjen takia.
Mitä se kertoo?

Toiseen joutuu vaihtamaan 20€ nivelen hylkäyksen takia ja sitä Volkkaria ei saa edes konttorille kun dsg laatikko levällään korjaamon pöydällä?

Nivel näkyy tilastoissa, laatikko jumppa ei.
 
Mitä se kertoo?

Toiseen joutuu vaihtamaan 20€ nivelen hylkäyksen takia ja sitä Volkkaria ei saa edes konttorille kun dsg laatikko levällään korjaamon pöydällä?

Nivel näkyy tilastoissa, laatikko jumppa ei.
Mahdollisesti jotain osien laadusta, mutta ainahan se on spekulointia uudehkojen autojen kanssa. Eihän moottorin tiivisteetkään ole hinnaltaan kalliita, mutta en minä ole koskaan nauttinut bemarin öljyvuotojen korjaamisesta.
 
En itsekään noita katsastustilastoja sillä tavalla tarkkaile. Pohdin vaan muutamaa syytä Dacian maineeseen, joka on kahvipöytätasolla edelleen vähän sellainen, ettei ikinä harkita Daciaa, koska se on vanha Rellu, jne.
 
Mitäs mieltä foorumin ammattilaiset Dacia Duster/Bigster?
Harkinnut jos uutena hommaisi ja noissa hintaeroa vain 1000€ niin järkevämpää vain Bigsteri hommata? Mitä muita vaihtoehtoja ja kannattaako välttää Daciaa? Semmonen auto joka tarkoitus pitää ainakin seuraavat 10 vuotta.

Eikös karkeasti ottaen Daciat ole Renaultin perusratkaisuja edellisen 6v-10v ajalta, eli jos historiasta löytyy kestävä rellun tekniikka niin vastaavalla Dacialla ajelee auringon laskuun suurimmitta murheitta.
 
Eikös karkeasti ottaen Daciat ole Renaultin perusratkaisuja edellisen 6v-10v ajalta, eli jos historiasta löytyy kestävä rellun tekniikka niin vastaavalla Dacialla ajelee auringon laskuun suurimmitta murheitta.
Näin oon itekin asian ymmärtänyt mitä tekniikkaan tulee. Noihin katsastuksiin muutaman kympin korjaukset jos jotain niveliä tai puslia, ja voihan auton käyttää korjaamolla ennen leimaa varmuuden vuoksi.
Omaan käyttöön Duster sopisi paremmin kuin hyvin koska maavara ja neliveto. Turbottomia 1.6 bensoja ei vaan tahdo olla oikein missään. Diesel ei taas omaan käyttöön oikein sovi kun kilsoja tulee niin vähän. Ja muutenkin käytettyjen tarjonta on vähäistä katsoi sitten mitä versiota tahansa.
Ja tuollaisella nyt voi mennä huonommallekin polulle eikä haittaa jos tulee joku naarmu kylkeen.
 
  • Tykkää
Reactions: dmn
Näin oon itekin asian ymmärtänyt mitä tekniikkaan tulee. Noihin katsastuksiin muutaman kympin korjaukset jos jotain niveliä tai puslia, ja voihan auton käyttää korjaamolla ennen leimaa varmuuden vuoksi.
Omaan käyttöön Duster sopisi paremmin kuin hyvin koska maavara ja neliveto. Turbottomia 1.6 bensoja ei vaan tahdo olla oikein missään. Diesel ei taas omaan käyttöön oikein sovi kun kilsoja tulee niin vähän. Ja muutenkin käytettyjen tarjonta on vähäistä katsoi sitten mitä versiota tahansa.
Ja tuollaisella nyt voi mennä huonommallekin polulle eikä haittaa jos tulee joku naarmu kylkeen.

Ja taas päinvastoinkin voi olla tilanne, muistan että jonkun 0.9l Dacian koneen jouduin tekemään kansiremontin koska ketju oli venynyt ja hypännyt. Eikä moottori ollut muutenkaan enää oikein voittaja sisäpuolelta. Kilometrejä taisi olla 100tkm. Konehan tuossa oli Nissanin tekele.

Mutta vastaavan nissanin edellinen moottorisukupolvi (CR12DE) oli ihan uudenveroinen kun joutui ketjun vaihtamaan 320tkm kohdalla, sekä kairaamaan kannesta katkenneen tulpan pois. Virkistävä yllätys!
 
Eikös karkeasti ottaen Daciat ole Renaultin perusratkaisuja edellisen 6v-10v ajalta, eli jos historiasta löytyy kestävä rellun tekniikka niin vastaavalla Dacialla ajelee auringon laskuun suurimmitta murheitta.
Näinhän se oli ennen vanhaan. EU-vaatimusten tiukennuttua on Daciakin tekniikaltaan varsin moderni, mutta halpuutettu Renault/Nissan. Varusteita noihin ei oikein siis saa edes rahalla, mutta voimansiirto on suhteellisen nykyaikainen.
 
  • Tykkää
Reactions: dmn
Ja taas päinvastoinkin voi olla tilanne, muistan että jonkun 0.9l Dacian koneen jouduin tekemään kansiremontin koska ketju oli venynyt ja hypännyt. Eikä moottori ollut muutenkaan enää oikein voittaja sisäpuolelta. Kilometrejä taisi olla 100tkm. Konehan tuossa oli Nissanin tekele.

Mutta vastaavan nissanin edellinen moottorisukupolvi (CR12DE) oli ihan uudenveroinen kun joutui ketjun vaihtamaan 320tkm kohdalla, sekä kairaamaan kannesta katkenneen tulpan pois. Virkistävä yllätys!
Ei kyllä 0,9Tce koneessa ole mitään tyyppivikaisia ketjuvikoja 100tkm kohdalla, 1.2Tce on ketjuvikoja jopa alle 100tkm, mutta tuo pienempi on kyllä hyvinkin luotettava.

Itsellä Cliossa 0,9Tce kone millä nyt 60tkm (kohta siis 100tkm mittarissa) ajanut ohjelmoituna 90hv -> 130hv ja 140nm -> 220nm ja yhdet alatukivarret (Meyle HD 32€/kpl ja koiranluut 10€/kpl) vaihdettu ja muuten kaikki alkuperäistä tehtaan jäljiltä ja menty ihan perus huolloilla.

Toki saa tuon 0,9tce koneenkin pilattua nopeasti, jos vaihdattaa öljyt 30tkm välein ja ajaa vain.

Rellun ja Dacian ongelma on siinä, että arvo laskee kuin lehmän häntä mikä aiheuttaa sen, että omistajaa ei kiinnosta auton ylläpito ja lopputulos on että haetaan vikalista katsastuskonttorilta ennen kuin korjataan välttämättömimmät.
 
Ei kyllä 0,9Tce koneessa ole mitään tyyppivikaisia ketjuvikoja 100tkm kohdalla, 1.2Tce on ketjuvikoja jopa alle 100tkm, mutta tuo pienempi on kyllä hyvinkin luotettava.

Itsellä Cliossa 0,9Tce kone millä nyt 60tkm (kohta siis 100tkm mittarissa) ajanut ohjelmoituna 90hv -> 130hv ja 140nm -> 220nm ja yhdet alatukivarret (Meyle HD 32€/kpl ja koiranluut 10€/kpl) vaihdettu ja muuten kaikki alkuperäistä tehtaan jäljiltä ja menty ihan perus huolloilla.

Toki saa tuon 0,9tce koneenkin pilattua nopeasti, jos vaihdattaa öljyt 30tkm välein ja ajaa vain.

Rellun ja Dacian ongelma on siinä, että arvo laskee kuin lehmän häntä mikä aiheuttaa sen, että omistajaa ei kiinnosta auton ylläpito ja lopputulos on että haetaan vikalista katsastuskonttorilta ennen kuin korjataan välttämättömimmät.

Taisi sitten olla tuo 1.2Tce moottori, voipi olla että muistan väärin.
 
Taisi sitten olla tuo 1.2Tce moottori, voipi olla että muistan väärin.
1.2 on ongelmia, itse toki ajanut sellaisella 0-100tkm ilman ongelmia, mutta tulevasta en toki tiedä. Siinä on muuten sama jakoketju kuin tuossa pienemmässä 0,9! 1.2 on 4syl. ja suorasuihkulla kun taas pienempi on 3syl. ja imusarjasuihkutuksella ja moni uskoo, että varsinkin tuo suorasuihku jonka korkeapainepumppu ottaa voiman nokka-akselilta on yksi syy miksi jakoketju ei kestä.

Ajoissa kun tuon huomaa niin remonttina alle 1000€ ja uusi ketju+rattaat kestää paremmin, mutta maine on jo mennyt. Ei se 0,9Tce ole ikuinen, mutta ketju kestää sen +200tkm heittämällä.

Onko tietoa 1.3 Tce koneen kestävyydestä ?

En tiedä tuon koneen kestävyydestä muuta kuin sen mikä koskee kaikkia Tce-koneita, että "termostaatin kotelo" (muovia) hajoaa enemmin tai myöhemmin ja alkaa vuotamaan.

Jokaisessa moottorissa hieman erinäköinen, mutta kyllähän tuosta näkee, että ei ole yhtään mietitty kestävyyttä.

srtyjh.jpeg
 
  • Tykkää
Reactions: dmn
Minkälaisia nämä Rellun 1,6d koneet (about 2016-2018) on kestävyydeltään? Olen ite nyt reilun vuoden ajellut tällaisella Trafic III / 1,6dCi 145hv tuplaturbo -combolla, eikä pahaa sanottavaa. EGR tuli vaihdettua, mutta sekin oli puoli-ilmainen kun on tottunut noihin Bemarien yms. osahintoihin.

Ihmeellisen vähän vain tästä moottorista löytyy mitään kommentointia. Onko tämä sama motti kun etuveto Mersun Vitossa ja C/E -Sarjalaisissa? Näissähän tuota rellu-sukuista pikkudieseliä on haukuttu ja aika monessa näyttää olevan koneremppaakin tehty jo ennen 200tkm.

Ts. mietin tässä että onko järkevä pistää kiertoon ennen kuin tulee 150tkm täyteen, eli onko tässä jotain fataalia suunnitteluvirhettä vai ajaako seuraavat 50-100tkm ja vaihdella vasta sitten?
 
Se on pakun koneeksi suunniteltu niin en usko, että suuremmin tarvii varoa. Löytyy myös Talismanin ja Espacen keulalta tuplaturbolla.

Mersu käytti yhdellä puhaltimella hetken C160d mallissa, mutta "mersumiehet" on kauhean epäluuloista väkeä. Foorumi oli täynnä paskaa, mutta kukaan ei pystynyt sanomaan, mitä huonoa on autossa, jonka nokalla käy R9M.
 
Se on pakun koneeksi suunniteltu niin en usko, että suuremmin tarvii varoa. Löytyy myös Talismanin ja Espacen keulalta tuplaturbolla.

Mersu käytti yhdellä puhaltimella hetken C160d mallissa, mutta "mersumiehet" on kauhean epäluuloista väkeä. Foorumi oli täynnä paskaa, mutta kukaan ei pystynyt sanomaan, mitä huonoa on autossa, jonka nokalla käy R9M.
Noiden Rellu-koneisten C-sarjalaisten jälleenmyyntiarvohan on melko huono verrattuna Mersun moottorilla oleviin. Voi löytää hyviä diilejä, jos on diesel hakusessa.
 
Minkälaisia nämä Rellun 1,6d koneet (about 2016-2018) on kestävyydeltään? Olen ite nyt reilun vuoden ajellut tällaisella Trafic III / 1,6dCi 145hv tuplaturbo -combolla, eikä pahaa sanottavaa. EGR tuli vaihdettua, mutta sekin oli puoli-ilmainen kun on tottunut noihin Bemarien yms. osahintoihin.

Ihmeellisen vähän vain tästä moottorista löytyy mitään kommentointia. Onko tämä sama motti kun etuveto Mersun Vitossa ja C/E -Sarjalaisissa? Näissähän tuota rellu-sukuista pikkudieseliä on haukuttu ja aika monessa näyttää olevan koneremppaakin tehty jo ennen 200tkm.

Ts. mietin tässä että onko järkevä pistää kiertoon ennen kuin tulee 150tkm täyteen, eli onko tässä jotain fataalia suunnitteluvirhettä vai ajaako seuraavat 50-100tkm ja vaihdella vasta sitten?

E-sarjalainen on aina mersun omalla moottorilla.
 
Noiden Rellu-koneisten C-sarjalaisten jälleenmyyntiarvohan on melko huono verrattuna Mersun moottorilla oleviin. Voi löytää hyviä diilejä, jos on diesel hakusessa.
On siinä se perä kyllä, että tuo 1,6d on aika hengetön varsinkin alakierroksilla verrattuna siihen 2,1 tai 2,0 koneeseen.
Ja tiedän kyllä että tuon 1,6d:n alavääntöä on ahdinten takia kehuttu, mutta sekin on mielestäni suhteellista. Onhan siinä hyvä alavääntö pikkukoneeksi, mutta tuossa 2,1cdi:ssä taas sitten ihan ylipäätään mukavampi vääntökäyrä.

Lisäksi 1,6d:n ongelma on se että se herää tyhjäkäyntikierroksilta lähdettäessä tolkuttoman hitaasti.

Siis ihan kelpo kone, mutta tarkoitan että itsekin kyllä mieluummin ajaisin vaikka vaggilaisen 2,0tdi:llä.

E-sarjalainen on aina mersun omalla moottorilla.

Siis onko Mersulla jokin ihan oma 1,6d koneensa joka ei pohjaudu tuohon rellun vekottimeen millään tapaa?
 
On siinä se perä kyllä, että tuo 1,6d on aika hengetön varsinkin alakierroksilla verrattuna siihen 2,1 tai 2,0 koneeseen.
Ja tiedän kyllä että tuon 1,6d:n alavääntöä on ahdinten takia kehuttu, mutta sekin on mielestäni suhteellista. Onhan siinä hyvä alavääntö pikkukoneeksi, mutta tuossa 2,1cdi:ssä taas sitten ihan ylipäätään mukavampi vääntökäyrä.

Lisäksi 1,6d:n ongelma on se että se herää tyhjäkäyntikierroksilta lähdettäessä tolkuttoman hitaasti.

Siis ihan kelpo kone, mutta tarkoitan että itsekin kyllä mieluummin ajaisin vaikka vaggilaisen 2,0tdi:llä.



Siis onko Mersulla jokin ihan oma 1,6d koneensa joka ei pohjaudu tuohon rellun vekottimeen millään tapaa?


Kyllä on. Pohjautuu om654. Moni luulee 1.6 E-sarjalaisia relluksi, mutta näin ei ole.

Kesällä kävin w213 fl 200d kokeilemassa tuolla 1.6 moottorilla, mutta on se melko ponneton laitos ja sen takia jäi ostamatta.
 
On siinä se perä kyllä, että tuo 1,6d on aika hengetön varsinkin alakierroksilla verrattuna siihen 2,1 tai 2,0 koneeseen.
Ja tiedän kyllä että tuon 1,6d:n alavääntöä on ahdinten takia kehuttu, mutta sekin on mielestäni suhteellista. Onhan siinä hyvä alavääntö pikkukoneeksi, mutta tuossa 2,1cdi:ssä taas sitten ihan ylipäätään mukavampi vääntökäyrä.

Lisäksi 1,6d:n ongelma on se että se herää tyhjäkäyntikierroksilta lähdettäessä tolkuttoman hitaasti.

Siis ihan kelpo kone, mutta tarkoitan että itsekin kyllä mieluummin ajaisin vaikka vaggilaisen 2,0tdi:llä.



Siis onko Mersulla jokin ihan oma 1,6d koneensa joka ei pohjaudu tuohon rellun vekottimeen millään tapaa?
Ulkomuistista: W205 alkupään Mersuissa oli Rellun 1.6d kone faceliftissä otettiin käyttään Mersun oma 1.6d OM654-moottori.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
291 388
Viestejä
4 983 973
Jäsenet
80 061
Uusin jäsen
PorcupineTea

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom